Matsäck
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Mar 2007
    #1

    Matsäck

    Barnen går på utflykt
    Dags för lunch
    alla sätter sig i skogen och börjar plocka fram det goda mamma /pappa lagt ner
    där sitter ditt barn- UTAN!!!

    Näe så hemskt, det får ALDRIG hända.
  2. 1
    Matsäck Barnen går på utflykt
    Dags för lunch
    alla sätter sig i skogen och börjar plocka fram det goda mamma /pappa lagt ner
    där sitter ditt barn- UTAN!!!

    Näe så hemskt, det får ALDRIG hända.
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Lär ungen fixa matsäcken själv det brukar de vaar jätteduktiga på!
  4. 2
    Lär ungen fixa matsäcken själv det brukar de vaar jätteduktiga på!
  5. Medlem sedan
    Mar 2007
    #3
    Att GÖRA den är inte saken , men att MINNAS den.
  6. 3
    Att GÖRA den är inte saken , men att MINNAS den.
  7. -MaryT-
    #4
    När vi hade en "familjekväll" på dotterns förskola när hon var så liten, så hade alla barn åtminstone NÅN förälder/mormor/farfar/syskon eller något där. Men precis innan vi skulle grilla (det stod med på inbjudan, att man skulle ha med sig matsäck för det skulle också vara barnens kvällsmat, eftersom de skulle sova över på förskolan den natten) så åkte föräldrarna till en tjej hem. De lämnade inget till henne att äta alls.......
    Fast när jag såg det så bjöd jag henne förstås på vår mat. Hon fick min festis och så hade vi korv så det räckte och blev över.
    Men hur kan man GÖRA så som föräldrarna gjorde??
  8. 4
    När vi hade en "familjekväll" på dotterns förskola när hon var så liten, så hade alla barn åtminstone NÅN förälder/mormor/farfar/syskon eller något där. Men precis innan vi skulle grilla (det stod med på inbjudan, att man skulle ha med sig matsäck för det skulle också vara barnens kvällsmat, eftersom de skulle sova över på förskolan den natten) så åkte föräldrarna till en tjej hem. De lämnade inget till henne att äta alls.......
    Fast när jag såg det så bjöd jag henne förstås på vår mat. Hon fick min festis och så hade vi korv så det räckte och blev över.
    Men hur kan man GÖRA så som föräldrarna gjorde??
  9. Medlem sedan
    May 2002
    #5

    Hopplöst det där. Glömde det

    väldigt ofta... Men det beror på min adhd. Har liksom inte minne för såna saker.
    Är man hjälte på natten får man vara hjälte på dagen- *Gammalt Djungelordspråk*

  10. 5
    Hopplöst det där. Glömde det väldigt ofta... Men det beror på min adhd. Har liksom inte minne för såna saker.
  11. Medlem sedan
    Mar 2007
    #6
    ja, då var det kanske inte ens glömska
  12. 6
    ja, då var det kanske inte ens glömska
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    Föresten så är det bortagate här hos oss, skolan ska stå för matscäken...
  14. 7
    Föresten så är det bortagate här hos oss, skolan ska stå för matscäken...
  15. -MaryT-
    #8
    Nej, det var ren och skär nonchalans...tror jag.
  16. 8
    Nej, det var ren och skär nonchalans...tror jag.
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9
    Barnen brukar vara snälla och bjude det barn som råkat bli utan. Många föräldrar packar ner för mycket mat åt sina barn för säkerhets skull så barnen slipper gå hungriga i alla fall. Det haänder ganska ofta att någon förälder har glömt fixa matsäck i mina barns grupper. De har matsäck varje vecka båda två men periodvis har veckodagen varierat och då är det lätt att föräldrar missar informationen speciellt om barnet varit ledigt från dagis innan.
    Milla
  18. 9
    Barnen brukar vara snälla och bjude det barn som råkat bli utan. Många föräldrar packar ner för mycket mat åt sina barn för säkerhets skull så barnen slipper gå hungriga i alla fall. Det haänder ganska ofta att någon förälder har glömt fixa matsäck i mina barns grupper. De har matsäck varje vecka båda två men periodvis har veckodagen varierat och då är det lätt att föräldrar missar informationen speciellt om barnet varit ledigt från dagis innan.
    Milla
  19. Medlem sedan
    Mar 2007
    #10
    fast det är ju inte det att barnet får gå hungrigt utan mer DE GLÖMDE MIG
  20. 10
    fast det är ju inte det att barnet får gå hungrigt utan mer DE GLÖMDE MIG
  21. Medlem sedan
    Jan 2003
    #11

    Min skräck också....

    ...och därför har jag järnkoll på utflyktsdagarna! Tänk så hemskt att som barn sitta där och inte ha något med sig! Nu vet jag ju att kompisarna säkert hade delat med sig, men ändå...
  22. 11
    Min skräck också.... ...och därför har jag järnkoll på utflyktsdagarna! Tänk så hemskt att som barn sitta där och inte ha något med sig! Nu vet jag ju att kompisarna säkert hade delat med sig, men ändå...
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12
    Ja det tänte de göra på dotterns skola också men då fick läraren en stor tung låda med mat för 25 barn + en låda med dryck + bröd. Vilken lärare orkar släpa med sig allt det? De har utflykt på vintern också och då bör lunchmaten vara varm vilket inte fungerar i praktikiken om inte barnen får med sig en matthermos var hemifrån.
    Milla
  24. 12
    Ja det tänte de göra på dotterns skola också men då fick läraren en stor tung låda med mat för 25 barn + en låda med dryck + bröd. Vilken lärare orkar släpa med sig allt det? De har utflykt på vintern också och då bör lunchmaten vara varm vilket inte fungerar i praktikiken om inte barnen får med sig en matthermos var hemifrån.
    Milla
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13
    Ja, det känns förstås ltrist om det är samma barn som drabbas varje gång eller om utflykten är någonting som bara händer väldigt sällan. På barnens dagis går de ut varje vecka och det är ofta någon som glömmer men som tur var olika barn varje gång. Barnen tar inte så alvarligt på det. det är roligt att smaka någon annans mat också.
    Milla
    Milla
  26. 13
    Ja, det känns förstås ltrist om det är samma barn som drabbas varje gång eller om utflykten är någonting som bara händer väldigt sällan. På barnens dagis går de ut varje vecka och det är ofta någon som glömmer men som tur var olika barn varje gång. Barnen tar inte så alvarligt på det. det är roligt att smaka någon annans mat också.
    Milla
    Milla
  27. Medlem sedan
    Aug 2003
    #14
    Inte roligt nej, men oftast löser det sig ändå.
  28. 14
    Inte roligt nej, men oftast löser det sig ändå.
  29. Medlem sedan
    Feb 2002
    #15
    Hände mig rätt sa ofta när jag var liten sa jag försöker ha stenkoll pa det vad gäller vara barn. Dessutom brukar jag lägga i nagon extra dricka och frukt och säga till sonen att han den skall han ge till dem som ev inte har nagot med sig.
  30. 15
    Hände mig rätt sa ofta när jag var liten sa jag försöker ha stenkoll pa det vad gäller vara barn. Dessutom brukar jag lägga i nagon extra dricka och frukt och säga till sonen att han den skall han ge till dem som ev inte har nagot med sig.
  31. Medlem sedan
    Nov 1999
    #16
    Det brukar ordna sig, och för barnet som råkar ut för det enstaka gånger brukar det inte slå så hårt. Kompisarna delar med sig.

    Däremot de barn som nästan aldrig får med sig, som inte är avundsjuka bara på maten, utan på hela konceptet med att själv få välja matsäck, vara med och packa osv, det kan kännas i hjärtat.
    Och i de fallen hjälper det bara lite att fröken eller kompisar ger.

    Enligt skollagen ska skolan vara "i princip" kostnadsfri. I praktiken innebär detta, som man kan utläsa av fall som prövats rättsligt, att det får finnas enstaka småkostnader vid några tillfällen/termin. I storleksordning ungefär 50 kr vid 2-3 tillfällen. Detta är alltså MIN tolkning baserat på de rättsmål jag läst om ang dessa fall. T ex så fälldes en skola som hade månatlig insamling till en skolresa som var på skoltid.

    Dock är en ny skollag på gång som kommer innebära att inga kostnader får finnas.

    Skolan jag jobbar på får föräldrarna välja om matsäck ska med hemifån eller ej vid dessa enstaka tillfällen. Det brukar vara ungefär 1/3 som väljer från skolan, så barnen har ingen särskild koll på vem som äter vad. Så här fungerar det bra att göra så.
  32. 16
    Det brukar ordna sig, och för barnet som råkar ut för det enstaka gånger brukar det inte slå så hårt. Kompisarna delar med sig.

    Däremot de barn som nästan aldrig får med sig, som inte är avundsjuka bara på maten, utan på hela konceptet med att själv få välja matsäck, vara med och packa osv, det kan kännas i hjärtat.
    Och i de fallen hjälper det bara lite att fröken eller kompisar ger.

    Enligt skollagen ska skolan vara "i princip" kostnadsfri. I praktiken innebär detta, som man kan utläsa av fall som prövats rättsligt, att det får finnas enstaka småkostnader vid några tillfällen/termin. I storleksordning ungefär 50 kr vid 2-3 tillfällen. Detta är alltså MIN tolkning baserat på de rättsmål jag läst om ang dessa fall. T ex så fälldes en skola som hade månatlig insamling till en skolresa som var på skoltid.

    Dock är en ny skollag på gång som kommer innebära att inga kostnader får finnas.

    Skolan jag jobbar på får föräldrarna välja om matsäck ska med hemifån eller ej vid dessa enstaka tillfällen. Det brukar vara ungefär 1/3 som väljer från skolan, så barnen har ingen särskild koll på vem som äter vad. Så här fungerar det bra att göra så.

Liknande trådar

  1. Matsäck
    By StockholmsMaria in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-14, 18:35
  2. Matsäck
    By SandraB in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-19, 14:37
  3. Matsäck?
    By MissW in forum _0506 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 07:40
  4. En bra matsäck, vad kan det
    By Gretah in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 09:30
  5. matsäck
    By Tjatmoster in forum Ordet är fritt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 09:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar