Nora pratar inte
_0602 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2002
    #1

    Nora pratar inte

    Är det fler barn som inte pratar ännu?
    Nora lärde sig säga mamma när hon var 6 månader och pappa när hon var 10
    månader. Sen har det inte kommit något mer, men hon förstår mycket och kan följa
    instruktioner (peka på lampan) peka är nytt så det är jättekul =)
  2. 1
    Nora pratar inte Är det fler barn som inte pratar ännu?
    Nora lärde sig säga mamma när hon var 6 månader och pappa när hon var 10
    månader. Sen har det inte kommit något mer, men hon förstår mycket och kan följa
    instruktioner (peka på lampan) peka är nytt så det är jättekul =)
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2
    Låter precis som Viggo. Han säger både mamma och pappa men inget mer... Men han förstår precis som Nora väldigt mycket. Mer än man kan tro! Dessutom kan han inte gå än heller... Verkar va en kille som tar lite tid på sig!
  4. 2
    Låter precis som Viggo. Han säger både mamma och pappa men inget mer... Men han förstår precis som Nora väldigt mycket. Mer än man kan tro! Dessutom kan han inte gå än heller... Verkar va en kille som tar lite tid på sig!
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3

    Ingen fara:)

    Jag tror att vissa barn helt enkelt samlar på sig en massa ord innan de börjar prata. När Nora väl sätter igång så blir det nog ett evigt bubblande Förresten är det väl inte ett dugg konstigt med ettåringar som inte pratar, på bvc säger de iallafall att det INTE är något man ska förvänta sig än.

    Vad gulligt att hon har lärt sig peka! Här pekas det också för fullt, på allt, hela tiden
  6. 3
    Ingen fara:) Jag tror att vissa barn helt enkelt samlar på sig en massa ord innan de börjar prata. När Nora väl sätter igång så blir det nog ett evigt bubblande Förresten är det väl inte ett dugg konstigt med ettåringar som inte pratar, på bvc säger de iallafall att det INTE är något man ska förvänta sig än.

    Vad gulligt att hon har lärt sig peka! Här pekas det också för fullt, på allt, hela tiden
  7. Medlem sedan
    Dec 1998
    #4
    Inte Jens heller, han säger i princip bara mamma, det duger för allt. Han _kan_ säga pappa men säger det _aldrig_
    Gissa om hans pappa är glad
    Däremot så märker man att han förstår enkal anvisningar/Meningar och det tycker jag är viktigare. De lagrar ju orden inom sig så när det väl lossnar så kommer det ofta många ord på en gång
    Men det är ingen brådska än på länge.
  8. 4
    Inte Jens heller, han säger i princip bara mamma, det duger för allt. Han _kan_ säga pappa men säger det _aldrig_
    Gissa om hans pappa är glad
    Däremot så märker man att han förstår enkal anvisningar/Meningar och det tycker jag är viktigare. De lagrar ju orden inom sig så när det väl lossnar så kommer det ofta många ord på en gång
    Men det är ingen brådska än på länge.
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5

    Ebba säger mamma...

    ....men i övrigt så är det hennes eget språk som gäller än!

    Det kommer så småningom
    ..::Karin, mamma till Elias-02 & Ebba-06::..
    http://qurin.blogspot.com
  10. 5
    Ebba säger mamma... ....men i övrigt så är det hennes eget språk som gäller än!

    Det kommer så småningom
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    Vilma sa en hel del ord för ett tag sedan men kör nu bara med pappa, hej och tack. Med kraftig övervikt för pappa (mamma har hon slopat helt, det är bara pappa som gäller nu).
    Gustavs första ord var mjau och det kom vid ett års ålder, han sa inte mamma förrän han var 18 månader, han hade sent tal överhuvud taget. Men nu när han nästan är 5 år så babblar han på både mycket och klockrent. Han använder ord så att man baxnar ibland, som komplicerat, enormt och värmebölja
    Så oroa dig inte, var sak har sin tid.
  12. 6
    Vilma sa en hel del ord för ett tag sedan men kör nu bara med pappa, hej och tack. Med kraftig övervikt för pappa (mamma har hon slopat helt, det är bara pappa som gäller nu).
    Gustavs första ord var mjau och det kom vid ett års ålder, han sa inte mamma förrän han var 18 månader, han hade sent tal överhuvud taget. Men nu när han nästan är 5 år så babblar han på både mycket och klockrent. Han använder ord så att man baxnar ibland, som komplicerat, enormt och värmebölja
    Så oroa dig inte, var sak har sin tid.
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7
    Nä, jag oroar mig inte, vet att hon har fullt upp med annat nu. Tyckte det var lite kul att höra hur det är för er andra bara. Jag jämför med Alina som pratade två ords satser vid samma ålder. Men syskon är ju olika.
  14. 7
    Nä, jag oroar mig inte, vet att hon har fullt upp med annat nu. Tyckte det var lite kul att höra hur det är för er andra bara. Jag jämför med Alina som pratade två ords satser vid samma ålder. Men syskon är ju olika.
  15. Medlem sedan
    Dec 2002
    #8

    Inte ett ord

    Alma pratar inga ord, men hon kommunicerar jättebra. Man riktigt hör frågetecknet när hon ropar, och man hör hur missnöjd hon blir när det inte blir som hon ville. Men allt går på LaLaLaLa eller Eeeeee eller Aaaaah. Storebror kunde många ord vid samma ålder, men de är olika helt enkelt.
    Never put the low priorities first.
    - Calvin and Hobbes
  16. 8
    Inte ett ord Alma pratar inga ord, men hon kommunicerar jättebra. Man riktigt hör frågetecknet när hon ropar, och man hör hur missnöjd hon blir när det inte blir som hon ville. Men allt går på LaLaLaLa eller Eeeeee eller Aaaaah. Storebror kunde många ord vid samma ålder, men de är olika helt enkelt.
  17. Medlem sedan
    Feb 2005
    #9

    Malte kan inte gå

    Så det är olika vad de utvecklar, vad jag förstått så knatar de flesta härinne på..

    Malte säger en del ord som pappa, mamma, kitte katt, tack, titta, där, nanna (Johanna), hej. Sen pratar han långa ramsor på sitt eget språk, där man tydligt hör om han frågar något eller berättar. Så han utvecklar språket mer.
    Jag jämför också med storebror som pratade väldigt tidigt, bildade meningar o hade strot ordförråd, talade tydligt. Men han gick sent som Malte
  18. 9
    Malte kan inte gå Så det är olika vad de utvecklar, vad jag förstått så knatar de flesta härinne på..

    Malte säger en del ord som pappa, mamma, kitte katt, tack, titta, där, nanna (Johanna), hej. Sen pratar han långa ramsor på sitt eget språk, där man tydligt hör om han frågar något eller berättar. Så han utvecklar språket mer.
    Jag jämför också med storebror som pratade väldigt tidigt, bildade meningar o hade strot ordförråd, talade tydligt. Men han gick sent som Malte
  19. Medlem sedan
    Sep 2003
    #10
    Hade du frågat för en vecka sen hade jag sagt att August inte säger något förutom Titta där och mamma. Men så började jag lyssna extremt noggrannt. Och visst säger han en del, men man måste ha fantasi. Ghhhu Ghhha är gurka. Khhhuu dhhhe är kudde. Och storebror Hannes heter bara sssss. Jättesött.
  20. 10
    Hade du frågat för en vecka sen hade jag sagt att August inte säger något förutom Titta där och mamma. Men så började jag lyssna extremt noggrannt. Och visst säger han en del, men man måste ha fantasi. Ghhhu Ghhha är gurka. Khhhuu dhhhe är kudde. Och storebror Hannes heter bara sssss. Jättesött.
  21. Medlem sedan
    Dec 2002
    #11
    Här är en till!
    Oliver säger "tittah" och däh" men inget annat. Varken mamma eller pappa.
    Han pekar gärna på lampan o på katten och han älskar att prata i telefon, oavsett om någon är i andra änden eller ej.
    Han är sällan tyst, det är eeeeeeeiiiiii, lelelel, alalalalal aaaaaaaah phrrrrrrrrr, brrrrr
    och liknande långa meningar o resonemang han drar hela dagarna.
    AAjjlahlaaa tror jag betyder lampa. eller mamma. eller Viktor. eller all of the above
    Viktor 2003-02-03
    Oliver 2006-02-15
  22. 11
    Här är en till!
    Oliver säger "tittah" och däh" men inget annat. Varken mamma eller pappa.
    Han pekar gärna på lampan o på katten och han älskar att prata i telefon, oavsett om någon är i andra änden eller ej.
    Han är sällan tyst, det är eeeeeeeiiiiii, lelelel, alalalalal aaaaaaaah phrrrrrrrrr, brrrrr
    och liknande långa meningar o resonemang han drar hela dagarna.
    AAjjlahlaaa tror jag betyder lampa. eller mamma. eller Viktor. eller all of the above
  23. Medlem sedan
    May 2002
    #12

    Inget prat här...

    John låter mycket o högt men inga ord vi förstår. Han säger inte ens mamma eller pappa. Det enda han säger är Data! Han har blivit helt förälskad i datorer.
  24. 12
    Inget prat här... John låter mycket o högt men inga ord vi förstår. Han säger inte ens mamma eller pappa. Det enda han säger är Data! Han har blivit helt förälskad i datorer.

Liknande trådar

  1. Pratar inte om sex - gör det
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-08-11, 08:05
  2. Pratar inte?
    By Carrolz in forum _05 Vårbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 16:33
  3. Är det nån som INTE pratar ord
    By --mm-- in forum _0506 Junibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-09-23, 13:56
  4. Vi pratar inte
    By olyckligt äktenskap in forum Sex & erotik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 14:48
  5. Pratar inte.
    By Jeswi in forum _0401 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 01:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar