Åka-bil-tips efterlyses!
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Feb 2000
    #1

    Åka-bil-tips efterlyses!

    På torsdag ska vi åka 40 mil med barnen som är 4½, 3 och 9 månader. De två äldsta blir åksjuka, och lillen hatar att åka bil!

    Hur ska jag roa dem? Några bra tips och erfarenheter efterlyses!
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  2. 1
    Åka-bil-tips efterlyses! På torsdag ska vi åka 40 mil med barnen som är 4½, 3 och 9 månader. De två äldsta blir åksjuka, och lillen hatar att åka bil!

    Hur ska jag roa dem? Några bra tips och erfarenheter efterlyses!
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2
    Köpt postafen till de åksjuka barnen, ha ljudböcker att lyssa på, undvik tidningar osv.
  4. 2
    Köpt postafen till de åksjuka barnen, ha ljudböcker att lyssa på, undvik tidningar osv.
  5. Medlem sedan
    Mar 2002
    #3
    Kan ni åka efter middag så de somnar? Annars skulle jag åka direkt efter frukost då de är utvilade och pigga - se till att de får springa av sig lite först. Annars är det ljudböcker och lekar i bilen som gäller såsom "försten att se 10 blå bilar" etc Kolla på någon mack - har för mig att det skall finnas ngn slags bok med billekar. Vi fick även tag i nån skiva med frågetävlingar på, minns inte vad den hette nu men kolla biblioteken (kan kolla om jag hittar skivan)
  6. 3
    Kan ni åka efter middag så de somnar? Annars skulle jag åka direkt efter frukost då de är utvilade och pigga - se till att de får springa av sig lite först. Annars är det ljudböcker och lekar i bilen som gäller såsom "försten att se 10 blå bilar" etc Kolla på någon mack - har för mig att det skall finnas ngn slags bok med billekar. Vi fick även tag i nån skiva med frågetävlingar på, minns inte vad den hette nu men kolla biblioteken (kan kolla om jag hittar skivan)
  7. Medlem sedan
    Dec 1997
    #4
    Åka när dom sover
    Låta dom se film (om ni har dvd/dator) Vi har en sån som man sätter mellan stolarna i bilendock ska vi skaffa en med 2 skärmar till sommaren
    Musiksaga dom kan lyssna på
    Mina barn kör sina ds spel
  8. 4
    Åka när dom sover
    Låta dom se film (om ni har dvd/dator) Vi har en sån som man sätter mellan stolarna i bilendock ska vi skaffa en med 2 skärmar till sommaren
    Musiksaga dom kan lyssna på
    Mina barn kör sina ds spel
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5

    Både jag...

    och stora tjejen tar postafen, men 3-åringen är för liten tyckte läkaren (man ska bara ge efter att ha pratat med läkare om de är under 5).

    Tänkte köpa lite nya ljudböcker. Det är kanon!
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  10. 5
    Både jag... och stora tjejen tar postafen, men 3-åringen är för liten tyckte läkaren (man ska bara ge efter att ha pratat med läkare om de är under 5).

    Tänkte köpa lite nya ljudböcker. Det är kanon!
  11. Medlem sedan
    Feb 2000
    #6

    Nä...

    vi måste åka efter lunch... Dum tid, men lilleman lär ju sova en sväng i alla fall. Och så blir det en rejäl paus vid nåt vatten tror jag, så de kan springa ordentligt!

    De är nästan lite för små för många bil-lekar, i alla fall 3-åringen...
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  12. 6
    Nä... vi måste åka efter lunch... Dum tid, men lilleman lär ju sova en sväng i alla fall. Och så blir det en rejäl paus vid nåt vatten tror jag, så de kan springa ordentligt!

    De är nästan lite för små för många bil-lekar, i alla fall 3-åringen...
  13. Medlem sedan
    Feb 2000
    #7

    Vi brukar...

    åka på natten i vanliga fall, men nu ska vi åka efter lunch... *dum tid*

    DVD i bilen blir det inte! De skulle spy direkt! Plus att jag tycker att man inte behöver kolla på film jämt faktiskt! Inte ens i bilen! *konservativ*

    Salta pinnar och saga blir det nog!
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  14. 7
    Vi brukar... åka på natten i vanliga fall, men nu ska vi åka efter lunch... *dum tid*

    DVD i bilen blir det inte! De skulle spy direkt! Plus att jag tycker att man inte behöver kolla på film jämt faktiskt! Inte ens i bilen! *konservativ*

    Salta pinnar och saga blir det nog!
  15. Medlem sedan
    Sep 1999
    #8

    DVD i bilen

    köra max 1,5 timme i taget, inget godis, ingen fet mat, lite kläder, dra inte på värmen...
    Så har vi klarat Åre resa, cirka 80 mil enkel resa, med åksjuk 3-åring...
    DVD i bilen var nog ett av våra bättre inköp.
  16. 8
    DVD i bilen köra max 1,5 timme i taget, inget godis, ingen fet mat, lite kläder, dra inte på värmen...
    Så har vi klarat Åre resa, cirka 80 mil enkel resa, med åksjuk 3-åring...
    DVD i bilen var nog ett av våra bättre inköp.
  17. Medlem sedan
    Sep 1999
    #9

    det där med värmen

    har vi kommit på är rätt avgörande med vår treåring. Vi andra får frysa men hellre det än kräks Hon mår illa vid minst avärmeguntta tom till dgais, fem minuter bort.
  18. 9
    det där med värmen har vi kommit på är rätt avgörande med vår treåring. Vi andra får frysa men hellre det än kräks Hon mår illa vid minst avärmeguntta tom till dgais, fem minuter bort.
  19. Medlem sedan
    Mar 2002
    #10
    Men ljudböcker kan de ju lyssna på i alla fall, låna på biblioteket så blir det inte så dyrt!
  20. 10
    Men ljudböcker kan de ju lyssna på i alla fall, låna på biblioteket så blir det inte så dyrt!
  21. Medlem sedan
    Feb 2000
    #11

    Sån...

    är jag med! Värme i bilen borde totalförbjudas! *ryser*
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  22. 11
    Sån... är jag med! Värme i bilen borde totalförbjudas! *ryser*
  23. Medlem sedan
    Sep 2003
    #12
    har du provat sådana där akupressurarmband mot åksjukan? har läst att man annars ska stoppa saffran i naveln och sätta ett plåster över..alltså det är ett seriöst tips som många tydligen blivit hjälpt av annars kan lite sur/syrlig frukt eller dricka hjälpa att smutta på när man känner att illamåendet kommer.....ät inte före resa och måste ni äta så ät en lätt måltid. håll dom uppe länge kvällen före och väck dom supertidigt samma dag så att dom är rejält trötta när ni far iväg. balansorganet blir mindre påverkat när man sover så man mår mindre illa när man sover

    När vi åker långt har jag laddat upp med små leksaker som bara används då så att dom är nya och spännande och som sagt talbok vi har i cd freestyle så har hon lättare att lyssna koncentrerat.
  24. 12
    har du provat sådana där akupressurarmband mot åksjukan? har läst att man annars ska stoppa saffran i naveln och sätta ett plåster över..alltså det är ett seriöst tips som många tydligen blivit hjälpt av annars kan lite sur/syrlig frukt eller dricka hjälpa att smutta på när man känner att illamåendet kommer.....ät inte före resa och måste ni äta så ät en lätt måltid. håll dom uppe länge kvällen före och väck dom supertidigt samma dag så att dom är rejält trötta när ni far iväg. balansorganet blir mindre påverkat när man sover så man mår mindre illa när man sover

    När vi åker långt har jag laddat upp med små leksaker som bara används då så att dom är nya och spännande och som sagt talbok vi har i cd freestyle så har hon lättare att lyssna koncentrerat.

Liknande trådar

  1. Tips på namn efterlyses
    By PiaD1978 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 22:59
  2. Box-vin tips efterlyses
    By *Camilla* in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 15:47
  3. Hjälp, tips efterlyses!
    By anonym nu in forum Ensamförälder
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 15:26
  4. Tips efterlyses
    By Lindhis in forum _0506 Junibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-27, 09:59
  5. TIPS EFTERLYSES!
    By pixpix in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 20:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar