Friskola
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Friskola

    Tänkte kolla lite hur friskolorna ser ut runt där jag bor. Bör man bli skeptisk då hela utvecklingsplanen låter som klyshor, att tex fritids kostar 100kr/barn (men per dag, mån el år?), att det är fullt av stavfel och andra språkliga fel på hemsidan, att två av åtta lärare slutat och att de saknar lokaler och byter schema fyra ggr per termin??

    Det sägs att den är bra men nu blev jag skeptisk!
    ~Vi ser inte saker som de är, vi ser saker som vi är.~

    ~Man får starkare ben i uppförsbacke~

    ~Det är aldrig för sent att få minnen för livet~

    ~Smärta är oundvikligt, lidande är valfritt~
  2. 1
    Friskola Tänkte kolla lite hur friskolorna ser ut runt där jag bor. Bör man bli skeptisk då hela utvecklingsplanen låter som klyshor, att tex fritids kostar 100kr/barn (men per dag, mån el år?), att det är fullt av stavfel och andra språkliga fel på hemsidan, att två av åtta lärare slutat och att de saknar lokaler och byter schema fyra ggr per termin??

    Det sägs att den är bra men nu blev jag skeptisk!
  3. Medlem sedan
    Mar 2005
    #2

    God kväll!

    Ja då hade jag också blivit skeptisk måste jag säga. Vilken inriktning har skolan? Ibland kan man ju ha riktig tur och hitta en skola som är riktigt bra och har allt men oftast får man nog jämka lite. Vad är viktigast?
    It doesn't matter what languages we speak as long as we speak the same language.

    Bloggar gör jag ibland när andan faller på :P
    http://snusilusosannibus.blogspot.com

    Mamma till underbara A och lilla E!
  4. 2
    God kväll! Ja då hade jag också blivit skeptisk måste jag säga. Vilken inriktning har skolan? Ibland kan man ju ha riktig tur och hitta en skola som är riktigt bra och har allt men oftast får man nog jämka lite. Vad är viktigast?
  5. Medlem sedan
    Mar 2006
    #3
    har du kollat om de har haft någon inspektion från skolverket?

    Här kan du söka efter inspektioner: http://siris.skolverket.se/portal/pa..._schema=PORTAL
  6. 3
    har du kollat om de har haft någon inspektion från skolverket?

    Här kan du söka efter inspektioner: http://siris.skolverket.se/portal/pa..._schema=PORTAL
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    är det Vittra?
  8. 4
    är det Vittra?
  9. Medlem sedan
    Nov 1998
    #5
    Absolut skeptisk! Det låter alldeles för rörigt! Jag skulle aldrig våga låta mitt barn gå i nåt som verkar så rörigt som det du beskriver.

    Du kan också gå in på http://www.skolverket.se/sb/d/160 och kolla om det finns någon inspektionsrapport. Du kan också ringa skolverket och fråga om det finns några anmälningar mot skolan. De är allmänna handlingar. Tror jag. Jag fick i alla fall veta vad den skola jag ringde om blivit anmäld för och när.

    Vad säger de som säger att den är bra? Har de barn där?
  10. 5
    Absolut skeptisk! Det låter alldeles för rörigt! Jag skulle aldrig våga låta mitt barn gå i nåt som verkar så rörigt som det du beskriver.

    Du kan också gå in på http://www.skolverket.se/sb/d/160 och kolla om det finns någon inspektionsrapport. Du kan också ringa skolverket och fråga om det finns några anmälningar mot skolan. De är allmänna handlingar. Tror jag. Jag fick i alla fall veta vad den skola jag ringde om blivit anmäld för och när.

    Vad säger de som säger att den är bra? Har de barn där?
  11. Medlem sedan
    Aug 1999
    #6
    Uhh jag får onda aningar... Att folk slutar, att det är dåligt språk på sidan osv. gör i alla fall att jag anar ugglor i mossen.
  12. 6
    Uhh jag får onda aningar... Att folk slutar, att det är dåligt språk på sidan osv. gör i alla fall att jag anar ugglor i mossen.
  13. Nape
    #7
    Näe.. Att åtta lärare slutat tyder på att nåt är fel. Visst, en eller två per år kanske vill flytta på sig, prova nåt annat. Men åtta? Då ska man nog dra öronen åt sig.
  14. 7
    Näe.. Att åtta lärare slutat tyder på att nåt är fel. Visst, en eller två per år kanske vill flytta på sig, prova nåt annat. Men åtta? Då ska man nog dra öronen åt sig.
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8
    Det var två av åtta som slutat *IMT*
  16. 8
    Det var två av åtta som slutat *IMT*
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9

    Vad jag förstår av..

    vår friskola här så är det mycket studera på egen hand...funkar säkert om man har disciplinerade barn.

    Vår äldsta grabb går på friskolegymnasium i Linköping och han är inte riktigt nöjd.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  18. 9
    Vad jag förstår av.. vår friskola här så är det mycket studera på egen hand...funkar säkert om man har disciplinerade barn.

    Vår äldsta grabb går på friskolegymnasium i Linköping och han är inte riktigt nöjd.
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    Var går han, är det John Bauer? Min har sökt friskola till hösten.
  20. 10
    Var går han, är det John Bauer? Min har sökt friskola till hösten.
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11
    Det är upp till varje skola att angöra hur mycket självstudier man ska låta eleverna ha, så det har ingenting med om dt är kommunal skola eller friskola att göra.

    Dock har ju skolan fortfarande skyldighet att hjälpa eleverna att nå acceptabel nivå på studieresultaten, så din son kan ställa krav på lärarledda studier om han behöver det.
  22. 11
    Det är upp till varje skola att angöra hur mycket självstudier man ska låta eleverna ha, så det har ingenting med om dt är kommunal skola eller friskola att göra.

    Dock har ju skolan fortfarande skyldighet att hjälpa eleverna att nå acceptabel nivå på studieresultaten, så din son kan ställa krav på lärarledda studier om han behöver det.
  23. Medlem sedan
    Nov 1998
    #12
    Något som jag har sett är att många fristående gymnasieskolor marknadsför sig med - jag tror de kallar det - effektiv skoldag. Och det betyder då i klarspråk att man läser halva dagar, antingen för- eller eftermiddagar. Bra för skolorna eftersom de kan ta in dubbelt så många elever, men får elverna verkligen tillräckligt mycket undervisning?

    När jag gick i gymnasiet gick man ju mer än halva dagar...
  24. 12
    Något som jag har sett är att många fristående gymnasieskolor marknadsför sig med - jag tror de kallar det - effektiv skoldag. Och det betyder då i klarspråk att man läser halva dagar, antingen för- eller eftermiddagar. Bra för skolorna eftersom de kan ta in dubbelt så många elever, men får elverna verkligen tillräckligt mycket undervisning?

    När jag gick i gymnasiet gick man ju mer än halva dagar...
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13
    Men jösses! Skojar du? Gör de verkligen så?
  26. 13
    Men jösses! Skojar du? Gör de verkligen så?
  27. Medlem sedan
    Nov 1998
    #14
    Ja. Min kompis har en dotter som går halva dagar (gymnasieutbildning på heltid), och när de marknadsförde sig i tunnelbanan för några veckor sen inför valet såg jag att det var relativt många som använde detta som marknadsföringsargument.

    Jag vet inte om jag skulle låta min son gå på en sån skola. Det känns som om de lär sig för lite. Men jag vet inte?
  28. 14
    Ja. Min kompis har en dotter som går halva dagar (gymnasieutbildning på heltid), och när de marknadsförde sig i tunnelbanan för några veckor sen inför valet såg jag att det var relativt många som använde detta som marknadsföringsargument.

    Jag vet inte om jag skulle låta min son gå på en sån skola. Det känns som om de lär sig för lite. Men jag vet inte?
  29. Nape
    #15
    Wow, det var inte illa..
  30. 15
    Wow, det var inte illa..
  31. Medlem sedan
    May 2004
    #16

    Japp..

    han går på JB.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  32. 16
    Japp.. han går på JB.
  33. Medlem sedan
    May 2004
    #17

    Ja..

    så läser de på min grabbs skola - det är blandade känslor kring det...bra för att man kan koncentrera sig ordentligt på ett ämne dåligt för att lärarna kör igång dom med ett uppdrag och sen "poff" försvinner läraren för en bra stund medan eleverna ska göra jobbet. Tjosan...25 grabbar som utan lärare börja plugga...glöm det.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  34. 17
    Ja.. så läser de på min grabbs skola - det är blandade känslor kring det...bra för att man kan koncentrera sig ordentligt på ett ämne dåligt för att lärarna kör igång dom med ett uppdrag och sen "poff" försvinner läraren för en bra stund medan eleverna ska göra jobbet. Tjosan...25 grabbar som utan lärare börja plugga...glöm det.
  35. Medlem sedan
    May 2004
    #18

    Precis...

    så säger vår son med....de lär sig inget...kan ju iof kanske bero på lärarkvaliten också.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  36. 18
    Precis... så säger vår son med....de lär sig inget...kan ju iof kanske bero på lärarkvaliten också.
  37. Medlem sedan
    Nov 1998
    #19
    Ja, min kompis säger att hennes dotter verkligen inte lägger ner motsvarande heltid på sina studier. Hon klarar visserligen målen som skolan ställer upp. Men vad får hon för kunskaper för framtiden? Hur står hon sig om hon t ex vill läsa på högskolan sen? Det är ju också såna frågor som är lite svårare som förälder att sätta sig in i.
  38. 19
    Ja, min kompis säger att hennes dotter verkligen inte lägger ner motsvarande heltid på sina studier. Hon klarar visserligen målen som skolan ställer upp. Men vad får hon för kunskaper för framtiden? Hur står hon sig om hon t ex vill läsa på högskolan sen? Det är ju också såna frågor som är lite svårare som förälder att sätta sig in i.
  39. Medlem sedan
    May 2004
    #20

    Så sant..

    som det är skrivet...precis så känner vi med.

    Frågade sonen om han skulle rekommendera skolan till någon som var sugen på att börja där...han svarade att vill man ha det slappt men ändå få hyggliga betyg ska man gå där men vill man lära sig något ska man söka någon annanstans.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  40. 20
    Så sant.. som det är skrivet...precis så känner vi med.

    Frågade sonen om han skulle rekommendera skolan till någon som var sugen på att börja där...han svarade att vill man ha det slappt men ändå få hyggliga betyg ska man gå där men vill man lära sig något ska man söka någon annanstans.

Liknande trådar

  1. Friskola?
    By Nissa12 in forum Skolbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 22:40
  2. Friskola
    By Achelois in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 02:32
  3. Friskola?
    By IngridCeline in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 22:38
  4. friskola?
    By Gaia in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 08:02
  5. Friskola - hur bra är det?
    By orolig mamma in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 16:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar