Bortskämd ?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2004
    #1

    Bortskämd ?

    Hur definierar ni ordet bortskämd ?
    Är det grundat på beteendet eller på att ett barn får mycket prylar ?

    Nu menar jag materielt bortskämd alltså.
  2. 1
    Bortskämd ? Hur definierar ni ordet bortskämd ?
    Är det grundat på beteendet eller på att ett barn får mycket prylar ?

    Nu menar jag materielt bortskämd alltså.
  3. mandelblomma
    #2
    När barnen "kräver" o förväntar sig att få vad de pekar på...o föräldrarna bara köper.
    Mina barn har säkert också mycket i andras ögon; egen TV på rummet osv, men mycket har de själva varit med o sparat till, gkort jobb för att få.
  4. 2
    När barnen "kräver" o förväntar sig att få vad de pekar på...o föräldrarna bara köper.
    Mina barn har säkert också mycket i andras ögon; egen TV på rummet osv, men mycket har de själva varit med o sparat till, gkort jobb för att få.
  5. Medlem sedan
    Jun 2004
    #3

    Eget svar.

    Anledningen till att jag frågar är för att några i min omgivning säger att mina barn är bortskämda.
    Ja, dom får en del grejor men det är eg. inget dom kräver eller förväntar sej.

    Jag ger ett exempel:
    M är 8 år. Han har en minicross som eg. är för liten så den har lillebror fått. I år ville M ha en ny, större, cross. Samtidigt ville han ha en ny cykel eftersom vi sa i höstas, när storasyster fick ny cykel, att nästa gång är det din tur.
    Jag talade om för M att du får välja, ny cross eller ny cykel. Han förstod och funderade och bestämde sej för cykel, inga problem alls. Cykeln inhandlades i lördags :-)
    Jag hävdar att om han hade varit bortskämd så hade han ställt till med en stor scen och "krävt" båda sakerna. Är ni med på hur jag menar ?
  6. 3
    Eget svar. Anledningen till att jag frågar är för att några i min omgivning säger att mina barn är bortskämda.
    Ja, dom får en del grejor men det är eg. inget dom kräver eller förväntar sej.

    Jag ger ett exempel:
    M är 8 år. Han har en minicross som eg. är för liten så den har lillebror fått. I år ville M ha en ny, större, cross. Samtidigt ville han ha en ny cykel eftersom vi sa i höstas, när storasyster fick ny cykel, att nästa gång är det din tur.
    Jag talade om för M att du får välja, ny cross eller ny cykel. Han förstod och funderade och bestämde sej för cykel, inga problem alls. Cykeln inhandlades i lördags :-)
    Jag hävdar att om han hade varit bortskämd så hade han ställt till med en stor scen och "krävt" båda sakerna. Är ni med på hur jag menar ?
  7. Medlem sedan
    Jun 2004
    #4

    Då resonerar du som jag :-)

    d.v.s rätt ;-)
    Skämt åsido, det är precis så jag tänker.
  8. 4
    Då resonerar du som jag :-) d.v.s rätt ;-)
    Skämt åsido, det är precis så jag tänker.
  9. Gretah
    #5
    Det går väl lite hand i hand. Att vara materielt bortskämd kan absolut sätta sej på betéendet. I negativ klang alltså.
  10. 5
    Det går väl lite hand i hand. Att vara materielt bortskämd kan absolut sätta sej på betéendet. I negativ klang alltså.
  11. Medlem sedan
    Oct 2001
    #6
    Svårt att svara på konkret tycker jag. Men det är väl barn som är vana vid att få det de pekar på. Och som vant sig vid det, som utgår från att de ska få vad de vill ha. Kanske?
  12. 6
    Svårt att svara på konkret tycker jag. Men det är väl barn som är vana vid att få det de pekar på. Och som vant sig vid det, som utgår från att de ska få vad de vill ha. Kanske?
  13. Medlem sedan
    Jun 2003
    #7
    tja, jag skulle säga att när barnet är fixerat att FÅ och FÅ och åter FÅ ALLT de pekar på. Får man inet så surar man och skriker och domderar gärna högljutt tills man får sin vilja igenom.
  14. 7
    tja, jag skulle säga att när barnet är fixerat att FÅ och FÅ och åter FÅ ALLT de pekar på. Får man inet så surar man och skriker och domderar gärna högljutt tills man får sin vilja igenom.
  15. marib
    #8

    Detsamma med uppassning

    mamma gör det! gör det! hämta det! hjääääälp mig med...... ! skjutsa 100 meter!
  16. 8
    Detsamma med uppassning mamma gör det! gör det! hämta det! hjääääälp mig med...... ! skjutsa 100 meter!
  17. mandelblomma
    #9
    sååå säger sonen, fast det fungerar sällan elelr aldrig.
    Hämta ett glas vatten till mig mamma, när han mycket väl kan gå själv o liknande.
  18. 9
    sååå säger sonen, fast det fungerar sällan elelr aldrig.
    Hämta ett glas vatten till mig mamma, när han mycket väl kan gå själv o liknande.
  19. Medlem sedan
    Feb 2006
    #10

    Jag tycker

    att bortskämd inte har att göra med hur många eller hur dyra saker man har utan hur man mycket man förväntar sig eller kräver att få. Det har mer att göra med ifall man känner tacksamhet eller bara tar för givet.
  20. 10
    Jag tycker att bortskämd inte har att göra med hur många eller hur dyra saker man har utan hur man mycket man förväntar sig eller kräver att få. Det har mer att göra med ifall man känner tacksamhet eller bara tar för givet.
  21. Medlem sedan
    Jun 2004
    #11

    Jag menar alltså

    att det ä inte antalet prylar som definierar bortskämd, utan beteendet. D.v.s att barnet kräver och förväntar sej att få allt, ställer till med stora scener om det inte får det.
  22. 11
    Jag menar alltså att det ä inte antalet prylar som definierar bortskämd, utan beteendet. D.v.s att barnet kräver och förväntar sej att få allt, ställer till med stora scener om det inte får det.
  23. Medlem sedan
    Jun 2004
    #12

    Ja,

    något sånt menar jag.
  24. 12
    Ja, något sånt menar jag.
  25. Medlem sedan
    Sep 2000
    #13

    Grundat på beteendet.

    Fast jag tror också man kan "släppa fram" ett bortskämt beteende genom att vräka prylar över barnen. Och nej, jag tycker inte det verkar som att era barn är bortskämda (läste om crossen och cykeln).
    Well, it's been one long goddamn hot miserable shit-ass fuckin' day every inch of the way.

    http://odietamo-karo.blogspot.com
  26. 13
    Grundat på beteendet. Fast jag tror också man kan "släppa fram" ett bortskämt beteende genom att vräka prylar över barnen. Och nej, jag tycker inte det verkar som att era barn är bortskämda (läste om crossen och cykeln).
  27. Medlem sedan
    Jun 2004
    #14

    Ja !

    Då är vi inne på samma linje :-)
  28. 14
    Ja ! Då är vi inne på samma linje :-)
  29. Medlem sedan
    Jun 2004
    #15

    Nu

    känner jag mej lugn :-) Ni resonerar som jag.
  30. 15
    Nu känner jag mej lugn :-) Ni resonerar som jag.
  31. Medlem sedan
    Jun 2004
    #16

    :-)

    Jag trodde ju inte det heller, att dom är bortskämda. Men det är ju alltid intressant att höra hur andra uppfattar det.
  32. 16
    :-) Jag trodde ju inte det heller, att dom är bortskämda. Men det är ju alltid intressant att höra hur andra uppfattar det.
  33. Medlem sedan
    Sep 2000
    #17

    Det kanske är så...

    ... att de i er omgivning som säger att era barn är bortskämda är lite avundsjuka/missunnsamma? De kanske inte kan (eller vill, av nån anledning?) köpa crossar till sina barn, och så blir det lite... fel?
    Well, it's been one long goddamn hot miserable shit-ass fuckin' day every inch of the way.

    http://odietamo-karo.blogspot.com
  34. 17
    Det kanske är så... ... att de i er omgivning som säger att era barn är bortskämda är lite avundsjuka/missunnsamma? De kanske inte kan (eller vill, av nån anledning?) köpa crossar till sina barn, och så blir det lite... fel?
  35. Medlem sedan
    Mar 2004
    #18
    Så har min dotter grort. men nu har hon börjat få veckopeng, 20kr i veckan, och för dem får hon köpa vad hon vill (utom godis, det köper jag på lördagar). Och hon har redan, sedan jul, köpt en tamagutch, och ett (begagnat) My Litel Pony slott (Hon fick lite julklappspengar också). Så fort hon pekar på något och VILL HA, så ler jag , och sägar att varsågod, du har dina egna pengar. Och vipps förvandlas hon till en föståndig och glad flicka, som funderar, tittar på leksaken, och läggger tillbaka, med motiveringen att man inte behöver köpa allt, ibland räcker det med att bara titta lite.

    Veckopengar är en underbar uppfinning!
  36. 18
    Så har min dotter grort. men nu har hon börjat få veckopeng, 20kr i veckan, och för dem får hon köpa vad hon vill (utom godis, det köper jag på lördagar). Och hon har redan, sedan jul, köpt en tamagutch, och ett (begagnat) My Litel Pony slott (Hon fick lite julklappspengar också). Så fort hon pekar på något och VILL HA, så ler jag , och sägar att varsågod, du har dina egna pengar. Och vipps förvandlas hon till en föståndig och glad flicka, som funderar, tittar på leksaken, och läggger tillbaka, med motiveringen att man inte behöver köpa allt, ibland räcker det med att bara titta lite.

    Veckopengar är en underbar uppfinning!
  37. Medlem sedan
    Mar 2004
    #19
    PS, hon fick ju inte allt förrut heller, men gormade och surade kunde hon allt göra
  38. 19
    PS, hon fick ju inte allt förrut heller, men gormade och surade kunde hon allt göra
  39. Medlem sedan
    Mar 2004
    #20
    Fast jag tycker vi alla är rätt bortskämda. Vi tar för givet att vi får löneförhöjning, har råd med boende och fina kläder. Mendans en väldigt stor del av världens befolkning har det väldigt svårt. Oavsett vår ekonomiska situation, så har alla som fötts i sverige redan vunnit en vinstlott. Och det glömmer vi ofta att vara tacksamma för.

    Nu är inte jag särskilt religös, men att be bordsbön och tacka för maten tycker jag är sunt, egentligen
  40. 20
    Fast jag tycker vi alla är rätt bortskämda. Vi tar för givet att vi får löneförhöjning, har råd med boende och fina kläder. Mendans en väldigt stor del av världens befolkning har det väldigt svårt. Oavsett vår ekonomiska situation, så har alla som fötts i sverige redan vunnit en vinstlott. Och det glömmer vi ofta att vara tacksamma för.

    Nu är inte jag särskilt religös, men att be bordsbön och tacka för maten tycker jag är sunt, egentligen
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vem är bortskämd?
    By kerstimärta in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-12-16, 17:51
  2. Jag är bortskämd!
    By k m E *E* & E in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 11:31
  3. Bortskämd son!
    By Shaylagirl in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 17:04
  4. Bortskämd
    By Nema in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 11:16
  5. Bortskämd
    By Nema in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 14:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar