Hoppsan en bärande vägg...
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Oct 2004
    #1

    Hoppsan en bärande vägg...

    i detta huset är minsann inget logiskt...det man tror ska vara bärande är det inte och det man inte tror är bärande är det...
    Detta fick vår stackars snickare erfara när han skulle plocka bort dörrkarmen till badrummet idag för att bredda dörrhålet... Ojoj vad taket sjönk!!! Tur att man har en kvicktänkt snickare... en domkraft och en regel fick hålla skiten uppe till han fick dit en bärande balk... Jäklarns vad nervös jag blev...

    Nåja, det löste ju sig tillslut, men vår snickare är lagom trött på alla knepigheter i huset...

    På lördag ska i alla fall hela badrummet gipsas färdigt och nästa vecka ska det flytas, in med golvvärmen och helgen ska plattis "bo här" och kakla dagen lång... Är det planerat i alla fall...
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  2. 1
    Hoppsan en bärande vägg... i detta huset är minsann inget logiskt...det man tror ska vara bärande är det inte och det man inte tror är bärande är det...
    Detta fick vår stackars snickare erfara när han skulle plocka bort dörrkarmen till badrummet idag för att bredda dörrhålet... Ojoj vad taket sjönk!!! Tur att man har en kvicktänkt snickare... en domkraft och en regel fick hålla skiten uppe till han fick dit en bärande balk... Jäklarns vad nervös jag blev...

    Nåja, det löste ju sig tillslut, men vår snickare är lagom trött på alla knepigheter i huset...

    På lördag ska i alla fall hela badrummet gipsas färdigt och nästa vecka ska det flytas, in med golvvärmen och helgen ska plattis "bo här" och kakla dagen lång... Är det planerat i alla fall...
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Vilken tur! Måste man inte ha bygglov om man ska ta bort bärande väggar? Det sade en kollega till mig. De var tvugna att lämna in en ansökan till kommunen, med beräkningar, och ha en kvalitetsansvarig. Lite knepigt i ditt fall kanske...
  4. 2
    Vilken tur! Måste man inte ha bygglov om man ska ta bort bärande väggar? Det sade en kollega till mig. De var tvugna att lämna in en ansökan till kommunen, med beräkningar, och ha en kvalitetsansvarig. Lite knepigt i ditt fall kanske...
  5. Medlem sedan
    Jul 2006
    #3
    Ojoj, varning, varning!
    Samma hände oss i sommarstugan. Men även där lyckades byggarna staga upp det hela.
    Problemet upptäckte vi först senare...det måste ha blivit nån skarv eller nåt i taket. Så vi fick takläcka - och upptäckte det inte förrän efter 2 år eftersom vi bara vistas där när solen skiner.
  6. 3
    Ojoj, varning, varning!
    Samma hände oss i sommarstugan. Men även där lyckades byggarna staga upp det hela.
    Problemet upptäckte vi först senare...det måste ha blivit nån skarv eller nåt i taket. Så vi fick takläcka - och upptäckte det inte förrän efter 2 år eftersom vi bara vistas där när solen skiner.
  7. Medlem sedan
    Oct 2004
    #4

    Tar inte bort den..

    eller ja på det sammantagna hela tar vi bort 5 cm av den Vi flyttar två dörrhål en liten bit bara...
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  8. 4
    Tar inte bort den.. eller ja på det sammantagna hela tar vi bort 5 cm av den Vi flyttar två dörrhål en liten bit bara...
  9. Medlem sedan
    Oct 2004
    #5

    Åh, fy då!

    Låter ju inge kul alls...
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  10. 5
    Åh, fy då! Låter ju inge kul alls...
  11. Medlem sedan
    Jul 2006
    #6
    Det är det inte heller.
    Vattnet har runnit ovanför innertaket och ner i väggarna. Dessutom är parkettgolvet oxå förstört.
    Tur att vi inte hunnit dit i vår renovering än.

    Hursomhelst var läckan i taket mycket lätt att laga, om man nu ska se positivt på det!
  12. 6
    Det är det inte heller.
    Vattnet har runnit ovanför innertaket och ner i väggarna. Dessutom är parkettgolvet oxå förstört.
    Tur att vi inte hunnit dit i vår renovering än.

    Hursomhelst var läckan i taket mycket lätt att laga, om man nu ska se positivt på det!

Liknande trådar

  1. Bärande vägg?
    By _Busmamman_ in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 16:13
  2. Bärande vägg?
    By camiz in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 09:10
  3. Hur gör ni? (bärande)
    By Tess in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 11:14
  4. Bärande vägg??
    By ÅJ67 m 3 kidz in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 08:50
  5. Bärande vägg?
    By Klara in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 14:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar