Ang att prata med dagis
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Feb 2002
    #1

    Ang att prata med dagis

    personalen sa tycker jag det är viktigt att halla i atanke att varje minut som en personal spenderar med en enskild förälder är en minut som den övriga barngruppen har en personal mindre. Med de stora barngrupper som det börjar bli över lag idag sa anser jag att personalen helt bör avsta fran samtal med föräldrarna vid hämtande och lämnade utan istället ha avsatt tid för kvartssamtal som far bokas i förväg. Viktiga saker maste givetvis förmedlas men görs da pa initiativ av personalen och inte av att föräldrarna fragar rent allmänt.

    För de sma barnen kan man ha en liten bok som gar fram och tillbaka mellan personal och förälder där sömn, toalettbesök och matintag skrivs upp. Funkar jättebra!
  2. 1
    Ang att prata med dagis personalen sa tycker jag det är viktigt att halla i atanke att varje minut som en personal spenderar med en enskild förälder är en minut som den övriga barngruppen har en personal mindre. Med de stora barngrupper som det börjar bli över lag idag sa anser jag att personalen helt bör avsta fran samtal med föräldrarna vid hämtande och lämnade utan istället ha avsatt tid för kvartssamtal som far bokas i förväg. Viktiga saker maste givetvis förmedlas men görs da pa initiativ av personalen och inte av att föräldrarna fragar rent allmänt.

    För de sma barnen kan man ha en liten bok som gar fram och tillbaka mellan personal och förälder där sömn, toalettbesök och matintag skrivs upp. Funkar jättebra!
  3. Medlem sedan
    Mar 2007
    #2
    jag har aldrig varit en sån morsa som ska snacka om hela dagen då jag hämtat.
    Fattar liksom inte varför?!
  4. 2
    jag har aldrig varit en sån morsa som ska snacka om hela dagen då jag hämtat.
    Fattar liksom inte varför?!
  5. Medlem sedan
    May 2006
    #3

    En liten fråga

    Citat "För de sma barnen kan man ha en liten bok som gar fram och tillbaka mellan personal och förälder där sömn, toalettbesök och matintag skrivs upp. Funkar jättebra!"

    Hur mycket längre tid tar det inte att läsa och skriva istället för att tala? För att inte tala om hur många missförstånd det kan bli av en skriven text? Sen att hålla reda på böckerna dessutom.
    Njä, inte är det bättre att personalen administrerar bort tiden istället för att ha direktkontakt med dem de berör.
  6. 3
    En liten fråga Citat "För de sma barnen kan man ha en liten bok som gar fram och tillbaka mellan personal och förälder där sömn, toalettbesök och matintag skrivs upp. Funkar jättebra!"

    Hur mycket längre tid tar det inte att läsa och skriva istället för att tala? För att inte tala om hur många missförstånd det kan bli av en skriven text? Sen att hålla reda på böckerna dessutom.
    Njä, inte är det bättre att personalen administrerar bort tiden istället för att ha direktkontakt med dem de berör.
  7. Medlem sedan
    Nov 2006
    #4
    Nja inte så bra det tar väl mycket längre tid att skriva ner det än att säga det?

    Mén jag kan tycka det är asstörande att vissa föräldrar står o tjatar o pratar i evigheter om allt o inget när man själv har brådis o måste lämna!!!!
  8. 4
    Nja inte så bra det tar väl mycket längre tid att skriva ner det än att säga det?

    Mén jag kan tycka det är asstörande att vissa föräldrar står o tjatar o pratar i evigheter om allt o inget när man själv har brådis o måste lämna!!!!
  9. Medlem sedan
    Nov 1998
    #5
    Precis min tanke! Jag gillar inte alls kontaktböcker. Egentligen inte på nån nivå, för de brukar inte funka är min erfarenhet. Plus att det tar grymt mycket tid.

    För ursprungsinlägget så skulle jag råda att prata med personalen. Alla föräldrar är inte såna att de behöver en massa info. Jag har inte behövt veta precis hur mycket mina barn ätit eller sovit om det inte varit nåt exceptionellt, men andra föräldrar känner annorlunda. Alltså kanske inte alla behöver en daglig ingående rapport, utan vissa.

    Det är också en av förskolepersonalens uppgifter att informera föräldrarna - särskilt till små barn som inte själva kan berätta - och inge föräldrarna trygghet, då kan det vara den där lilla pratstunden som behövs. De tycker jag att personalen bör försöka hitta tid för, och det tycker jag oftast sker också.

    Sen är ju vissa tider sämre än andra, och har man som förälder möjlighet att justera tiden en kvart åt ena eller andra hållet kan det ju finnas mer tid. Men det får man ju bara veta om man pratar med varann.
  10. 5
    Precis min tanke! Jag gillar inte alls kontaktböcker. Egentligen inte på nån nivå, för de brukar inte funka är min erfarenhet. Plus att det tar grymt mycket tid.

    För ursprungsinlägget så skulle jag råda att prata med personalen. Alla föräldrar är inte såna att de behöver en massa info. Jag har inte behövt veta precis hur mycket mina barn ätit eller sovit om det inte varit nåt exceptionellt, men andra föräldrar känner annorlunda. Alltså kanske inte alla behöver en daglig ingående rapport, utan vissa.

    Det är också en av förskolepersonalens uppgifter att informera föräldrarna - särskilt till små barn som inte själva kan berätta - och inge föräldrarna trygghet, då kan det vara den där lilla pratstunden som behövs. De tycker jag att personalen bör försöka hitta tid för, och det tycker jag oftast sker också.

    Sen är ju vissa tider sämre än andra, och har man som förälder möjlighet att justera tiden en kvart åt ena eller andra hållet kan det ju finnas mer tid. Men det får man ju bara veta om man pratar med varann.
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Vårt dagis har en laminatinplastad klasslista där de skriver hur länge barnet sovit och om det ätit MB (mindre bra) B (bra) eller VB (väldigt bra)... sedan är det bara att sudda ut inför nästa dag och fylla på med uppgifter.

    Fungerar kanon tycker jag - jag får enkelt ett grepp om min som kan förväntas vara superhungrig och/eller supertrött på kvällen samtidigt som personalen snabbt kan föra ner en not. om barnet... och vi behöver inte ta lång tid för att hämta.

    Sedan tycker både de och jag att det är lite trevligt med kontakt så någon minut pratar vi iallafall - men det gör vi ju i närheten av de övriga barnen... oftast innan jag plockar sonen ur leken när jag kommer.
  12. 6
    Vårt dagis har en laminatinplastad klasslista där de skriver hur länge barnet sovit och om det ätit MB (mindre bra) B (bra) eller VB (väldigt bra)... sedan är det bara att sudda ut inför nästa dag och fylla på med uppgifter.

    Fungerar kanon tycker jag - jag får enkelt ett grepp om min som kan förväntas vara superhungrig och/eller supertrött på kvällen samtidigt som personalen snabbt kan föra ner en not. om barnet... och vi behöver inte ta lång tid för att hämta.

    Sedan tycker både de och jag att det är lite trevligt med kontakt så någon minut pratar vi iallafall - men det gör vi ju i närheten av de övriga barnen... oftast innan jag plockar sonen ur leken när jag kommer.
  13. Medlem sedan
    Feb 2002
    #7
    Det var himla smart! Tack för tipset *noterat" :-)
  14. 7
    Det var himla smart! Tack för tipset *noterat" :-)
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8
    Fast vissa föräldrar är väldigt kinkiga med vad som får skrivas ut offentligt så där. Kan bli tjafs om det. Jag skulle inte reagera, men andra kan tänkas göra det.
  16. 8
    Fast vissa föräldrar är väldigt kinkiga med vad som får skrivas ut offentligt så där. Kan bli tjafs om det. Jag skulle inte reagera, men andra kan tänkas göra det.
  17. Medlem sedan
    Feb 2002
    #9
    Det handlar ju ffa inte om hur mycket tid det tar utan när tiden tas. Böcker, lappar eller tavlor fylls ju i när det passar verksamheten. Föräldrar däremot kommer och vill prata när det ofta är som sämst ur verksamhetssynpunkt.

    Intressant att fundera över är väl hur man själv skulle känna det om man kunde smygtitta in och se sitt eget barn halvt övergivet pga att pesonalen tvingas sta och prata med en förälder som inte har vett att halla sig kort. Tycker det är nonchalant av de föräldrar som hämtar tidigt att ta "tid" fran de kvarvarande barnen jag.
  18. 9
    Det handlar ju ffa inte om hur mycket tid det tar utan när tiden tas. Böcker, lappar eller tavlor fylls ju i när det passar verksamheten. Föräldrar däremot kommer och vill prata när det ofta är som sämst ur verksamhetssynpunkt.

    Intressant att fundera över är väl hur man själv skulle känna det om man kunde smygtitta in och se sitt eget barn halvt övergivet pga att pesonalen tvingas sta och prata med en förälder som inte har vett att halla sig kort. Tycker det är nonchalant av de föräldrar som hämtar tidigt att ta "tid" fran de kvarvarande barnen jag.
  19. Medlem sedan
    Nov 1998
    #10
    Men då säger man ifrån som personal! Vid hämtning och lämning kan man prata kort om hur barnet ätit och sovit och om nåt speciellt har hänt. Längre och djupare frågeställningar kan man inte ta då. Om föräldern inte förstår det måste pedagogen ju berätta det!
  20. 10
    Men då säger man ifrån som personal! Vid hämtning och lämning kan man prata kort om hur barnet ätit och sovit och om nåt speciellt har hänt. Längre och djupare frågeställningar kan man inte ta då. Om föräldern inte förstår det måste pedagogen ju berätta det!
  21. Medlem sedan
    Feb 2002
    #11
    Givetvis :-) Mitt inlägg var ffa riktat till de tanklösa föräldrarna ;-)
  22. 11
    Givetvis :-) Mitt inlägg var ffa riktat till de tanklösa föräldrarna ;-)

Liknande trådar

  1. prata med dagis?
    By Anonym in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-29, 16:27
  2. Hur prata med någon som inte "kan" prata
    By Anonym64 in forum Kärlek & relationer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-11-22, 11:43
  3. Hur prata med nån som inte vill prata?
    By Förtvivlad in forum Pappasnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 16:46
  4. Prata med dagis...
    By fyrbarnsmamma in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-30, 17:31
  5. Prata om dagis?
    By ~Trixie~ in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 21:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar