Att skada sina barn?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Att skada sina barn?

    Hur mycket tror ni barnen påverkas av att ha föräldrar som har depressioner? Börjar ju komma ut självbiografier av förfatare som levt med föräldrar med psykiska sjukdomar... När jag var liten vet jag att det beteckandes nervklen och at de föräldrarna oftast mamman fick vara på vilohem, skulle vilohem införas idag igen?
    Hjärtat har sina skäl som förnuftet aldrig kan fatta. Risp rasp och ingenting var sig längre likt.

    Jag är bäst, ingen protest! :-)

    Har en blogg.

    www.tisdags.blogg.se





  2. 1
    Att skada sina barn? Hur mycket tror ni barnen påverkas av att ha föräldrar som har depressioner? Börjar ju komma ut självbiografier av förfatare som levt med föräldrar med psykiska sjukdomar... När jag var liten vet jag att det beteckandes nervklen och at de föräldrarna oftast mamman fick vara på vilohem, skulle vilohem införas idag igen?
  3. Medlem sedan
    Mar 2007
    #2
    Ja
    Du skulle ju öppna ett....
  4. 2
    Ja
    Du skulle ju öppna ett....
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3
    Det tror jag påverkar barn jättemycket, och kan säkert ge skador som är svåra att peka ut exakt. Att få se och höra saker man kanske inte borde behöva bekymra sig över som barn, att vara orolig för sina föräldrar osv. Men självklart påverkar det olika barn på olika sätt.
  6. 3
    Det tror jag påverkar barn jättemycket, och kan säkert ge skador som är svåra att peka ut exakt. Att få se och höra saker man kanske inte borde behöva bekymra sig över som barn, att vara orolig för sina föräldrar osv. Men självklart påverkar det olika barn på olika sätt.
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Nja, jag fantiserar om det ja.. jag är ingen egen företagare typ men jag tänker mycket på olika saker , företga at starta , nu sensta är min ide att strata städfirma.
  8. 4
    Nja, jag fantiserar om det ja.. jag är ingen egen företagare typ men jag tänker mycket på olika saker , företga at starta , nu sensta är min ide att strata städfirma.
  9. camelia
    #5

    Jag tror att adekvat vård

    Och rehabilitering skulle räcka långt faktiskt, helt utan några vilohem inblandade.
    Men det verkar vara långt dit.
  10. 5
    Jag tror att adekvat vård Och rehabilitering skulle räcka långt faktiskt, helt utan några vilohem inblandade.
    Men det verkar vara långt dit.
  11. -MaryT-
    #6
    Det beror ju helt på från fall till fall, bl a på hur depressionen behandlas, OM den behandlas, vilket stöd föräldern (och barnet) får utifrån, vad det är för situation i hemmet för övrigt o s v.
    En depression betyder ju inte att man är psykiskt sjuk just i bemärkelsen som det ofta handlar om i de självbiografier jag antar att du menar (föräldrar med schitzofreni o s v).

    Nja, jag tror att man egentligen bäst rehabiliteras i sin vanliga miljö (om den i grunden är sund, alltså), men kanske bör en del saker i den miljön ändras...
  12. 6
    Det beror ju helt på från fall till fall, bl a på hur depressionen behandlas, OM den behandlas, vilket stöd föräldern (och barnet) får utifrån, vad det är för situation i hemmet för övrigt o s v.
    En depression betyder ju inte att man är psykiskt sjuk just i bemärkelsen som det ofta handlar om i de självbiografier jag antar att du menar (föräldrar med schitzofreni o s v).

    Nja, jag tror att man egentligen bäst rehabiliteras i sin vanliga miljö (om den i grunden är sund, alltså), men kanske bör en del saker i den miljön ändras...
  13. Medlem sedan
    Sep 2003
    #7
    tja skadar och skadar..lite skillnad tycker jag det är att bo ensam med en förälder som får depressioner än om det finns en till förälder eller vuxen i familjen/hemmet.. att bo ensam med en deprimerande förälder är väl knappas bra..

    tror nog att andra pryskiska besvär kan ge barn större trauman än depression...
  14. 7
    tja skadar och skadar..lite skillnad tycker jag det är att bo ensam med en förälder som får depressioner än om det finns en till förälder eller vuxen i familjen/hemmet.. att bo ensam med en deprimerande förälder är väl knappas bra..

    tror nog att andra pryskiska besvär kan ge barn större trauman än depression...
  15. Medlem sedan
    Dec 2002
    #8
    Det finns ju betydligt mer resurser för barnen nu än vad det fanns förr. Och för dom andra annhöriga i familjen oxå för den delen.

    Att jag själv har depression är väll ingen nyhet heller...och att jag har två barn!
  16. 8
    Det finns ju betydligt mer resurser för barnen nu än vad det fanns förr. Och för dom andra annhöriga i familjen oxå för den delen.

    Att jag själv har depression är väll ingen nyhet heller...och att jag har två barn!
  17. Gretah
    #9
    Inte skulle då jag vilja vara på nåt jävla vilohem. Jag vill vara med min familj, min trygghet. DOM däremot skulle säkert tycka det var skönt om jag i perioder befunnit mej på vilohem.
    Jag är rädd att mina barn tagit skada av min sjukdom, men vi pratar väldigt öppet om det så jag hoppas ändå inte att de själva en dag ska behöva gå i terapi för vad jag har orsakat dem.
  18. 9
    Inte skulle då jag vilja vara på nåt jävla vilohem. Jag vill vara med min familj, min trygghet. DOM däremot skulle säkert tycka det var skönt om jag i perioder befunnit mej på vilohem.
    Jag är rädd att mina barn tagit skada av min sjukdom, men vi pratar väldigt öppet om det så jag hoppas ändå inte att de själva en dag ska behöva gå i terapi för vad jag har orsakat dem.
  19. Medlem sedan
    Jun 2003
    #10
    Jag led faktiskt av min mammas depressioner när jag var liten..
    Hon bara låg i sängen och orkade inte göra något alls, dessutom var hon otroligt lynnig.
    Jag fick ta mycket ansvar för mina syskon..

    Vilohem kanske inte ska införas, men kanske mer hjälp i hemmet istället?
  20. 10
    Jag led faktiskt av min mammas depressioner när jag var liten..
    Hon bara låg i sängen och orkade inte göra något alls, dessutom var hon otroligt lynnig.
    Jag fick ta mycket ansvar för mina syskon..

    Vilohem kanske inte ska införas, men kanske mer hjälp i hemmet istället?
  21. Kamomilla
    #11
    Har själv upplevt det och vet att det gör att man tvingas bli vuxen och ta ansvar alldeles för tidigt.
  22. 11
    Har själv upplevt det och vet att det gör att man tvingas bli vuxen och ta ansvar alldeles för tidigt.
  23. Medlem sedan
    Dec 2002
    #12
    Det beror väll på hur sjuk föräldern är, eller hur?

    Bara för att man har depression så behöver man ju inte höra röster och ligga och tugga fragma....

    Blir j-vlig upprörd när man drar alla psykiska sjukdomar under samma kant.

    Finns ju många diagnoser under Depression, Bipolär tex som har 5 olika diagnoser!
  24. 12
    Det beror väll på hur sjuk föräldern är, eller hur?

    Bara för att man har depression så behöver man ju inte höra röster och ligga och tugga fragma....

    Blir j-vlig upprörd när man drar alla psykiska sjukdomar under samma kant.

    Finns ju många diagnoser under Depression, Bipolär tex som har 5 olika diagnoser!
  25. Medlem sedan
    Apr 2000
    #13

    har bara en sak att säga:

    förebyggande åtgärder! I vårt samhälle har vi oftast inte system som fångar upp problem på ett tidigt stadium utan det hinner gå väldigt långt innan man kan få hjälp. Mer pengar till instanser som familjecentraler, öppna förskolor, uppsökande verksamhet, stöd till ensamstående/deprimerade/dem som har relationsproblem eller svårigheter med föräldrarollen på TIDIGT stadium.

    Vilohem låter som en sista utväg, nästan - fast visst, det finns säkert fall där en sån lösning skulle vara bra även tidigt. Men vilka ska få åka dit?
    Yesterday´s history, tomorrow´s a mystery. Today´s a gift.
    That´s why it´s called the present.
  26. 13
    har bara en sak att säga: förebyggande åtgärder! I vårt samhälle har vi oftast inte system som fångar upp problem på ett tidigt stadium utan det hinner gå väldigt långt innan man kan få hjälp. Mer pengar till instanser som familjecentraler, öppna förskolor, uppsökande verksamhet, stöd till ensamstående/deprimerade/dem som har relationsproblem eller svårigheter med föräldrarollen på TIDIGT stadium.

    Vilohem låter som en sista utväg, nästan - fast visst, det finns säkert fall där en sån lösning skulle vara bra även tidigt. Men vilka ska få åka dit?
  27. camelia
    #14

    Word!

    Klokt skrivet! Och även rätt medicinering och terapi till de som behöver det - det är idag svårt att få i många landsting.
  28. 14
    Word! Klokt skrivet! Och även rätt medicinering och terapi till de som behöver det - det är idag svårt att få i många landsting.
  29. Medlem sedan
    Jun 2003
    #15
    Det där med rätt medicinering kan vara svårt..jag menar innan man hittar de nmedicinen som fungerar ka ndet tyvärr hända att man får prova flera sorter utan effekt..

    Min mamma provade alla mediciner som fanns, inget resultat..
    Det enda som hjälpte henne var tyvärr elchocker.
  30. 15
    Det där med rätt medicinering kan vara svårt..jag menar innan man hittar de nmedicinen som fungerar ka ndet tyvärr hända att man får prova flera sorter utan effekt..

    Min mamma provade alla mediciner som fanns, inget resultat..
    Det enda som hjälpte henne var tyvärr elchocker.
  31. Medlem sedan
    Dec 2002
    #16
    Och då drar du alla över samma kamm. ALLA barn med någon förälder som har depression tvingas att bli vuxna tidigt.
    Jag förutsätter att du vet hur många olika diagnoser Depression har!
  32. 16
    Och då drar du alla över samma kamm. ALLA barn med någon förälder som har depression tvingas att bli vuxna tidigt.
    Jag förutsätter att du vet hur många olika diagnoser Depression har!
  33. Medlem sedan
    Dec 2002
    #17
    Det finns ju betydligt bättre mediciner idag än vad som fanns förr. Och ETC har ju utvecklats oxå och har visats nu att den har väldigt god effekt.
  34. 17
    Det finns ju betydligt bättre mediciner idag än vad som fanns förr. Och ETC har ju utvecklats oxå och har visats nu att den har väldigt god effekt.
  35. camelia
    #18

    Och tyvärr finns det stor

    Okunskap kring mediciner hos många VC-läkare och man får lite hjälp att ställa in rätt dos etc, utan får laborera på egen hand.

    ECT verkar ju vara oerhört effektivt och det verkar som om det kommer att användas mer och mer.
  36. 18
    Och tyvärr finns det stor Okunskap kring mediciner hos många VC-läkare och man får lite hjälp att ställa in rätt dos etc, utan får laborera på egen hand.

    ECT verkar ju vara oerhört effektivt och det verkar som om det kommer att användas mer och mer.
  37. Medlem sedan
    Sep 2004
    #19
    Hur vet du det? Som är helt ny på Aff..?
  38. 19
    Hur vet du det? Som är helt ny på Aff..?
  39. Kamomilla
    #20
    OJ, förlåt det var inte meningen att såra någon. Ber verkligen om ursäkt, formulerade mig väldigt klumpigt! Eftersom jag själv befinner mig mitt inne i en depression och precis har sökt hjälp för det så vore det konstigt om jag skulle se ner på andra med liknande problem. Jag funderar själv mycket på hur mina barn påverkas av att jag inte mår bra.
  40. 20
    OJ, förlåt det var inte meningen att såra någon. Ber verkligen om ursäkt, formulerade mig väldigt klumpigt! Eftersom jag själv befinner mig mitt inne i en depression och precis har sökt hjälp för det så vore det konstigt om jag skulle se ner på andra med liknande problem. Jag funderar själv mycket på hur mina barn påverkas av att jag inte mår bra.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Självisk mamma/skada sitt barn?
    By Flyttmamman in forum Stora barn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-03-18, 13:57
  2. Självisk mamma/skada sitt barn?
    By Flyttmamman in forum _98 Alla barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-16, 09:15
  3. Åka utan sina barn?
    By GåPåTå in forum Resesnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 18:44
  4. Att ringa sina barn..
    By JmedNochM in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 11:47
  5. om att slå sina barn...
    By lilla jag in forum Känsliga snack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-14, 14:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar