Stiltje här.. enkät!! - Sidan 3
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Apr 2003
    #41
    Vilken av Paul Auster är din favorit?
  2. 41
    Vilken av Paul Auster är din favorit?
  3. Medlem sedan
    Apr 2003
    #42
    Det är många som tipsar om Gardell, måste kanske läsa något av honom fast jag inte gillar honom då..Tack!
  4. 42
    Det är många som tipsar om Gardell, måste kanske läsa något av honom fast jag inte gillar honom då..Tack!
  5. Medlem sedan
    Apr 2004
    #43
    Aouch, ber du mig välja mellan strålande och fantastisk... ja, då får jag nog svara I de sista tingens land.
  6. 43
    Aouch, ber du mig välja mellan strålande och fantastisk... ja, då får jag nog svara I de sista tingens land.
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #44
    Mark Haddon.

    Boken är skriven som om den vore skriven av en tonårspojke som har någon form av autism (sägs dock inte i boken men är uppenbart om man befinner sig nära det ). en kanonbok
  8. 44
    Mark Haddon.

    Boken är skriven som om den vore skriven av en tonårspojke som har någon form av autism (sägs dock inte i boken men är uppenbart om man befinner sig nära det ). en kanonbok
  9. Medlem sedan
    Dec 2000
    #45
    1. Den här författaren borde alla läsa en bok av..
    Jag har väl ingen direkt storfavorit,men jag säger Jonas Gardell

    2. Kan du läsa samma bok om och om igen?
    O,ja! Jag har några böcker som jag läser om då och då.

    3. Sämsta bok jag har läst..
    "Vid floden Piedra satte jag mej ner och grät" av Paolo Coelho (man gråter verklgen för att det är så tråkigt, eller så snarkar man!) Jag gillade inte heller "Den gröna milen" av Stephen King

    4. Mina bästa böcker när jag var liten..
    Å, jag älskade Lotta böckerna av Merri Vik, Fem böckerna av Enid Blyton,Maria Gripe,Barbro Lindgren, Vitnosböckerna om det lilla russet på Gotland (minns inte vem som skrivit nu)

    5. Tre böcker jag gärna rekomenderar till andra
    Svårt att rekommendera, smaken är ju så olika men jag tycker mycket om "Vägen hem"av Rosamunde Pilcher (hennes bästa enligt mej),"Det nakna hjärtat" av Jacqueline Briskin och "Svinalängorna" av Susanna Alakoski.
  10. 45
    1. Den här författaren borde alla läsa en bok av..
    Jag har väl ingen direkt storfavorit,men jag säger Jonas Gardell

    2. Kan du läsa samma bok om och om igen?
    O,ja! Jag har några böcker som jag läser om då och då.

    3. Sämsta bok jag har läst..
    "Vid floden Piedra satte jag mej ner och grät" av Paolo Coelho (man gråter verklgen för att det är så tråkigt, eller så snarkar man!) Jag gillade inte heller "Den gröna milen" av Stephen King

    4. Mina bästa böcker när jag var liten..
    Å, jag älskade Lotta böckerna av Merri Vik, Fem böckerna av Enid Blyton,Maria Gripe,Barbro Lindgren, Vitnosböckerna om det lilla russet på Gotland (minns inte vem som skrivit nu)

    5. Tre böcker jag gärna rekomenderar till andra
    Svårt att rekommendera, smaken är ju så olika men jag tycker mycket om "Vägen hem"av Rosamunde Pilcher (hennes bästa enligt mej),"Det nakna hjärtat" av Jacqueline Briskin och "Svinalängorna" av Susanna Alakoski.
  11. Medlem sedan
    Dec 2000
    #46
    Jag blev oxå väldigt fascinerad av "En geishas memoarer". Väldigt intresant bok!
  12. 46
    Jag blev oxå väldigt fascinerad av "En geishas memoarer". Väldigt intresant bok!
  13. Medlem sedan
    Dec 2000
    #47
    Måste lägga till en serie jag läste som "barn" (eller ungdom iaf) "Sgan om Isfolket" av margit Sandemo. Måste ha med dem
  14. 47
    Måste lägga till en serie jag läste som "barn" (eller ungdom iaf) "Sgan om Isfolket" av margit Sandemo. Måste ha med dem
  15. Medlem sedan
    Jan 2006
    #48

    svar

    1. Den här författaren borde alla läsa en bok av..
    *Virginia Woolf

    2. Kan du läsa samma bok om och om igen?
    *Det händer sällan nu men när jag var yngre gjorde jag det.

    3. Sämsta bok jag har läst..
    *Jag hatar sån chiqlit eller vad det nu kallas och en gång i ett desperat ögonblick läste jag en som heter "Ralphs party". Huuu...

    4. Mina bästa böcker när jag var liten..
    *Femböckerna, Agatha Christie, Tordyveln flyger i skymningen, Agnes Cecilia, Godnatt Mr Tom, Den långa flykten m fl

    5. Tre böcker jag gärna rekommenderar till andra?
    "What I Loved" Sigrid Undset
    "Albert Speer och sanningen" Gitta Sereny
    "Nära döden" Lars Åke Augustsson
  16. 48
    svar 1. Den här författaren borde alla läsa en bok av..
    *Virginia Woolf

    2. Kan du läsa samma bok om och om igen?
    *Det händer sällan nu men när jag var yngre gjorde jag det.

    3. Sämsta bok jag har läst..
    *Jag hatar sån chiqlit eller vad det nu kallas och en gång i ett desperat ögonblick läste jag en som heter "Ralphs party". Huuu...

    4. Mina bästa böcker när jag var liten..
    *Femböckerna, Agatha Christie, Tordyveln flyger i skymningen, Agnes Cecilia, Godnatt Mr Tom, Den långa flykten m fl

    5. Tre böcker jag gärna rekommenderar till andra?
    "What I Loved" Sigrid Undset
    "Albert Speer och sanningen" Gitta Sereny
    "Nära döden" Lars Åke Augustsson
  17. Medlem sedan
    Jan 2006
    #49

    Sorry..

    ..satt och tänkte på Kristin Lavransdotter som jag har läst om flera gånger. Siri Hustvedt, menar jag som har skrivit "What I Loved"
  18. 49
    Sorry.. ..satt och tänkte på Kristin Lavransdotter som jag har läst om flera gånger. Siri Hustvedt, menar jag som har skrivit "What I Loved"
  19. Medlem sedan
    Apr 2003
    #50
    Nämen, Den gröna milen som är såå himla bra!!!! Hinla kul att man kan tycka så olika!
  20. 50
    Nämen, Den gröna milen som är såå himla bra!!!! Hinla kul att man kan tycka så olika!
  21. Medlem sedan
    Apr 2003
    #51
    Kul! Fler böcker och författare som jag inte har läst! Tack
  22. 51
    Kul! Fler böcker och författare som jag inte har läst! Tack
  23. Medlem sedan
    Aug 2004
    #52
    1. Den här författaren borde alla läsa en bok av..
    -Astrid Lindgren. Helst en barnbok som handlar om livet på landet förr. Tycker hon berättar så underbart att man själv skulle vilja förflyttas bakåt i tiden.

    2. Kan du läsa samma bok om och om igen?
    -Ja, jag har några sådana. Numera börjar jag inte ens om från början utan tar ett kapitel som smakar bra för stunden.

    3. Sämsta bok jag har läst..
    -Nån som säkert blev på hälft. Den senaste var Cold Mountain. Urtrög tyckte jag.

    4. Mina bästa böcker när jag var liten..
    -En liten prinsessa av Frances Hodgson Burnett

    5. Tre böcker jag gärna rekomenderar till andra?
    -Kalevala för lata (en lätt version av Finlands nationalepos)
    -Det målade huset av John Grisham
    -Morgans färd av Colleen McCullough
  24. 52
    1. Den här författaren borde alla läsa en bok av..
    -Astrid Lindgren. Helst en barnbok som handlar om livet på landet förr. Tycker hon berättar så underbart att man själv skulle vilja förflyttas bakåt i tiden.

    2. Kan du läsa samma bok om och om igen?
    -Ja, jag har några sådana. Numera börjar jag inte ens om från början utan tar ett kapitel som smakar bra för stunden.

    3. Sämsta bok jag har läst..
    -Nån som säkert blev på hälft. Den senaste var Cold Mountain. Urtrög tyckte jag.

    4. Mina bästa böcker när jag var liten..
    -En liten prinsessa av Frances Hodgson Burnett

    5. Tre böcker jag gärna rekomenderar till andra?
    -Kalevala för lata (en lätt version av Finlands nationalepos)
    -Det målade huset av John Grisham
    -Morgans färd av Colleen McCullough
  25. Medlem sedan
    Apr 2003
    #53
    Men åååh!!! EN liten prinsessa hade jag glömt bort nästan. Har läst den så många gånger att jag tappat räkningen helt.
    Den är så bra!
  26. 53
    Men åååh!!! EN liten prinsessa hade jag glömt bort nästan. Har läst den så många gånger att jag tappat räkningen helt.
    Den är så bra!
  27. Medlem sedan
    Apr 2002
    #54

    Evie svarar

    1. Den här författaren borde alla läsa en bok av..
    ***Tove Jansson! Många tror att hennes böcker bara är för barn, men det är de inte. Pröva t ex "Sommarboken". Eller valfri bok om Mumindalen förstås. Filosofi på hög nivå.

    2. Kan du läsa samma bok om och om igen?
    ***Jadå, se t ex förra svaret. Jag har även andra favoriter, t ex "Fantomerna" av Klas Östergren, som jag läser då och då.

    3. Sämsta bok jag har läst..
    ***"Vitt blod" av Lukas Moodyson. Hans första (enda?) roman var tyvärr inget vidare...

    4. Mina bästa böcker när jag var liten..
    ***"Harriet Spion", "Det blåser på månen" och "Madicken".

    5. Tre böcker jag gärna rekomenderar till andra?
    ***"Fantomerna" av Klas Östergren, "Sommarboken" av Tove Jansson och "Priset på vatten i Finistère" av Bodil Malmsten
  28. 54
    Evie svarar 1. Den här författaren borde alla läsa en bok av..
    ***Tove Jansson! Många tror att hennes böcker bara är för barn, men det är de inte. Pröva t ex "Sommarboken". Eller valfri bok om Mumindalen förstås. Filosofi på hög nivå.

    2. Kan du läsa samma bok om och om igen?
    ***Jadå, se t ex förra svaret. Jag har även andra favoriter, t ex "Fantomerna" av Klas Östergren, som jag läser då och då.

    3. Sämsta bok jag har läst..
    ***"Vitt blod" av Lukas Moodyson. Hans första (enda?) roman var tyvärr inget vidare...

    4. Mina bästa böcker när jag var liten..
    ***"Harriet Spion", "Det blåser på månen" och "Madicken".

    5. Tre böcker jag gärna rekomenderar till andra?
    ***"Fantomerna" av Klas Östergren, "Sommarboken" av Tove Jansson och "Priset på vatten i Finistère" av Bodil Malmsten
  29. Cissi med G och A
    #55

    Mina svar

    1. Den här författaren borde alla läsa en bok av..

    Astrid Lindgren, Maria Gripe, Agatha Christie

    2. Kan du läsa samma bok om och om igen?

    Nej. Gör nästan aldrig det. Kan tänkas att jag kommer att läsa mina Agatha Christie böcker igen.

    3. Sämsta bok jag har läst..

    Kommer ej ihåg många år tillbaks men under de senaste åren så är det nog DEn som fruktar vargen av Karin Fossum. Jag blev så oerhört besviken på den eftesom hennes andra böcker är super! Det tog ett tag innan jag läste en bok av henne igen.

    4. Mina bästa böcker när jag var liten..

    Tripp trapp trull:

    Alfons
    Kitty-böckerna och Maria Gripes böcker (Tordyveln.....m fl)
    Virigina Andrews

    5. Tre böcker jag gärna rekomenderar till andra?

    Da Vinci koden av Dan Brown
    Ljus och skugga av Adéle Geras
    PAtoient 67 av Dennis Lehane

    Frågar du mig om ett år igen kanske det är tre andra.........
  30. 55
    Mina svar 1. Den här författaren borde alla läsa en bok av..

    Astrid Lindgren, Maria Gripe, Agatha Christie

    2. Kan du läsa samma bok om och om igen?

    Nej. Gör nästan aldrig det. Kan tänkas att jag kommer att läsa mina Agatha Christie böcker igen.

    3. Sämsta bok jag har läst..

    Kommer ej ihåg många år tillbaks men under de senaste åren så är det nog DEn som fruktar vargen av Karin Fossum. Jag blev så oerhört besviken på den eftesom hennes andra böcker är super! Det tog ett tag innan jag läste en bok av henne igen.

    4. Mina bästa böcker när jag var liten..

    Tripp trapp trull:

    Alfons
    Kitty-böckerna och Maria Gripes böcker (Tordyveln.....m fl)
    Virigina Andrews

    5. Tre böcker jag gärna rekomenderar till andra?

    Da Vinci koden av Dan Brown
    Ljus och skugga av Adéle Geras
    PAtoient 67 av Dennis Lehane

    Frågar du mig om ett år igen kanske det är tre andra.........
  31. Medlem sedan
    Sep 2002
    #56

    Det är väl litet av en

    släktkrönika,kan man säga.Utspelar sig i en lien by i Colombia och innehåller många otroliga och spännande livsöden.
    Den är liksom litet bisarr och knasig och samtidigt så är den vacker,sagolik och relistisk,allt på samma gång.

    Framför allt är det författarens underbara och speciella språk och berättarsätt som jag uppskattar och beundrar,allt han skriver blir intressant!

    Just denna bok är skriven1967 och har kommit att bli en av de största publikframgångarna i Latinamerika,enligt texten på baksidan av min bok.

    Nå,detta är ju min åsikt,att Marquez är fantastisk,men jag vet att smaken är som baken-delad.
    Har rekommendrat och tvingat på flera nära och kära denna bok,men långt ifrån alla har uppskattat hans storhet..=0(
    Beror väl på vad man föredrar för typ av litteratur.
    Gillar man Liza Marklund,Kajsa Ingemarsson,och liknande så tycker man nog att Marquez är för invecklad och komplicerad.
    Det är inte samma tempo och "action",det blir mer att förmedla eftertanke och känslor till läsaren i Marquez romaner.

    Tycker jag...=0)
    " An eye for an eye will make the whole world blind ." -Mahatma Gandhi


    www.skrivlust.blogg.se
  32. 56
    Det är väl litet av en släktkrönika,kan man säga.Utspelar sig i en lien by i Colombia och innehåller många otroliga och spännande livsöden.
    Den är liksom litet bisarr och knasig och samtidigt så är den vacker,sagolik och relistisk,allt på samma gång.

    Framför allt är det författarens underbara och speciella språk och berättarsätt som jag uppskattar och beundrar,allt han skriver blir intressant!

    Just denna bok är skriven1967 och har kommit att bli en av de största publikframgångarna i Latinamerika,enligt texten på baksidan av min bok.

    Nå,detta är ju min åsikt,att Marquez är fantastisk,men jag vet att smaken är som baken-delad.
    Har rekommendrat och tvingat på flera nära och kära denna bok,men långt ifrån alla har uppskattat hans storhet..=0(
    Beror väl på vad man föredrar för typ av litteratur.
    Gillar man Liza Marklund,Kajsa Ingemarsson,och liknande så tycker man nog att Marquez är för invecklad och komplicerad.
    Det är inte samma tempo och "action",det blir mer att förmedla eftertanke och känslor till läsaren i Marquez romaner.

    Tycker jag...=0)
  33. Medlem sedan
    Sep 2002
    #57

    Ja,jag hör till dem som

    bara för sitt liv inte kan förstå att L M säljer så vansinnigt bra!
    Och jag håller definitivt med om att "Hundra år.." borde läsas av samtliga.
    Eller.. I alla fall av de som tröttnat på LM,he he..
    " An eye for an eye will make the whole world blind ." -Mahatma Gandhi


    www.skrivlust.blogg.se
  34. 57
    Ja,jag hör till dem som bara för sitt liv inte kan förstå att L M säljer så vansinnigt bra!
    Och jag håller definitivt med om att "Hundra år.." borde läsas av samtliga.
    Eller.. I alla fall av de som tröttnat på LM,he he..
  35. Medlem sedan
    Sep 2002
    #58

    Masajen,ja,den ligger riktigt

    illa till!
    Fy vad trist att en så spännade historia saboteras av ett så trist språk!


    Och "Häxorna" hade jag alldeles glömt bort! Den tyckte jag väldigt mycket om!
    Måste genast rota reda på den och läsa om.
    " An eye for an eye will make the whole world blind ." -Mahatma Gandhi


    www.skrivlust.blogg.se
  36. 58
    Masajen,ja,den ligger riktigt illa till!
    Fy vad trist att en så spännade historia saboteras av ett så trist språk!


    Och "Häxorna" hade jag alldeles glömt bort! Den tyckte jag väldigt mycket om!
    Måste genast rota reda på den och läsa om.
  37. Medlem sedan
    Apr 2002
    #59
    Mästarprovet läste jag för många år sen och älskade, jag hade glömt den! Den kvalar in på min bästa-lista också, det var en sån där bok som levde kvar hos mig långt efter jag läst sista sidan...
  38. 59
    Mästarprovet läste jag för många år sen och älskade, jag hade glömt den! Den kvalar in på min bästa-lista också, det var en sån där bok som levde kvar hos mig långt efter jag läst sista sidan...
  39. Medlem sedan
    Apr 2002
    #60
    Då tipsar jag om att läsa någon av Gardells ganska tidiga böcker (dock inte den första, "Passionsspelet"), jag kan tycka att han är lite för mycket, liksom lite övertydlig, under senare år. Fast "En komikers uppväxt" och fortsättningen "Ett ufo gör entré" tyckte jag om. Tänker läsa tredje delen, "Jenny", när sambon är färdig med den.

    Mina favoriter är "Vill gå hem" och "Präriehundarna". Den första jag läste var "Fru Björks öden och äventyr" och den minns jag att jag gillade, den var kul. Den har nog alla i min släkt läst och gillat tror jag.
  40. 60
    Då tipsar jag om att läsa någon av Gardells ganska tidiga böcker (dock inte den första, "Passionsspelet"), jag kan tycka att han är lite för mycket, liksom lite övertydlig, under senare år. Fast "En komikers uppväxt" och fortsättningen "Ett ufo gör entré" tyckte jag om. Tänker läsa tredje delen, "Jenny", när sambon är färdig med den.

    Mina favoriter är "Vill gå hem" och "Präriehundarna". Den första jag läste var "Fru Björks öden och äventyr" och den minns jag att jag gillade, den var kul. Den har nog alla i min släkt läst och gillat tror jag.
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista

Liknande trådar

  1. Stiltje.
    By Ringduva in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-02-22, 21:46
  2. Stiltje!!!
    By mia-b in forum Sport
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 15:52
  3. Stiltje!
    By Nina med 3 busar in forum _0706 Junibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 15:27
  4. Stiltje! --> Enkät igen!
    By Skrynklan in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 11:20
  5. Stiltje på sidan? Enkät...
    By -Chrillan- in forum Hem & fritid
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 10:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar