Dagens fundering :)
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Oct 2002
    #1

    Dagens fundering :)

    Vad är det för skillnad på kriminalroman och deckare eller är det samma sak?
    Sitter och funderar och en amatör som jag tror att det är samma sak men det kanske det inte är.....?
  2. 1
    Dagens fundering :) Vad är det för skillnad på kriminalroman och deckare eller är det samma sak?
    Sitter och funderar och en amatör som jag tror att det är samma sak men det kanske det inte är.....?
  3. Medlem sedan
    Mar 1998
    #2
    Deckare då tänker jag på miss Marple eller nån annan finurlig person... Det behöver inge nödvändigtvis vara en som är polis eller som lever på att vara "deckare".
    En kriminalroman måste innehålla en polis.

    Så tänker jag. Fast nu är jag först som svarar och det brukar alltid komma nån som har bättre och mer nyanserade förslag...

    Sen står det väl kriminalroman på Stieg Larssons böcker va...? FAST där är en finurligt Blomqvistare i huvudrollen. Å andra sidan är där rätt många kriminalare också.
    Jösses! jag somnade när jag läste igår kväll, vaknade vid 22, kollade lite TV och gick sen upp och la mig igen och läste. Det är ju omöjligt att sluta läsa hans böcker. Man vill veta, vill veta, vill veta vad som ska hända men man vill inte att de ska ta slut.
  4. 2
    Deckare då tänker jag på miss Marple eller nån annan finurlig person... Det behöver inge nödvändigtvis vara en som är polis eller som lever på att vara "deckare".
    En kriminalroman måste innehålla en polis.

    Så tänker jag. Fast nu är jag först som svarar och det brukar alltid komma nån som har bättre och mer nyanserade förslag...

    Sen står det väl kriminalroman på Stieg Larssons böcker va...? FAST där är en finurligt Blomqvistare i huvudrollen. Å andra sidan är där rätt många kriminalare också.
    Jösses! jag somnade när jag läste igår kväll, vaknade vid 22, kollade lite TV och gick sen upp och la mig igen och läste. Det är ju omöjligt att sluta läsa hans böcker. Man vill veta, vill veta, vill veta vad som ska hända men man vill inte att de ska ta slut.
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3
    Enligt susning.nu är en deckare:

    http://susning.nu/Deckare
    1. En deckare är en detektivroman eller kriminalroman, en litteraturgenre med brott, spaning och praktisk juridik som tema. Författare av sådana verk brukar kallas deckarförfattare.
    2. Deckare kallas även filmer och TV-filmer på samma tema som ovan. Inte sällan är de baserade på en eller flera kriminalromaner.

    Medan en kriminalroman är:
    Kriminalroman är ett samlingsbegrepp för deckare, thrillers med flera genrer.
    http://susning.nu/Kriminalroman

    Min egen tolkning:
    Deckare är ju förkortning av detektivroman och måste alltså ha med någon som agerar detektiv. Kriminalromaner handlar främst om ett brott men har inte med någon typiskt detektivperson. Deckaren är ofta full av ledtrådar till läsaren för att man skall lista ut vem som gjort något. I en kriminalroman så är det inte helt sällan man får följa både den kriminelle och de/den som utsätts för handlingen. Kriminalroman känns som att de täcker in deckare men även andra genre so spänningsromaner (thrillers) där ett brott begås eller försöker stoppas.
  6. 3
    Enligt susning.nu är en deckare:

    http://susning.nu/Deckare
    1. En deckare är en detektivroman eller kriminalroman, en litteraturgenre med brott, spaning och praktisk juridik som tema. Författare av sådana verk brukar kallas deckarförfattare.
    2. Deckare kallas även filmer och TV-filmer på samma tema som ovan. Inte sällan är de baserade på en eller flera kriminalromaner.

    Medan en kriminalroman är:
    Kriminalroman är ett samlingsbegrepp för deckare, thrillers med flera genrer.
    http://susning.nu/Kriminalroman

    Min egen tolkning:
    Deckare är ju förkortning av detektivroman och måste alltså ha med någon som agerar detektiv. Kriminalromaner handlar främst om ett brott men har inte med någon typiskt detektivperson. Deckaren är ofta full av ledtrådar till läsaren för att man skall lista ut vem som gjort något. I en kriminalroman så är det inte helt sällan man får följa både den kriminelle och de/den som utsätts för handlingen. Kriminalroman känns som att de täcker in deckare men även andra genre so spänningsromaner (thrillers) där ett brott begås eller försöker stoppas.
  7. Medlem sedan
    Mar 1998
    #4
    Jag sa ju att nån skulle komma med ett bättre och mer genomtänkt svar...
  8. 4
    Jag sa ju att nån skulle komma med ett bättre och mer genomtänkt svar...
  9. Medlem sedan
    Oct 2002
    #5
    Jag tänker såhär: Deckare är tex Agatha Cristies böcker och böckerna om Sherlock Holmes.
    Stieg Larsson är mer en kriminalroman tycker jag, likaså ex. Anna Janssons och Camilla Läckbergs böcker för att nämna några...
    Deckare låter lite gammalmodigt tycker jag...vet inte varför jag tycker så men så är det

    Ja Stieg Larsson skrev bra, jag har bara läst första boken än så länge men snart ska jag ge mig på tvåan också.
  10. 5
    Jag tänker såhär: Deckare är tex Agatha Cristies böcker och böckerna om Sherlock Holmes.
    Stieg Larsson är mer en kriminalroman tycker jag, likaså ex. Anna Janssons och Camilla Läckbergs böcker för att nämna några...
    Deckare låter lite gammalmodigt tycker jag...vet inte varför jag tycker så men så är det

    Ja Stieg Larsson skrev bra, jag har bara läst första boken än så länge men snart ska jag ge mig på tvåan också.
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6
    Ok, kul att läsa hur de klassificeras på riktigt
    Tack för bra svar!
  12. 6
    Ok, kul att läsa hur de klassificeras på riktigt
    Tack för bra svar!

Liknande trådar

  1. Dagens fundering.
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 09:02
  2. Dagens fundering
    By *CuP* in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-05, 23:40
  3. Dagens fundering - om mat
    By Fideli_76 in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-14, 21:31
  4. Dagens fundering............
    By AnneF med 3 busar in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 08:06
  5. Dagens fundering...
    By Quentin in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 09:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar