Är det fult att ha lån?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2006
    #1

    Är det fult att ha lån?

    Funderar lite över vad vissa vill ha sagt angående lån och skulder egentligen. Mellan raderna alltså. Man kan ju vara skuldsatt på en rimlig nivå och ta ansvar för sig själv ändå. Eller?

    Abigail - med studieskulder och lån på datorn.
  2. 1
    Är det fult att ha lån? Funderar lite över vad vissa vill ha sagt angående lån och skulder egentligen. Mellan raderna alltså. Man kan ju vara skuldsatt på en rimlig nivå och ta ansvar för sig själv ändå. Eller?

    Abigail - med studieskulder och lån på datorn.
  3. camelia
    #2

    Det beror väl på

    vad man lånat till.
  4. 2
    Det beror väl på vad man lånat till.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Tycker jag inte!
    Så länge man har lån och klarar av att betala dom så. Alla mina vänner har lån på hus och liknande, inklusive vi
  6. 3
    Tycker jag inte!
    Så länge man har lån och klarar av att betala dom så. Alla mina vänner har lån på hus och liknande, inklusive vi
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    #4

    nja

    det är väl rätt normalt med huslån, billån, studielån. jag är lite skeptisk till tex finaxlån
    Kärlek och respekt. Ska det vara så jävla svårt?
  8. 4
    nja det är väl rätt normalt med huslån, billån, studielån. jag är lite skeptisk till tex finaxlån
  9. Medlem sedan
    Oct 2006
    #5

    Vem bestämmer vad som

    är acceptabelt då?
  10. 5
    Vem bestämmer vad som är acceptabelt då?
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6
    Hoppas inte! Vi har galet mycket lån på huset.

    Jag tror det beror på, jag kan tänka mig att det finns de som tycker det är fult att ha lånat sig en livsstill, och som har lån på allt från bilar till hus till tv-apparater och resor och ja, sådär.
    Fast jag kan tycka att det är skitisamma, bara man har råd att betala sina råd, så.
  12. 6
    Hoppas inte! Vi har galet mycket lån på huset.

    Jag tror det beror på, jag kan tänka mig att det finns de som tycker det är fult att ha lånat sig en livsstill, och som har lån på allt från bilar till hus till tv-apparater och resor och ja, sådär.
    Fast jag kan tycka att det är skitisamma, bara man har råd att betala sina råd, så.
  13. Medlem sedan
    May 2002
    #7

    Enligt vissa, ja...

    Några skribenter måste ständigt trycka ner i halsen på en att det minsann inte är ens eget hus och att allt bara är minustecken osv...

    Vi har lån på en bit över 3 miljoner, och jag lägger ingen värdering i det åt något håll. Vår ekonomi är god och stabil och det är det viktigaste. Sen skiter jag blankt i att det vore klokare att köpa ett hus kontant för 300.000 kr i Knäckebrödhult än att sitta med miljonlån för att kunna bo fint i Stor-Sthlm.

    Det enda jag kan säga är att det är beklagligt när folk skuldsätter sig så att de till slut hamnar hos KFM; det läser man om var och varannan vecka på Familjeekonomi-snack. Jag säger inte att det är fel att köpa på avbetalning exempelvis, men jag kommer iaf aldrig mer att göra det.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  14. 7
    Enligt vissa, ja... Några skribenter måste ständigt trycka ner i halsen på en att det minsann inte är ens eget hus och att allt bara är minustecken osv...

    Vi har lån på en bit över 3 miljoner, och jag lägger ingen värdering i det åt något håll. Vår ekonomi är god och stabil och det är det viktigaste. Sen skiter jag blankt i att det vore klokare att köpa ett hus kontant för 300.000 kr i Knäckebrödhult än att sitta med miljonlån för att kunna bo fint i Stor-Sthlm.

    Det enda jag kan säga är att det är beklagligt när folk skuldsätter sig så att de till slut hamnar hos KFM; det läser man om var och varannan vecka på Familjeekonomi-snack. Jag säger inte att det är fel att köpa på avbetalning exempelvis, men jag kommer iaf aldrig mer att göra det.
  15. Medlem sedan
    Oct 2006
    #8

    Det vet jag inte

    ens vad det är. Idag är det ju rätt vanligt med lån, ja. Det är klart att det inte är idealiskt, men man får lita på att de flesta människor kan bedöma riskerna själva tycker jag.
  16. 8
    Det vet jag inte ens vad det är. Idag är det ju rätt vanligt med lån, ja. Det är klart att det inte är idealiskt, men man får lita på att de flesta människor kan bedöma riskerna själva tycker jag.
  17. camelia
    #9

    Det gör väl var och en

    jag tycker att det är okej med lån som i slutändan gör att man tjänar pengar (typ: köpa bostad istället för att hyra, vilket ofta är dyrare, eller lån för att skaffa sig studier som leder till ett bättre betalt jobb), men förstår inte de där som lånar till semesterresor eller vanlig konsumtion.

    Bil är väl ett gränsfall... jag vill nog helst köpa bil kontant - det där är ju ren pengaförstörelse i alla fall.
  18. 9
    Det gör väl var och en jag tycker att det är okej med lån som i slutändan gör att man tjänar pengar (typ: köpa bostad istället för att hyra, vilket ofta är dyrare, eller lån för att skaffa sig studier som leder till ett bättre betalt jobb), men förstår inte de där som lånar till semesterresor eller vanlig konsumtion.

    Bil är väl ett gränsfall... jag vill nog helst köpa bil kontant - det där är ju ren pengaförstörelse i alla fall.
  19. Medlem sedan
    May 2002
    #10

    Det undrar jag med! :-)

    Vissa saker är helt oaccpetabelt att låna till (exempelvis resor) i mångas ögon...

    Själv skulle jag inte köpa på avbetalning, men det är mest för att det är så surt att sitta med räkningara efteråt. Om andra gör det struntar jag i, så länge de har koll på ekonomin.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  20. 10
    Det undrar jag med! :-) Vissa saker är helt oaccpetabelt att låna till (exempelvis resor) i mångas ögon...

    Själv skulle jag inte köpa på avbetalning, men det är mest för att det är så surt att sitta med räkningara efteråt. Om andra gör det struntar jag i, så länge de har koll på ekonomin.
  21. Medlem sedan
    Jan 2000
    #11

    det är såna lån

    som det är svinhög ränta på, och det krävs sällan nån säkerhet. typiska lånefällor
    Kärlek och respekt. Ska det vara så jävla svårt?
  22. 11
    det är såna lån som det är svinhög ränta på, och det krävs sällan nån säkerhet. typiska lånefällor
  23. Medlem sedan
    Oct 2006
    #12

    Inga huslån

    har vi, men det blir väl så i framtiden när vi vill ha något större och eget. Jag är själv försiktig med att låna, men litar på att de flesta gör vad som är bäst för dem.
  24. 12
    Inga huslån har vi, men det blir väl så i framtiden när vi vill ha något större och eget. Jag är själv försiktig med att låna, men litar på att de flesta gör vad som är bäst för dem.
  25. Medlem sedan
    Apr 2000
    #13

    varför i hela friden

    ska det vara fult att ha lån? OM det är någon som tycker så får dom ha den tron för sig själva. För mig är det fullt normalt att ha lån här i livet, mer eller mindre och varför man har det är bara sin egen ensak.
    Mina ögon är ett hav i vilket mina drömmar är reflekterade
  26. 13
    varför i hela friden ska det vara fult att ha lån? OM det är någon som tycker så får dom ha den tron för sig själva. För mig är det fullt normalt att ha lån här i livet, mer eller mindre och varför man har det är bara sin egen ensak.
  27. Medlem sedan
    Oct 2006
    #14

    Vi köpte datorn

    på avbetalning när vi båda studerade, för att vi var i stort behov av den. Vid närmare eftertanke är den betald nu... Det handlar väl ofta om hur stort behov man har av något och man är villig att ta konsekvenserna av det. Semesterresor hör kanske inte till det mest nödvändiga, men alla gör som de själva vill. Tycker jag.
  28. 14
    Vi köpte datorn på avbetalning när vi båda studerade, för att vi var i stort behov av den. Vid närmare eftertanke är den betald nu... Det handlar väl ofta om hur stort behov man har av något och man är villig att ta konsekvenserna av det. Semesterresor hör kanske inte till det mest nödvändiga, men alla gör som de själva vill. Tycker jag.
  29. Medlem sedan
    Oct 2006
    #15

    Håller med du *imt*

  30. 15
    Håller med du *imt*
  31. Medlem sedan
    Mar 2002
    #16

    Nej, tycker jag inte

    Hur många skulle kunna bo i hus om de inte hade lån? De är lätträknade.

    Så länge man inser sina begränsningar & inte skuldsätter sig upp över öronen så. Men även det är ju ens egna beslut förstås

    Vi har lån på huset. Billånet bakades in i det då vi köpte huset.
    Inga studieskulder eller annat.

    Har några hundra på H&M-kontot, men det är inte mycket.
  32. 16
    Nej, tycker jag inte Hur många skulle kunna bo i hus om de inte hade lån? De är lätträknade.

    Så länge man inser sina begränsningar & inte skuldsätter sig upp över öronen så. Men även det är ju ens egna beslut förstås

    Vi har lån på huset. Billånet bakades in i det då vi köpte huset.
    Inga studieskulder eller annat.

    Har några hundra på H&M-kontot, men det är inte mycket.
  33. Medlem sedan
    Oct 2006
    #17

    Ja precis

    Vi bor i hyresrätt nu, men om vi någon gång vill köpa något eget (troligt) så har jag mycket svårt att tänka mig att vi inte behöver ta lån. Om inte min man får ett toppjobb förstås!

    Tycker också att det är trist med pekpinnar. I synnerhet när det rör främmande människors privatekonomi.
  34. 17
    Ja precis Vi bor i hyresrätt nu, men om vi någon gång vill köpa något eget (troligt) så har jag mycket svårt att tänka mig att vi inte behöver ta lån. Om inte min man får ett toppjobb förstås!

    Tycker också att det är trist med pekpinnar. I synnerhet när det rör främmande människors privatekonomi.
  35. camelia
    #18

    Just en dator är ju svårt att

    Klara sig utan, så det går väl in under "lån för att klara studierna". Och det är ju inte någon jättesumma det rör sig om heller... mellan 5 och 20 000 kanske.

    Alla får göra som de vill, men jag är generellt sett skeptisk mot att ta mer lån än vad som är absolut nödvändigt.
  36. 18
    Just en dator är ju svårt att Klara sig utan, så det går väl in under "lån för att klara studierna". Och det är ju inte någon jättesumma det rör sig om heller... mellan 5 och 20 000 kanske.

    Alla får göra som de vill, men jag är generellt sett skeptisk mot att ta mer lån än vad som är absolut nödvändigt.
  37. Medlem sedan
    Oct 2006
    #19

    Håller med dig

    Jag har bara upplevt att somliga har ett behov av att moralisera över andras ekonomiska situation, men jag kanske övertolkar.
  38. 19
    Håller med dig Jag har bara upplevt att somliga har ett behov av att moralisera över andras ekonomiska situation, men jag kanske övertolkar.
  39. Medlem sedan
    Oct 2006
    #20

    Nej, det angår

    liksom ingen annan och precis som du säger är det inte många som skulle ha råd med bostad om de inte tog lån.
  40. 20
    Nej, det angår liksom ingen annan och precis som du säger är det inte många som skulle ha råd med bostad om de inte tog lån.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Är sex så fult.
    By FD sex in forum Sex & erotik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 18:53
  2. Fult upp!
    By Malelite in forum Föräldraskap - kristen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-15, 14:49
  3. Fult
    By anonymt namn in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 23:19
  4. fult ben!
    By Meya in forum Ur barnamun
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-19, 21:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar