Vid sätesförlossning
Förlossning
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    Vid sätesförlossning

    Hur gör man vid en sätesförlossning om huvudet fastnar?
    Har fött en tjej med snitt för 1 år sedan som satt i säte o ej gick att vända, fick frågan om jag ville "prova" vaginalt men vågade inte. Var så rädd at huvudet skulle fastna. Hon vägde 4400 o var 52 cm lång, hade ej gjort någon bäckenmätning men hon har syskon födda före sig.
  2. 1
    Vid sätesförlossning Hur gör man vid en sätesförlossning om huvudet fastnar?
    Har fött en tjej med snitt för 1 år sedan som satt i säte o ej gick att vända, fick frågan om jag ville "prova" vaginalt men vågade inte. Var så rädd at huvudet skulle fastna. Hon vägde 4400 o var 52 cm lång, hade ej gjort någon bäckenmätning men hon har syskon födda före sig.
  3. Medlem sedan
    Apr 2006
    #2
    Jag har fött en flicka på 4050 g i säte och det var inga problen alls, lättare än första förlossningen. Jag hade bra mått så förutsättningarna var toppen. Jag fick höra av läkaren att om huvudet fastnar vilket inte är så vanligt enligt honom så kan man ta hjälp av en tång. Och det låter ju mer skonsamt när barnet kommer det hållet för då drar man huvudet i samma riktning som kroppen redan är i. Kommer huvudet först och fastnar borde trycket på nacke/ryggraden bli kraftigare då kroppen är kvar i magen. Bara mina egna tankar om hur det borde vara.

    Min egen erfarenhet av sätesförlossning är endast toppen och jag skulle aldrig tveka att göra om det. Lycka till!
  4. 2
    Jag har fött en flicka på 4050 g i säte och det var inga problen alls, lättare än första förlossningen. Jag hade bra mått så förutsättningarna var toppen. Jag fick höra av läkaren att om huvudet fastnar vilket inte är så vanligt enligt honom så kan man ta hjälp av en tång. Och det låter ju mer skonsamt när barnet kommer det hållet för då drar man huvudet i samma riktning som kroppen redan är i. Kommer huvudet först och fastnar borde trycket på nacke/ryggraden bli kraftigare då kroppen är kvar i magen. Bara mina egna tankar om hur det borde vara.

    Min egen erfarenhet av sätesförlossning är endast toppen och jag skulle aldrig tveka att göra om det. Lycka till!

Liknande trådar

  1. Nån som vet nåt om sätesförlossning?
    By Snart 3-barnsmamma in forum Förlossning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-07-10, 23:42
  2. vid sätesförlossning
    By eva-med-7 barn in forum Förlossning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 09:36
  3. sätesförlossning?
    By teres in forum Förlossning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 01:04
  4. Ang. sätesförlossning
    By -LillaMy- in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-09, 09:00
  5. Sätesförlossning
    By H m 2 snart 3. in forum Förlossning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 13:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar