Tänkte på hur en del är...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2005
    #1

    Tänkte på hur en del är...

    Om man går på stan och ser en person som på något sätt är lite annorlunda. Varför måste då en del stirra på den personen så ögonen håller på att ploppa ur huvudet? Är det dålig uppfostran, eller är man kanske inte så upplyst om att en del har lite andra behov än en själv eller är man helt enkelt insnöad....? Förstår inte, men ser det så ofta...
    ~~~Katarina med Emma & *Elin* & Emelie ~~~

    "En helt ny karriär..."
  2. 1
    Tänkte på hur en del är... Om man går på stan och ser en person som på något sätt är lite annorlunda. Varför måste då en del stirra på den personen så ögonen håller på att ploppa ur huvudet? Är det dålig uppfostran, eller är man kanske inte så upplyst om att en del har lite andra behov än en själv eller är man helt enkelt insnöad....? Förstår inte, men ser det så ofta...
  3. Medlem sedan
    Mar 2007
    #2
    Stirra = dumjöns
  4. 2
    Stirra = dumjöns
  5. Medlem sedan
    Mar 2007
    #3
    enfaldigt

    Finns inget som gör en speciellt förbluffad liksom
  6. 3
    enfaldigt

    Finns inget som gör en speciellt förbluffad liksom
  7. Medlem sedan
    Jul 2005
    #4
    Ja nåt är det ju...
  8. 4
    Ja nåt är det ju...
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5
    en parallell i storstan är
    att om mina barn och jag åker tunnelbana, och det kommer en galning/ett fyllo/en knarkare så måste de alltid GÅ IN i den personen.

    mitt förslag är att UNDVIKA trubbel-människan, men det har hittills bara gett motsatt effekt :-(

    skitjobbigt!
  10. 5
    en parallell i storstan är
    att om mina barn och jag åker tunnelbana, och det kommer en galning/ett fyllo/en knarkare så måste de alltid GÅ IN i den personen.

    mitt förslag är att UNDVIKA trubbel-människan, men det har hittills bara gett motsatt effekt :-(

    skitjobbigt!
  11. Medlem sedan
    Jun 2002
    #6
    Barn brukar ju ibland kunna göra det, men de flesta lär sig nog ganska snart att det oftast inte uppskattas. Själv tycker jag att det är oförskämt.
  12. 6
    Barn brukar ju ibland kunna göra det, men de flesta lär sig nog ganska snart att det oftast inte uppskattas. Själv tycker jag att det är oförskämt.
  13. sajilijeli
    #7
    Därför att det finns många som är rädda för annorlunda...
  14. 7
    Därför att det finns många som är rädda för annorlunda...
  15. Medlem sedan
    Jul 2005
    #8
    Nu menar jag snarare personer med funktionshinder av något slag.
  16. 8
    Nu menar jag snarare personer med funktionshinder av något slag.
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9
    Om du pratar om barn så är det ju för att de ännu inte lärt sig de sociala koderna fullt ut.

    Pratar du om vuxna så vet jag inte, tycker också det är ofint att stirra, men har själv svårt att inte titta om någon har ett avvikande utseende. Käns fel att titta bort också, som om man inte vill se...

    Alltså inte stirra, men att titta i förbifarten. Tittar för övrigt på de flesta männsikor jag möter, så det känns konstigt att undanta de med avvikande utseende.
  18. 9
    Om du pratar om barn så är det ju för att de ännu inte lärt sig de sociala koderna fullt ut.

    Pratar du om vuxna så vet jag inte, tycker också det är ofint att stirra, men har själv svårt att inte titta om någon har ett avvikande utseende. Käns fel att titta bort också, som om man inte vill se...

    Alltså inte stirra, men att titta i förbifarten. Tittar för övrigt på de flesta männsikor jag möter, så det känns konstigt att undanta de med avvikande utseende.
  19. Medlem sedan
    Jul 2005
    #10
    Exakt. Nu snackar vi vuxna personer som kanske förväntas ha en smula respekt.
  20. 10
    Exakt. Nu snackar vi vuxna personer som kanske förväntas ha en smula respekt.
  21. Medlem sedan
    Jul 2005
    #11
    Pratar vuxna. Det är ju precis som du skriver en sak att notera en annorlunda människa som man noterar andra människor. Men det finns ju en del (många) som glor så tom munnen är öppen.
  22. 11
    Pratar vuxna. Det är ju precis som du skriver en sak att notera en annorlunda människa som man noterar andra människor. Men det finns ju en del (många) som glor så tom munnen är öppen.
  23. Medlem sedan
    Jul 2005
    #12
    Kanske det... fast vad är det då? Okunskap kanske?
  24. 12
    Kanske det... fast vad är det då? Okunskap kanske?
  25. sajilijeli
    #13
    Eller att man helt enkelt under sin uppväxt inte presenterats för något som avviker från det vanliga. Så: Uppfostran kanske?
  26. 13
    Eller att man helt enkelt under sin uppväxt inte presenterats för något som avviker från det vanliga. Så: Uppfostran kanske?
  27. Medlem sedan
    Apr 2004
    #14
    En del vuxna är obildade och har inget annat att göra än att gotta sig åt andra(-s misär).Dålig uppfostran ser jag det som.Irriterande icke desto mindre.Och de för över det på sina barn tyvärr.
  28. 14
    En del vuxna är obildade och har inget annat att göra än att gotta sig åt andra(-s misär).Dålig uppfostran ser jag det som.Irriterande icke desto mindre.Och de för över det på sina barn tyvärr.

Liknande trådar

  1. Och hur tänkte de här?
    By helelen in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-07-12, 11:19
  2. hur tänkte jag nu?!
    By Venus in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-10, 17:40
  3. Jag tänkte som 007
    By AJ aj in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 00:04
  4. Jag tänkte att
    By Johanna+Elsie&Georg in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-31, 16:02
  5. Jag tänkte gå
    By CissiNL m J&S in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 21:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar