Nya dagisavgiftsregler!!
_03 Vårbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2002
    #1

    Nya dagisavgiftsregler!!

    Förstår inte hur komunen kan ta betalt för dagisplats 12 månader per år... när dagiset stänger 4v under sommaren. Hur tänker man då??

    Tycker det är helt vansinne!!! Det ärj u så att man har lust att sätta in barnen på sommardagis och ändra hela semestern bara för att vara besvärlig tillbaka.... *ggrrrrr*. Fast det är förstås inte våra daigsfröknars fel utan komunens. Men arg som bara den blir jag!

    Visst, dom erbjuder ju dagisplats på annan plats... med okända barn och okända fröknar. Men vem vill utsätta sina barn för det, om man inte är absolut tvingad till det?? Men i mina ögon känns det som en självklarhet, att om barnens dagis är stängt under en period och barnen inte kan vara där... så kan dom ju för tusan inte ta betalt för den periden!

    Eller är det bara jag som blir upprörd över de nya reglerna??? Skulle inte förvåna mig om det har med våran nya omänskliga skitregering att göra! *mutter morr och sura miner*
    Linn m. Neo-0110, Ronja-0304, Juni-0501 & Milo-0710
  2. 1
    Nya dagisavgiftsregler!! Förstår inte hur komunen kan ta betalt för dagisplats 12 månader per år... när dagiset stänger 4v under sommaren. Hur tänker man då??

    Tycker det är helt vansinne!!! Det ärj u så att man har lust att sätta in barnen på sommardagis och ändra hela semestern bara för att vara besvärlig tillbaka.... *ggrrrrr*. Fast det är förstås inte våra daigsfröknars fel utan komunens. Men arg som bara den blir jag!

    Visst, dom erbjuder ju dagisplats på annan plats... med okända barn och okända fröknar. Men vem vill utsätta sina barn för det, om man inte är absolut tvingad till det?? Men i mina ögon känns det som en självklarhet, att om barnens dagis är stängt under en period och barnen inte kan vara där... så kan dom ju för tusan inte ta betalt för den periden!

    Eller är det bara jag som blir upprörd över de nya reglerna??? Skulle inte förvåna mig om det har med våran nya omänskliga skitregering att göra! *mutter morr och sura miner*
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Nya regler?
    Så har vi haft hela tiden och jag förstår ärligt talat inte problemet men det kanske är för mina problem med dagis just nu är lite större än så?
  4. 2
    Nya regler?
    Så har vi haft hela tiden och jag förstår ärligt talat inte problemet men det kanske är för mina problem med dagis just nu är lite större än så?
  5. Medlem sedan
    Apr 2002
    #3
    Här har det "alltid" varit så, iaf de tre år Axel gått där. Tycker det är helt ok att de tar betalt 12 mån om året, hur skall man annars finansiera semesterlöner för de anställda? De erbjuder ju annan plats, och visst, inte är det kul om det innebär nytt dagis med nya barn, men så länge vi har denna förlegade ordning med sommarlov och industrisemestrar så är det nog tyvärr enda lösningen. Hoppas att det löser sig för er!
  6. 3
    Här har det "alltid" varit så, iaf de tre år Axel gått där. Tycker det är helt ok att de tar betalt 12 mån om året, hur skall man annars finansiera semesterlöner för de anställda? De erbjuder ju annan plats, och visst, inte är det kul om det innebär nytt dagis med nya barn, men så länge vi har denna förlegade ordning med sommarlov och industrisemestrar så är det nog tyvärr enda lösningen. Hoppas att det löser sig för er!
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    Jag vet inget annat..

    Här har det varit så hela tiden Jocke gått på dagis. Det blev väl så iom att maxtaxan infördes.. Då var månadskostnaden betydligt högre och en månad var avgiftsfri. Jag tänker faktiskt inte på det. Jockes dagis stänger också så dom samlar ihop barnen till ett annat dagis, där hans kompisar och fröknar också är (om dom inte har semester). Skulle nog kanske reagera om dom stängde och det inte fanns något annat alternativ..
  8. 4
    Jag vet inget annat.. Här har det varit så hela tiden Jocke gått på dagis. Det blev väl så iom att maxtaxan infördes.. Då var månadskostnaden betydligt högre och en månad var avgiftsfri. Jag tänker faktiskt inte på det. Jockes dagis stänger också så dom samlar ihop barnen till ett annat dagis, där hans kompisar och fröknar också är (om dom inte har semester). Skulle nog kanske reagera om dom stängde och det inte fanns något annat alternativ..
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Jodå... löser sig gör det såklart. Men det irriterar mig att vi måste betala fullt när våra barn i stort sätt inte kan vara på dagis (för mig skulle det aldrig vara ett alternativ alls att sätta in barnen bland främlingar). De äter inte, de avänder inga blöjor, inga pappershanddukar, inget material osv. Så om vi föräldrar helt plötsligt måste finansiera deras semestrar... så borde det ju iaf vara nedsatt kan man tycka.

    Visste inte att det fanns ställen där man redan betalade på det sättet. Trodde att det var nytt för alla faktiskt. Här har det alltid varit betalningsfritt under den månaden som dagis hållt stängt.

    Men enda lösningen kan det ju inte vara iaf... eftersom att det inte varit så under de 5 år som jag haft barn på dagis. Och inte under några år innan dess heller för den delen!!

    Vi ha såklart pengarna att betala även under sommaren... men det blir naturligtvis 1600:- mindre till sommarkul när vi är lediga. Därmed inte sagt att vi inte har råd med semestrar osv. Det hänger inte på de pengarna. Men förändringen känns iaf inge kul!

    Vet ju inte ens om det har med den nya regeringen att göra... men det känns så jäkla typiskt bara, att sänk skatten (det låter bra) och sen höjer vi tusen andra saker och tvångsinför akassa osv. Småsummor för de familjer med miljoninkomster i årslön... men som känns dessto mer för vanliga medelinkomsttagare!!! :0/
  10. 5
    Jodå... löser sig gör det såklart. Men det irriterar mig att vi måste betala fullt när våra barn i stort sätt inte kan vara på dagis (för mig skulle det aldrig vara ett alternativ alls att sätta in barnen bland främlingar). De äter inte, de avänder inga blöjor, inga pappershanddukar, inget material osv. Så om vi föräldrar helt plötsligt måste finansiera deras semestrar... så borde det ju iaf vara nedsatt kan man tycka.

    Visste inte att det fanns ställen där man redan betalade på det sättet. Trodde att det var nytt för alla faktiskt. Här har det alltid varit betalningsfritt under den månaden som dagis hållt stängt.

    Men enda lösningen kan det ju inte vara iaf... eftersom att det inte varit så under de 5 år som jag haft barn på dagis. Och inte under några år innan dess heller för den delen!!

    Vi ha såklart pengarna att betala även under sommaren... men det blir naturligtvis 1600:- mindre till sommarkul när vi är lediga. Därmed inte sagt att vi inte har råd med semestrar osv. Det hänger inte på de pengarna. Men förändringen känns iaf inge kul!

    Vet ju inte ens om det har med den nya regeringen att göra... men det känns så jäkla typiskt bara, att sänk skatten (det låter bra) och sen höjer vi tusen andra saker och tvångsinför akassa osv. Småsummor för de familjer med miljoninkomster i årslön... men som känns dessto mer för vanliga medelinkomsttagare!!! :0/
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6
    Men är det bara Stockholm som haft en avgiftsfri månad under den stängda sommaren?? Jag trodde att det var så överallt. Vi har maxtaxa också ju... men har alltid haft sommarmånaden fri.

    Så vitt jag vet så är ingen fröken från deras dagis med på det andra dagiset som har öppet under sommaren. Men kanske har jag fel. Har aldrig hört någon av de prata om det. Men eftersom att så få vill ha dom på annat ställe så ser nog de flesta på vårat dagis till att ordna att barnen kan vara lediga under de fyra veckorna.

    För mig är det inte ett alternativ alls att sätta dom på ett främmande ställe, med främmande barn och främmande fröknar. Kanske ett litet alternativ om någon fröken och något barn från "vårt" dagis finns på det nya. Men att lämna till helt främlingar som jag aldrig sett existerar inte alls i min värld!
  12. 6
    Men är det bara Stockholm som haft en avgiftsfri månad under den stängda sommaren?? Jag trodde att det var så överallt. Vi har maxtaxa också ju... men har alltid haft sommarmånaden fri.

    Så vitt jag vet så är ingen fröken från deras dagis med på det andra dagiset som har öppet under sommaren. Men kanske har jag fel. Har aldrig hört någon av de prata om det. Men eftersom att så få vill ha dom på annat ställe så ser nog de flesta på vårat dagis till att ordna att barnen kan vara lediga under de fyra veckorna.

    För mig är det inte ett alternativ alls att sätta dom på ett främmande ställe, med främmande barn och främmande fröknar. Kanske ett litet alternativ om någon fröken och något barn från "vårt" dagis finns på det nya. Men att lämna till helt främlingar som jag aldrig sett existerar inte alls i min värld!
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7
    Näe om det alltid har varit så... så kan jag väl förstå att man inte ser något poblem. Men för mig är det helt ologiskt att betala lika mkt pengar när mina barn inte kan vara där.
    Trodde att det gällde i hela landet att det varit en avgiftsfri månad när dagis håller stängt.

    Fast å andra sidan tycker jag att det är lika konstigt att man behöver betala fullt även om barnet är sjukt under en månad. Eftersom att de inte kostar varken mat, blöjor eller andra förbrukningsvaror.
    Men det är ju mitt sätt att se på det hela det!

    Gillar ju inte systemet med dagis öht egentligen men är tacksam över att det finns ett alternativ till att gå hemma oavlönad. Kanske påverkar det mitt sätt att se på avgifterna också???
  14. 7
    Näe om det alltid har varit så... så kan jag väl förstå att man inte ser något poblem. Men för mig är det helt ologiskt att betala lika mkt pengar när mina barn inte kan vara där.
    Trodde att det gällde i hela landet att det varit en avgiftsfri månad när dagis håller stängt.

    Fast å andra sidan tycker jag att det är lika konstigt att man behöver betala fullt även om barnet är sjukt under en månad. Eftersom att de inte kostar varken mat, blöjor eller andra förbrukningsvaror.
    Men det är ju mitt sätt att se på det hela det!

    Gillar ju inte systemet med dagis öht egentligen men är tacksam över att det finns ett alternativ till att gå hemma oavlönad. Kanske påverkar det mitt sätt att se på avgifterna också???
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8

    Samma här

    alltså att vi har haft avgift i 12 mån hela tiden. Kanske har det varit ett lokal beslut om ni har haft annorlunda, precis som vissa kommuner bestämmer att "15-timmarsbarnen" får gå 25 timmar varje vecka?!
    Lycka är en resa inte en destination.
  16. 8
    Samma här alltså att vi har haft avgift i 12 mån hela tiden. Kanske har det varit ett lokal beslut om ni har haft annorlunda, precis som vissa kommuner bestämmer att "15-timmarsbarnen" får gå 25 timmar varje vecka?!
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9

    Vi bor i StorStockholm..

    Bara att gratuelra om ni haft avgiftsfritt. Men det skulle inte förvåna mig om det är en hel del som är olika,skiljer ju stort tex detta med förädrarlediga/arbetslösas tid för barnen på dagis.

    Jag kan säga att det känns inte alls bra detta med Sommardagiset och då är det alltid någon fröken och barn från Jockes dagis som är där men inte säkert att det är någon av fröknarna från hans avdelning. Tycker detta känns illa nog men jag kan inte styra min semester hur jag vill. Kan tillägga att dagiset dom slår ihop med ligger på ca 5 minuters promenadavstånd från jockes dagis. Förstår om du inte vill lämna till helt okända,det skulle inte jag heller vilja göra.
  18. 9
    Vi bor i StorStockholm.. Bara att gratuelra om ni haft avgiftsfritt. Men det skulle inte förvåna mig om det är en hel del som är olika,skiljer ju stort tex detta med förädrarlediga/arbetslösas tid för barnen på dagis.

    Jag kan säga att det känns inte alls bra detta med Sommardagiset och då är det alltid någon fröken och barn från Jockes dagis som är där men inte säkert att det är någon av fröknarna från hans avdelning. Tycker detta känns illa nog men jag kan inte styra min semester hur jag vill. Kan tillägga att dagiset dom slår ihop med ligger på ca 5 minuters promenadavstånd från jockes dagis. Förstår om du inte vill lämna till helt okända,det skulle inte jag heller vilja göra.
  19. Medlem sedan
    Jul 2002
    #10
    Här är det 11 månader som gäller än så länge, men jag har full förståelse för att det tas ut avgifter för 12 månader på många håll och skulle inte reagera om det infördes här - utgifterna försvinner ju inte bara för att de stänger ett antal dagis under sommaren.
    You say tomato, I say Fuck you!
  20. 10
    Här är det 11 månader som gäller än så länge, men jag har full förståelse för att det tas ut avgifter för 12 månader på många håll och skulle inte reagera om det infördes här - utgifterna försvinner ju inte bara för att de stänger ett antal dagis under sommaren.
  21. Medlem sedan
    Jul 2002
    #11
    Här har vi alltid betalt för 12 månader, visst är det konstigt men så brukar det vara. Att man måste betala när barnen är sjuka länge tycker jag inte är det minsta konstigt. Förskolan kan ju inte göra sig av med personal bara för att flera barn är sjuka. Sjukdom planeras inte som semester så plötsliga inkomstbortfall funkar ju inte för förskolan.
  22. 11
    Här har vi alltid betalt för 12 månader, visst är det konstigt men så brukar det vara. Att man måste betala när barnen är sjuka länge tycker jag inte är det minsta konstigt. Förskolan kan ju inte göra sig av med personal bara för att flera barn är sjuka. Sjukdom planeras inte som semester så plötsliga inkomstbortfall funkar ju inte för förskolan.
  23. Medlem sedan
    Jul 2002
    #12
    Lite OT - 15-timmarsbarnen går 30 timmar per vecka i vår kommun och utöver det så har vår förskola helt fria tider. Så när jag nu är hemma med vår lilla så får stora tjejen gå heltid om hon vill. Vår förskola uppmanar till och med att barnen går alla dagar i veckan och gärna hela dagar för att personalen tycker att barnen mår bra av det.
  24. 12
    Lite OT - 15-timmarsbarnen går 30 timmar per vecka i vår kommun och utöver det så har vår förskola helt fria tider. Så när jag nu är hemma med vår lilla så får stora tjejen gå heltid om hon vill. Vår förskola uppmanar till och med att barnen går alla dagar i veckan och gärna hela dagar för att personalen tycker att barnen mår bra av det.
  25. Medlem sedan
    Aug 1999
    #13
    vi har alltid betalt för hela året oavsett om barnen varit där mycket eller lite, dagis varit stängt eller ej.
    På sommaren löser de de som så att de slår ihop 3 dagis (de sammarbetar ofta) och försöker lägga semestrarna så att inte alla fröknar på ett och samma dagis har semester samtidigt. Det gör ju att alla barnen känner igen någon fröken. Och kompisar lär de ju känna hela tiden.

    Och som någon skrev så kostar ju dagis att även om det är stängt + att man betalar för platsen.
  26. 13
    vi har alltid betalt för hela året oavsett om barnen varit där mycket eller lite, dagis varit stängt eller ej.
    På sommaren löser de de som så att de slår ihop 3 dagis (de sammarbetar ofta) och försöker lägga semestrarna så att inte alla fröknar på ett och samma dagis har semester samtidigt. Det gör ju att alla barnen känner igen någon fröken. Och kompisar lär de ju känna hela tiden.

    Och som någon skrev så kostar ju dagis att även om det är stängt + att man betalar för platsen.
  27. Medlem sedan
    Aug 2006
    #14

    Vilken frihet

    att få möjlighet att låta de "stora" barnen gå mer än 15 timmar i veckan! Antagligen har ni nog haft andra regler om avgiften också...
    Lycka är en resa inte en destination.
  28. 14
    Vilken frihet att få möjlighet att låta de "stora" barnen gå mer än 15 timmar i veckan! Antagligen har ni nog haft andra regler om avgiften också...
  29. Medlem sedan
    Jan 2002
    #15

    Sammalika

    Sedan maxtaxan infördes kom också 12-månadersbetalningen här där vi bor. Inget från nya regeringen alltså, tvärtom.

    4 veckor specialdagis har det varit här så länge jag kan minnas, dvs sedan David var två.

    Hoppas det löser sig för er.
  30. 15
    Sammalika Sedan maxtaxan infördes kom också 12-månadersbetalningen här där vi bor. Inget från nya regeringen alltså, tvärtom.

    4 veckor specialdagis har det varit här så länge jag kan minnas, dvs sedan David var två.

    Hoppas det löser sig för er.
  31. Medlem sedan
    Aug 2002
    #16

    Lite tröst då kanske?

    Fr.o.m i höst (om jag inte fattat det alldeles fel?!) får man väl sänkt avgift för sin 4-åring iom att alla 4-åringar och uppåt har rätt till 15h/veckan gratis.
    Detta hade jag ingen aning om tidigare, men det borde väl bli nån eller några hundringar i månaden som dras av maxtaxan?

    Vad gäller semester osv, så har det alltid varit här mig veterligen. Att man betalar för den månaden dagis är stängt också.
    Jag tycker inte det är så värst upprörande om jag ska vara ärlig. Tycker faktiskt dagis är ganska billigt mot vad det kunde vara. Tänk förr när de inte hade maxtaxa... och på vad det kostar i andra länder.. det är mer än Sverige garanterat! För mycket mindre "service" s.a.s
    Så de 2100kr/månad jag betalar för att ha mina två ungar på dagis, det är helt okej tycker jag!
  32. 16
    Lite tröst då kanske? Fr.o.m i höst (om jag inte fattat det alldeles fel?!) får man väl sänkt avgift för sin 4-åring iom att alla 4-åringar och uppåt har rätt till 15h/veckan gratis.
    Detta hade jag ingen aning om tidigare, men det borde väl bli nån eller några hundringar i månaden som dras av maxtaxan?

    Vad gäller semester osv, så har det alltid varit här mig veterligen. Att man betalar för den månaden dagis är stängt också.
    Jag tycker inte det är så värst upprörande om jag ska vara ärlig. Tycker faktiskt dagis är ganska billigt mot vad det kunde vara. Tänk förr när de inte hade maxtaxa... och på vad det kostar i andra länder.. det är mer än Sverige garanterat! För mycket mindre "service" s.a.s
    Så de 2100kr/månad jag betalar för att ha mina två ungar på dagis, det är helt okej tycker jag!
  33. Medlem sedan
    Jan 2000
    #17

    Vi har också

    avgiftsfritt en månad per år, men trodde dem skulle ta bort det för flera år sedan när maxtaxan infördes. Men det gjorde dem aldrig, men det försvinner väl nu då! Håller med dig lite att det är trist att betala när det är stängt. Här finns också sommardagis och det varierar mellan olika förskolor i denna stadsdelen och blandad personal från olika förskolor. Det kan ju blir personal från våran förskola men det vet jag inte. Vill inte heller lämna till ett annat dagis med ny personal så jag skall vara föräldraledig när dagis stänger. Vill ju vara ledig från skolan också!

    Kram på dig!
    Anna m. V-99, E-03 & L-05 ~stolt mamma till tre döttrar~
    SSK-studerande termin 6 *wow snart klar*
  34. 17
    Vi har också avgiftsfritt en månad per år, men trodde dem skulle ta bort det för flera år sedan när maxtaxan infördes. Men det gjorde dem aldrig, men det försvinner väl nu då! Håller med dig lite att det är trist att betala när det är stängt. Här finns också sommardagis och det varierar mellan olika förskolor i denna stadsdelen och blandad personal från olika förskolor. Det kan ju blir personal från våran förskola men det vet jag inte. Vill inte heller lämna till ett annat dagis med ny personal så jag skall vara föräldraledig när dagis stänger. Vill ju vara ledig från skolan också!

    Kram på dig!
  35. Medlem sedan
    Jan 2000
    #18

    Ja det sämmer...

    Den regeln fördes in för 2½ år sedan tror jag, så till hösten blir avgiften lite lägre för våra 4-åringar.
    Anna m. V-99, E-03 & L-05 ~stolt mamma till tre döttrar~
    SSK-studerande termin 6 *wow snart klar*
  36. 18
    Ja det sämmer... Den regeln fördes in för 2½ år sedan tror jag, så till hösten blir avgiften lite lägre för våra 4-åringar.
  37. Medlem sedan
    Jan 2000
    #19

    Kom på en sak till!

    När Victoria började på dagis så hade dem ingen maxtaxa och vi betalde ganska mycket varje månad. När dem förde in maxtaxan blev det så mycket bättre och då tyckte jag inte det spelade någon roll om dem förde in avgift för den 12:e månaden, men det gjordes aldrig och då var man ju tacksam. Så hellre maxtaxa och betala alla månder per år om jag hade fått välja *L*
    Anna m. V-99, E-03 & L-05 ~stolt mamma till tre döttrar~
    SSK-studerande termin 6 *wow snart klar*
  38. 19
    Kom på en sak till! När Victoria började på dagis så hade dem ingen maxtaxa och vi betalde ganska mycket varje månad. När dem förde in maxtaxan blev det så mycket bättre och då tyckte jag inte det spelade någon roll om dem förde in avgift för den 12:e månaden, men det gjordes aldrig och då var man ju tacksam. Så hellre maxtaxa och betala alla månder per år om jag hade fått välja *L*
  39. Medlem sedan
    Feb 2006
    #20
    Angående ditt inlägg om att det bir billigare när barnen blir lite större.

    Jag tror att man betalar 830 kr (maxtaxa) för fyraåringarna istället för de 1260 som det är nu.

    Iallafall var det så för det privata dagiset som jag skötte redovisningen för på mitt förra jobb.
  40. 20
    Angående ditt inlägg om att det bir billigare när barnen blir lite större.

    Jag tror att man betalar 830 kr (maxtaxa) för fyraåringarna istället för de 1260 som det är nu.

    Iallafall var det så för det privata dagiset som jag skötte redovisningen för på mitt förra jobb.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar