Avvikande sf-mått!
_0705 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2002
    #1

    Avvikande sf-mått!

    Var hos BM i måndags. Hade känt mig lite orolig några dagar och dessutom sparkade krumeluren lite mindre. Fick ju tvåan i vecka 28 och hade precis samma magkänsla då. Precis som jag trodde var det ett avvikande SF-mått och vi fick åka upp till bedömningsmottagningen på sjukhuset. CTG var bra men bebisen är lite liten, ligger på -16%. Att bebisen sparkade lite mindre var nog en tillfällighet för nu är det cirkus i magen som vanligt. Flödet är bra i navelsträngen och är det ett bra flöde så ska det hålla sig i två veckor. Så nästa kontroll är om två veckor och tills dess är jag sjukskriven för att kunna vila (kan visst hjälpa). Känner mig ganska lugn eftersom jag är i vecka 31 plus några dagar och allt är ju eg. bra. Är det någon av er som har haft lite mindre barn?
  2. 1
    Avvikande sf-mått! Var hos BM i måndags. Hade känt mig lite orolig några dagar och dessutom sparkade krumeluren lite mindre. Fick ju tvåan i vecka 28 och hade precis samma magkänsla då. Precis som jag trodde var det ett avvikande SF-mått och vi fick åka upp till bedömningsmottagningen på sjukhuset. CTG var bra men bebisen är lite liten, ligger på -16%. Att bebisen sparkade lite mindre var nog en tillfällighet för nu är det cirkus i magen som vanligt. Flödet är bra i navelsträngen och är det ett bra flöde så ska det hålla sig i två veckor. Så nästa kontroll är om två veckor och tills dess är jag sjukskriven för att kunna vila (kan visst hjälpa). Känner mig ganska lugn eftersom jag är i vecka 31 plus några dagar och allt är ju eg. bra. Är det någon av er som har haft lite mindre barn?
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Vad hade du för sf-mått då eller har kurvan plötsligt sjunkit? Jag var hos bm igår och hade då sf 30 i v. 33+5. Jag ligger under kurvan, men följer ändå min egen kurva. Förra graviditeten låg jag på mitt kurvan mer eller mindre hela tiden och ut kom en son på ca. 3 800 g, så jag oroar mig inte direkt för lillen i magen.
    Det är ju bra att de kollar upp dig med UL och det viktigaste är ju att allt ser bra ut. Se till att vila ordentligt nu för stress och oro kan ju påverka tillväxten har jag för mig och fick du din förra i v. 28, så är det ju inte konstigt om du är lite orolig nu. Ta hand om dig!
    Mamma till två söner födda -04 och -07.
  4. 2
    Vad hade du för sf-mått då eller har kurvan plötsligt sjunkit? Jag var hos bm igår och hade då sf 30 i v. 33+5. Jag ligger under kurvan, men följer ändå min egen kurva. Förra graviditeten låg jag på mitt kurvan mer eller mindre hela tiden och ut kom en son på ca. 3 800 g, så jag oroar mig inte direkt för lillen i magen.
    Det är ju bra att de kollar upp dig med UL och det viktigaste är ju att allt ser bra ut. Se till att vila ordentligt nu för stress och oro kan ju påverka tillväxten har jag för mig och fick du din förra i v. 28, så är det ju inte konstigt om du är lite orolig nu. Ta hand om dig!
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3
    Enligt bm hade jag 26 i vecka 28 och 26,5 i måndags. Alltså en icke märkbar ökning. Jag har tidigare följt min egen kurva. Nu är det vila´, sömn och mat som gäller!
  6. 3
    Enligt bm hade jag 26 i vecka 28 och 26,5 i måndags. Alltså en icke märkbar ökning. Jag har tidigare följt min egen kurva. Nu är det vila´, sömn och mat som gäller!
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4

    mina två första barn

    var båda lite mindre under graviditeten. Min första var minst, utifrån storkelen på en "normalbebis", och jag gick på tillväxtultraljud varannan vecka. Som mest avvek han -24 % under graviditeten. När han föddes en dag efter bf vägde han 2830 g så det var ju ingen fara. Flödet i navelsträngen mättes då också, utan anmärkning. Till mig sa de då att det ska mycket till innan man ex. plockar ut barnet i förväg. Då pratar man om betydligt större avvikelser, typ -40 %. Däremot ville de inte att jag skulle gå över tiden eftersom ett barn som då är "lite mindre" skulle orka en förlossning sämre allt eftersom dagarna gick på övertid.

    Mitt andra barn var också litet, men aldrig mer än -17 %. Det sista ul:et visade på -6 % bara och hon vägde 3215 g när hon föddes, 2 dagar före bf. Den gången vara jag inte alls orolig, jag visste ju sedan första barnet att det inte var någon fara. Ingen av dessa gånger gjordes det något särskilt, förutom att följa med ultraljud. Jag blev inte sjukskriven, åt medicin eller nåt sånt nåogn av dessa graviditeter, utan gick bara på täta kontroller.

    Denna tredje gång har jag gjort två tillväxtultraljud och de visade båda på ett normalstort barn. Känns skönt. Jag tror inte du ska oroa dig, barnet hinner växa till sig och hamnar kanske på en bättre % i slutet. Sen ska man ju inte glömma att det är uppskattningar, ingen exakt mätning. Har de gjort en flödesanalys som visar ett bra resultat är ju det jättebra. En del får mindre barn helt enkelt!
    Stolt mamma till Isak, Stella och Tilde!
  8. 4
    mina två första barn var båda lite mindre under graviditeten. Min första var minst, utifrån storkelen på en "normalbebis", och jag gick på tillväxtultraljud varannan vecka. Som mest avvek han -24 % under graviditeten. När han föddes en dag efter bf vägde han 2830 g så det var ju ingen fara. Flödet i navelsträngen mättes då också, utan anmärkning. Till mig sa de då att det ska mycket till innan man ex. plockar ut barnet i förväg. Då pratar man om betydligt större avvikelser, typ -40 %. Däremot ville de inte att jag skulle gå över tiden eftersom ett barn som då är "lite mindre" skulle orka en förlossning sämre allt eftersom dagarna gick på övertid.

    Mitt andra barn var också litet, men aldrig mer än -17 %. Det sista ul:et visade på -6 % bara och hon vägde 3215 g när hon föddes, 2 dagar före bf. Den gången vara jag inte alls orolig, jag visste ju sedan första barnet att det inte var någon fara. Ingen av dessa gånger gjordes det något särskilt, förutom att följa med ultraljud. Jag blev inte sjukskriven, åt medicin eller nåt sånt nåogn av dessa graviditeter, utan gick bara på täta kontroller.

    Denna tredje gång har jag gjort två tillväxtultraljud och de visade båda på ett normalstort barn. Känns skönt. Jag tror inte du ska oroa dig, barnet hinner växa till sig och hamnar kanske på en bättre % i slutet. Sen ska man ju inte glömma att det är uppskattningar, ingen exakt mätning. Har de gjort en flödesanalys som visar ett bra resultat är ju det jättebra. En del får mindre barn helt enkelt!
  9. Medlem sedan
    Sep 2006
    #5

    Japp.

    min dotter föddes i full tid och vägde 2310g och var 42cm. Nu är hon förvisso en väldigt liten tjej som får göra tillväxtbehandling men ändå.
    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
  10. 5
    Japp. min dotter föddes i full tid och vägde 2310g och var 42cm. Nu är hon förvisso en väldigt liten tjej som får göra tillväxtbehandling men ändå.
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Då håller jag med bm om vila, sömn och mat . Kram
    Mamma till två söner födda -04 och -07.
  12. 6
    Då håller jag med bm om vila, sömn och mat . Kram

Liknande trådar

  1. Avvikande EKG
    By hjärtklappan in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-27, 15:36
  2. Avvikande utseende vid AS?
    By anonym mamma in forum Autismspektrum
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 19:38
  3. Om att se *avvikande* ut.
    By undrande mamma in forum Bokstavsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 08:17
  4. Att se lite avvikande ut..
    By undrande mamma in forum Autismspektrum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 19:46
  5. Hur stavar man avvikande?
    By Wondergirl in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 07:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar