katastrof
Ryggmärgsbråck
  1. Medlem sedan
    Jul 2002
    #1

    katastrof

    senaste utspelet från staten. Min son har arbetet ett år med lönebidrag, projeket tog slut och han blev arbetslös. Nu vill man i projektet anställa honom igen på halvtid, det är t.om. så att de få som finns kvar i projektet går ner i tid för att de skall ha råd att anställa honom. Hör och häpna nu helt plötsligt har lönebidrag försvunnet i stället finns något som heter nystartjobb för de som varit långtidsarbetslösa, innebär att arbetsgivaren slipper arbetsgivaravdrag men då att handikappade får konkurrera med alla arbetslösa. Så nu har man inte råd att anställa honom, kom som en överraskning i dag då han skulle diskutera anställning med arbetsförmedling och arbetsgivare. Tänk själv anställer man då en person i rullstol före en "ohandikappad" arbetslös? Man tar idag ingen hänsyn till funktionshinder, det pratas heller inte alls om personer med funktionshinder utan bara om att det t.ex. blir lättare att anställa invandrare m.m. (inget fel att invandrare får jobb men personer med funktionshinder kommer inte from nu att ha en chans på arbetsmarknaden) Min son hade tänkt läsa på högskolan i höst men ser det nu som lönlöst då han inte kommer att få jobb utan bara skulder. Har det varit svårt att få jobb innan som funktionshindrad blir det så gott som omöjligt i framtiden.
  2. 1
    katastrof senaste utspelet från staten. Min son har arbetet ett år med lönebidrag, projeket tog slut och han blev arbetslös. Nu vill man i projektet anställa honom igen på halvtid, det är t.om. så att de få som finns kvar i projektet går ner i tid för att de skall ha råd att anställa honom. Hör och häpna nu helt plötsligt har lönebidrag försvunnet i stället finns något som heter nystartjobb för de som varit långtidsarbetslösa, innebär att arbetsgivaren slipper arbetsgivaravdrag men då att handikappade får konkurrera med alla arbetslösa. Så nu har man inte råd att anställa honom, kom som en överraskning i dag då han skulle diskutera anställning med arbetsförmedling och arbetsgivare. Tänk själv anställer man då en person i rullstol före en "ohandikappad" arbetslös? Man tar idag ingen hänsyn till funktionshinder, det pratas heller inte alls om personer med funktionshinder utan bara om att det t.ex. blir lättare att anställa invandrare m.m. (inget fel att invandrare får jobb men personer med funktionshinder kommer inte from nu att ha en chans på arbetsmarknaden) Min son hade tänkt läsa på högskolan i höst men ser det nu som lönlöst då han inte kommer att få jobb utan bara skulder. Har det varit svårt att få jobb innan som funktionshindrad blir det så gott som omöjligt i framtiden.
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2

    Va?

    Är detta något som har tillkommit i och med den borgerliga regeringens alla förändringar när det gäller arbetsmarknadspolitiken? Jag hörde för några år sedan att har man en gång blivit "godkänd" som arbetshandikappad och arbetsgivaren får lönebidrag så får "ta med sig detta" även till en ny arbetsgivare om man ska byta arbete.

    Det som du berättar om är ju en katastrof för den som är handikappad. Lönebidraget är ju verkligen en möjlighet för den som har någon form av handikapp att komma in på arbetsmarknaden. Hoppas att det ordnar sig för sonen på något sätt.
  4. 2
    Va? Är detta något som har tillkommit i och med den borgerliga regeringens alla förändringar när det gäller arbetsmarknadspolitiken? Jag hörde för några år sedan att har man en gång blivit "godkänd" som arbetshandikappad och arbetsgivaren får lönebidrag så får "ta med sig detta" även till en ny arbetsgivare om man ska byta arbete.

    Det som du berättar om är ju en katastrof för den som är handikappad. Lönebidraget är ju verkligen en möjlighet för den som har någon form av handikapp att komma in på arbetsmarknaden. Hoppas att det ordnar sig för sonen på något sätt.
  5. Medlem sedan
    Jul 2002
    #3
    Ja tydligen är det helt nytt eftersom arbetsförmedlare precis fått veta, det skrivs nu mycket om sänkning av a-kasseersättningen men om detta ingenting och det säger ju rätt mycket. Vem anställer någon som kanske arbetar lite långsammare, är borta mer, eller tar längre tid på sig för förflyttningar, toabesök etc. på grund av funktionshindrets konsekvenser om det finns andra att välja på om man inte får något bidrag från staten utan då på samma promisser som man kan få en anställd utan funktionshinder. Och vilka funktionshindade tar dyra studielån för att studera om chansen till arbete blir ännu sämra än vad den redan är?
  6. 3
    Ja tydligen är det helt nytt eftersom arbetsförmedlare precis fått veta, det skrivs nu mycket om sänkning av a-kasseersättningen men om detta ingenting och det säger ju rätt mycket. Vem anställer någon som kanske arbetar lite långsammare, är borta mer, eller tar längre tid på sig för förflyttningar, toabesök etc. på grund av funktionshindrets konsekvenser om det finns andra att välja på om man inte får något bidrag från staten utan då på samma promisser som man kan få en anställd utan funktionshinder. Och vilka funktionshindade tar dyra studielån för att studera om chansen till arbete blir ännu sämra än vad den redan är?
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4

    Okunnighet och snålhet styr

    Det här måste ju vara ett beslut där både okunnighet och snålhet styr. För precis som du säger, vem vill nu anställa en handikappad? Jag har för mig att det togs något liknande beslut en gång för länge sedan förra gången det var borgerligt styre och de fick backa på detta efter en tid då de upptäckte att arbetslösheten ökade skrämmande mycket i gruppen handikappade.

    Vet du om lönebidraget ska försvinna även för dem som redan har det idag eller om man har satt stopp för nya ansökningar? D.v.s om det slopas vid nästa tillfälle för prövning (t.ex en gång per år).
  8. 4
    Okunnighet och snålhet styr Det här måste ju vara ett beslut där både okunnighet och snålhet styr. För precis som du säger, vem vill nu anställa en handikappad? Jag har för mig att det togs något liknande beslut en gång för länge sedan förra gången det var borgerligt styre och de fick backa på detta efter en tid då de upptäckte att arbetslösheten ökade skrämmande mycket i gruppen handikappade.

    Vet du om lönebidraget ska försvinna även för dem som redan har det idag eller om man har satt stopp för nya ansökningar? D.v.s om det slopas vid nästa tillfälle för prövning (t.ex en gång per år).
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5
    Som jag förstår det skall de som redan har få ha det kvar, däremot skall det bli hådare för dessa då lönebidraget prövas om, sänks antagligen för många.
  10. 5
    Som jag förstår det skall de som redan har få ha det kvar, däremot skall det bli hådare för dessa då lönebidraget prövas om, sänks antagligen för många.
  11. Medlem sedan
    Aug 2003
    #6

    All trygghet försvinner

    Usch o fy...hoppas nu det går bra för din son som lyckats komma in i vuxenlivet.

    Jag blir rädd inför framtiden, det har varit en trygghet i att lönebidraget funnits ...en tanke om att hon kommer alltid hitta något ...men visst vilken arbetsgivare vill ha en handikappad med stor frånvaro, försenad ankomst pga utebliven färdtjänst osv när man kan ta någon annan...och det finns ju att välja på.
  12. 6
    All trygghet försvinner Usch o fy...hoppas nu det går bra för din son som lyckats komma in i vuxenlivet.

    Jag blir rädd inför framtiden, det har varit en trygghet i att lönebidraget funnits ...en tanke om att hon kommer alltid hitta något ...men visst vilken arbetsgivare vill ha en handikappad med stor frånvaro, försenad ankomst pga utebliven färdtjänst osv när man kan ta någon annan...och det finns ju att välja på.
  13. Medlem sedan
    Oct 2001
    #7

    Bister verklighet

    Det blev inte bra.Alltså jag gillar förslaget för att få in långtidsarbetslösa.MEN inte ska det ske på bekostnad av de handikappade.
    Som ni kanske förstått är jag mycket aktiv i att upplysa min dotter om att hon ska ut och slåss på samma arbetsmarknad som micke handikappade.Det oroar mig en hel del hur det ska bli.
    Men jag tror benhårt på att vi måste sluta flytta så många elever till speciells klasser och skolor.vi startar en segreation som vi sen vill ha bort .
    Men jag lider med dig och din son.Så här ska det inte vara.
    Rikedom är att kunna ge utan att vänta något åter.
  14. 7
    Bister verklighet Det blev inte bra.Alltså jag gillar förslaget för att få in långtidsarbetslösa.MEN inte ska det ske på bekostnad av de handikappade.
    Som ni kanske förstått är jag mycket aktiv i att upplysa min dotter om att hon ska ut och slåss på samma arbetsmarknad som micke handikappade.Det oroar mig en hel del hur det ska bli.
    Men jag tror benhårt på att vi måste sluta flytta så många elever till speciells klasser och skolor.vi startar en segreation som vi sen vill ha bort .
    Men jag lider med dig och din son.Så här ska det inte vara.
  15. Medlem sedan
    Jun 2001
    #8

    Är övertygad

    Apropå det du skriver att vi måste sluta att flytta elever till speciella klasser och skolor är jag inne på din linje. Nu är det ju länge sedan jag själv gick i skolan men av mina jämnåriga som gick i specialskolor blev de flesta förtidspensionärer direkt efter skolan. De fick alltså aldrig chansen att påbörja ett arbetsliv med allt vad detta innebär, med en arbetsgemenskap tillsammans med jobbarkompisar osv.

    Jag är helt övertygad om även min siutation hade varit likadan om jag inte hade bytt till "vanlig" skola då jag började i sexan.
  16. 8
    Är övertygad Apropå det du skriver att vi måste sluta att flytta elever till speciella klasser och skolor är jag inne på din linje. Nu är det ju länge sedan jag själv gick i skolan men av mina jämnåriga som gick i specialskolor blev de flesta förtidspensionärer direkt efter skolan. De fick alltså aldrig chansen att påbörja ett arbetsliv med allt vad detta innebär, med en arbetsgemenskap tillsammans med jobbarkompisar osv.

    Jag är helt övertygad om även min siutation hade varit likadan om jag inte hade bytt till "vanlig" skola då jag började i sexan.
  17. Medlem sedan
    Jul 2002
    #9
    Hej
    tack för svar och uppmuntran
    Jag delar dina åsikter om hur det borde vara, att vi inte borde segregera. Men sen kommer vi till verkligheten, som idag blir tuffare och tuffare inte minst för alla som behöver lite extra för att få lika mycket som alla andra. Så därför behövs lönebidrag, särskola, specialklasser, m.m. idag. Detta beror mer på smahällets attityder och stelbenta sätt att organisera.
  18. 9
    Hej
    tack för svar och uppmuntran
    Jag delar dina åsikter om hur det borde vara, att vi inte borde segregera. Men sen kommer vi till verkligheten, som idag blir tuffare och tuffare inte minst för alla som behöver lite extra för att få lika mycket som alla andra. Så därför behövs lönebidrag, särskola, specialklasser, m.m. idag. Detta beror mer på smahällets attityder och stelbenta sätt att organisera.
  19. Medlem sedan
    Jul 2002
    #10
    Hej
    och tack för ditt svar. Jag är optimistisk till min läggning så det är bara att peppa och fortsätta kämpa för jobb, utbildning och andra rättigheter. Men visst är det mycket arbete som man tycker handlar om självklara saker där man kunde lagt sin kraft på annat. kanske blir det en utbildning till hösten, lättare att slåss på arbetsmarknaden om man har avslutat en utbildning på högskola, han har redan 60 p från högskola, det är ju bra men inte tillräckligt för att slåss på arbetsmarknaden speciellt inte om man har ett funktionshinder, arbetsgivare kan alltid hitta skäl för att inte anställa en, utan att det går att bevisa att det är diskriminering. Men har man en avsluatad utbildning blir det lite svårare för arbetsgivaren.
  20. 10
    Hej
    och tack för ditt svar. Jag är optimistisk till min läggning så det är bara att peppa och fortsätta kämpa för jobb, utbildning och andra rättigheter. Men visst är det mycket arbete som man tycker handlar om självklara saker där man kunde lagt sin kraft på annat. kanske blir det en utbildning till hösten, lättare att slåss på arbetsmarknaden om man har avslutat en utbildning på högskola, han har redan 60 p från högskola, det är ju bra men inte tillräckligt för att slåss på arbetsmarknaden speciellt inte om man har ett funktionshinder, arbetsgivare kan alltid hitta skäl för att inte anställa en, utan att det går att bevisa att det är diskriminering. Men har man en avsluatad utbildning blir det lite svårare för arbetsgivaren.

Liknande trådar

  1. KATASTROF!!!!
    By jennifer in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 19:00
  2. KATASTROF!!!
    By fru_bill in forum _05 Höstbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-26, 16:58
  3. Katastrof för min del men...
    By Ingen in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 09:58
  4. Katastrof!!
    By m00n in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 14:25
  5. KATASTROF
    By D_olphin in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 20:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar