Bygga ut - kostnad
Hem & fritid
  1. Lina och Patrik
    #1

    Bygga ut - kostnad

    Finns det någon som vet vad det kostar att bygga ut sitt hem? vi tänkte bygga ut vårt ettplanshus till ett lite större hus, men inte i höjden. vill fortfarande ha allt på ett plan. Hur går man tillväga? Vem frågar man först? Grannar ska väl också frågas om tiillåtelse eller?
    Lina
  2. 1
    Bygga ut - kostnad Finns det någon som vet vad det kostar att bygga ut sitt hem? vi tänkte bygga ut vårt ettplanshus till ett lite större hus, men inte i höjden. vill fortfarande ha allt på ett plan. Hur går man tillväga? Vem frågar man först? Grannar ska väl också frågas om tiillåtelse eller?
    Lina
  3. Medlem sedan
    Apr 2003
    #2
    Räkna med 1000-2000 / kvm, lite beroende på vad man ska ha ytan till. Ett badrum är ju dyrare än ett sovrum t ex.

    Mitt personliga förslag på hur man kan starta projektet:
    Gör en skiss /enkel ritning.
    Kontakta några byggare. Be dem komma och kolla så ni vet om det överhuvudtaget är möjligt att bygga ut på det viset ni hade tänkt er.
    Kontakta bygglovsansvarig på kommunen och gå dit med skissen och prata igenom projektet. Då kan ni få många bra tips, samt få veta om ni behöver ta in godkännande från grannar osv.
    Kontakta ev grannarna i lite förebyggande syfte. Kan vara bra för grannsämjan.

    Jag har begärt in offerter också, men ännu inte ansökt om bygglovet, så mycket längre än så kan jag inte tipsa om.
  4. 2
    Räkna med 1000-2000 / kvm, lite beroende på vad man ska ha ytan till. Ett badrum är ju dyrare än ett sovrum t ex.

    Mitt personliga förslag på hur man kan starta projektet:
    Gör en skiss /enkel ritning.
    Kontakta några byggare. Be dem komma och kolla så ni vet om det överhuvudtaget är möjligt att bygga ut på det viset ni hade tänkt er.
    Kontakta bygglovsansvarig på kommunen och gå dit med skissen och prata igenom projektet. Då kan ni få många bra tips, samt få veta om ni behöver ta in godkännande från grannar osv.
    Kontakta ev grannarna i lite förebyggande syfte. Kan vara bra för grannsämjan.

    Jag har begärt in offerter också, men ännu inte ansökt om bygglovet, så mycket längre än så kan jag inte tipsa om.
  5. Medlem sedan
    Mar 2002
    #3

    Det lät billigt...?

    Har fått för mig att jag läst 10.000:-/kvm
  6. 3
    Det lät billigt...? Har fått för mig att jag läst 10.000:-/kvm
  7. Medlem sedan
    Apr 2003
    #4
    Jag har nog hjärnsläpp. Det är naturligtvis bara för själva grunden..... Sorry.... Ja du har rätt, det saknas en nolla om man hade tänkt sig såna extratillbehör som väggar och tak också. Det är jag som är helt fixerad vid min gjutna platta just nu...
  8. 4
    Jag har nog hjärnsläpp. Det är naturligtvis bara för själva grunden..... Sorry.... Ja du har rätt, det saknas en nolla om man hade tänkt sig såna extratillbehör som väggar och tak också. Det är jag som är helt fixerad vid min gjutna platta just nu...
  9. Medlem sedan
    Mar 2002
    #5

    Haha, ok..

    ja, det kan ju vara skönt med väggar & tak, förstås.

    Har ni gjutit/ska gjuta platta?

    Vi ska gjuta nu i vår... uteplatsen, istället för att lägga ny trall.
  10. 5
    Haha, ok.. ja, det kan ju vara skönt med väggar & tak, förstås.

    Har ni gjutit/ska gjuta platta?

    Vi ska gjuta nu i vår... uteplatsen, istället för att lägga ny trall.
  11. Medlem sedan
    Feb 2005
    #6

    15-20 000:- per kvm...

    dyrare om det är badrum.

    Det bästa är att börja med att göra en ritning som man bifogar till bygglovsansökan hos kommunen. Det är bra att så långt det är möjligt, följa gällande detaljplan för att slippa bök med bygglovet. Ibland frågar man grannen, ibland inte. Det vanligaste är nog att man gör det men det är inte grannen som beviljar bygglov, det är kommunen.

    En byggfirma kan säkert vara bra att ha också för att se att det går att bygga som ni vill.

    Lycka till med bygget.

    www.byggahus.se är en bra sajt även när man ska bygga till.
    *** Värd hos allt för föräldrar ***
  12. 6
    15-20 000:- per kvm... dyrare om det är badrum.

    Det bästa är att börja med att göra en ritning som man bifogar till bygglovsansökan hos kommunen. Det är bra att så långt det är möjligt, följa gällande detaljplan för att slippa bök med bygglovet. Ibland frågar man grannen, ibland inte. Det vanligaste är nog att man gör det men det är inte grannen som beviljar bygglov, det är kommunen.

    En byggfirma kan säkert vara bra att ha också för att se att det går att bygga som ni vill.

    Lycka till med bygget.

    www.byggahus.se är en bra sajt även när man ska bygga till.
  13. Medlem sedan
    Apr 2004
    #7
    Beroende på var i landet ni bor och vad för rum det är ni vill bygga så får ni nog räkna med mellan 10 000 och 20 000/kvadratmeter.

    Vi håller själva på och försöker få till en tillbyggnad i 2 plan och det är inte direkt vår marknad kan man ju säga. Byggarna har hur mycket som helst att göra.

    Vi vill bygga ut 60 kvadrat i två plan och lite annat pyssel som att flytta kök med nytt avlopp, vatten osv. Hela kalaset kommer att landa på en miljon och då har jag inte räknat in det vi fixar själva som nytt kök, vitvaror, alla ytskikt osv.
  14. 7
    Beroende på var i landet ni bor och vad för rum det är ni vill bygga så får ni nog räkna med mellan 10 000 och 20 000/kvadratmeter.

    Vi håller själva på och försöker få till en tillbyggnad i 2 plan och det är inte direkt vår marknad kan man ju säga. Byggarna har hur mycket som helst att göra.

    Vi vill bygga ut 60 kvadrat i två plan och lite annat pyssel som att flytta kök med nytt avlopp, vatten osv. Hela kalaset kommer att landa på en miljon och då har jag inte räknat in det vi fixar själva som nytt kök, vitvaror, alla ytskikt osv.
  15. Medlem sedan
    Apr 2003
    #8
    Ja, jag ska ha en gjuten platta. Tänkte bygga ut ca 60 kvadrat ungefär. Funderar också på att gjuta uteplatsen faktiskt. Det är nog mer lättskött än trätrall. Ska ni ha polerad betong eller?
  16. 8
    Ja, jag ska ha en gjuten platta. Tänkte bygga ut ca 60 kvadrat ungefär. Funderar också på att gjuta uteplatsen faktiskt. Det är nog mer lättskött än trätrall. Ska ni ha polerad betong eller?
  17. Medlem sedan
    Mar 2002
    #9

    Yes.

    Min pappa har gjort så hos sig, och det är både snyggt & lättskött.
    Han gjöt garageuppfart, gångar upp till huset & runt huset samt en stor uteplats på baksidan.

    Vårt projekt blir aningen mindre, ca 30 kvm uteplats på baksidan (solsidan).
  18. 9
    Yes. Min pappa har gjort så hos sig, och det är både snyggt & lättskött.
    Han gjöt garageuppfart, gångar upp till huset & runt huset samt en stor uteplats på baksidan.

    Vårt projekt blir aningen mindre, ca 30 kvm uteplats på baksidan (solsidan).
  19. Medlem sedan
    May 2003
    #10

    Det allra första du ska göra

    är att ringa kommunen och fråga vad du får göra på din tomt. Om du bor i ett villaområde så finns det förmodligen en detaljplan som talar om vad du får göra. Om du bor på landet finns det andra bestämmelser. du måste, med andra ord, ha ett bygglov för att få bygga.

    När du vet vilka regler som gäller kan ni sedan börja skissa på en tillbyggnad. Tag gärna hjälp av en arkitekt. Om grannarna ska tillfrågas beror på detaljplanen och ert bygge. Om ni vill göra något som avviker från detaljplanen ska grannen tillfrågas annars inte. Detta vet kommunen.

    Kostnad för utbygge brukar man räkna mellan 10-15 kronor tusen per kvm beroende på vilket rum det är. Gå gärna in på www.byggahus.se (som någon tipsade om). Det är en mycket bra sida.

    Lycka till!
  20. 10
    Det allra första du ska göra är att ringa kommunen och fråga vad du får göra på din tomt. Om du bor i ett villaområde så finns det förmodligen en detaljplan som talar om vad du får göra. Om du bor på landet finns det andra bestämmelser. du måste, med andra ord, ha ett bygglov för att få bygga.

    När du vet vilka regler som gäller kan ni sedan börja skissa på en tillbyggnad. Tag gärna hjälp av en arkitekt. Om grannarna ska tillfrågas beror på detaljplanen och ert bygge. Om ni vill göra något som avviker från detaljplanen ska grannen tillfrågas annars inte. Detta vet kommunen.

    Kostnad för utbygge brukar man räkna mellan 10-15 kronor tusen per kvm beroende på vilket rum det är. Gå gärna in på www.byggahus.se (som någon tipsade om). Det är en mycket bra sida.

    Lycka till!

Liknande trådar

  1. Bygga nytt hus, kostnad?
    By mariamed4 in forum Hem & fritid
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-06-12, 18:55
  2. Bygga badrum - kostnad
    By anonymt namn in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 21:11
  3. Kostnad bygga garage?
    By singoalla in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 10:15
  4. Bygga ut kostnad?
    By anonymt namn in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 10:48
  5. bygga ut, kostnad?
    By gladmymlan m tre in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 10:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar