han vill inte prata!
_04/05 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2007
    #1

    han vill inte prata!

    Jag har en pojke som blev två år i slutet av Januari. Han bara vägrar att ptata. Egna ord har han massor, eller ljud. Men vist är det så att många små killar och tjejer pratar vid två? Jag har inga vänner som har två åringar. Så det jag går efter är allt som står på olika sider.
  2. 1
    han vill inte prata! Jag har en pojke som blev två år i slutet av Januari. Han bara vägrar att ptata. Egna ord har han massor, eller ljud. Men vist är det så att många små killar och tjejer pratar vid två? Jag har inga vänner som har två åringar. Så det jag går efter är allt som står på olika sider.
  3. Medlem sedan
    Mar 2002
    #2
    Det är så himla olika när barn börjar prata. Vid två år så kunde Sofia bara 50-60 ord. Som du skriver så var det inga riktiga ord utan "egna". Hon började prata först vid 2,5 år. Nu är hon snart 4,5 och pratar hur bra som helst och precis hela tiden men det hör väl till åldern. :-)

    Ingrid började prata när hon var två år och är betydligt tidigare i talet än storasyster.
  4. 2
    Det är så himla olika när barn börjar prata. Vid två år så kunde Sofia bara 50-60 ord. Som du skriver så var det inga riktiga ord utan "egna". Hon började prata först vid 2,5 år. Nu är hon snart 4,5 och pratar hur bra som helst och precis hela tiden men det hör väl till åldern. :-)

    Ingrid började prata när hon var två år och är betydligt tidigare i talet än storasyster.
  5. Karin med Ida & Olof
    #3
    Min Olof sa inte många ord vid två års ålder. Han använde en del tecken (som min mamma som är specialpedagog lärde honom), men väldigt få ord.
    Nu är han 2 år och två månader och pratar oavbrutet. Sätter samman 4-5 ord i "meningar". Dock kan han inte prata med vem som helst, för han kan inte artikulera för fem öre, helt omöjligt att förstå om man inte känner honom. Men det blir sakta bättre och bättre.

    Storasyster däremot, sa någon månad innan hon fyllde 2, "Mamma, det är mycket ström i de där ledningarna!" och pekade på ledningarna över järnvägen. Så det är en skillnad som på natt och dag.
  6. 3
    Min Olof sa inte många ord vid två års ålder. Han använde en del tecken (som min mamma som är specialpedagog lärde honom), men väldigt få ord.
    Nu är han 2 år och två månader och pratar oavbrutet. Sätter samman 4-5 ord i "meningar". Dock kan han inte prata med vem som helst, för han kan inte artikulera för fem öre, helt omöjligt att förstå om man inte känner honom. Men det blir sakta bättre och bättre.

    Storasyster däremot, sa någon månad innan hon fyllde 2, "Mamma, det är mycket ström i de där ledningarna!" och pekade på ledningarna över järnvägen. Så det är en skillnad som på natt och dag.
  7. Medlem sedan
    Mar 2007
    #4
    Ja, du har rätt. Det är så olika från barn till barn. Men det står så mycke att vid den här åldern brukar barn prata en - två meningar.
    Men gud vad gulligt sagt av din dotter
  8. 4
    Ja, du har rätt. Det är så olika från barn till barn. Men det står så mycke att vid den här åldern brukar barn prata en - två meningar.
    Men gud vad gulligt sagt av din dotter
  9. Medlem sedan
    Feb 2007
    #5

    ingen panik

    min äldsta sa ett fåtal ord tills han var ca 2,5 år - då började han prata flerordsmeningar. om vi frågade "kan du säga Tomat" så sa han bara "jaa" *hihi*

    min tvåa är helt tvärtom o började härma tidigt. han är 14½ mån yngre än ettan o hängde på med pratet då ettan satte fart.

    min trea blev 2 i slutet av feb o har nu börjat prata "på riktigt" mer o mer. hon har en massa egna ord o kan babbla oavbrutet på "Wiljiska" som vi säger hemma (hon heter Wilja). men som sagt hon kör en blandning på sina bröders taktik - hon härmar lite o så samlar hon precis som ettan så hon säger oftast 2-3 ordsmeningar när hon säger nåt (som vi förstår).

    det kommer snart så var beredd på "skavsår i öronen" *skrattar*

    trevlig helg,
    kram
  10. 5
    ingen panik min äldsta sa ett fåtal ord tills han var ca 2,5 år - då började han prata flerordsmeningar. om vi frågade "kan du säga Tomat" så sa han bara "jaa" *hihi*

    min tvåa är helt tvärtom o började härma tidigt. han är 14½ mån yngre än ettan o hängde på med pratet då ettan satte fart.

    min trea blev 2 i slutet av feb o har nu börjat prata "på riktigt" mer o mer. hon har en massa egna ord o kan babbla oavbrutet på "Wiljiska" som vi säger hemma (hon heter Wilja). men som sagt hon kör en blandning på sina bröders taktik - hon härmar lite o så samlar hon precis som ettan så hon säger oftast 2-3 ordsmeningar när hon säger nåt (som vi förstår).

    det kommer snart så var beredd på "skavsår i öronen" *skrattar*

    trevlig helg,
    kram
  11. Medlem sedan
    Dec 2004
    #6
    Det där känner jag igen. Folke pratar mycket, men det går inte att förstå honom. Han har mest egna ord. Orm heter t.ex sss. Om vi frågar honom om han kan säga ett ord säger han också "jaa". (Folke fyllde 2 i januari)
  12. 6
    Det där känner jag igen. Folke pratar mycket, men det går inte att förstå honom. Han har mest egna ord. Orm heter t.ex sss. Om vi frågar honom om han kan säga ett ord säger han också "jaa". (Folke fyllde 2 i januari)
  13. Medlem sedan
    Dec 2002
    #7
    Sent logopedsvar: Du behöver inte få panik! Om han förstår vad du säger, lyssnar, försöker visa vad han menar (med egna ljud, gester, tecken osv) så kan du känna dig rätt lugn. Men du kan ju kolla på ditt BVC hur långa köer det är till logoped i ditt landsting, om det inte hänt nåt alls på ett halvår kan de ju skicka iväg en remiss. Teckna gärna till honom så får han chans att uttrycka sig!
  14. 7
    Sent logopedsvar: Du behöver inte få panik! Om han förstår vad du säger, lyssnar, försöker visa vad han menar (med egna ljud, gester, tecken osv) så kan du känna dig rätt lugn. Men du kan ju kolla på ditt BVC hur långa köer det är till logoped i ditt landsting, om det inte hänt nåt alls på ett halvår kan de ju skicka iväg en remiss. Teckna gärna till honom så får han chans att uttrycka sig!

Liknande trådar

  1. Vi kan inte prata, jag vill ut!
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 07:21
  2. Jag vill inte prata skit men...
    By jennifer in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 21:01
  3. Exet vill inte prata med mig..
    By Fattaringet in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-06, 15:25
  4. Hur prata med nån som inte vill prata?
    By Förtvivlad in forum Pappasnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 16:46
  5. Vill inte prata svenska längre
    By anonymt namn in forum Föräldraskap
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 11:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar