nattblöjor?
_02 Sommarbarn
  1. julianmamma
    #1

    nattblöjor?

    Hej!

    Tycker att denna fråga är så känslig så jag väljer att vara anonym, hoppas att det är ok med er...

    Min fråga är om era barn fortfarande har blöjor nattetid? Mitt barn blev blöjfritt vid tre år, men nattblöjorna är fortfarande kvar. När det gällde "avvänjningen" dagtid så stod jag bara inte ut med tanken att ha två blöjbarn (lillasyskonet kom då stora var tre prick). Det var en eländig vecka med mycket tvätt och skurande som följde, men därefter har det fungerat jättebra! Men hur avvänjer man nattetid? Har läst om det där att "det blir torrare och torrare blöjor", men inte här. Ibland är det fortfarande översvämning och det går genom pyjamas och lakan...

    Snälla, jag behöver verkligen respons på detta!

    Tack på förhand.
  2. 1
    nattblöjor? Hej!

    Tycker att denna fråga är så känslig så jag väljer att vara anonym, hoppas att det är ok med er...

    Min fråga är om era barn fortfarande har blöjor nattetid? Mitt barn blev blöjfritt vid tre år, men nattblöjorna är fortfarande kvar. När det gällde "avvänjningen" dagtid så stod jag bara inte ut med tanken att ha två blöjbarn (lillasyskonet kom då stora var tre prick). Det var en eländig vecka med mycket tvätt och skurande som följde, men därefter har det fungerat jättebra! Men hur avvänjer man nattetid? Har läst om det där att "det blir torrare och torrare blöjor", men inte här. Ibland är det fortfarande översvämning och det går genom pyjamas och lakan...

    Snälla, jag behöver verkligen respons på detta!

    Tack på förhand.
  3. Karin med Ida & Olof
    #2
    Hej!
    Jag minns inte nu när Ida blev torr på nätterna på riktigt, men det var nog ett år efter att hon blev torr på dagen i alla fall. Och struligt var det, mycket kiss i sängen periodvis.
    Nu funkar det bra, men vi tar fortfarande upp henne och kissar när vi går och lägger oss. Vi hade inte riktigt problemet att hon kissade i sängen hela tiden, utan snarare att hon låg och knep nätterna igenom och sov dåligt pga det. Hon visste att hon var kissnödig, visste att hon inte skulle kissa, men kom inte så långt som att hon själv vaknade och gick upp.
    Vi hade ett schema ett tag då vi gick upp med jämna mellanrum, så att hon inte vande sig vid att ligga kissenödig, utan att det var naturligt att INTE vara kissenödig.
    Och plötsligt funkade det. Jag minns inte riktigt vad som gjorde att det funkade faktiskt.

    Jag tror att man först och framst ska se till att minska vätskeintaget på kvällen. Sedam försöka hjälpa till att kissa, åtminstone en gång efter att barnet somnat. Och sedan vara beredd på att byta, och ha många omgångar plastad frotté hemma...

    Tyvärr har jag nog inte så mycket annat att komma med.
    Lycka till hur som helst, det är ju så himla skönt för alla när det sedan funkar!
  4. 2
    Hej!
    Jag minns inte nu när Ida blev torr på nätterna på riktigt, men det var nog ett år efter att hon blev torr på dagen i alla fall. Och struligt var det, mycket kiss i sängen periodvis.
    Nu funkar det bra, men vi tar fortfarande upp henne och kissar när vi går och lägger oss. Vi hade inte riktigt problemet att hon kissade i sängen hela tiden, utan snarare att hon låg och knep nätterna igenom och sov dåligt pga det. Hon visste att hon var kissnödig, visste att hon inte skulle kissa, men kom inte så långt som att hon själv vaknade och gick upp.
    Vi hade ett schema ett tag då vi gick upp med jämna mellanrum, så att hon inte vande sig vid att ligga kissenödig, utan att det var naturligt att INTE vara kissenödig.
    Och plötsligt funkade det. Jag minns inte riktigt vad som gjorde att det funkade faktiskt.

    Jag tror att man först och framst ska se till att minska vätskeintaget på kvällen. Sedam försöka hjälpa till att kissa, åtminstone en gång efter att barnet somnat. Och sedan vara beredd på att byta, och ha många omgångar plastad frotté hemma...

    Tyvärr har jag nog inte så mycket annat att komma med.
    Lycka till hur som helst, det är ju så himla skönt för alla när det sedan funkar!
  5. Medlem sedan
    Dec 2001
    #3
    Min dotter var torr både dag och natt innan hon blev 3år. Tog en vecka efter det att hon blev torr på dagen tills hon blev torr¨på natten.
  6. 3
    Min dotter var torr både dag och natt innan hon blev 3år. Tog en vecka efter det att hon blev torr på dagen tills hon blev torr¨på natten.
  7. Medlem sedan
    May 2000
    #4

    Amanda...

    blev torr både dag och natt när hon var två, men storebror slutade på dagen när han var 3, och på natten när han var 3½. Jag tror att om de slutar med dagblöja men har kvar den på natten lär de sig att man "skall" kissa på natten. Sonen hade torra nattblöjor några gånger när han slutat med dagblöja, men sedan återgick han till att kissa varje natt, och ofta läckte det osv.

    Jag tror att Karins tips är bra, om att begränsa vätskan och ta upp för att kissa. Att vara konsekvent med att inte ha blöja är nog enda sättet!

    Lycka till!
  8. 4
    Amanda... blev torr både dag och natt när hon var två, men storebror slutade på dagen när han var 3, och på natten när han var 3½. Jag tror att om de slutar med dagblöja men har kvar den på natten lär de sig att man "skall" kissa på natten. Sonen hade torra nattblöjor några gånger när han slutat med dagblöja, men sedan återgick han till att kissa varje natt, och ofta läckte det osv.

    Jag tror att Karins tips är bra, om att begränsa vätskan och ta upp för att kissa. Att vara konsekvent med att inte ha blöja är nog enda sättet!

    Lycka till!
  9. C m. två pojkar
    #5

    Samma här

    Min son har nattblöja, i alla fall i perioder. Vi har försökt att ta bort den, och ibland går det jättebra flera dagar i rad, och sedan kommer det ofta några nätter då han kissar i sängen. Efter den senaste omgången med kiss flera nätter i rad ville han själv ha blöja, och han har faktiskt fått ha det. Jag förstår att han inte tycker att det är kul att vakna och behöva gå upp och tvätta sig och byta osv mitt i natten. Vi har försökt att kissa honom innan vi går och lägger oss, men det komemr ofta inte så mycket. Så vitt jag förstår handlar det stor del om fysisk mognad, något hormon eller liknande som ska signalera till kroppen att producera mindre kiss på natten. Det är tydligen olika när det börjar fungera ordentligt, men om de börjar bli riktigt stora och fortfarande har problem kan man få medicin.

    Lycka till!
  10. 5
    Samma här Min son har nattblöja, i alla fall i perioder. Vi har försökt att ta bort den, och ibland går det jättebra flera dagar i rad, och sedan kommer det ofta några nätter då han kissar i sängen. Efter den senaste omgången med kiss flera nätter i rad ville han själv ha blöja, och han har faktiskt fått ha det. Jag förstår att han inte tycker att det är kul att vakna och behöva gå upp och tvätta sig och byta osv mitt i natten. Vi har försökt att kissa honom innan vi går och lägger oss, men det komemr ofta inte så mycket. Så vitt jag förstår handlar det stor del om fysisk mognad, något hormon eller liknande som ska signalera till kroppen att producera mindre kiss på natten. Det är tydligen olika när det börjar fungera ordentligt, men om de börjar bli riktigt stora och fortfarande har problem kan man få medicin.

    Lycka till!
  11. Medlem sedan
    Feb 2004
    #6

    Vanja

    slutade med nattblöja när hon var tre, bara ett par veckor efter dagblöjsan försvann. Hon sa till själv att hon inte ville ha den o det har bara kommit ett par ggr, kanske 4 ggr totalt. Hennes blöjor var oxå blöta innan, varje b´natt, så jag trodde aldrig på att det skulle funka.
    Jag tror på att lyssna till barnet, kolla vad de själva vill.
  12. 6
    Vanja slutade med nattblöja när hon var tre, bara ett par veckor efter dagblöjsan försvann. Hon sa till själv att hon inte ville ha den o det har bara kommit ett par ggr, kanske 4 ggr totalt. Hennes blöjor var oxå blöta innan, varje b´natt, så jag trodde aldrig på att det skulle funka.
    Jag tror på att lyssna till barnet, kolla vad de själva vill.
  13. Kristina S
    #7
    Min äldsta dotter har en klasskompis som fortfarande hade nattblöja när de började förskoleklass. Min lilla (fyller 5 i maj) har en dagiskompis som fortfarande har blöja på dagen. Båda barnen är i övrigt friska och "normala" så variationen är stor.
  14. 7
    Min äldsta dotter har en klasskompis som fortfarande hade nattblöja när de började förskoleklass. Min lilla (fyller 5 i maj) har en dagiskompis som fortfarande har blöja på dagen. Båda barnen är i övrigt friska och "normala" så variationen är stor.
  15. Medlem sedan
    Jul 2006
    #8
    Vår son är ochså torr på natten och har varit det nu i ca. 1½ år.
  16. 8
    Vår son är ochså torr på natten och har varit det nu i ca. 1½ år.
  17. julianmamma
    #9
    tack för all feedback jag fått! jag har blivit lite lugnad i alla fall och väljer att avvakta och inte "stressa på" innan barnet ger signaler själv. jag vill inte väcka honom mitt i natten för att kissa och jag tror att mitt barn blir väldigt ledset av att misslyckas om vi nu tar bort blöjan. redan nu ser vi till att begränsa dryckesmängden kvällstid... så vad det är som får blöjan att vara överfull vissa mornar förstår jag inte... än en gång tack för era svar!
  18. 9
    tack för all feedback jag fått! jag har blivit lite lugnad i alla fall och väljer att avvakta och inte "stressa på" innan barnet ger signaler själv. jag vill inte väcka honom mitt i natten för att kissa och jag tror att mitt barn blir väldigt ledset av att misslyckas om vi nu tar bort blöjan. redan nu ser vi till att begränsa dryckesmängden kvällstid... så vad det är som får blöjan att vara överfull vissa mornar förstår jag inte... än en gång tack för era svar!
  19. Monica-VV
    #10
    Vår son var torr vid 3-års åldern dagtid men sen dröjde det lite med natten. När han var ca 3,5 tog vi julledigheten till att köra utan blöja (sambon hade glömt blöjan en kväll och sonen var torr så då kändes det som om det var dags) Det hände olyckor ett bra tag, men har man bara plastad frotté är det inga problem, bara att slänga lakan och frotté i maskinen och bädda nytt. En snabbdusch och så i sägn igen.
    Under denna perioden var det inte ofta han vaknade och var blöt på natten utan mer att han var blöt på morgonen när han vaknade.

    Nu har det varit en lång tid utan olyckor och vi börjar överväga att ta bort plastade frottén...

    Jag kollade med BVC och tydligen finns det ett hormon som utvecklas olika fort hos barnen. Har inte detta utvecklas känner de helt enkelt inte signalen att de är kissnödiga. Detta utvecklas ofta senare på killar.

    I övrigt håller jag med de flesta tidigare inlägg, minska intaget av dricka på kvällen, ta upp och kissa när ni lägger er och var konsekvent. Min egen teori är att om dagblöjan är borta och de har nattblöja lär de sig att det är OK att kissa i den. Men om de är utan blöja även på natten så lär de sig så småningom att tyda även signalen nattetid.

    Om ditt barn visar och känner att det är kissnödigt dagtid kan det vara läge att ta en kanske jobbig period och bli av med nattblöjan.
  20. 10
    Vår son var torr vid 3-års åldern dagtid men sen dröjde det lite med natten. När han var ca 3,5 tog vi julledigheten till att köra utan blöja (sambon hade glömt blöjan en kväll och sonen var torr så då kändes det som om det var dags) Det hände olyckor ett bra tag, men har man bara plastad frotté är det inga problem, bara att slänga lakan och frotté i maskinen och bädda nytt. En snabbdusch och så i sägn igen.
    Under denna perioden var det inte ofta han vaknade och var blöt på natten utan mer att han var blöt på morgonen när han vaknade.

    Nu har det varit en lång tid utan olyckor och vi börjar överväga att ta bort plastade frottén...

    Jag kollade med BVC och tydligen finns det ett hormon som utvecklas olika fort hos barnen. Har inte detta utvecklas känner de helt enkelt inte signalen att de är kissnödiga. Detta utvecklas ofta senare på killar.

    I övrigt håller jag med de flesta tidigare inlägg, minska intaget av dricka på kvällen, ta upp och kissa när ni lägger er och var konsekvent. Min egen teori är att om dagblöjan är borta och de har nattblöja lär de sig att det är OK att kissa i den. Men om de är utan blöja även på natten så lär de sig så småningom att tyda även signalen nattetid.

    Om ditt barn visar och känner att det är kissnödigt dagtid kan det vara läge att ta en kanske jobbig period och bli av med nattblöjan.
  21. Medlem sedan
    May 2006
    #11
    Dagtorr någon gång mellan 2,5 och 3 år...*minns inte exakt* Torr på natten någon vecka senare.

    Har nog minst en i bekantskapskretsen med barn i våran ålder som har nattblöjan kvar.
  22. 11
    Dagtorr någon gång mellan 2,5 och 3 år...*minns inte exakt* Torr på natten någon vecka senare.

    Har nog minst en i bekantskapskretsen med barn i våran ålder som har nattblöjan kvar.
  23. Medlem sedan
    Sep 2004
    #12
    Sonen var torr dagtid vid närmare 2½ år. Ett par månader sedan slutade vi också med nattblöjan eftersom den började vara torr på morgonen. Två olyckor har skett nattetid sedan dess.
    Vad jobbigt för er! Dricker barnet stora mängder på kvällen? Prova att minimera drickandet efter middan så gott det går.
    Hur är det dagtid då, går barnet självmant på toa när det är "nödigt", eller frågar ni och skickar barnet på toa ofta?
    Jag tycker att ni ska söka hjälp om det inte löser sig. Hör med bvc. De kan också fixa större blöjor så ni slipper översvämmningen...
  24. 12
    Sonen var torr dagtid vid närmare 2½ år. Ett par månader sedan slutade vi också med nattblöjan eftersom den började vara torr på morgonen. Två olyckor har skett nattetid sedan dess.
    Vad jobbigt för er! Dricker barnet stora mängder på kvällen? Prova att minimera drickandet efter middan så gott det går.
    Hur är det dagtid då, går barnet självmant på toa när det är "nödigt", eller frågar ni och skickar barnet på toa ofta?
    Jag tycker att ni ska söka hjälp om det inte löser sig. Hör med bvc. De kan också fixa större blöjor så ni slipper översvämmningen...

Liknande trådar

  1. Nattblöjor?
    By fridilina in forum _1006 Junibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 13:35
  2. Stinkande nattblöjor
    By b-boom in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-07, 21:45
  3. Vad har ni för nattblöjor?
    By C med Thyra och Love in forum _0607 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 17:06
  4. Nattblöjor
    By Ida m Jennie & skruttis in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 08:30
  5. Nattblöjor?
    By Kristina m Hjalmar in forum _0404 Aprilbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-12-31, 00:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar