Förstår inte, missfallsrisk??
_0710 Oktoberbarn
  1. anonymisen
    #1

    Förstår inte, missfallsrisk??

    Såg att Tinapina gjort ett vul och konstaterats vara i vecka 7+1. Läkaren bedömde att det var 97% chans att det skulle gå bra, alltså inte missfall. Hur i hela fridens namn kan läkaren veta det? Vad jag läst och hört är missfallsrisken som störst i vecka 8-12 eller snarare som allra störst i vecka 9-11. Kan någon förklara för en som inte riktigt förstår? Jag oroar mig så för missfall (är i vecka 7+3) och blir ju lite lugnare av att läsa sådana optimistiska inlägg som Tinapinas, men stämmer det verkligen?

    Kram

    Anonyma mamman som väntar 3:an

    (måste tyvärr vara anonym eftersom nyfikna kompisar fluktar både här och där)
  2. 1
    Förstår inte, missfallsrisk?? Såg att Tinapina gjort ett vul och konstaterats vara i vecka 7+1. Läkaren bedömde att det var 97% chans att det skulle gå bra, alltså inte missfall. Hur i hela fridens namn kan läkaren veta det? Vad jag läst och hört är missfallsrisken som störst i vecka 8-12 eller snarare som allra störst i vecka 9-11. Kan någon förklara för en som inte riktigt förstår? Jag oroar mig så för missfall (är i vecka 7+3) och blir ju lite lugnare av att läsa sådana optimistiska inlägg som Tinapinas, men stämmer det verkligen?

    Kram

    Anonyma mamman som väntar 3:an

    (måste tyvärr vara anonym eftersom nyfikna kompisar fluktar både här och där)
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Hej, jag fick samma besked idag när jag gjorde UL. Jag är i v 8 (7+6) idag. Enligt läkaren så kunde han se det pga att fostrets hjärta slog och att det rörde en del på sig samt att livmodern såg fin ut. Enligt honom så är de flesta missfall redan startade nu genom at fostret är dött eller mår dåligt.

    Men jag vet inte hur säkert detta är, det är i varje fall vad han sa.

    Hoppas att du kan känna dig lugnare!
    Kram Elin
  4. 2
    Hej, jag fick samma besked idag när jag gjorde UL. Jag är i v 8 (7+6) idag. Enligt läkaren så kunde han se det pga att fostrets hjärta slog och att det rörde en del på sig samt att livmodern såg fin ut. Enligt honom så är de flesta missfall redan startade nu genom at fostret är dött eller mår dåligt.

    Men jag vet inte hur säkert detta är, det är i varje fall vad han sa.

    Hoppas att du kan känna dig lugnare!
    Kram Elin
  5. Lotta P
    #3

    Så här

    Om bebisen har kromosomskador eller allvarliga "fel" så dör det i regel före vecka 9-10. Det tar därefter ett par veckor för kroppen att upptäcka att fostret är dött och att ställa om sig för att graviditeten ska sluta. Därför inträffar missfallet ett par veckor efter att fostret dött. Ibland kan det ta ännu längre tid.
  6. 3
    Så här Om bebisen har kromosomskador eller allvarliga "fel" så dör det i regel före vecka 9-10. Det tar därefter ett par veckor för kroppen att upptäcka att fostret är dött och att ställa om sig för att graviditeten ska sluta. Därför inträffar missfallet ett par veckor efter att fostret dött. Ibland kan det ta ännu längre tid.
  7. Medlem sedan
    Feb 2007
    #4
    Hejsan anonymis! Jag är ledsen om jag uttryckte mig oklart; det är alltså inte att jag är i v 7+1 som i sig ökar chanserna utan, precis som elinemma och lotta P ovan säger, att bedömningen görs på om hjärtat väl har börjat slå (och om det slår i normal takt osv o allt annat verkar så bra som det kan göra). Sen om det är exakt 97% chans eller om han höftade ett värde, vet jag inte, men klart är att chanserna ökar betydligt om man ser att embryot lever (även om jag fortfarande är orolig till tusan!).
  8. 4
    Hejsan anonymis! Jag är ledsen om jag uttryckte mig oklart; det är alltså inte att jag är i v 7+1 som i sig ökar chanserna utan, precis som elinemma och lotta P ovan säger, att bedömningen görs på om hjärtat väl har börjat slå (och om det slår i normal takt osv o allt annat verkar så bra som det kan göra). Sen om det är exakt 97% chans eller om han höftade ett värde, vet jag inte, men klart är att chanserna ökar betydligt om man ser att embryot lever (även om jag fortfarande är orolig till tusan!).

Liknande trådar

  1. Vill inte/förstår inte flaska
    By nillan71 in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 11:14
  2. Vill inte/förstår inte flaska
    By nillan71 in forum _1005 Majbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 14:03
  3. Jag förstår inte..
    By anonymt namn in forum Separation
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-01, 08:20
  4. Förstår inte...
    By Daga in forum Downs Syndrom
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 18:03
  5. Inte bada med avlsag *förstår inte*
    By Ponder m Prinsen 14/6 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 23:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar