Flytande, om språk
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Flytande, om språk

    Hur definierar ni att ni kan ett språk flytande.

    Jag använder engelska på jobbet då och då, både i tal och skrift men anser ändå inte att jag kan det flytande. Har ing direkta problem att göra mig förstådd MEN för mig är flytande detsamma som att ha ett ordföråd och en meningsbyggnad som en "infödd", uttalet spelar mindre roll.
  2. 1
    Flytande, om språk Hur definierar ni att ni kan ett språk flytande.

    Jag använder engelska på jobbet då och då, både i tal och skrift men anser ändå inte att jag kan det flytande. Har ing direkta problem att göra mig förstådd MEN för mig är flytande detsamma som att ha ett ordföråd och en meningsbyggnad som en "infödd", uttalet spelar mindre roll.
  3. KAJO
    #2

    Min definition lyder

    som din ungefär. Att kunna använda språket utan några som helst hinder, tankestopp eller förvrängningar.
  4. 2
    Min definition lyder som din ungefär. Att kunna använda språket utan några som helst hinder, tankestopp eller förvrängningar.
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3

    ok

    att kunna tala ett språk behöver ju nödvändigtvis inte betyda att man kan det flytande. Då är vi två.
  6. 3
    ok att kunna tala ett språk behöver ju nödvändigtvis inte betyda att man kan det flytande. Då är vi två.
  7. lillaEgo
    #4

    Jag skiljer på....

    att kunna engelska flytande och att ha svenska som modersmål.

    Jag kan inte alla ord på engelska men det tror jag inte ens en engelsman kan så...
  8. 4
    Jag skiljer på.... att kunna engelska flytande och att ha svenska som modersmål.

    Jag kan inte alla ord på engelska men det tror jag inte ens en engelsman kan så...
  9. KAJO
    #5

    Att kunna tala ett språk

    äe för mig en milsvid skillnad på att behärska det flytande. Jag tror dock att många tänker just den första definitionen så det är npg bra att bena ut vad man egentligen menar när man hamnar i en sådan diskussion!
  10. 5
    Att kunna tala ett språk äe för mig en milsvid skillnad på att behärska det flytande. Jag tror dock att många tänker just den första definitionen så det är npg bra att bena ut vad man egentligen menar när man hamnar i en sådan diskussion!
  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6

    inte jag heller

    jag tror inte heller att jag, som infödd svensk kan alla svenska ord. Däremot tycker jag att man bör ha ordförråd SOM en infödd.
  12. 6
    inte jag heller jag tror inte heller att jag, som infödd svensk kan alla svenska ord. Däremot tycker jag att man bör ha ordförråd SOM en infödd.
  13. Medlem sedan
    Mar 2006
    #7
    håller med dig i din definition. Det är också en fördel om man tänker på det språket. Jag har stött på invandrare i sverige som fortfarande efter 10-15 år i sverige tänker på sitt hemspråk och översätter i huvudet. Då funkar inte svenskan - det blir inget flyt i språket och det är jättesvårt att följa. Denna tjej skulle dessutom bli lärare i grundskolans tidigare år - alltså lära våra barn läsa och skriva...
  14. 7
    håller med dig i din definition. Det är också en fördel om man tänker på det språket. Jag har stött på invandrare i sverige som fortfarande efter 10-15 år i sverige tänker på sitt hemspråk och översätter i huvudet. Då funkar inte svenskan - det blir inget flyt i språket och det är jättesvårt att följa. Denna tjej skulle dessutom bli lärare i grundskolans tidigare år - alltså lära våra barn läsa och skriva...
  15. Medlem sedan
    Mar 2005
    #8

    Mmm

    Kunna förstå och tala utan att staka sig, hålla diskussioner igång utan problem, ha ett brett ordförråd och kunna skriva hyfsat. Ordförråd och grammatik som en infödd.

    Som en av mina lärare uttryckte det: "du kan utan vidare läsa på universitetsnivå och är så nära infödd man kan komma utan att vara det".
    It doesn't matter what languages we speak as long as we speak the same language.

    Bloggar gör jag ibland när andan faller på :P
    http://snusilusosannibus.blogspot.com

    Mamma till underbara A och lilla E!
  16. 8
    Mmm Kunna förstå och tala utan att staka sig, hålla diskussioner igång utan problem, ha ett brett ordförråd och kunna skriva hyfsat. Ordförråd och grammatik som en infödd.

    Som en av mina lärare uttryckte det: "du kan utan vidare läsa på universitetsnivå och är så nära infödd man kan komma utan att vara det".
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9

    flytande-att det flyter på,

    alltså man stakar sig inte och behöver inte stanna upp och fundera. Stort ordförråd, men inte nödvändigtvis precis lika bra som modersmålet. Det är min definition av att tala ett språk flytande.
  18. 9
    flytande-att det flyter på, alltså man stakar sig inte och behöver inte stanna upp och fundera. Stort ordförråd, men inte nödvändigtvis precis lika bra som modersmålet. Det är min definition av att tala ett språk flytande.
  19. Medlem sedan
    Feb 2002
    #10
    Jag definera som du :-)
  20. 10
    Jag definera som du :-)

Liknande trådar

  1. Hur ta flytande medicin?
    By Molly H in forum Barnsjukdomar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-06-24, 11:12
  2. Flytande pärlor.
    By nussa in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 11:46
  3. Flytande gaviscon?
    By Tinni in forum _0706 Junibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 21:40
  4. Flytande Galltvål
    By l.i.l.l.a.n in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-10, 10:07
  5. Flytande kost!??
    By HeidiN72 in forum Mat & dryck
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 14:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar