5,5 års kontrollen
_01 Sommarbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2000
    #1

    5,5 års kontrollen

    SÅ där ja nu har även vi varit på den kontrollen... BVC har ej kunnat kalla oss pga att vårt gamla bvc ej skickat journalerna sedan vi flyttade hit påstår de...

    Men men på dagen 5 år och 8 månader är han iaf och väger numera 21,5 kg och är 117 cm lång... Så nu ligger han på medel kurvan istället för ovan den översta som han gjorde första året...

    För några veckor sedan skickade vi in önskmål om kamrater inför förskoleklassen också... så nu känns det verkligen att han blivit så stor... Här finns 34 2001or varav 23 är flickor och endast 11 pojkar... Av dessa känner Pontus 8 varav 1 pojke (han bästa vän Robin) så han väntar glatt på att få lära känna fler killar...

    Så hur känns det med förskoleklass för era 01or? Eller är det nån om kommer välja skola direkt?
    -Zara- med Pontus -01 & Isabelle -03
  2. 1
    5,5 års kontrollen SÅ där ja nu har även vi varit på den kontrollen... BVC har ej kunnat kalla oss pga att vårt gamla bvc ej skickat journalerna sedan vi flyttade hit påstår de...

    Men men på dagen 5 år och 8 månader är han iaf och väger numera 21,5 kg och är 117 cm lång... Så nu ligger han på medel kurvan istället för ovan den översta som han gjorde första året...

    För några veckor sedan skickade vi in önskmål om kamrater inför förskoleklassen också... så nu känns det verkligen att han blivit så stor... Här finns 34 2001or varav 23 är flickor och endast 11 pojkar... Av dessa känner Pontus 8 varav 1 pojke (han bästa vän Robin) så han väntar glatt på att få lära känna fler killar...

    Så hur känns det med förskoleklass för era 01or? Eller är det nån om kommer välja skola direkt?
  3. Medlem sedan
    Feb 2001
    #2
    vi skippar förskoleklass
    anledningen är att han ska inte gå på den skolan som hör ihop med "dagiset"
    så vi tyckte förskoleklass rör bara till det.
    fast å andra sidan har vi inte sökt in på skolan än heller hehe men de hade lite bråttom att veta om han skulle gå kvar på dagis/förskola ett år till eller ej.
    vi valde att han ska gå kvar på dagis.
  4. 2
    vi skippar förskoleklass
    anledningen är att han ska inte gå på den skolan som hör ihop med "dagiset"
    så vi tyckte förskoleklass rör bara till det.
    fast å andra sidan har vi inte sökt in på skolan än heller hehe men de hade lite bråttom att veta om han skulle gå kvar på dagis/förskola ett år till eller ej.
    vi valde att han ska gå kvar på dagis.
  5. Anonym
    #3
    Gå kvar på dagis kan han väl inte göra ?
  6. 3
    Gå kvar på dagis kan han väl inte göra ?
  7. Medlem sedan
    Feb 2001
    #4
    Jo han ska gå kvar på förskolan ett år extra.
    Det går bra för vem som att gå kvar ett år extra men man måste ju meddela detta i god tid så förskolechefen och komunen vet om att behovet finns och naturligtvis vad man har för skäl till att låta ha barnet kvar.
  8. 4
    Jo han ska gå kvar på förskolan ett år extra.
    Det går bra för vem som att gå kvar ett år extra men man måste ju meddela detta i god tid så förskolechefen och komunen vet om att behovet finns och naturligtvis vad man har för skäl till att låta ha barnet kvar.
  9. Medlem sedan
    Nov 1998
    #5

    Trist

    att du är anonym. Det var väl inget fel i att fråga??

    Hur som helst.. På Hampus dagis är det en kille som är född i december -00 och som går kvar ett år till. Möjligtvis kan han ha något autistiskt drag, vet inte. Tycker det är jättebra att man som förälder kan föra en bra dialog med skolan. Så allt blir så bra som möjligt.

    kram
    mamma till fyra
  10. 5
    Trist att du är anonym. Det var väl inget fel i att fråga??

    Hur som helst.. På Hampus dagis är det en kille som är född i december -00 och som går kvar ett år till. Möjligtvis kan han ha något autistiskt drag, vet inte. Tycker det är jättebra att man som förälder kan föra en bra dialog med skolan. Så allt blir så bra som möjligt.

    kram
  11. Medlem sedan
    Nov 1998
    #6

    Hampus börjar nu

    längta över staketet Skolan ligger nämligen på "andra sidan". De är (tror jag) 11 st som börjar förskoleklass från hans avdelning. Vet att det finns ca 5 st från en annan avd också. Sedan är det väl några från ett annat dagis och dagmammor som kan tillkomma. Så Hampus kommer att känna ca 90% av alla barnen som börjar.

    Sedan har han ju storebrorsan som då kommer att gåi 3:an (jisses säger jag bara....)

    kramiz

    ps.. har tänkt kika in hos dig någon dag.. men har haft rätt fullt med sjukdomar. Har dock gått förbi och tänkt på dig ds
    mamma till fyra
  12. 6
    Hampus börjar nu längta över staketet Skolan ligger nämligen på "andra sidan". De är (tror jag) 11 st som börjar förskoleklass från hans avdelning. Vet att det finns ca 5 st från en annan avd också. Sedan är det väl några från ett annat dagis och dagmammor som kan tillkomma. Så Hampus kommer att känna ca 90% av alla barnen som börjar.

    Sedan har han ju storebrorsan som då kommer att gåi 3:an (jisses säger jag bara....)

    kramiz

    ps.. har tänkt kika in hos dig någon dag.. men har haft rätt fullt med sjukdomar. Har dock gått förbi och tänkt på dig ds
  13. Medlem sedan
    Nov 2000
    #7
    Det kan man ju visst. Tror t o m att om man inte ansöker om förskoleklass så kvarstår man på "dagis" automatiskt....

    Vår förskoleklass ligger i samma byggnad som skolan (1-9)så Pontus byter lokal i höst...
  14. 7
    Det kan man ju visst. Tror t o m att om man inte ansöker om förskoleklass så kvarstår man på "dagis" automatiskt....

    Vår förskoleklass ligger i samma byggnad som skolan (1-9)så Pontus byter lokal i höst...
  15. Medlem sedan
    Feb 2001
    #8
    det sköts säkert lite olika från komun till komun
    och det är inte bara barn med funktionshinder som detta gäller. det nämde jag nog inte
    hos oss så sade man bara till rektorn på förskolan så var det ordnat.
  16. 8
    det sköts säkert lite olika från komun till komun
    och det är inte bara barn med funktionshinder som detta gäller. det nämde jag nog inte
    hos oss så sade man bara till rektorn på förskolan så var det ordnat.
  17. Medlem sedan
    Dec 2000
    #9

    Välja?

    Får man välja skola direkt så dom börjar i ettan menar du? Nä...det ska inte Alex....tror jag....han är INTE mogenn för det som det är i dagsläget iaf!

    Har inte fått våra papper ännu men dom är på g....tror jag iaf....
  18. 9
    Välja? Får man välja skola direkt så dom börjar i ettan menar du? Nä...det ska inte Alex....tror jag....han är INTE mogenn för det som det är i dagsläget iaf!

    Har inte fått våra papper ännu men dom är på g....tror jag iaf....
  19. Medlem sedan
    Dec 2000
    #10

    vi har valt

    och jag valde samma klass som rebecca har gått i. Den avdelningen Hannes går hamnar egentligen i den andra klassen, men jag ser ingen anledning till att välja den när vi känner dem, och de känner oss. Pratade med hans blivande fröken i år 1 idag och hon resonerade likadant, precis som jag gör när det är på jobbet.
    Det som är extremt negativt är att det kommer att bli 30 barn i hans klass!!!!!! Jag förstår inte hur de ska fungerar och det gör inte hans blivande fröknar heller, de har helt enkelt inte plats för så många barn, det finns inte ens sittplatser till alla... Men vi får väl se hur många som står där första dagen.

    5,5årskontroll har vi inte har, vi har 4-resp 6-årskontroll. Den blir väl till sommaren, det är det sista de gör innan de börjar skolan, för sen tar skolhälsovården över journaler osv.
  20. 10
    vi har valt och jag valde samma klass som rebecca har gått i. Den avdelningen Hannes går hamnar egentligen i den andra klassen, men jag ser ingen anledning till att välja den när vi känner dem, och de känner oss. Pratade med hans blivande fröken i år 1 idag och hon resonerade likadant, precis som jag gör när det är på jobbet.
    Det som är extremt negativt är att det kommer att bli 30 barn i hans klass!!!!!! Jag förstår inte hur de ska fungerar och det gör inte hans blivande fröknar heller, de har helt enkelt inte plats för så många barn, det finns inte ens sittplatser till alla... Men vi får väl se hur många som står där första dagen.

    5,5årskontroll har vi inte har, vi har 4-resp 6-årskontroll. Den blir väl till sommaren, det är det sista de gör innan de börjar skolan, för sen tar skolhälsovården över journaler osv.
  21. Medlem sedan
    Dec 2000
    #11

    näe

    alla barn fortsätter automatiskt upp till fskklassen om man inte önskar att få gå kvar på förskolan.
  22. 11
    näe alla barn fortsätter automatiskt upp till fskklassen om man inte önskar att få gå kvar på förskolan.
  23. Medlem sedan
    Nov 2001
    #12
    Usch-jag har lite ångest inför förskolestarten.
    Hampus var ganska deppad då han började då de särade på honom och hans bästis. Dessutom så placerade de enbart honom och grannpojken i samma klass och resterande 4 killar inom närområdet i den andra.
    Det har gjort att hans klass är ganska utspridda över hela samhället. Han är inte den som far så långt och man märker att än så länge är det en begränsning med kompisumgänget.

    Maya har 3 -01 på sin förskola varav 2 tjejjer. Man hoppas ju verkligen att de inte särar på dem.
    Det är minst 50 st 01 så det blir 3 förskoleklasser.
  24. 12
    Usch-jag har lite ångest inför förskolestarten.
    Hampus var ganska deppad då han började då de särade på honom och hans bästis. Dessutom så placerade de enbart honom och grannpojken i samma klass och resterande 4 killar inom närområdet i den andra.
    Det har gjort att hans klass är ganska utspridda över hela samhället. Han är inte den som far så långt och man märker att än så länge är det en begränsning med kompisumgänget.

    Maya har 3 -01 på sin förskola varav 2 tjejjer. Man hoppas ju verkligen att de inte särar på dem.
    Det är minst 50 st 01 så det blir 3 förskoleklasser.
  25. Medlem sedan
    Nov 2001
    #13
    Sexårsverksamhet är inte obligatorisk, så det går bra att gå kvar på förskolan.
  26. 13
    Sexårsverksamhet är inte obligatorisk, så det går bra att gå kvar på förskolan.
  27. Medlem sedan
    Nov 2000
    #14
    Fast våran blankett var formad som att ville man kvarstå i förskolan så behövde man ej kryssa någonstans... Men ville man ha föskoleklass + fritids så var man tvungen att markera det.

    Kanske är det olika i olika kommuner?
  28. 14
    Fast våran blankett var formad som att ville man kvarstå i förskolan så behövde man ej kryssa någonstans... Men ville man ha föskoleklass + fritids så var man tvungen att markera det.

    Kanske är det olika i olika kommuner?
  29. Medlem sedan
    Nov 2000
    #15
    Jag slutade på arbetet för 2 veckor sedan tyvärr! Men jag är ju inte såååå lågt bort ändå... Ska för övrigt söka en utbildning i Kristinehamn våren 2008! Så "I'll be back"!

    kram
  30. 15
    Jag slutade på arbetet för 2 veckor sedan tyvärr! Men jag är ju inte såååå lågt bort ändå... Ska för övrigt söka en utbildning i Kristinehamn våren 2008! Så "I'll be back"!

    kram
  31. Medlem sedan
    Nov 2000
    #16
    Oj ja 30 blir en stooor klass.... Här delar de 34 på 2 klasser så det är ju färre än dagiset idag (de är 19 barn på hans avdelningen på 2 fröknar + en resurs).
  32. 16
    Oj ja 30 blir en stooor klass.... Här delar de 34 på 2 klasser så det är ju färre än dagiset idag (de är 19 barn på hans avdelningen på 2 fröknar + en resurs).
  33. Medlem sedan
    Nov 2000
    #17
    Jag kände det samma med Pontus. Dessutom finns det ingen anledning att stressa skolastarten.. han får allt vara barn ett år till..*ler*
  34. 17
    Jag kände det samma med Pontus. Dessutom finns det ingen anledning att stressa skolastarten.. han får allt vara barn ett år till..*ler*
  35. Medlem sedan
    Oct 2000
    #18

    säkert olika från ort till ort

    Här fick vi inte någon blankett utan bara en lista med namn och adress på de 23 (?) barn som var placerade i förskoleklass på närmsta skolan.

    Ville man inte ha platsen skulle man kontakta nån... typ *s*

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  36. 18
    säkert olika från ort till ort Här fick vi inte någon blankett utan bara en lista med namn och adress på de 23 (?) barn som var placerade i förskoleklass på närmsta skolan.

    Ville man inte ha platsen skulle man kontakta nån... typ *s*
  37. Medlem sedan
    Nov 1998
    #19
    nej men.. trodde det var ett fast jobb? Synd.. Men du är välkommen tillbaka Vad är det för utbildning? Jag är inte alls nyfiken

    kramiz
    mamma till fyra
  38. 19
    nej men.. trodde det var ett fast jobb? Synd.. Men du är välkommen tillbaka Vad är det för utbildning? Jag är inte alls nyfiken

    kramiz
  39. Medlem sedan
    Nov 2000
    #20
    Nope jag var där i 9 månader som konsult... men efter regeringsskiftet insåg vi att det skulle skäras ner......

    Utbildningen är en KY utbildning där man blir "typ" läkarsekreterare... Jag har varit så mycket i sjukvården angående Isabelle och vet att som sköterska eller dyligt skulle jag ej kunna jobba men detta vore riktigt "kul".... Men vi får väl se om jag får nån plats....
  40. 20
    Nope jag var där i 9 månader som konsult... men efter regeringsskiftet insåg vi att det skulle skäras ner......

    Utbildningen är en KY utbildning där man blir "typ" läkarsekreterare... Jag har varit så mycket i sjukvården angående Isabelle och vet att som sköterska eller dyligt skulle jag ej kunna jobba men detta vore riktigt "kul".... Men vi får väl se om jag får nån plats....
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. v 24 kontrollen
    By Sinisalo in forum _1207 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-03-28, 20:13
  2. 3 års kontrollen
    By stardust74 in forum _0506 Junibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 07:34
  3. 3 mån kontrollen
    By fossa in forum _0512 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 15:23
  4. 3 mån kontrollen
    By fossa in forum _05/06 Vinterbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 12:38
  5. 2,5 års kontrollen...
    By Äpple in forum _03 Vårbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-21, 08:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar