Mjölkskorv
_0612 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2004
    #1

    Mjölkskorv

    Hej på er!

    Här kommer ett livstecken från mig och Emil (4 mån, 8 060 g och gissningsvis 63 cm).
    Vi har det gott i vårvädret och hoppas att nu att familjen får vara frisk. Vi har haft sjukstuga i en månad och alla har varit sjuka! (Influensa, förkylningar, diarré och kräk)

    Har era kottar skorv? Jag smörjer med Borega men det känns jobbigt att smörja 3 ggr om dan! Hur gör ni? Tips mottages tacksamt!

    Anna
  2. 1
    Mjölkskorv Hej på er!

    Här kommer ett livstecken från mig och Emil (4 mån, 8 060 g och gissningsvis 63 cm).
    Vi har det gott i vårvädret och hoppas att nu att familjen får vara frisk. Vi har haft sjukstuga i en månad och alla har varit sjuka! (Influensa, förkylningar, diarré och kräk)

    Har era kottar skorv? Jag smörjer med Borega men det känns jobbigt att smörja 3 ggr om dan! Hur gör ni? Tips mottages tacksamt!

    Anna
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2

    Jonte har skorv också

    Men jag bryr mig inte så mycket om det. Han har så mycket hår som täcker skorven så den syns inte. Sen har jag hört att det varken är farligt eller stör bebisen i fråga så jag låter det vara helt enkelt. Kan väl hända att jag sitter och pillar bort det ibland när jag ammar och ser några flagor som håller på att lossna. Men jag upplever att det börjat lossna av sig självt nu när jag inte gör något åt det. Det torkar och lossnar. Det har då blivit märkbart mycket mindre.
  4. 2
    Jonte har skorv också Men jag bryr mig inte så mycket om det. Han har så mycket hår som täcker skorven så den syns inte. Sen har jag hört att det varken är farligt eller stör bebisen i fråga så jag låter det vara helt enkelt. Kan väl hända att jag sitter och pillar bort det ibland när jag ammar och ser några flagor som håller på att lossna. Men jag upplever att det börjat lossna av sig självt nu när jag inte gör något åt det. Det torkar och lossnar. Det har då blivit märkbart mycket mindre.
  5. Medlem sedan
    Sep 2004
    #3
    Hej
    Min dotter hade också skorv och där brydde jag mig inte så mycket. Pillade lite då och då men fick inte bort allt.
    När vi första gången gick till frisören (dottern var 2 år då) så fick jag bannor för att jag inte tagit bort skorven. Enligt henne så kunde det skada hårsäckarna, eller så var det att pilla som skadade hårsäckarna (minns inte vilket). Hur som helst så tyckte hon absolut att skorven skule bort!

    Fast, vem säger att frisören hade rätt???
    Dottern, nu tre år, har fortfarande lite kvar som hon vägrar låta mig ta bort.

    Anna
  6. 3
    Hej
    Min dotter hade också skorv och där brydde jag mig inte så mycket. Pillade lite då och då men fick inte bort allt.
    När vi första gången gick till frisören (dottern var 2 år då) så fick jag bannor för att jag inte tagit bort skorven. Enligt henne så kunde det skada hårsäckarna, eller så var det att pilla som skadade hårsäckarna (minns inte vilket). Hur som helst så tyckte hon absolut att skorven skule bort!

    Fast, vem säger att frisören hade rätt???
    Dottern, nu tre år, har fortfarande lite kvar som hon vägrar låta mig ta bort.

    Anna
  7. Medlem sedan
    Apr 2003
    #4

    Barnängens olja+tandborste

    Hejsan!

    Har inte heller skrivit nåt på hur länge som helst. Min lilla O är 3½ mån och väger en bit över 7 kg (vet inte exakt). Han har också haft skorv, men jag fick bort det med barnolja. Man smörjar in skorven med det och sen kan man gno försiktigt med en mjuk tandborste så lossnar det. Det kan behöva upprepas en eller två gånger, men sen ska det vara borta. Jag vet inte hur det funkar om bebisen har mkt hår dock. (Lilla O är tämligen skallig.)

    På apoteket finns även salicylsyrevaselin (Salsyvase) och det räcker om man smörjer in med en gång tydligen och sen tvättar bort.

    /Piraya
    Piraya, med två söner på jorden och en dotter i himlen.
  8. 4
    Barnängens olja+tandborste Hejsan!

    Har inte heller skrivit nåt på hur länge som helst. Min lilla O är 3½ mån och väger en bit över 7 kg (vet inte exakt). Han har också haft skorv, men jag fick bort det med barnolja. Man smörjar in skorven med det och sen kan man gno försiktigt med en mjuk tandborste så lossnar det. Det kan behöva upprepas en eller två gånger, men sen ska det vara borta. Jag vet inte hur det funkar om bebisen har mkt hår dock. (Lilla O är tämligen skallig.)

    På apoteket finns även salicylsyrevaselin (Salsyvase) och det räcker om man smörjer in med en gång tydligen och sen tvättar bort.

    /Piraya
  9. Medlem sedan
    Sep 2003
    #5
    Vaselin kan ta bort det mesta, nackdelen med det är att dom får sånt äckligt hår ett tag, men det kan det ju vara värt!
    Mamma Miot
  10. 5
    Vaselin kan ta bort det mesta, nackdelen med det är att dom får sånt äckligt hår ett tag, men det kan det ju vara värt!
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    hej hej! min lillis har ytterst liiite skorv, men jag har tvättat med weledas calendulamjölk när vi badat, och det har kanske hjälpt att det inte kommit mer? för övrigt kan jag tillägga att serien calendula för baby från weleda är suuuper! använt till min store pojk oxå, och han gillar än idag bli insmord av oljan.
  12. 6
    hej hej! min lillis har ytterst liiite skorv, men jag har tvättat med weledas calendulamjölk när vi badat, och det har kanske hjälpt att det inte kommit mer? för övrigt kan jag tillägga att serien calendula för baby från weleda är suuuper! använt till min store pojk oxå, och han gillar än idag bli insmord av oljan.
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7

    det lät obehagligt

    Jag hoppas ju att det inte är sant utan något som frisören fått för sig. Men det skadar ju inte heller att ta bort skorven så jag kanska ska försökta ta en dust med Jontes skorv. Vet inte riktigt hur det ska gå till när han har så jättelångt hår men det löser sig nog
  14. 7
    det lät obehagligt Jag hoppas ju att det inte är sant utan något som frisören fått för sig. Men det skadar ju inte heller att ta bort skorven så jag kanska ska försökta ta en dust med Jontes skorv. Vet inte riktigt hur det ska gå till när han har så jättelångt hår men det löser sig nog
  15. Medlem sedan
    Feb 2006
    #8
    Mina pojkar har haft mycket skorv, ett tjockt orange/brunt lager. Hade också läst att man kunde låta det vara men det blev bara värre och värre.

    Jag har tagit loss det lite försiktigt med en kam och sedan smörjt rikligt med olja (natusan eller aco), ungefär varannan dag i samband med badet. På morgnarna har vi bara borstat med den mjuka borsten.
    Nu, efter ca en månad, har han i princip ingen skorv kvar alls.
  16. 8
    Mina pojkar har haft mycket skorv, ett tjockt orange/brunt lager. Hade också läst att man kunde låta det vara men det blev bara värre och värre.

    Jag har tagit loss det lite försiktigt med en kam och sedan smörjt rikligt med olja (natusan eller aco), ungefär varannan dag i samband med badet. På morgnarna har vi bara borstat med den mjuka borsten.
    Nu, efter ca en månad, har han i princip ingen skorv kvar alls.
  17. Medlem sedan
    Oct 2005
    #9
    Fick tips från vännina om en salva som heter "Borago by CCS" som finns på apoteket. Hennes dotter hade JÄTTEMYCKET skorv som försvann när hon använde den! Inte ens BVC visste om att den fanns, hon hittade den själv.
  18. 9
    Fick tips från vännina om en salva som heter "Borago by CCS" som finns på apoteket. Hennes dotter hade JÄTTEMYCKET skorv som försvann när hon använde den! Inte ens BVC visste om att den fanns, hon hittade den själv.

Liknande trådar

  1. Mjölkskorv
    By lena84 in forum _1006 Junibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-24, 08:43
  2. Mjölkskorv
    By J med J & N in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-12, 20:25
  3. Mjölkskorv!!
    By willow in forum _0711 Novemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 12:29
  4. Mjölkskorv...
    By Malin1979 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 10:46
  5. Mjölkskorv
    By tricky in forum _06 Vårbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 09:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar