Antidepressiva
Hälsa & välbefinnande
  1. anonymt namn
    #1

    Antidepressiva

    Undrar vad ni har för erfarenhet av antidepressiva? Min läkare tycker jag ska testa det (pga utmattningsdepression, överätning samt ångest) och jag har alltid tvivlat men känner nu att jag måste göra ett försök. Vill gärna höra om det fungerar och hur lång tid det tar innan det verkar.
  2. 1
    Antidepressiva Undrar vad ni har för erfarenhet av antidepressiva? Min läkare tycker jag ska testa det (pga utmattningsdepression, överätning samt ångest) och jag har alltid tvivlat men känner nu att jag måste göra ett försök. Vill gärna höra om det fungerar och hur lång tid det tar innan det verkar.
  3. Medlem sedan
    Jan 2007
    #2
    Hej, jag har goda erfarenheter av antidepp men själv slutade jag i jan men känner att jag måste börja igen. Jag är deppad. Vilka symtom fick du i samband med utmattningsdep? Kanske är det vad jag har drabbats av.
    Helena
  4. 2
    Hej, jag har goda erfarenheter av antidepp men själv slutade jag i jan men känner att jag måste börja igen. Jag är deppad. Vilka symtom fick du i samband med utmattningsdep? Kanske är det vad jag har drabbats av.
    Helena
  5. anonymt namn
    #3

    precis börjat med antidep.

    så det är lite förtidigt för mig att svara egentligen. Men jag var väldigt emot det innan med tanke på biverkningarnarna. Dock kunde jag inte riktigt stå för varför jag inte skulle pröva på att medicinera. (Jag har också en utmattningsdepression och är sjukskriven sedan mitten på mars. Fick av läkaren Mirtazapin och tog första tabletten i förrgår kväll. Vart ännu tröttare och var alldeles groggy igår. Kände mig som i en annan värld. Orkade ingeting höll nästan på att glömma hämta barnen på dagis ocjh skola. Jag vet förstås att det tar tid innan kroppen vänjer sig men just nu så känns det inte som jag vill vänta 1-2 veckor på någon sorts positv reaktion. Särskilt inte när jag nu kommer att vara ensam med barnen i en vecka. Kanske ska börja om igen efter den veckan.
    MEN alla reagerar säkert på olika sätt. Jag var jättetrött redan innan och behövde verkligen inget som får mig ännu tröttare. Har du sömnproblem så är det nog annorlunda.
  6. 3
    precis börjat med antidep. så det är lite förtidigt för mig att svara egentligen. Men jag var väldigt emot det innan med tanke på biverkningarnarna. Dock kunde jag inte riktigt stå för varför jag inte skulle pröva på att medicinera. (Jag har också en utmattningsdepression och är sjukskriven sedan mitten på mars. Fick av läkaren Mirtazapin och tog första tabletten i förrgår kväll. Vart ännu tröttare och var alldeles groggy igår. Kände mig som i en annan värld. Orkade ingeting höll nästan på att glömma hämta barnen på dagis ocjh skola. Jag vet förstås att det tar tid innan kroppen vänjer sig men just nu så känns det inte som jag vill vänta 1-2 veckor på någon sorts positv reaktion. Särskilt inte när jag nu kommer att vara ensam med barnen i en vecka. Kanske ska börja om igen efter den veckan.
    MEN alla reagerar säkert på olika sätt. Jag var jättetrött redan innan och behövde verkligen inget som får mig ännu tröttare. Har du sömnproblem så är det nog annorlunda.
  7. Medlem sedan
    Jul 2006
    #4
    Jag har ätit det i ett års tid.
    Första 3-4 dagarna var gräsliga. Jag var totalt groggy med världens huvudvärk. Mådde så illa så jag trodde jag skulle dö. Kunde inte sova, kunde inte vara vaken...
    Men efter några dagar jämnade det till sig. Och jag mådde som innan. Det tog typ 3 veckor innan jag började känna mig gladare och piggare.
    Nu räcker det med att jag glömmer tabletten 1-2 dagar för att jag ska drabbas av en yrsel som inte är av denna världen.

    Men jag rekommenderar tabletterna, stå ut de första dagarna, sedan blir allt bättre. Kan inte vara utan dem nu.
  8. 4
    Jag har ätit det i ett års tid.
    Första 3-4 dagarna var gräsliga. Jag var totalt groggy med världens huvudvärk. Mådde så illa så jag trodde jag skulle dö. Kunde inte sova, kunde inte vara vaken...
    Men efter några dagar jämnade det till sig. Och jag mådde som innan. Det tog typ 3 veckor innan jag började känna mig gladare och piggare.
    Nu räcker det med att jag glömmer tabletten 1-2 dagar för att jag ska drabbas av en yrsel som inte är av denna världen.

    Men jag rekommenderar tabletterna, stå ut de första dagarna, sedan blir allt bättre. Kan inte vara utan dem nu.
  9. Anonym
    #5
    Jag har levt under en fruktansvärd stress de senaste fyra åren. Psykisk misshandel, skilsmässa, vårdnadstvist utlöste min utmattning. Jag har aldrig fattat att det har varit en depression utan har trott att jag har fysiska problem, hjärtont, långvariga ryggsmärtor, sömnproblem extremt trött, koncentrationssvårigheter, tappar minnet osv. Nu är jag under utredning och fick diagnosen utmattningsdepression. Har bestämt mig för att testa medicin. Vad äter ni?
  10. 5
    Jag har levt under en fruktansvärd stress de senaste fyra åren. Psykisk misshandel, skilsmässa, vårdnadstvist utlöste min utmattning. Jag har aldrig fattat att det har varit en depression utan har trott att jag har fysiska problem, hjärtont, långvariga ryggsmärtor, sömnproblem extremt trött, koncentrationssvårigheter, tappar minnet osv. Nu är jag under utredning och fick diagnosen utmattningsdepression. Har bestämt mig för att testa medicin. Vad äter ni?
  11. anonymt namn
    #6

    Du får gärna..

    skriva och berätta hur du känner dig om några veckor. Dina biverkningar verkar inte att leka med..
  12. 6
    Du får gärna.. skriva och berätta hur du känner dig om några veckor. Dina biverkningar verkar inte att leka med..
  13. anonymt namn
    #7

    Jag är just rädd för..

    att jag en dag inte kommer kunna vara utan dem.. Min psykolog sa att de inte är beroendeframkallade men jag känner mig själv och kommer säkert inbilla mig att jag kommer bli sämre igen om jag slutar.
  14. 7
    Jag är just rädd för.. att jag en dag inte kommer kunna vara utan dem.. Min psykolog sa att de inte är beroendeframkallade men jag känner mig själv och kommer säkert inbilla mig att jag kommer bli sämre igen om jag slutar.
  15. Medlem sedan
    Jan 2007
    #8
    Jag äter nu sertanil men har tidigare ätit cipramil. Jag har inte märkt av biverkningarna så mycket för jag har inte följt rådet av läkaren att ta så mycket som de säger. Jag har börjat med en kvarts tablett och det har jag efter 1 vecka sedan ökat med en halv osv. Nu tar jag en halv sertanil. Jag har ätit dem , slutat, börjat igen osv men aldrig märkt av att jag fått biverkningar av dem för att jag slutat, däremot inser jag att jag är en sådan person som har så mycket humörsvängningar att jag ändå mår bäst av att äta dem regelbundet.
  16. 8
    Jag äter nu sertanil men har tidigare ätit cipramil. Jag har inte märkt av biverkningarna så mycket för jag har inte följt rådet av läkaren att ta så mycket som de säger. Jag har börjat med en kvarts tablett och det har jag efter 1 vecka sedan ökat med en halv osv. Nu tar jag en halv sertanil. Jag har ätit dem , slutat, börjat igen osv men aldrig märkt av att jag fått biverkningar av dem för att jag slutat, däremot inser jag att jag är en sådan person som har så mycket humörsvängningar att jag ändå mår bäst av att äta dem regelbundet.
  17. Anonymjagmedjustnu
    #9
    Tog Citalopram, och tyckte nog att jag märkte resultat efter någon vecka. Det fungerade jättebra för mig, även om jag var skeptisk innan. Bestämde mig för att utnyttja dem som lite flythjälp medan jag redde ut annat. Hade inga problem alls med att sluta.

    Svårt att råda någon annan, men jag tycker inte att du ska vara rädd. Att ha ångest och överäta är troligen mer skadligt för dig i längden, för att inte tala om att man ALLTID ska ta en depression på allvar.
  18. 9
    Tog Citalopram, och tyckte nog att jag märkte resultat efter någon vecka. Det fungerade jättebra för mig, även om jag var skeptisk innan. Bestämde mig för att utnyttja dem som lite flythjälp medan jag redde ut annat. Hade inga problem alls med att sluta.

    Svårt att råda någon annan, men jag tycker inte att du ska vara rädd. Att ha ångest och överäta är troligen mer skadligt för dig i längden, för att inte tala om att man ALLTID ska ta en depression på allvar.
  19. Medlem sedan
    Nov 2006
    #10

    Utredning?

    Hej!

    Jag befinner mig lite grann i samma situation som du, och känner inte mig inte väldigt deprimerad och har inte varit sjukskriven. Sambos psykiska och ibland fysiska misshandel av vårt barn och mig...och en medvetenhet om att det blir en jobbig separation om jag väljer den vägen...har gjort att de personliga valen har känts som pest eller kolera liksom. Mitt främsta problem är sömnen, men även stresskänslighet (eller kanske rentav stress).

    Nu har jag dock pratat med min husläkare och hon skrev ut citalopram.
    Jag har därför lite frågor till dig:
    Du skriver att du är "under utredning" och "fick diagnosen utmattningsdepression". Jag undrar vad det är för slags utredning och hur du bestämde dig för att genomgå den. Jag har aldrig genomgått någon utredning och vet inte vilken diagnos husläkaren gjorde efter vårt korta samtal, då hon skrev ut medicinen. Dessutom skrev hon ut en annan medicin (Alprazolam) i fall den första orsakar tillfälliga oro- och ångestsymptom.

    Jag har gått hos en kurator och det var hon som föreslog att jag skulle prova en låg dos antidepp som stöd för sömnproblem och stresskänslighet speciellt med tanke på ev. separation, "kanske bara johannesört" sa hon. Enligt beskrivningen ovan känns det inte precis som det jag har fått.

    Jag vill gärna veta vilken medicin du bestämmer dig för, om du gör det.
  20. 10
    Utredning? Hej!

    Jag befinner mig lite grann i samma situation som du, och känner inte mig inte väldigt deprimerad och har inte varit sjukskriven. Sambos psykiska och ibland fysiska misshandel av vårt barn och mig...och en medvetenhet om att det blir en jobbig separation om jag väljer den vägen...har gjort att de personliga valen har känts som pest eller kolera liksom. Mitt främsta problem är sömnen, men även stresskänslighet (eller kanske rentav stress).

    Nu har jag dock pratat med min husläkare och hon skrev ut citalopram.
    Jag har därför lite frågor till dig:
    Du skriver att du är "under utredning" och "fick diagnosen utmattningsdepression". Jag undrar vad det är för slags utredning och hur du bestämde dig för att genomgå den. Jag har aldrig genomgått någon utredning och vet inte vilken diagnos husläkaren gjorde efter vårt korta samtal, då hon skrev ut medicinen. Dessutom skrev hon ut en annan medicin (Alprazolam) i fall den första orsakar tillfälliga oro- och ångestsymptom.

    Jag har gått hos en kurator och det var hon som föreslog att jag skulle prova en låg dos antidepp som stöd för sömnproblem och stresskänslighet speciellt med tanke på ev. separation, "kanske bara johannesört" sa hon. Enligt beskrivningen ovan känns det inte precis som det jag har fått.

    Jag vill gärna veta vilken medicin du bestämmer dig för, om du gör det.
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Varning

    Hej!
    Ta _inte_ Johannesört tillsammans med Citalopramen. De kan förstärka varandras effekt.



    ~~~ Det är möjligt att jag inte alltid har rätt, men jag har aldrig fel ~~~

    ~~~ Att våga vara svag är att vara riktigt stark ~~~


    http://nini.bloggagratis.se
    http://ninisworldofpearls.bloggagratis.se

  22. 11
    Varning Hej!
    Ta _inte_ Johannesört tillsammans med Citalopramen. De kan förstärka varandras effekt.
  23. Medlem sedan
    May 2004
    #12

    Hej!

    Jag fick bl.a. diagnosen utmattningsdepression för ungefär 1½ år sedan.
    Först var jag helt emot att ta några mediciner, men efter att ha varit i kontakt med kurator började jag med Citalopram och har sedan också fått Mianserin.
    Jag är väldigt glad att jag började med dem, de fick upp mig ur den värsta svärtan och håller mig på fötter medan jag reder ut mig själv och min tillvaro.
    De är inte beroendeframkallande, men man kan få utsättningssymtom när man slutar med dem precis som man kan få ökad ångest och må sämre när man börjar med dem.
    Därför börjar man med lågdos och ökar på tills det känns som att det är rätt dos. Sedan slutar man på samma sätt genom att minska. Och hela tiden under läkares kontroll.

    Hoppas det reder ut sig för dig snart, men låt det få ta den tid som behövs.



    ~~~ Det är möjligt att jag inte alltid har rätt, men jag har aldrig fel ~~~

    ~~~ Att våga vara svag är att vara riktigt stark ~~~


    http://nini.bloggagratis.se
    http://ninisworldofpearls.bloggagratis.se

  24. 12
    Hej! Jag fick bl.a. diagnosen utmattningsdepression för ungefär 1½ år sedan.
    Först var jag helt emot att ta några mediciner, men efter att ha varit i kontakt med kurator började jag med Citalopram och har sedan också fått Mianserin.
    Jag är väldigt glad att jag började med dem, de fick upp mig ur den värsta svärtan och håller mig på fötter medan jag reder ut mig själv och min tillvaro.
    De är inte beroendeframkallande, men man kan få utsättningssymtom när man slutar med dem precis som man kan få ökad ångest och må sämre när man börjar med dem.
    Därför börjar man med lågdos och ökar på tills det känns som att det är rätt dos. Sedan slutar man på samma sätt genom att minska. Och hela tiden under läkares kontroll.

    Hoppas det reder ut sig för dig snart, men låt det få ta den tid som behövs.
  25. Medlem sedan
    Sep 2005
    #13
    Har också ätit citalopram..det var helt ok..åt i säkert 2 år..men kunde sen lyckas sluta inför graviditet..
    När man börjar äta tabletter så kan man alltid få akutbehovs tabletter också..såna som man kan ta om/när det verkligen behövs innan man annars har kommit upp i rätt dos..
    Men gå till psyk!! Se till at få en bra doktor..inte bara nån på hälsocentralen!!
  26. 13
    Har också ätit citalopram..det var helt ok..åt i säkert 2 år..men kunde sen lyckas sluta inför graviditet..
    När man börjar äta tabletter så kan man alltid få akutbehovs tabletter också..såna som man kan ta om/när det verkligen behövs innan man annars har kommit upp i rätt dos..
    Men gå till psyk!! Se till at få en bra doktor..inte bara nån på hälsocentralen!!
  27. anonymt namn
    #14

    Hej!

    Jag har fått tid hos en läkare (kopplad till min psykolog) nu på fredag då vi ska diskutera medicinering. Vad jag menar med "utredning" är att jag går hos en psykolog en gång i veckan som samtalsstöd och som håller på att reda ut vilken sorts terapi jag behöver. Jag kollapsade totalt en dag på arbetet och insåg att min livssituation inte höll längre, vilket jag borde ha gjort för länge sen men tyvärr kör man ju på som vanligt.. Hur som helst, psykologen menade på att i mitt skick är jag inte mottaglig för riktig terapi just nu då jag är på botten. Hon rekommenderade mig starkt att prova antidepp för att kunna reda upp mina vardagliga problem. Och när jag har kommit upp till ytan är det dags att börja i terapi, KBT, psykodynamisk eller liknande. Hon ville "lära känna" mig lite bättre för att försöka se vad för hjälp jag behöver. Eftersom jag har väntat länge på denna läkartid så har jag även funderat på om jag ska testa antidepp och har kommit fram till att jag kommer ge det en chans. Jag skriver här igen på fredag och berättar hur det gick. Sköt om dig!
  28. 14
    Hej! Jag har fått tid hos en läkare (kopplad till min psykolog) nu på fredag då vi ska diskutera medicinering. Vad jag menar med "utredning" är att jag går hos en psykolog en gång i veckan som samtalsstöd och som håller på att reda ut vilken sorts terapi jag behöver. Jag kollapsade totalt en dag på arbetet och insåg att min livssituation inte höll längre, vilket jag borde ha gjort för länge sen men tyvärr kör man ju på som vanligt.. Hur som helst, psykologen menade på att i mitt skick är jag inte mottaglig för riktig terapi just nu då jag är på botten. Hon rekommenderade mig starkt att prova antidepp för att kunna reda upp mina vardagliga problem. Och när jag har kommit upp till ytan är det dags att börja i terapi, KBT, psykodynamisk eller liknande. Hon ville "lära känna" mig lite bättre för att försöka se vad för hjälp jag behöver. Eftersom jag har väntat länge på denna läkartid så har jag även funderat på om jag ska testa antidepp och har kommit fram till att jag kommer ge det en chans. Jag skriver här igen på fredag och berättar hur det gick. Sköt om dig!
  29. Medlem sedan
    Nov 2001
    #15

    Jag har tips

    Jag äter Cymbalta och dom funkar jättebra. Funkade fullt ut efter 5v.
  30. 15
    Jag har tips Jag äter Cymbalta och dom funkar jättebra. Funkade fullt ut efter 5v.

Liknande trådar

  1. Antidepressiva, ja el nej...?
    By nora_ in forum Känsliga snack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 16:25
  2. deprimerad och antidepressiva?
    By Anonym in forum Känsliga snack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-10, 01:29
  3. Fibro och Antidepressiva?
    By runa in forum Funktionshinder - vuxna
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 10:40
  4. Antidepressiva vid PMS?
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 10:21
  5. Antidepressiva...(råd och hjälp)
    By odeppig in forum Känsliga snack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-14, 12:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar