kalas-lekar?
Mammasnack
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    kalas-lekar?

    Efterlyser två, tre lekar till vårt stundande kalas för den blivande 5-åringen.
    Typ "knorren på grisen", snurra flaskan...
    Antar att de vill "leka fritt" för det mesta, men vill ha nåt i beredskap.
    Både flickor och pojkar. Inte för våldsamt tack... ;-)

    (Lägger också inlägget på Kalas-snack)
  2. 1
    kalas-lekar? Efterlyser två, tre lekar till vårt stundande kalas för den blivande 5-åringen.
    Typ "knorren på grisen", snurra flaskan...
    Antar att de vill "leka fritt" för det mesta, men vill ha nåt i beredskap.
    Både flickor och pojkar. Inte för våldsamt tack... ;-)

    (Lägger också inlägget på Kalas-snack)
  3. Medlem sedan
    Sep 2001
    #2

    Hunden och benet

    brukar vara populär bland femåringar. Där finns heller ingen vinnare eller förlorare, vilket jag tycker är en klar fördel.

    Alla barn sitter i en ring. Ett barn är hund och kryper ihop i mitten och blundar. De andra håller sina händer bakom ryggen. Lekledaren lägger ett "ben" (pinne, kloss eller vad som helst) i händerna på ett av barnen i ringen.

    Sedan säger man ramsan: Alla händer bakom ryggen - nu får hunden vakna!

    Då får hunden börja gå runt i ringen och voffa på var och en, som då visar fram sina tomma händer. Till sist träffar hunden på barnet som har benet, och då får denne bli ny hund. Den första hunden återgår till ringen och lekledaren placerar benet hos ett nytt barn.

    Alla får stå i centrum en liten stund och ingen behöver misslyckas.
    Moralkakor är gott!
    www.draake.nu/draake.htm


    First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you. Then you win.
  4. 2
    Hunden och benet brukar vara populär bland femåringar. Där finns heller ingen vinnare eller förlorare, vilket jag tycker är en klar fördel.

    Alla barn sitter i en ring. Ett barn är hund och kryper ihop i mitten och blundar. De andra håller sina händer bakom ryggen. Lekledaren lägger ett "ben" (pinne, kloss eller vad som helst) i händerna på ett av barnen i ringen.

    Sedan säger man ramsan: Alla händer bakom ryggen - nu får hunden vakna!

    Då får hunden börja gå runt i ringen och voffa på var och en, som då visar fram sina tomma händer. Till sist träffar hunden på barnet som har benet, och då får denne bli ny hund. Den första hunden återgår till ringen och lekledaren placerar benet hos ett nytt barn.

    Alla får stå i centrum en liten stund och ingen behöver misslyckas.
  5. Medlem sedan
    Oct 2001
    #3
    Ja, den är fin! Den minns jag från min egen barndom. Skriver upp på listan. Tack!
  6. 3
    Ja, den är fin! Den minns jag från min egen barndom. Skriver upp på listan. Tack!
  7. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4
    Här finns en massa förslag:
    http://www2.karlskrona.se/rodeby/juvelen/Frame19.html

    Jag föredrar att ordna med lekar på kalasen, och lämna mycket lite tid för "fri lek". Det brukar bli mindre utrymme för bråk och stök då och ingen riskerar att hamna utanför. Om något barn är för blygt för att delta i leken kan den vara hjälpreda åt dig!
  8. 4
    Här finns en massa förslag:
    http://www2.karlskrona.se/rodeby/juvelen/Frame19.html

    Jag föredrar att ordna med lekar på kalasen, och lämna mycket lite tid för "fri lek". Det brukar bli mindre utrymme för bråk och stök då och ingen riskerar att hamna utanför. Om något barn är för blygt för att delta i leken kan den vara hjälpreda åt dig!

Liknande trådar

  1. Lekar på 6-års kalas??
    By singoalla in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-21, 20:06
  2. Lekar på kalas??
    By inarud in forum _0209 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 21:51
  3. Lekar på kalas
    By Petra med Julia in forum _02 Sommarbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 10:02
  4. Lekar på kalas
    By ulmerkott in forum _98 Alla barn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 14:24
  5. Lekar på 30 års kalas?
    By *Lillan* in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 15:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar