Liten enkät
Stora barn
  1. Kristina S
    #1

    Liten enkät

    Min äldsta dotter, som är snart 9, har börjat prata om att hon vill ha egen teve och egen dator. Jag har alltid varit emot det, framför allt egen teve. Det känns som om jag har mer kontroll över hennes tittande om hon sitter i vardagsrummet. Och jag kan inte känna att vi har behov av mer än en teve (utom någon enstaka gång, när vi vill se olika saker). Datorn är det krig om ibland, men det känns inte heller överhängande.

    Men jag har börjat inse att väldigt många barn har både teve och dator på sina rum. Till och med min yngsta, som inte fyllt 5, har en kompis med egen teve på rummet och i många familjer verkar alla ha varsin dator. För mig känns det lite ... konstigt. Men det kanske är vi som är konstiga? Med andra ord undrar jag:
    1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    3. Hur många datorer har ni hemma?
    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
  2. 1
    Liten enkät Min äldsta dotter, som är snart 9, har börjat prata om att hon vill ha egen teve och egen dator. Jag har alltid varit emot det, framför allt egen teve. Det känns som om jag har mer kontroll över hennes tittande om hon sitter i vardagsrummet. Och jag kan inte känna att vi har behov av mer än en teve (utom någon enstaka gång, när vi vill se olika saker). Datorn är det krig om ibland, men det känns inte heller överhängande.

    Men jag har börjat inse att väldigt många barn har både teve och dator på sina rum. Till och med min yngsta, som inte fyllt 5, har en kompis med egen teve på rummet och i många familjer verkar alla ha varsin dator. För mig känns det lite ... konstigt. Men det kanske är vi som är konstiga? Med andra ord undrar jag:
    1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    3. Hur många datorer har ni hemma?
    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2
    Så här svarar jag:

    1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    *Tre. (en i köket)
    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    *Den äldsta, 10 år, har egen tv+DVD. Fick den när hon var 8.
    3. Hur många datorer har ni hemma?
    *En. Tyvärr, skulle gärna vilja ha åtminstone en till så barnen och jag hade varsin.
    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    *Nix.
    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
    *Njae... Lite kanske. Man får inte titta på annat än barntillåtet i vardagsrummet pga 6-åringen. Den äldsta får titta från 11 år i sitt rum.
    Om flera barn vill ha datorn får de turas om med 15 alt.30-minutersintervall. Det brukar iofs leda till att sitter tillsammans istället så det blir inte så ofta att de byter av varann efter den tiden.

    Det är sällan konflikter om tv/dator här så vi har inte behövt så mycket regler. Det är mest de yngre som bråkar om val av film, då får de turas om, eller så säger jag att det inte blir nån film förrän de kommit överens om nåt BÅDA vill se.
  4. 2
    Så här svarar jag:

    1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    *Tre. (en i köket)
    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    *Den äldsta, 10 år, har egen tv+DVD. Fick den när hon var 8.
    3. Hur många datorer har ni hemma?
    *En. Tyvärr, skulle gärna vilja ha åtminstone en till så barnen och jag hade varsin.
    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    *Nix.
    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
    *Njae... Lite kanske. Man får inte titta på annat än barntillåtet i vardagsrummet pga 6-åringen. Den äldsta får titta från 11 år i sitt rum.
    Om flera barn vill ha datorn får de turas om med 15 alt.30-minutersintervall. Det brukar iofs leda till att sitter tillsammans istället så det blir inte så ofta att de byter av varann efter den tiden.

    Det är sällan konflikter om tv/dator här så vi har inte behövt så mycket regler. Det är mest de yngre som bråkar om val av film, då får de turas om, eller så säger jag att det inte blir nån film förrän de kommit överens om nåt BÅDA vill se.
  5. Medlem sedan
    Dec 2001
    #3
    1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    -3st

    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    -Japp, den ghar han haft i flera år.

    3. Hur många datorer har ni hemma?
    -2st

    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    -Japp, har haft den i några år.

    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
    -att läxorna ska vara klara och ibland har vi dataförbud en hel helg, för att göra annat
  6. 3
    1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    -3st

    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    -Japp, den ghar han haft i flera år.

    3. Hur många datorer har ni hemma?
    -2st

    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    -Japp, har haft den i några år.

    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
    -att läxorna ska vara klara och ibland har vi dataförbud en hel helg, för att göra annat
  7. Medlem sedan
    Jan 1999
    #4
    1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    # 2 st

    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    # Njae. Store pojken hade vår 2a tv i sitt rum innan vi flyttade (ställde väl in den när han var 5). Nu när vi flyttat så står 2a tvn i allrummet på övervåningen, så nu är den båda barnens. Det är där de oftast tittar.

    3. Hur många datorer har ni hemma?
    # 1 fungerande

    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    #Nej,

    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
    # Nej, vi har inte behövt det ännu. Barnen är 4 och 7,5 år.
  8. 4
    1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    # 2 st

    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    # Njae. Store pojken hade vår 2a tv i sitt rum innan vi flyttade (ställde väl in den när han var 5). Nu när vi flyttat så står 2a tvn i allrummet på övervåningen, så nu är den båda barnens. Det är där de oftast tittar.

    3. Hur många datorer har ni hemma?
    # 1 fungerande

    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    #Nej,

    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
    # Nej, vi har inte behövt det ännu. Barnen är 4 och 7,5 år.
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5

    Wondergirl

    1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    Vi har 4 stycken, våran i vardagsrummet, och barnen har varsin teve i sitt rum.

    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    Ja, de har varsin teve. Zacharias fick när vi fick en teve över, han var väl 5 år tror jag.
    Cassandra är 5 år, hon har haft teve i över ett år, och Elias 3 år har också teve i sitt rum.

    3. Hur många datorer har ni hemma?
    vi har 3. Jag har en Ibook, Sambon en laptop, och så har barnen en stationär gammal dator.

    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    De har en dator tillsammans, som de får samsas kring, vi har haft den i flera år.

    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
    Datorn får de spela på en halvtimme var ett par dagar i veckan. Den är främst till för vår dotter med adhd och autism. De små får se på Bollibompa, och barnteve på morgonen. Då vi har så långa dagar, ser väl barnen på teve främst på morgonen.
    http://www.tjock-till-smal.bloggplatsen.se

    Älska mig som mest, när jag förtjänar det som minst,för då behöver jag det mest.
  10. 5
    Wondergirl 1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    Vi har 4 stycken, våran i vardagsrummet, och barnen har varsin teve i sitt rum.

    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    Ja, de har varsin teve. Zacharias fick när vi fick en teve över, han var väl 5 år tror jag.
    Cassandra är 5 år, hon har haft teve i över ett år, och Elias 3 år har också teve i sitt rum.

    3. Hur många datorer har ni hemma?
    vi har 3. Jag har en Ibook, Sambon en laptop, och så har barnen en stationär gammal dator.

    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    De har en dator tillsammans, som de får samsas kring, vi har haft den i flera år.

    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
    Datorn får de spela på en halvtimme var ett par dagar i veckan. Den är främst till för vår dotter med adhd och autism. De små får se på Bollibompa, och barnteve på morgonen. Då vi har så långa dagar, ser väl barnen på teve främst på morgonen.
  11. Medlem sedan
    Feb 1999
    #6
    1. En teveapparat. 2. Barnen har ingen teve. 3. En dator (och ett gammalt vrak som funkar litegrann ibland). 4. Det gamla datorvraket har stått under trappan, men igår ville åttaåringen ha den i sitt rum. Då fick han det. Den duger till enkla spel, ej internet. 5. Barnen får spela på datorn en timme på vardagar, två timmar på helger. De använder ju datorn till annat också, som att skriva och rita, det begränsr vi inte. Inga regler kring teve (mer än "Nu har ni suttit där hela morgonen, nu får ni faktiskt stänga av!")
  12. 6
    1. En teveapparat. 2. Barnen har ingen teve. 3. En dator (och ett gammalt vrak som funkar litegrann ibland). 4. Det gamla datorvraket har stått under trappan, men igår ville åttaåringen ha den i sitt rum. Då fick han det. Den duger till enkla spel, ej internet. 5. Barnen får spela på datorn en timme på vardagar, två timmar på helger. De använder ju datorn till annat också, som att skriva och rita, det begränsr vi inte. Inga regler kring teve (mer än "Nu har ni suttit där hela morgonen, nu får ni faktiskt stänga av!")
  13. Medlem sedan
    Mar 1998
    #7
    1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    --- En TV.
    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    --- Nix. Inget av barnen.
    3. Hur många datorer har ni hemma?
    --- Två datorer, varav en inkopplad.
    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    --- Försökte låta äldsta (13) ha en på rummet, men det funkade inte och blev otroooooooligt orättvist enligt de andra två.
    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
    --- Inte TV, men lite för datorn.
  14. 7
    1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    --- En TV.
    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    --- Nix. Inget av barnen.
    3. Hur många datorer har ni hemma?
    --- Två datorer, varav en inkopplad.
    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    --- Försökte låta äldsta (13) ha en på rummet, men det funkade inte och blev otroooooooligt orättvist enligt de andra två.
    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
    --- Inte TV, men lite för datorn.
  15. Jessica m S & M
    #8

    Fick TV i 5-årspresent

    1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    **SVAR: 2 stycken.

    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    **SVAR: Ja, den fick han när han fyllde 5 år förra sommaren.

    3. Hur många datorer har ni hemma?
    **SVAR: En, tyvärr.

    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    **SVAR: Nä inte än men vi funderar på att skaffa en åt honom.

    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
    **SVAR: Nej.
  16. 8
    Fick TV i 5-årspresent 1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    **SVAR: 2 stycken.

    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    **SVAR: Ja, den fick han när han fyllde 5 år förra sommaren.

    3. Hur många datorer har ni hemma?
    **SVAR: En, tyvärr.

    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    **SVAR: Nä inte än men vi funderar på att skaffa en åt honom.

    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
    **SVAR: Nej.
  17. Medlem sedan
    Apr 2003
    #9
    1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    Två, en i vardagsrummet och en tonåringens rum. Fast jag skulle ha två till om jag hade råd, en i mitt sovrum och en i min pojks rum (han är tio). Den i lillkillens rum skulle i så fall användas till Playstation inte så mycket till TV.
    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    Tonåringen fick sin när hon var runt tio år. Innan dess kändes det inte som ett så stort behov.
    3. Hur många datorer har ni hemma?
    Fem : ). Fast två är så gamla att de funkar bara som ordbehandlare. Jag har en bärbar iBook och så har vi två iMac en av dessa står i dotterns rum, men börjar bli så seg att barnen nu slåss om den nyaste. hade jag haft råd hade jag köpt en till lillkillen också.
    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    Ja, när hon var tretton.
    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning
    Inga regler, mina barn sköter det bra själva. Men om de inte gjort det hade jag infört regler.
  18. 9
    1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    Två, en i vardagsrummet och en tonåringens rum. Fast jag skulle ha två till om jag hade råd, en i mitt sovrum och en i min pojks rum (han är tio). Den i lillkillens rum skulle i så fall användas till Playstation inte så mycket till TV.
    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    Tonåringen fick sin när hon var runt tio år. Innan dess kändes det inte som ett så stort behov.
    3. Hur många datorer har ni hemma?
    Fem : ). Fast två är så gamla att de funkar bara som ordbehandlare. Jag har en bärbar iBook och så har vi två iMac en av dessa står i dotterns rum, men börjar bli så seg att barnen nu slåss om den nyaste. hade jag haft råd hade jag köpt en till lillkillen också.
    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    Ja, när hon var tretton.
    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning
    Inga regler, mina barn sköter det bra själva. Men om de inte gjort det hade jag infört regler.
  19. Medlem sedan
    Apr 2003
    #10
    Oj, vilka långa svar det blev på dina enkla frågor, ber om ursäkt för det det. Men jag är väldigt förtjust i teknikprylar : )
  20. 10
    Oj, vilka långa svar det blev på dina enkla frågor, ber om ursäkt för det det. Men jag är väldigt förtjust i teknikprylar : )
  21. Medlem sedan
    Oct 1999
    #11
    1 En teveapparat, i vardagsrummet
    2 Nej
    3 Två datorer
    4 Ja, egen dator sedan fem års åldern
    5 Helst inte mer än en och en halv timmes bildtid per dag totalt (teve+dator), men det är inte alltid vi håller det. Särskilt inte nu när dottern upptäckt alla roliga datorspel. Hon älskar Sims just nu
  22. 11
    1 En teveapparat, i vardagsrummet
    2 Nej
    3 Två datorer
    4 Ja, egen dator sedan fem års åldern
    5 Helst inte mer än en och en halv timmes bildtid per dag totalt (teve+dator), men det är inte alltid vi håller det. Särskilt inte nu när dottern upptäckt alla roliga datorspel. Hon älskar Sims just nu
  23. Medlem sedan
    Dec 2000
    #12
    1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    Två, en i vardagsrummet och en i vårt sovrum.

    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den? Nej. Min bonusdotter fick när hon var 14, och vår äldste kommer nog få först nu när han är 16. Som du säger, när de är yngre vill man ha koll på vad de tittar på.

    3. Hur många datorer har ni hemma?
    Två

    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    Ja och nej. Det står en dator i vardera sönernas rum, men de är båda hela familjens. Först hade vi en gemensam, som ibland stod i storebrors rum, ibland i lillebrors. När de var 11 resp. 14 fick de varsin. Vi går ofta in och kollar vad de håller på med på datorerna.

    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
    Allt ska vara avstängt 3 timmar per dag på helgerna. På vardagarna får de inte sitta vid dator och TV mer än att de sköter läxorna.
  24. 12
    1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    Två, en i vardagsrummet och en i vårt sovrum.

    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den? Nej. Min bonusdotter fick när hon var 14, och vår äldste kommer nog få först nu när han är 16. Som du säger, när de är yngre vill man ha koll på vad de tittar på.

    3. Hur många datorer har ni hemma?
    Två

    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    Ja och nej. Det står en dator i vardera sönernas rum, men de är båda hela familjens. Först hade vi en gemensam, som ibland stod i storebrors rum, ibland i lillebrors. När de var 11 resp. 14 fick de varsin. Vi går ofta in och kollar vad de håller på med på datorerna.

    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
    Allt ska vara avstängt 3 timmar per dag på helgerna. På vardagarna får de inte sitta vid dator och TV mer än att de sköter läxorna.
  25. Medlem sedan
    Mar 2005
    #13
    1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    Fem men använder fyra.
    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    Elvaåringen sparade ihop till en egen och köpte den för ca två år sedan. 13 åringen ärvde en ny tv efter farfar som gick bort i våras.
    3. Hur många datorer har ni hemma?
    Fyra datorer

    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den? Nej, datorerna finns på allmän plats, en i vardagsrummet, en i källaren och en bärbar. Den fjärde är en jobbdator.
    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
    Ja. En timme dator/dag. De kan tjäna mer tid, en timmes motion ger en halvtimmes datatid.
    TV tittar de inte så mycket på , behövs inga regeler där. Sexåringen fastnar ibland framför video filmer, så där kan det behövas begränsning ibland.
  26. 13
    1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    Fem men använder fyra.
    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    Elvaåringen sparade ihop till en egen och köpte den för ca två år sedan. 13 åringen ärvde en ny tv efter farfar som gick bort i våras.
    3. Hur många datorer har ni hemma?
    Fyra datorer

    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den? Nej, datorerna finns på allmän plats, en i vardagsrummet, en i källaren och en bärbar. Den fjärde är en jobbdator.
    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
    Ja. En timme dator/dag. De kan tjäna mer tid, en timmes motion ger en halvtimmes datatid.
    TV tittar de inte så mycket på , behövs inga regeler där. Sexåringen fastnar ibland framför video filmer, så där kan det behövas begränsning ibland.
  27. Medlem sedan
    Jan 2004
    #14

    Svarar enkelt

    En dator, en tv.
    Datorn får man använda då och då, har inga regler.
    Tv´n tittar man inte jämt på, men bompa och ibland på em efter skolan är okej.
    Enda tv program som jag har förbjudit (vi har bara basutbudet) är nog pokemon, som jag tycker är vedervärdigt!!

    Tv på rummet kommer inte ske än på länge. (älsta fyller 10)
    Kanske som tonåringar när man mer behöver "egentid"
    Data vet jag inte ens när det kommer att ske..finns liksom inte ens med i planeringen.

    Vi har en tv till förresten i sovrummet, men sen det gick över till digitalt har den stått avstängd..
    ~fånga dagen~ ~carpe diem~ ~seize the day~..

    Alla goda ting är tre!
  28. 14
    Svarar enkelt En dator, en tv.
    Datorn får man använda då och då, har inga regler.
    Tv´n tittar man inte jämt på, men bompa och ibland på em efter skolan är okej.
    Enda tv program som jag har förbjudit (vi har bara basutbudet) är nog pokemon, som jag tycker är vedervärdigt!!

    Tv på rummet kommer inte ske än på länge. (älsta fyller 10)
    Kanske som tonåringar när man mer behöver "egentid"
    Data vet jag inte ens när det kommer att ske..finns liksom inte ens med i planeringen.

    Vi har en tv till förresten i sovrummet, men sen det gick över till digitalt har den stått avstängd..
  29. Medlem sedan
    Aug 2000
    #15

    mina svar

    1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    Vi har 3 st. En i vardagsrummet, en i hallen uppe och en i sonens rum.
    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    Sonen tog dotterns tv för 3 veckor sedan när han fyllde 15 (hon bor inte hemma nu), men tittar sällan på det i sitt rum.
    3. Hur många datorer har ni hemma?
    vi har 4 datorer. nej, 5, men en är min jobbdator.
    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    Dottern fick en av våra hem-pc, och sonen "ärvde" en äldre hem-pc som nu ligger i graven. Nu använder vi alla nästan hela tiden den senaste datorn som står i datorrummet.
    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
    Nej, ingen tittar på tv speciellt mycket (undantaget maken) och ingen hinner sitta vid datorn för mycket heller. Alla har annat för sig för det mesta.
  30. 15
    mina svar 1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    Vi har 3 st. En i vardagsrummet, en i hallen uppe och en i sonens rum.
    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    Sonen tog dotterns tv för 3 veckor sedan när han fyllde 15 (hon bor inte hemma nu), men tittar sällan på det i sitt rum.
    3. Hur många datorer har ni hemma?
    vi har 4 datorer. nej, 5, men en är min jobbdator.
    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    Dottern fick en av våra hem-pc, och sonen "ärvde" en äldre hem-pc som nu ligger i graven. Nu använder vi alla nästan hela tiden den senaste datorn som står i datorrummet.
    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
    Nej, ingen tittar på tv speciellt mycket (undantaget maken) och ingen hinner sitta vid datorn för mycket heller. Alla har annat för sig för det mesta.
  31. Medlem sedan
    Dec 2003
    #16
    Jag tycker VERKLIGEN som du! Jag har träffat alldeles för många barn då jag jobbade på BUP som berättar om att det ligger och ser på otäcka saker på tv om kvällarna på sitt rum, innan de ska somna. Har också träffat en mängd föräldrar som har stora problem med att ha koll på vad tonårsbarnen gör på datorn när datorn finns på barnens rum.

    Jag och maken har bestämt oss för att våra barn varken kommer att få ha tv eller dator på sina egna rum på många år. Vi har tre barn som går i femman. Möjligen kan jag fundera på att ändra mig nångång i gymnasieåldern. Men definitivt inte före dess.

    1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    *2 st, en i vardagsrummet och en tv-spels-tv för barnen i ett genomgångsrum.

    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    *Nej.

    3. Hur många datorer har ni hemma?
    * 4 st. Alla står i vardagsrummet.

    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    *Killarna köpte en laptop för julklappspengarna och den får de ha på sina rum, men det är bara för att det ändå inte finns internetuppkoppling på den.

    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
    * Vi provar med olika regler i olika perioder. Just nu är det som gäller per person: 30 min/datatid + 30 min tvspel på vardagar. På helgerna dubbelt så länge. Tv får de se på hur de vill, men inte alltid i vardagsrummet eftersom det också är vuxenrummet (vi är trångbodda) och jag orkar inte alltid höra tv-ljud. Ibland skickar jag alltså barnen att se på tv på den andra tv:n, som står i en trist trapphall helt omysigt.
  32. 16
    Jag tycker VERKLIGEN som du! Jag har träffat alldeles för många barn då jag jobbade på BUP som berättar om att det ligger och ser på otäcka saker på tv om kvällarna på sitt rum, innan de ska somna. Har också träffat en mängd föräldrar som har stora problem med att ha koll på vad tonårsbarnen gör på datorn när datorn finns på barnens rum.

    Jag och maken har bestämt oss för att våra barn varken kommer att få ha tv eller dator på sina egna rum på många år. Vi har tre barn som går i femman. Möjligen kan jag fundera på att ändra mig nångång i gymnasieåldern. Men definitivt inte före dess.

    1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    *2 st, en i vardagsrummet och en tv-spels-tv för barnen i ett genomgångsrum.

    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    *Nej.

    3. Hur många datorer har ni hemma?
    * 4 st. Alla står i vardagsrummet.

    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    *Killarna köpte en laptop för julklappspengarna och den får de ha på sina rum, men det är bara för att det ändå inte finns internetuppkoppling på den.

    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
    * Vi provar med olika regler i olika perioder. Just nu är det som gäller per person: 30 min/datatid + 30 min tvspel på vardagar. På helgerna dubbelt så länge. Tv får de se på hur de vill, men inte alltid i vardagsrummet eftersom det också är vuxenrummet (vi är trångbodda) och jag orkar inte alltid höra tv-ljud. Ibland skickar jag alltså barnen att se på tv på den andra tv:n, som står i en trist trapphall helt omysigt.
  33. Medlem sedan
    Nov 2004
    #17

    svar

    1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    3 st

    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    ja hon var 6år

    3. Hur många datorer har ni hemma?
    två

    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    ja hon var väl 8 år

    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
    inte egentligen bara vanliga regler som att först läxorna sen datorn.
  34. 17
    svar 1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    3 st

    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    ja hon var 6år

    3. Hur många datorer har ni hemma?
    två

    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    ja hon var väl 8 år

    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
    inte egentligen bara vanliga regler som att först läxorna sen datorn.
  35. Medlem sedan
    Apr 2003
    #18
    Blir lite nyfiken på hur ni resonerar när ni begränsar tv-spel och datortid till 30 min vardera men inte begränsar TV-tiden alls.
  36. 18
    Blir lite nyfiken på hur ni resonerar när ni begränsar tv-spel och datortid till 30 min vardera men inte begränsar TV-tiden alls.
  37. Medlem sedan
    Oct 1998
    #19
    Många datorer, få tv:ar...
    Vi är 2 vuxna och 2 barn hemma (tidigare 3 men en har flyttat hemifrån). Vi har en enda tv i huset, men däremot har alla alltid haft egen dator. Yngste sonen är nu 8 år och har väl haft sin i ett par år. Vi har inga regler kring dator/tv-anvndande, har aldrig känt att vi behövt.
  38. 19
    Många datorer, få tv:ar...
    Vi är 2 vuxna och 2 barn hemma (tidigare 3 men en har flyttat hemifrån). Vi har en enda tv i huset, men däremot har alla alltid haft egen dator. Yngste sonen är nu 8 år och har väl haft sin i ett par år. Vi har inga regler kring dator/tv-anvndande, har aldrig känt att vi behövt.
  39. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #20
    1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    Tre stycken, en med fullt basutbud från boxer, en med endast 1,2,4 och 6:an och en med video och dvd
    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    Han har tv´n med videon och DVD´n, han har haft TV sedan han var nästan 6
    3. Hur många datorer har ni hemma?
    2 stycken, en för tillfället obrukbar och en som inte är sådär jättebra precis
    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    Nej, finns än så länge inget behov
    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
    Har aldrig behövts, han har reglerat det bra själv, han är nog den som använder datorn minst hemma och även TV´n minst (han leker istället desto mer, han är nästan 10 )
  40. 20
    1. Hur många teveapparater har ni hemma?
    Tre stycken, en med fullt basutbud från boxer, en med endast 1,2,4 och 6:an och en med video och dvd
    2. Har ditt barn en egen teve? I vilken ålder fich h*n den?
    Han har tv´n med videon och DVD´n, han har haft TV sedan han var nästan 6
    3. Hur många datorer har ni hemma?
    2 stycken, en för tillfället obrukbar och en som inte är sådär jättebra precis
    4. Har ditt barn en egen dator? I vilken ålder fich h*n den?
    Nej, finns än så länge inget behov
    5. Har ni några regler kring dator-/teveanvändning?
    Har aldrig behövts, han har reglerat det bra själv, han är nog den som använder datorn minst hemma och även TV´n minst (han leker istället desto mer, han är nästan 10 )
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Liten enkät
    By Es mamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 16:16
  2. Lånad enkät: Liten enkät om ettåringarna
    By seife in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 11:52
  3. En Liten Enkät...
    By Anonymis in forum Försöker bli med barn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 17:35
  4. En liten liten enkät
    By Veris mamma in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 16:22
  5. en liten liten enkät
    By Therese m. Tilde 28/6-04å Albin 13/8 in forum _0307 Julibarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 08:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar