Jag ska ta över ansvaret...
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Oct 2004
    #1

    Jag ska ta över ansvaret...

    för min klubbs hemsida.
    Jag gick en kurs i webdesign i höstas, så jag kan grunderna i att bygga hemsida.
    Jag kan alltså bygga en hemsida, men vet inte hur man sedan får ut den på nätet. Ett ftp-program va?

    Nu är det en annan som haft hand om sidan, så jag ta alltså ta över en redan befintlig sida.

    Behöver ett ftp-program för det har jag inget. Tips om bra, lätt och relativt billigt program? (klubben betalar)

    Hur gör man när man tar över en redan befintlig sida?

    Känns nästan som om jag tagit mig vatten över huvudet....
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  2. 1
    Jag ska ta över ansvaret... för min klubbs hemsida.
    Jag gick en kurs i webdesign i höstas, så jag kan grunderna i att bygga hemsida.
    Jag kan alltså bygga en hemsida, men vet inte hur man sedan får ut den på nätet. Ett ftp-program va?

    Nu är det en annan som haft hand om sidan, så jag ta alltså ta över en redan befintlig sida.

    Behöver ett ftp-program för det har jag inget. Tips om bra, lätt och relativt billigt program? (klubben betalar)

    Hur gör man när man tar över en redan befintlig sida?

    Känns nästan som om jag tagit mig vatten över huvudet....
  3. Medlem sedan
    Feb 1998
    #2
    Jag tycker att du ska ta kontakt med honom som du tar övr sidan ifrån. Be honom att gå igenom med dig hur sidan är uppbyggd, var den ligger och andra vesäntliga saker. FTP-program finns att hämta hem gratis. Total Commander gillar jag, kör du Firefox finns det FTP program att installera i webbläseran.

    Men ... det allra enklaste är att be killen att ödsla någon timme på att hjälpa dig att komma igång.
  4. 2
    Jag tycker att du ska ta kontakt med honom som du tar övr sidan ifrån. Be honom att gå igenom med dig hur sidan är uppbyggd, var den ligger och andra vesäntliga saker. FTP-program finns att hämta hem gratis. Total Commander gillar jag, kör du Firefox finns det FTP program att installera i webbläseran.

    Men ... det allra enklaste är att be killen att ödsla någon timme på att hjälpa dig att komma igång.
  5. Medlem sedan
    Oct 2004
    #3

    ok...

    Ska fråga honom om han har lust att hjälpa mig med det här. (tveksam till att han har lust med det dock, då han har en förmåga att ta sånt här som ett personligt påhopp på honom)

    Total Commander, vart hittar jag det? Enkelt att använda?
    Kör inte Firefox.
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  6. 3
    ok... Ska fråga honom om han har lust att hjälpa mig med det här. (tveksam till att han har lust med det dock, då han har en förmåga att ta sånt här som ett personligt påhopp på honom)

    Total Commander, vart hittar jag det? Enkelt att använda?
    Kör inte Firefox.
  7. Medlem sedan
    Jul 2006
    #4
    FileZilla är ett ftp-program som funkar bra enligt mig.

    Läs igenom koden och se till att du förstår den, annars kanske du kan be om förklaring från den tidigare.
  8. 4
    FileZilla är ett ftp-program som funkar bra enligt mig.

    Läs igenom koden och se till att du förstår den, annars kanske du kan be om förklaring från den tidigare.
  9. Satyra
    #5
    På min grafiksida MadeForYou har jag bland annat tre supportsidor - en av dem behandlar just Ftp och där finns också en länk till ett Ftp-program som man kan hämta hem på nätet. Supportsidorna hittar du i menyn i indexsidan.

    http://www.madeforyou.se

    Lättaste sättet, tycker jag, att ta över någon annans hemsida är att just över Ftp hämta hem sidan till sin egen dator.
    Du behöver ju dock Ftp-inloggningsuppgifterna till den plats där hemsidan ligger (webhotellet alltså) för att både kunna hämta och uppdatera/skicka upp sidan igen.
    Men det antar jag väl att du redan har om du ska ta över ansvaret?!
  10. 5
    På min grafiksida MadeForYou har jag bland annat tre supportsidor - en av dem behandlar just Ftp och där finns också en länk till ett Ftp-program som man kan hämta hem på nätet. Supportsidorna hittar du i menyn i indexsidan.

    http://www.madeforyou.se

    Lättaste sättet, tycker jag, att ta över någon annans hemsida är att just över Ftp hämta hem sidan till sin egen dator.
    Du behöver ju dock Ftp-inloggningsuppgifterna till den plats där hemsidan ligger (webhotellet alltså) för att både kunna hämta och uppdatera/skicka upp sidan igen.
    Men det antar jag väl att du redan har om du ska ta över ansvaret?!
  11. Medlem sedan
    Feb 2007
    #6
    Som Satyra säger..

    Men ett alternativ är ju att man faktiskt kör egen server och kör allt lokalt och sedan ut på nätet.

    Då kan du ändra filerna direkt och sedan är sidan uppdaterad ögonblickligen.
    Beror sig ju lite på bandvidd och vilken typ av sida ni har.
    Men en enklare klubbsida i html kan ju ligga och köra utan problem hemifrån.
    Bara ett tips...
  12. 6
    Som Satyra säger..

    Men ett alternativ är ju att man faktiskt kör egen server och kör allt lokalt och sedan ut på nätet.

    Då kan du ändra filerna direkt och sedan är sidan uppdaterad ögonblickligen.
    Beror sig ju lite på bandvidd och vilken typ av sida ni har.
    Men en enklare klubbsida i html kan ju ligga och köra utan problem hemifrån.
    Bara ett tips...
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7
    Det behövs inte ftp-program. Går utmärkt att ftp:a från explorer. Istället för att skriva www. osv så skriver man ftp. osv. Lösen och användarnamn måste man givetvis ha till siten där man ska lägga upp sina filer 8)

    Lycka till!
  14. 7
    Det behövs inte ftp-program. Går utmärkt att ftp:a från explorer. Istället för att skriva www. osv så skriver man ftp. osv. Lösen och användarnamn måste man givetvis ha till siten där man ska lägga upp sina filer 8)

    Lycka till!
  15. Medlem sedan
    Feb 1998
    #8
    Påhopp? För att man ber om hjälp, märkligt. Själv vill jag gärna ha en genomgång av sidan jag har byggt upp när jag lämnar ifrån mig den. Tycker det är jättetråkigt att se den falla (om den nu gör det).

    Total Commander hittar du här:
    http://www.ghisler.com/
  16. 8
    Påhopp? För att man ber om hjälp, märkligt. Själv vill jag gärna ha en genomgång av sidan jag har byggt upp när jag lämnar ifrån mig den. Tycker det är jättetråkigt att se den falla (om den nu gör det).

    Total Commander hittar du här:
    http://www.ghisler.com/
  17. Satyra
    #9
    Vet inte om det beror på något fel "folk" gör, men de jag känner som laddar UPP filer rakt av, utan Ftp, får alltid dubbla kopior av allt i sitt utrymme.
    Ladda NER har ju dock funkat bra.

    Själv har jag aldrig provat på annat sätt än via Ftp.
  18. 9
    Vet inte om det beror på något fel "folk" gör, men de jag känner som laddar UPP filer rakt av, utan Ftp, får alltid dubbla kopior av allt i sitt utrymme.
    Ladda NER har ju dock funkat bra.

    Själv har jag aldrig provat på annat sätt än via Ftp.
  19. Medlem sedan
    Feb 1998
    #10
    Det tar längre tid den vägen.
  20. 10
    Det tar längre tid den vägen.
  21. Medlem sedan
    Feb 1998
    #11
    Varför krångla till det med egen server, då måste man lära sig det också.

    Visst sidorna blir uppdaterade ögonblickligen, felen också. Är man ny, även annars, är det lätt att röra till det så det inte längre funkar. Hur roligt är det då att ligga "online"?
  22. 11
    Varför krångla till det med egen server, då måste man lära sig det också.

    Visst sidorna blir uppdaterade ögonblickligen, felen också. Är man ny, även annars, är det lätt att röra till det så det inte längre funkar. Hur roligt är det då att ligga "online"?
  23. Medlem sedan
    Jul 2006
    #12
    Jag har haft problem med att ftpa med hjälp av den nya IE. Det var efter några misslyckade försök och viss irritation när jag använde Firefox istället som jag drog ned FileZilla.
  24. 12
    Jag har haft problem med att ftpa med hjälp av den nya IE. Det var efter några misslyckade försök och viss irritation när jag använde Firefox istället som jag drog ned FileZilla.
  25. Medlem sedan
    Oct 2004
    #13

    Påhopp

    eftersom han efter att ha avgått från styrelsen, inte längre "får" ha ansvar för sidan... Varit mycket tjafs i klubben den senaste tiden...
    Får hoppas att överlämnandet går bra (risken finns att han vägrar lämna över den och jag får göra en helt ny...)

    Tack för länken! Ska kolla in den!
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  26. 13
    Påhopp eftersom han efter att ha avgått från styrelsen, inte längre "får" ha ansvar för sidan... Varit mycket tjafs i klubben den senaste tiden...
    Får hoppas att överlämnandet går bra (risken finns att han vägrar lämna över den och jag får göra en helt ny...)

    Tack för länken! Ska kolla in den!
  27. Medlem sedan
    Oct 2004
    #14

    Tack!

    Förhoppningsvis får jag uppgifterna av han som har haft ansvaret för sidan, i veckan. Ska läsa igenom dina supportsidor! Tack!

    Ja, det vore väl enklast att ta hem sidorna med ftp till min dator... antar jag...
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  28. 14
    Tack! Förhoppningsvis får jag uppgifterna av han som har haft ansvaret för sidan, i veckan. Ska läsa igenom dina supportsidor! Tack!

    Ja, det vore väl enklast att ta hem sidorna med ftp till min dator... antar jag...
  29. Medlem sedan
    Oct 2004
    #15

    Oups!

    och nu blev det väldans mycket grekiska för mig...
    Lite för avancerat för mig tror jag...
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  30. 15
    Oups! och nu blev det väldans mycket grekiska för mig...
    Lite för avancerat för mig tror jag...
  31. Medlem sedan
    Feb 1998
    #16
    Ojdå, känsliga saker mao. Hoppas att det löser sig på bästa sätt.
  32. 16
    Ojdå, känsliga saker mao. Hoppas att det löser sig på bästa sätt.
  33. Medlem sedan
    Feb 2007
    #17
    Oftast så laddar man ju upp via ftp, även om man använder internetläsaren X-/
    Eftersom FTP är själva filöverföringsprotokollet.

    Men om man använder en FTP-klient däremot så har man ju större koll på vad som händer, plus att om något blir fel i överföringen fortsätter köhanteringen vid omstart.

    En gång i tiden, på den gamla goda tiden då vi använde textklienter för http://-sidor (lääääänge sedan) så var det inte tal om att skicka filer via sajter. Så jag fick väl det i systemet tidigt... sidor=http-klient, filer=ftp-klient, blandat innehåll=går ju sisådär i IE.

    Rätt inställd klarar ju firefox av allt med godkänt resultat, bara ett tips.
  34. 17
    Oftast så laddar man ju upp via ftp, även om man använder internetläsaren X-/
    Eftersom FTP är själva filöverföringsprotokollet.

    Men om man använder en FTP-klient däremot så har man ju större koll på vad som händer, plus att om något blir fel i överföringen fortsätter köhanteringen vid omstart.

    En gång i tiden, på den gamla goda tiden då vi använde textklienter för http://-sidor (lääääänge sedan) så var det inte tal om att skicka filer via sajter. Så jag fick väl det i systemet tidigt... sidor=http-klient, filer=ftp-klient, blandat innehåll=går ju sisådär i IE.

    Rätt inställd klarar ju firefox av allt med godkänt resultat, bara ett tips.
  35. Medlem sedan
    Feb 2007
    #18
    Varför man skall krångla til det med en egen server? Jo, för att man:

    1. har obegränsat med utrymme för sidan, filer, och databaser.

    2. har obegränsat med databaser.

    3. kan använda sig av alla script-funktioner, så man behöver inte välja det webhotellet som passar bäst... utan man kan faktiskt få allt.

    4. Man kan testköra hela sajten via /localhost/ och ut på det lokala nätverket... INNAN man fördelar om/uppdaterar index-filen.

    5. Det är bättre att de eventuella felen kommer direkt istället för att man har en superfet idé som inte funkar på en extern server.

    6. Har man ändå en dator som delar ut internet till nätverket, så kan man lika gott löpa linan ut och ha den som server... och INGET annat.

    Man märker inte av mycket på bandbredden att ha egen server heller, däremot segar det ner datorn något fruktansvärt om man skall köra webserver på den man leker med.

    Jag har ett tiotal sidor och bara då det är runt 800-900 visningar per timma på alla sidorna, märker jag av att det segar ner lite.

    Men som en annan medlem sade. Jag har nog bllivit lite för "hemmavan som avancerad datorpulare".
  36. 18
    Varför man skall krångla til det med en egen server? Jo, för att man:

    1. har obegränsat med utrymme för sidan, filer, och databaser.

    2. har obegränsat med databaser.

    3. kan använda sig av alla script-funktioner, så man behöver inte välja det webhotellet som passar bäst... utan man kan faktiskt få allt.

    4. Man kan testköra hela sajten via /localhost/ och ut på det lokala nätverket... INNAN man fördelar om/uppdaterar index-filen.

    5. Det är bättre att de eventuella felen kommer direkt istället för att man har en superfet idé som inte funkar på en extern server.

    6. Har man ändå en dator som delar ut internet till nätverket, så kan man lika gott löpa linan ut och ha den som server... och INGET annat.

    Man märker inte av mycket på bandbredden att ha egen server heller, däremot segar det ner datorn något fruktansvärt om man skall köra webserver på den man leker med.

    Jag har ett tiotal sidor och bara då det är runt 800-900 visningar per timma på alla sidorna, märker jag av att det segar ner lite.

    Men som en annan medlem sade. Jag har nog bllivit lite för "hemmavan som avancerad datorpulare".
  37. Medlem sedan
    Feb 1998
    #19
    Det är inte riktigt rätt nivå att börja på, vilket jag tror du också inser.
  38. 19
    Det är inte riktigt rätt nivå att börja på, vilket jag tror du också inser.
  39. Medlem sedan
    Feb 2007
    #20
    aja... men om man kör frontpage, vilket de flesta "nya" gör, så ingår ju en webserver. Så talar man om för brandväggen att den servern skall få kontakt med nätet, lägger alla filerna man vill i mappen Frontpage Webs på C:\

    Vips så är det klart... det kan ju inte bli mycket enklare än så.

    Enklare än alla login och pass... enklare än allt som kan krångla och dessutom... äh.. vad vet jag..?

    Jag tycker att det är rätt nivå iallafall... och jag rekommenderar det till fler. Det är jobbigt med att ha saker som andra KAN ändra om de vill.
  40. 20
    aja... men om man kör frontpage, vilket de flesta "nya" gör, så ingår ju en webserver. Så talar man om för brandväggen att den servern skall få kontakt med nätet, lägger alla filerna man vill i mappen Frontpage Webs på C:\

    Vips så är det klart... det kan ju inte bli mycket enklare än så.

    Enklare än alla login och pass... enklare än allt som kan krångla och dessutom... äh.. vad vet jag..?

    Jag tycker att det är rätt nivå iallafall... och jag rekommenderar det till fler. Det är jobbigt med att ha saker som andra KAN ändra om de vill.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vems är ansvaret?
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 17:56
  2. Bokcirkeln: Monet tar över ansvaret
    By Eventa Aff in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 08:50
  3. Juridiska ansvaret?
    By Lite anonym för nu in forum Förlossning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 15:52
  4. Vems är ansvaret?
    By poesi in forum Ordet är fritt
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 14:27
  5. Växer med ansvaret
    By UlLi in forum Tonåringar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 18:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar