Pasta per person?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    May 2001
    #1

    Pasta per person?

    Hur mycket okokt pasta per vuxen persson ska man ta?
    Ska ha fjärillspasta med falukorv och ost/svamp sås till men är värdelös på att veta hur mycket pasta jag skall koka.
  2. 1
    Pasta per person? Hur mycket okokt pasta per vuxen persson ska man ta?
    Ska ha fjärillspasta med falukorv och ost/svamp sås till men är värdelös på att veta hur mycket pasta jag skall koka.
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2

    1 dl per person

    tar vi.....per vuxen ½ dl till barn
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  4. 2
    1 dl per person tar vi.....per vuxen ½ dl till barn
  5. Medlem sedan
    May 2001
    #3
    låter lite tycker jag, men det brukar ju bli över när jag kokar också :-)
  6. 3
    låter lite tycker jag, men det brukar ju bli över när jag kokar också :-)
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4
    Jag har faktiskt börjat väga pastan. Har vågen nära till hands så det går snabbast så. Vi tar 100 g/vuxen och lite mindre till barnen. Då blir det oftast lite över men hellre det än att barnen är hungriga. :-)
  8. 4
    Jag har faktiskt börjat väga pastan. Har vågen nära till hands så det går snabbast så. Vi tar 100 g/vuxen och lite mindre till barnen. Då blir det oftast lite över men hellre det än att barnen är hungriga. :-)
  9. Medlem sedan
    May 2002
    #5
    Tillägg: 100 g gäller när man vill ha mycket pasta och lite mindre tillbehör, t ex när vi äter med tomatsås eller så till bara. Om du har mättande mat till är nog rekommendationen 70 g/portion.
  10. 5
    Tillägg: 100 g gäller när man vill ha mycket pasta och lite mindre tillbehör, t ex när vi äter med tomatsås eller så till bara. Om du har mättande mat till är nog rekommendationen 70 g/portion.
  11. Medlem sedan
    May 2001
    #6
    Ok. Det var en bra ide, att väga pastan.
    Jag fick faktiskt en elektrisk våg i december när jag fyllde år och nu kanske jag kan använda den. Har inte riktigt förstått varför man behöver en våg men det är ju praktiskt att väga pastan.
    För pasta är ju olika stora, vissa är ju jätte håliga innuti så vägning är nog bra.
    Fast jag får nog ta 100g nu första gången och testa lite så det inte blir för lite.
  12. 6
    Ok. Det var en bra ide, att väga pastan.
    Jag fick faktiskt en elektrisk våg i december när jag fyllde år och nu kanske jag kan använda den. Har inte riktigt förstått varför man behöver en våg men det är ju praktiskt att väga pastan.
    För pasta är ju olika stora, vissa är ju jätte håliga innuti så vägning är nog bra.
    Fast jag får nog ta 100g nu första gången och testa lite så det inte blir för lite.
  13. Medlem sedan
    May 2002
    #7
    Ja, det är just precis för att pastan är så olika som jag tyckt det är bra att väga istället för mäta. Tydligen är det vanligt att man gör så i pastans hemland också. I varje fall om man frågar min faster som bor där sen 30 år.

    Jag sätter durkslaget på vågen, nollställer och häller i pastan. Supersmidigt.
  14. 7
    Ja, det är just precis för att pastan är så olika som jag tyckt det är bra att väga istället för mäta. Tydligen är det vanligt att man gör så i pastans hemland också. I varje fall om man frågar min faster som bor där sen 30 år.

    Jag sätter durkslaget på vågen, nollställer och häller i pastan. Supersmidigt.
  15. Medlem sedan
    Jun 2005
    #8

    Vi tar det och det blir över

    man kan ju bjuda sallad till
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  16. 8
    Vi tar det och det blir över man kan ju bjuda sallad till
  17. Medlem sedan
    Mar 1998
    #9
    För oss är det enkelt; bara att tippa i en påse à 500 g till familjen. Ibland blir det över men för det mesta är alla hungriga.
    Vi är 2 vuxna och 3 barn (6, 10 och 13). Misstänker att vi får koka 2 påsar när sonen kommer i tonåren.
  18. 9
    För oss är det enkelt; bara att tippa i en påse à 500 g till familjen. Ibland blir det över men för det mesta är alla hungriga.
    Vi är 2 vuxna och 3 barn (6, 10 och 13). Misstänker att vi får koka 2 påsar när sonen kommer i tonåren.

Liknande trådar

  1. GI pasta
    By tg in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 18:28
  2. pasta om RÖR sig
    By Hwila & Zion:s mamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 23:24
  3. Pasta och ris?
    By Familjnu in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-05, 15:23
  4. Pasta och GI?
    By Siv m. D&S in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 13:05
  5. Pasta
    By camillagbg in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 08:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar