femårskontroll
_01/02 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 1999
    #1

    femårskontroll

    vad gör de på BVC då?
    vad "ska" de kunna????
  2. 1
    femårskontroll vad gör de på BVC då?
    vad "ska" de kunna????
  3. Lisa o Adam 8/2
    #2

    vaccinerar

    gör de, det var väl den stora grejen. Annars mäter o väger o kollar språket hos oss. Sen är det ju sista BVC-besöket o de frågade om det var okej att lämna över BVC-journalen till skolhälsovården. Det var det hela hos oss.
  4. 2
    vaccinerar gör de, det var väl den stora grejen. Annars mäter o väger o kollar språket hos oss. Sen är det ju sista BVC-besöket o de frågade om det var okej att lämna över BVC-journalen till skolhälsovården. Det var det hela hos oss.
  5. Medlem sedan
    Jul 2001
    #3
    Noel fick hoppa på ett ben några meter (höger resp vänster ben). Sen fick han rita olika saker (gubbar mm), följa olika linjer med penna, klippa efter olika figurer (cirkel, fyrkant mm), peka ut olika färger (om jag minns rätt). Och så mätte de längd och vikt förstås.
  6. 3
    Noel fick hoppa på ett ben några meter (höger resp vänster ben). Sen fick han rita olika saker (gubbar mm), följa olika linjer med penna, klippa efter olika figurer (cirkel, fyrkant mm), peka ut olika färger (om jag minns rätt). Och så mätte de längd och vikt förstås.
  7. Medlem sedan
    Jul 2001
    #4
    Nämen, har ni vaccination nu? Det görs inte förrän vid 6-årskontrollen här, och Noel har redan ångest för detta trots att det är ett år kvar...! Och det är ju inte förrän på 6-årskollen som det är dags att lämna över till skolhälsovården så vår BVC-tant. Noel har ju ett år kvar på dagis innan det är skoldags. Men det är kanske olika?
  8. 4
    Nämen, har ni vaccination nu? Det görs inte förrän vid 6-årskontrollen här, och Noel har redan ångest för detta trots att det är ett år kvar...! Och det är ju inte förrän på 6-årskollen som det är dags att lämna över till skolhälsovården så vår BVC-tant. Noel har ju ett år kvar på dagis innan det är skoldags. Men det är kanske olika?
  9. Medlem sedan
    Sep 1999
    #5

    ja vaccination

    visste jag om.
    Men jag visste inte att de skulle lämna över dem till skolan. Gahh vi som knappt vet vilken stad vi ska bo i...
  10. 5
    ja vaccination visste jag om.
    Men jag visste inte att de skulle lämna över dem till skolan. Gahh vi som knappt vet vilken stad vi ska bo i...
  11. Medlem sedan
    Sep 1999
    #6

    okej

    då borde hon klara sig då
    Dagis skrattade åt min oro så då är jag väl lugn då Förutom för sprutan och det faktum att hennes ben aldrig slutar växa då...
  12. 6
    okej då borde hon klara sig då
    Dagis skrattade åt min oro så då är jag väl lugn då Förutom för sprutan och det faktum att hennes ben aldrig slutar växa då...
  13. Lisa o Adam 8/2
    #7

    Det var inte dåligt!

    Så mycket kollar de aldrig nånsin hos oss, möjligen att de frågar om han kan än det ena än det andra, men kollar gör de aldrig. Känns ganska onödigt att gå på de här kontrollerna faktiskt. Sprutan var Adam jätterädd för att ta han med, men det gick hur bra som helst, inte ett pip från honom helt otroligt nog!
  14. 7
    Det var inte dåligt! Så mycket kollar de aldrig nånsin hos oss, möjligen att de frågar om han kan än det ena än det andra, men kollar gör de aldrig. Känns ganska onödigt att gå på de här kontrollerna faktiskt. Sprutan var Adam jätterädd för att ta han med, men det gick hur bra som helst, inte ett pip från honom helt otroligt nog!
  15. Medlem sedan
    Nov 2001
    #8
    Min dotter fick även göra syntest, se på tavla på väggen och säga vilka bokstäver det var hon såg. Fick titta på bilder och berätta vad hon såg.
    Fick rita gubbar och olika figurer.
    Fick plocka bokstäver och siffror och säga om hon kände igen dem och kunde dem.
    Vikt och längd.
  16. 8
    Min dotter fick även göra syntest, se på tavla på väggen och säga vilka bokstäver det var hon såg. Fick titta på bilder och berätta vad hon såg.
    Fick rita gubbar och olika figurer.
    Fick plocka bokstäver och siffror och säga om hon kände igen dem och kunde dem.
    Vikt och längd.
  17. Medlem sedan
    Nov 2001
    #9
    Glömde motoriska saker också. Sparka och kasta boll, stå på ett ben, hoppa på ett ben, gå balansgång. Tror det var allt. Vet ett tag sedan...
  18. 9
    Glömde motoriska saker också. Sparka och kasta boll, stå på ett ben, hoppa på ett ben, gå balansgång. Tror det var allt. Vet ett tag sedan...
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10
    Det är nog olika. Här heter det 5,5-årskontroll. Problemet med 6års-kontroll är att barn som är födda i slutet på året hinner gå nästan en termin på sexårs innan de då skrivs över på skolhälsovården.
    Milla
  20. 10
    Det är nog olika. Här heter det 5,5-årskontroll. Problemet med 6års-kontroll är att barn som är födda i slutet på året hinner gå nästan en termin på sexårs innan de då skrivs över på skolhälsovården.
    Milla

Liknande trådar

  1. Femårskontroll?
    By -ME- in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 09:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar