På tok för litet SF mått
_0706 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2003
    #1

    På tok för litet SF mått

    Det verkar inte riktigt som om nånting kan flyta smidigt just nu Idag var jag hos BM och hon konstaterade att mitt SF mått låg en bra bit under kurvan, straxt under 21 i vecka 26 + 5. Så nu blir det tillväxt UL inom två veckor eftersom hon ansåg att det är bäst då jag inte är i toppform själv. Alltid nåt att oroa sig för och fundera på när man borde sova.

    Är det nån mer som haft väldigt litet SF mått och det ändå varit helt normalt?

    Kram!
    JEMA m Elias 0312, Sofia 0510 & Felix 0706

    Jag försöker skriva lite om hur man överlever livet när allt är lite för mycket i min blogg: jemaochlivet.blogg.se titta gärna in!

    Sofia har LCH och behandlas med kortison och cellgifter. Läs om LCH på www.sos.se och sök på LCH.
  2. 1
    På tok för litet SF mått Det verkar inte riktigt som om nånting kan flyta smidigt just nu Idag var jag hos BM och hon konstaterade att mitt SF mått låg en bra bit under kurvan, straxt under 21 i vecka 26 + 5. Så nu blir det tillväxt UL inom två veckor eftersom hon ansåg att det är bäst då jag inte är i toppform själv. Alltid nåt att oroa sig för och fundera på när man borde sova.

    Är det nån mer som haft väldigt litet SF mått och det ändå varit helt normalt?

    Kram!
  3. Medlem sedan
    Apr 2006
    #2
    Hoppas allt går bra och försök att ta hand om er fram tills ul.
    Styrkekramar från mig.
  4. 2
    Hoppas allt går bra och försök att ta hand om er fram tills ul.
    Styrkekramar från mig.
  5. Medlem sedan
    Oct 2000
    #3

    håller tummarna för att allt

    ska vara OK

    Har inte varit med om för litet S/F-mått men med Theo låg jag precis på normalkurvan och ut kom en bebis som var mycket stor för tiden... (3630 g i vecka 36+1)
    Så visst kan bebis vara normalstor med litet S/F-mått också!

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  6. 3
    håller tummarna för att allt ska vara OK

    Har inte varit med om för litet S/F-mått men med Theo låg jag precis på normalkurvan och ut kom en bebis som var mycket stor för tiden... (3630 g i vecka 36+1)
    Så visst kan bebis vara normalstor med litet S/F-mått också!
  7. Medlem sedan
    Apr 2000
    #4
    Usch vad jobbigt men det är säkert ingen fara. Bebisen tar ju det den behöver säger dom. Men kom ihåg att ta hand om dig själv emellanåt oxå.

    Själv har jag bokat in en tur till mannens syster imorgon kväll då jag ska låna hennes badkar och bara njuta och ta hand om mig själv. Ska nog köpa lite hårfärg oxå så man kan få känna sig lite fin oxå.

    Enkla saker men sååå nyttiga känner jag. Skönt att bara byta miljö och komma bort från hemmet själv en stund.

    Stor kram på dig....
  8. 4
    Usch vad jobbigt men det är säkert ingen fara. Bebisen tar ju det den behöver säger dom. Men kom ihåg att ta hand om dig själv emellanåt oxå.

    Själv har jag bokat in en tur till mannens syster imorgon kväll då jag ska låna hennes badkar och bara njuta och ta hand om mig själv. Ska nog köpa lite hårfärg oxå så man kan få känna sig lite fin oxå.

    Enkla saker men sååå nyttiga känner jag. Skönt att bara byta miljö och komma bort från hemmet själv en stund.

    Stor kram på dig....
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5
    Tack! Ja det känns som att nåt måste vara bra nu för jag har fått nog
    Kram!
  10. 5
    Tack! Ja det känns som att nåt måste vara bra nu för jag har fått nog
    Kram!
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6
    Tack! Nej jag har varit så bortskämd med helt normala graviditeter så när det också började krångla så kände jag att jag fick nog. Elias låg straxt över normalkurvan och vägde 4020 och Sofia straxt under och vägde 3360 så det här blir väl en pygmé...
    Kram!
  12. 6
    Tack! Nej jag har varit så bortskämd med helt normala graviditeter så när det också började krångla så kände jag att jag fick nog. Elias låg straxt över normalkurvan och vägde 4020 och Sofia straxt under och vägde 3360 så det här blir väl en pygmé...
    Kram!
  13. Medlem sedan
    Jun 2003
    #7
    Vilken lyx! Jag önskar verkligen att vi hade ett badkar men men det får väl bli i framtiden när vi har tillräckligt många pengar (och tid) att bygga badrummet på överplan. Tycker verkligen du är värd det

    Nej det verkar sjutton inte som om nåt går som jag vill just nu men jag hoppas att bebisen är normal även om jag är onormal!

    Kram!
  14. 7
    Vilken lyx! Jag önskar verkligen att vi hade ett badkar men men det får väl bli i framtiden när vi har tillräckligt många pengar (och tid) att bygga badrummet på överplan. Tycker verkligen du är värd det

    Nej det verkar sjutton inte som om nåt går som jag vill just nu men jag hoppas att bebisen är normal även om jag är onormal!

    Kram!
  15. Medlem sedan
    Oct 2000
    #8

    fast Tuva låg också på normal

    kurvan och vägde fullt normala 3515 g efter 39 fullgångna veckor

    Så att de andra barnen haft ett jämt förhållande mellan bebins vikt o S/F-måttet behöver ju inte betyda att denna har det.

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  16. 8
    fast Tuva låg också på normal kurvan och vägde fullt normala 3515 g efter 39 fullgångna veckor

    Så att de andra barnen haft ett jämt förhållande mellan bebins vikt o S/F-måttet behöver ju inte betyda att denna har det.
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9
    bebisen var vid UL i fredags -13% från normalvikt. Jag ska till BM idag och mäta mig och hoppas på ett normalt SF-mått då. Fick en ny tid för UL om tre veckor för att kolla tillväxten. Jag återkommer med mitt SF-mått senare idag.
  18. 9
    bebisen var vid UL i fredags -13% från normalvikt. Jag ska till BM idag och mäta mig och hoppas på ett normalt SF-mått då. Fick en ny tid för UL om tre veckor för att kolla tillväxten. Jag återkommer med mitt SF-mått senare idag.
  19. Mamijo
    #10
    Jag har inte haft ovanligt litet, men magen är mindre än vad den varit de andra graviditeterna den här gången. Jag hade också 21 fast jag var några veckor innan dig när det måttet togs, 24+3.

    Håller tummarna för att allt är bra och att bebisen ligger och sprattlar och mår alldeles utmärkt på tillväxtultraljudet! Kram!
  20. 10
    Jag har inte haft ovanligt litet, men magen är mindre än vad den varit de andra graviditeterna den här gången. Jag hade också 21 fast jag var några veckor innan dig när det måttet togs, 24+3.

    Håller tummarna för att allt är bra och att bebisen ligger och sprattlar och mår alldeles utmärkt på tillväxtultraljudet! Kram!
  21. Medlem sedan
    Jun 2003
    #11
    Tack för svaret! Håller tummarna att din mage vuxit som den ska nu!
    Kram!
  22. 11
    Tack för svaret! Håller tummarna att din mage vuxit som den ska nu!
    Kram!
  23. Medlem sedan
    Jun 2003
    #12
    Tack! Det konstiga är att jag tycker att magen är stor och ivägen mest hela tiden och så kommer BM och säger att den är jätteliten Blä man blir ju deprimerad...
    Kram!
  24. 12
    Tack! Det konstiga är att jag tycker att magen är stor och ivägen mest hela tiden och så kommer BM och säger att den är jätteliten Blä man blir ju deprimerad...
    Kram!
  25. Medlem sedan
    Jun 2003
    #13
    Tack! Ja man är ju inte i toppform själv men bebisen är än så länge nåt jag inte oroat mig för och bara trott att allt är bra så det känns ju jobbigt när det kommer nåt nytt att oroa sig för. Där fick jag för alla mina negativa tankar om den här graviditeten...
    Kram!
  26. 13
    Tack! Ja man är ju inte i toppform själv men bebisen är än så länge nåt jag inte oroat mig för och bara trott att allt är bra så det känns ju jobbigt när det kommer nåt nytt att oroa sig för. Där fick jag för alla mina negativa tankar om den här graviditeten...
    Kram!
  27. Medlem sedan
    Jun 2003
    #14
    Nej jag vet men det är ju lätt att jämföra Ska nog sluta med det nu!
    Kram!
  28. 14
    Nej jag vet men det är ju lätt att jämföra Ska nog sluta med det nu!
    Kram!
  29. Medlem sedan
    Jan 2002
    #15
    Jag har inga egna erfarenheter att komma med, men jag ska verkligen hålla tummarna för att bebisen växer som den ska därinne. Kram!
  30. 15
    Jag har inga egna erfarenheter att komma med, men jag ska verkligen hålla tummarna för att bebisen växer som den ska därinne. Kram!
  31. Medlem sedan
    Aug 2006
    #16
    Jag håller tummarna att allt står rätt till där i magen. Kanske du har lite mindre fostervatten än andra, eller en liten bebis helt enkelt (en mamma på vårt dagis hade SF-mått "under normal" alla 3 graviditeterna men inget av barnen är onormalt litet (fast de var små som bebisar, även utanför magen). Skönt att du får gå på tillväxt-UL så att du (förhoppningsvis) slipper oroa dig i onödan.

    Styrkekramar,
    Kristina bf 4/6
  32. 16
    Jag håller tummarna att allt står rätt till där i magen. Kanske du har lite mindre fostervatten än andra, eller en liten bebis helt enkelt (en mamma på vårt dagis hade SF-mått "under normal" alla 3 graviditeterna men inget av barnen är onormalt litet (fast de var små som bebisar, även utanför magen). Skönt att du får gå på tillväxt-UL så att du (förhoppningsvis) slipper oroa dig i onödan.

    Styrkekramar,
    Kristina bf 4/6
  33. Medlem sedan
    Jan 2003
    #17
    magen hade vuxit som den skulle, mitt SF-mått var 27 nu i v 28 så precis på mittenkurvan. Barnmorskan berättade att hennes barn också hade varit lite "små" vid UL och vägt som min son gjorde, så hon trodde inte att det var någon fara och att eftersom jag inte är så stor så blir inte heller mina barn det :-). Nu hoppas jag att UL om två veckor bekräftar tillväxten som SF-måttet gav.
  34. 17
    magen hade vuxit som den skulle, mitt SF-mått var 27 nu i v 28 så precis på mittenkurvan. Barnmorskan berättade att hennes barn också hade varit lite "små" vid UL och vägt som min son gjorde, så hon trodde inte att det var någon fara och att eftersom jag inte är så stor så blir inte heller mina barn det :-). Nu hoppas jag att UL om två veckor bekräftar tillväxten som SF-måttet gav.

Liknande trådar

  1. SF-mått för litet
    By KatrinY2K in forum Gravidsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 18:38
  2. Litet SF-mått...
    By isha in forum _0807 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 08:10
  3. Litet SF-mått?
    By mrsh in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 21:14
  4. du med litet SF mått
    By Liz m M&S+bebis in forum _0606 Junibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 16:30
  5. Litet sf-mått?
    By Veronica m Saga&Tyra in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 19:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar