Skrivet: 2007-03-13, 20:55
#1
Stiltje på sidan? Enkät...
...för att få lite fart:
Vilka var de fem senaste filmerna du såg och vad får de för betyg (femgradig skala)?
...för att få lite fart:
Vilka var de fem senaste filmerna du såg och vad får de för betyg (femgradig skala)?
Vilka var de fem senaste filmerna du såg och vad får de för betyg (femgradig skala)?
* The Departed - stark 4:a, trots att det inte riktigt är min typ av film.
* The Queen - 4:a. Helen Mirren är värd sin Oscar.
* Se upp för dårarna - Svag 3:a. Lite rolig för stunden, men ingen film som stannar.
* Att återvända - 3:a. Ganska typisk Almodóvarfilm, ingen större överraskning.
* De andras liv - 5:a. Riktigt riktigt bra och jag blev så gripen!
1. Beck - Advokaten. Betyg: 3-. (trots att den nog egentligen är värd en tvåa.) Jag är löjligt svag för Beckfilmerna! :-)
2. Djävlen bär Prada. Betyg: 2- En besvikelse. Boken var mycket bättre än filmen. Hade jag inte läst boken hade jag dock förmodligen tyckt att filmen var rätt ok.
3. Monster till svärmor. Betyg: 1. Say no more.
4. Walk the line. Betyg. 4+. Den var bra!
5. Saw 3. Betyg: 1. Jag gillade Saw 1 & 2 men den här var inte bra.
*The World's Fastest Indian 5:a ( vägrar använda den svenska översättningen (Citronträd & motorolja) )
*Capote 4:a
*Apocalypto 2:a
*Fearless 3:a
*Casino Royale 4:a
5 senaste:
Natt på museet - 2.
Trailern är rolig, men har man sett den har man sett allt.
Tristan och Isolde - 2.
James Franco som spelar Tristan är kanske världens träigaste skådespelare, hade det inte varit för honom hade filmen kaanske fått en trea, trots att de frångick originalhistorien.
Mississippi brinner - 5.
Vansinnigt bra.
Om jag vänder mig om - 3.
Överskattad. Skådespeleriet är ojämnt och vissa karaktärer överdrivna.
Lemming - 4.
Obehaglig och snygg.
Evigheter sedan jag gick på bio men de jag sett hemma på dvd är:
-Broarna i Madison County, 4
-Änglagård, 5
-Stekta gröna tomater, 5
-Yellow Submarine, 4
-Overboard (vet inte svenska titeln, men med Hawn/Russel i huvudrollerna), 4
När man väljer själv hemma så ser man ju självklart bara sådant man vet man gillar, därav så höga poäng!
Både bio och tv och dvd..
- The queen, 3,5 p
- The Prestige 5 p
- Harry Potter and the goblet of fire, 5 p
- Priest, 5 p
- Nyckeln till frihet, 5 p
Bara bra filmer
1. The Departed (Bio)
Betyg: 4. Bra skådisinsatser. Brukar inte vara direkt galen i Mark Wahlberg, men här tycker jag att han var cool
2. Elementarpartiklarna (Tysk film, DVD)
Betyg: 4. Bra skådisar igen. Lite speciell film men mycket sevärd. Jag har nog inte lyckats se en enda dålig tysk film!
3. Fun with Dick and Jane (DVD)
Betyg: 3,5. Kul underhållning för stunden. En del sekvenser är riktigt kul.
4. The Brick (DVD)
Betyg: 1- . Seeeg och ofattbart tråkig. *bläääh*
5. De feta åren är förbi (Tysk film DVD)
- Betyg 5. Bra skådisar i en mycket bra och lite annorlunda film!
~ If you do what you always do, you will get what you always got ~
Det var nog följande tre (på bio):
Borat (3)
Marie Antoinette (4)
Filmen om Rosa (2)
När det gäller filmer på dvd och tv minns jag faktiskt inte. De flesta filmer passerar liksom bara rakt genom huvet på mig, som underhållning för stunden, utan att lämna något bestående intryck.
senaste 5:
-Da Vinci koden (2: de gör mos av hela historien)
-office space (3: småkul komedi, men inget mästerverk)
-Factotum (2 - kanske kul för töntiga Bukowskifans-killar men för min del...gäsp)
-The squid ad the whale (5 - lysande, intelligent, smart dialog och tematik)
-American Splendor (5 - lysande dokumentär-fiktion om seriemanusförfattaren Harvey Pekar - superbra!)
"I look just like the girl next door... if you happen to live next door to an amusement park" Dolly Parton
... blir flera år bak så det minns jag inte ens, tror inte jag sett nån bio film sen jag såg sagan om ringen faktiskt. men hemma i soffan blir det.
1. star wars mörkrets hämd en 2:a får den inte första gången jag ser den men inte är den speciellt bra inte men hade tråkit en kväll och inget på tv så...
2. Harry Potter and the Goblet och fire 5 p helt klart gillar den filmen. läääängtar till nästa
3. madagaskar 4 gick på canal + tycker den är småcharmig men bäst är ju rösterna med andra röster hade det nog inte varit lika bra
4. skrek 2 gillar shrekfilmerna
5 finding neverland5:a helt klart,vilken film såg den på canal+ på vinst och förlust bara för det fanns inget annat men oj vad jag gillar den
Svar fran Italien. De fem senaste filmerna jag sett ar:
*The Queen - 5! Helen Mirren ar alltid bra.
*Notes on a scandal - 4, fast lite forutsagbar anda
*Holiday - 3, inte riktigt min typ av film egentligen, men jag gillar Kate Winslet
*The Devil wears Prada - 3, boken ar battre
*Vagen till Betlehem - 2/3 - alla vet vi ju hur den historien var...
Jag tar inte med de italienska filmer som jag sett pa sistone for dem kanner ni ju inte till i Sverige :-)
Mina fem senaste var:
The Departed - väldigt spännande, får 3,5. Slutet var inte helgjutet tycker jag och det drar ner betyget.
Stranger than Fiction - väldigt söt, grät en skvätt till och med. Betyg 4.
Sherrybaby - Maggie Gyllenhaal är så bra. Betyg får nog bli 4 här med.
The Great New Wonderful - bra skådisar och karaktärer men kass och rörig story. Lite Short Cuts-aktig berättelse med många parallella historier. Man trodde nog att allt skulle knytas ihop till slut, men det lyckades dåligt. Betyg 2.
The Night Listener - Robin Williams var jättebra och det kändes i början som att det skulle bli en jättebra film, men det blev det inte. Historian höll inte ihop helt och hållet och efteråt kändes det liksom som att de klippt bort viktiga delar av filmen. Betyg 3.
babel 5
jesus camp 4
little miss sunshine 3
factory girl 2
sherrybaby 4
Läs gärna om mitt nya liv i SF på www.mylifeinhayes.blogspot.com eller titta in på min bok-blog: www.books2die4.blogspot.com
* Kärlekens slöja/The Painted Veil, betyg:4
* På andra sidan häcken betyg:3
* Nanny McPhee, Betyg:2
* Donny Darko, betyg:4
* Proof of Life, betyg:4
Skoj här kommer mina svar.
Beck Advokaten - 3
Som de flesta Beckfilmer
Masdjävlar - 4
Har sett förut men tycker den av någon anledning av bättre denna gång.
Djävulen bär Prada - 2
Ganska tris och fånig film faktiskt
Pradiset - 3
Tycker sidohandlingen hur hon träffar sin blivande man är bättre än själva fallet, fast det brukar jag ju iochförsig ofat tycka vid deckare
Efter Bröloppet - 5
Riktigt, riktigt bra film
Mina senaste filmer är nog om jag inte missminner mig...
The Queen - 4
Babel - 5
Farväl Falkenberg - 1
Marie Antoinette - 4
På andra sidan häcken - 2
med om De andras liv som jag har sett nu. Jättebra och gripande film.
Enligt min sambo var Urich Mühe (Wiesler) själv utsatt för bevakning av Stasi i form av sin egen fru(!)
Så han vet ju verkligen vad det innebär.
~ If you do what you always do, you will get what you always got ~
Mina 5 toppar blir bara ....1
La môme - filmen om Edith Piafs liv 5
Kommer inte i hâg de andra senaste!
** World trade center: 3-4:a.
** Flight 93: 4:a
** 3 Wallanderfilmer (Mastermind, Luftslottet och Afrikanen. Tog fram dom ur DVD hyllan för de är bra). De får alla 3 varsin 5:a. Nja, afrikanen en 4:a.
Värd på AFF.
Gulden i mitt liv:
** Alexander, 11 år (991027)
** Oliver, 8 år (021119)
** Alicia, 7 år (040402)
Hemsida: http://www.famlille.se/
Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/