Linux för nybörjare?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Jun 2003
    #1

    Linux för nybörjare?

    ÄR det någon som vet en bra gudie för Linux för nybörjare?
    Efter att ha installerat Vista på min XP-dator och konstaterat att det
    1. Tog en timme på en snabb XP-dator (Dual Core 2.15 GHz, 2 GB RAM) med en ren installation på en egen hårddisk
    2. Hittade inget F-SEcure som stödde Vista
    3. Flera drivrutiner saknades (bl a En HP Laserjet 1022...)
    4. Inget direkt imponerande i gränssnittet
    bestämde jag mig för att prova LInux istället. LAddade hem den senaste versionen av Ubuntu, lät den installeras på en tredje hårddisk och började använda det. Tyckte skärmen var suddig och upptäckte att den gick i 1024*768 när den bör vara 1280*1024. Hittade linuxdrivrutin hos Nvidia.
    Sedan var det tvärnit. Förstod inte hur man skulle installera drivrutinen. Tacksam för tips...
  2. 1
    Linux för nybörjare? ÄR det någon som vet en bra gudie för Linux för nybörjare?
    Efter att ha installerat Vista på min XP-dator och konstaterat att det
    1. Tog en timme på en snabb XP-dator (Dual Core 2.15 GHz, 2 GB RAM) med en ren installation på en egen hårddisk
    2. Hittade inget F-SEcure som stödde Vista
    3. Flera drivrutiner saknades (bl a En HP Laserjet 1022...)
    4. Inget direkt imponerande i gränssnittet
    bestämde jag mig för att prova LInux istället. LAddade hem den senaste versionen av Ubuntu, lät den installeras på en tredje hårddisk och började använda det. Tyckte skärmen var suddig och upptäckte att den gick i 1024*768 när den bör vara 1280*1024. Hittade linuxdrivrutin hos Nvidia.
    Sedan var det tvärnit. Förstod inte hur man skulle installera drivrutinen. Tacksam för tips...
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2
    Jag har använt Ubuntu och Edubuntu i ett par år nu och när jag stöter på problem brukar jag kolla forumen på http://www.ubuntulinux.se/ och http://ubuntu-se.org/ och hittar jag inte svaret så frågar jag *ler*

    Sen finns det faktiskt en hel del riktigt bra böcker att köpa eller låna på biblan men det mesta finns att finna på forumen jag nämnde.
  4. 2
    Jag har använt Ubuntu och Edubuntu i ett par år nu och när jag stöter på problem brukar jag kolla forumen på http://www.ubuntulinux.se/ och http://ubuntu-se.org/ och hittar jag inte svaret så frågar jag *ler*

    Sen finns det faktiskt en hel del riktigt bra böcker att köpa eller låna på biblan men det mesta finns att finna på forumen jag nämnde.
  5. Medlem sedan
    Feb 2007
    #3
    openSuSe heter lösningen på alla problem.

    Det bygger på gamla SuSe distributionerna, men har blivit mycket snyggt och enkelt att hantera. Säkerheten, som länge varit ubuntus flagga, har enkelt integrerats i SuSe nu, testa den vetja.

    Här kör vi SuSe, Mandrake och Red Hat, beroende på ålder av användare och maskiner.
  6. 3
    openSuSe heter lösningen på alla problem.

    Det bygger på gamla SuSe distributionerna, men har blivit mycket snyggt och enkelt att hantera. Säkerheten, som länge varit ubuntus flagga, har enkelt integrerats i SuSe nu, testa den vetja.

    Här kör vi SuSe, Mandrake och Red Hat, beroende på ålder av användare och maskiner.
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4
    Easyubuntu..
    Efter en svettig timme när jag tog bort Ubuntupartitionen och INGET fungerade så gjorde jag en ominstallationa v Ubuntu från början. Jag hade hittat Easyubuntu och med hjälp av det så fick jag drivrutinen mycket smidigt installerad. Nu ska jag bara lära mig hur jag ställer in GRUB på defaultvärden så att man landar automatiskt i Windows vid omstart.
    Tack för länkarna!
  8. 4
    Easyubuntu..
    Efter en svettig timme när jag tog bort Ubuntupartitionen och INGET fungerade så gjorde jag en ominstallationa v Ubuntu från början. Jag hade hittat Easyubuntu och med hjälp av det så fick jag drivrutinen mycket smidigt installerad. Nu ska jag bara lära mig hur jag ställer in GRUB på defaultvärden så att man landar automatiskt i Windows vid omstart.
    Tack för länkarna!
  9. Medlem sedan
    Feb 2007
    #5
    Varför i hela fridens namn vill du nu starta windows automatiskt?

    Här använder vi bara windows till uppspelning av film på TV'n eller projektorn. för TV-ut fungerar dåligt på alternativen, med mitt grafikkort.
  10. 5
    Varför i hela fridens namn vill du nu starta windows automatiskt?

    Här använder vi bara windows till uppspelning av film på TV'n eller projektorn. för TV-ut fungerar dåligt på alternativen, med mitt grafikkort.
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6
    För att andra mer ovana personer ska kunna starta om datorn utan att bry sig om bootmenyerna..
  12. 6
    För att andra mer ovana personer ska kunna starta om datorn utan att bry sig om bootmenyerna..
  13. Medlem sedan
    Feb 2007
    #7
    Aja.. oki... här har jag en speciell dator för ovana användare... helt utan rättigheter. kan bara öppna msn och internet. ;-)
  14. 7
    Aja.. oki... här har jag en speciell dator för ovana användare... helt utan rättigheter. kan bara öppna msn och internet. ;-)
  15. Medlem sedan
    Jun 2003
    #8
    Nu fick jag ordning på det med...
    Dessutom hittadee jag VPN-klient för jobbet och Remote Desktop mot jobbdatorn. Nästa steg är att lyckaas montera NTFS-diskarna. Jag trodde jag hade lyckats men sista stegen i monteringen stämde inte. Tips om bra program/guide?
  16. 8
    Nu fick jag ordning på det med...
    Dessutom hittadee jag VPN-klient för jobbet och Remote Desktop mot jobbdatorn. Nästa steg är att lyckaas montera NTFS-diskarna. Jag trodde jag hade lyckats men sista stegen i monteringen stämde inte. Tips om bra program/guide?
  17. Medlem sedan
    Feb 2007
    #9
    Jag kör ju allt i yast som ligger med på SuSe-distributionerna. Har inte provat det under Mandrake och RedHat, men motsvarande i ubuntu borde väl vara installationshanteraren och sedan partitioneraren. då redigerar du ntfsvolymerna och det enda du gör är att skriver "/windiskC" eller liknande i monteringsalternativ.

    Kör faktiskt inte ubuntu, jag fastnade tidigt för slackware och sedan gick jag mer eller mindre helt över på SuSe efter det att Novell köåt upp det. Novell har jag BARA positiva erfarenheter av... ända setan början av 90-talet.

    Min desktop ligger här. klicka för hög upplösning.
  18. 9
    Jag kör ju allt i yast som ligger med på SuSe-distributionerna. Har inte provat det under Mandrake och RedHat, men motsvarande i ubuntu borde väl vara installationshanteraren och sedan partitioneraren. då redigerar du ntfsvolymerna och det enda du gör är att skriver "/windiskC" eller liknande i monteringsalternativ.

    Kör faktiskt inte ubuntu, jag fastnade tidigt för slackware och sedan gick jag mer eller mindre helt över på SuSe efter det att Novell köåt upp det. Novell har jag BARA positiva erfarenheter av... ända setan början av 90-talet.

    Min desktop ligger här. klicka för hög upplösning.
  19. Medlem sedan
    Feb 2007
    #10
    I vilket fall som helst skal du kopiera filen med drivrutinen till en lämplig katalog som är lätt att hitta i skalet. till exempel "/root/home"
    Döp om filen från det lååååååånga filnamnet till NVIDIA.run
    För allt detta måste du vara inloggad som root.
    Se också till att du har källkoden för kärnan på hårddisken, för att kunna kompilera en kärnmodul för grafiken.

    Sedan loggar du ur - bara för att logga in igen i textläge/terminalläge.

    Därefter byter du katalog till /root/home

    Skriv "sh NVIDIA.run" och låt saken ha sin gång. (Noga med stora och små bokstäver under Unix/Linux)

    Gå med på allt och låt X11-servern uppdatera config-filen så att datorn startar med accelererad grafik nästa gån X-servern startar.

    Borde fixas genom detta. Maila mig annars så löser vi det.
  20. 10
    I vilket fall som helst skal du kopiera filen med drivrutinen till en lämplig katalog som är lätt att hitta i skalet. till exempel "/root/home"
    Döp om filen från det lååååååånga filnamnet till NVIDIA.run
    För allt detta måste du vara inloggad som root.
    Se också till att du har källkoden för kärnan på hårddisken, för att kunna kompilera en kärnmodul för grafiken.

    Sedan loggar du ur - bara för att logga in igen i textläge/terminalläge.

    Därefter byter du katalog till /root/home

    Skriv "sh NVIDIA.run" och låt saken ha sin gång. (Noga med stora och små bokstäver under Unix/Linux)

    Gå med på allt och låt X11-servern uppdatera config-filen så att datorn startar med accelererad grafik nästa gån X-servern startar.

    Borde fixas genom detta. Maila mig annars så löser vi det.

Liknande trådar

  1. Linux hjälp
    By mezz in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2021-10-17, 23:39
  2. Linux: sfär i Compiz - hur?
    By klirker in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 21:22
  3. Linux was killed.
    By °Jools° in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 23:24
  4. Installera i Linux?
    By °Jools° in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 20:13
  5. krashad linux
    By ayeree in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 22:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar