Hårda gommen
Läpp-, käk- och gomspalt
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Hårda gommen

    Hej, vår son ska göra sin tredje operation, hårda gommen här i april och jag har lite funderingar kring den. De tar ben från höften har jag förstått. Har detta lett till att de även har ont i höften, haft ont när de ska gå osv?

    Har denna operation varit jobbigare än de andra? Jag tycker det känns jobbigt eftersom han är så stor (2år) och kan säga hur han känner och är rörligare än vid de tidigare operationerna.

    Det kommer nog att gå bra liksom de tidigare men det känns lite nervöst så här innan.

    Mvh
    Carola med 3
  2. 1
    Hårda gommen Hej, vår son ska göra sin tredje operation, hårda gommen här i april och jag har lite funderingar kring den. De tar ben från höften har jag förstått. Har detta lett till att de även har ont i höften, haft ont när de ska gå osv?

    Har denna operation varit jobbigare än de andra? Jag tycker det känns jobbigt eftersom han är så stor (2år) och kan säga hur han känner och är rörligare än vid de tidigare operationerna.

    Det kommer nog att gå bra liksom de tidigare men det känns lite nervöst så här innan.

    Mvh
    Carola med 3
  3. Medlem sedan
    Mar 2006
    #2
    Hej Hej!
    Min son opererade sin hårda gom då han var 4 år men då användes inget ben från höften..däremot när de opererar käkspalten så tar dom ett ben från höften och opererar dit,den operationen brukar göras omkring 8-12 år beroende på...Då får de gå med kryckor omkring 2 veckor vad jag fattade som...
    Min son fyller 8 i år,men han ska vänta med sin käkop tills han är 10.
  4. 2
    Hej Hej!
    Min son opererade sin hårda gom då han var 4 år men då användes inget ben från höften..däremot när de opererar käkspalten så tar dom ett ben från höften och opererar dit,den operationen brukar göras omkring 8-12 år beroende på...Då får de gå med kryckor omkring 2 veckor vad jag fattade som...
    Min son fyller 8 i år,men han ska vänta med sin käkop tills han är 10.
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3
    Hejsan! Har inte heller varit med om att de tar ben från höften vid hårda gommen. Vet ni varför de ska göra det på er son? Vår son fick käken opererad när han var 4 år men då tog de ben från skenbenet och inte från höften. Dels för att det inte fanns tillräckligt på höftbenet att ta när han var så liten och dels för att de trodde att han skulle ha mindre besvär efteråt. Han hade mindre ont efteråt och kunde gå ganska snart - men tyvärr blev det någon komplikation senare med en nerv som kommit i kläm så efter en vecka kunde han inte stödja på benet alls.

    Håda gommen-op som vår son gjorde när han var drygt två år var den lättaste operationen han varit med om. Det finns inte så mycket där som kan göra ont eller svälla upp så det var minimalt med smärta efteråt. Han var uppe och sprang samma dag och kunde åka hem tidigare än efter någon annan operation. Att han var större och rörligare upplevde jag inte som något problem alls då. Det var nog bara bra att leksakerna lockade i lekrummet så kom han upp och igång tidigt. Det var också lättere att förklara för honom vad som hände än det varit tidigare.

    Det går nog bra som du skriver att det gjort tidigare men nervös är man ju ändå. När är det ni skall in?
    Vi har fått kallelse till i maj för nästa operation.

    Lycka till!
    Tereza
  6. 3
    Hejsan! Har inte heller varit med om att de tar ben från höften vid hårda gommen. Vet ni varför de ska göra det på er son? Vår son fick käken opererad när han var 4 år men då tog de ben från skenbenet och inte från höften. Dels för att det inte fanns tillräckligt på höftbenet att ta när han var så liten och dels för att de trodde att han skulle ha mindre besvär efteråt. Han hade mindre ont efteråt och kunde gå ganska snart - men tyvärr blev det någon komplikation senare med en nerv som kommit i kläm så efter en vecka kunde han inte stödja på benet alls.

    Håda gommen-op som vår son gjorde när han var drygt två år var den lättaste operationen han varit med om. Det finns inte så mycket där som kan göra ont eller svälla upp så det var minimalt med smärta efteråt. Han var uppe och sprang samma dag och kunde åka hem tidigare än efter någon annan operation. Att han var större och rörligare upplevde jag inte som något problem alls då. Det var nog bara bra att leksakerna lockade i lekrummet så kom han upp och igång tidigt. Det var också lättere att förklara för honom vad som hände än det varit tidigare.

    Det går nog bra som du skriver att det gjort tidigare men nervös är man ju ändå. När är det ni skall in?
    Vi har fått kallelse till i maj för nästa operation.

    Lycka till!
    Tereza
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4

    Tack för svar!

    Vi ska in den 24 april. Om han nu håller sig frisk. Förra operationen blev framskjuten tre svängar pga förkylningar så man vet aldrig.

    Mvh
    Carola
  8. 4
    Tack för svar! Vi ska in den 24 april. Om han nu håller sig frisk. Förra operationen blev framskjuten tre svängar pga förkylningar så man vet aldrig.

    Mvh
    Carola

Liknande trådar

  1. kliar i gommen
    By esteten in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-23, 12:33
  2. Tungan i gommen
    By eva-med-7 barn in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 10:46
  3. brännt mig i gommen
    By ~Marie~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 21:35
  4. Mjuka gommen
    By Jtoao in forum Läpp-, käk- och gomspalt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 08:33
  5. Ont i gommen? *sjukdomsfråga*
    By Kristina med 3 in forum _0112 Decemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 15:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar