Veckopeng?
_01 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    Veckopeng?

    Inför förra helgen sa J att hon inte ville ha lördagsgodis utan pengar istället...
    Jaha, det var något nytt för den arma modern Blev lite ställd. (hon hade hört att kompisen gjorde så)
    Men, jag tänkte, att jag inte ska sätta stopp för kloka saker utan gav henne en 10:a att lägga i en öppningsbar sparbössa som jag ställde högt upp i ickebarnvänlig höjd.
    Så, igår sa hon att hon ville ha godis och således fick hon vara utan pengar varpå hon tillade, "men nästa lördag mamma, då vill jag ha pengar istället".

    Frågan är hur vi ska fortsätta med detta, låta henne spara pengar de gånger hon vill och sen...vad? Efter en tid låta henne välja leksaker i leksaksaffären eller hur tänker ni? Låta henne fundera ut något fint hon vill köpa efter hur länge då?

    Helt novis på detta område och behöver lite åsikter från er kloka mammor
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  2. 1
    Veckopeng? Inför förra helgen sa J att hon inte ville ha lördagsgodis utan pengar istället...
    Jaha, det var något nytt för den arma modern Blev lite ställd. (hon hade hört att kompisen gjorde så)
    Men, jag tänkte, att jag inte ska sätta stopp för kloka saker utan gav henne en 10:a att lägga i en öppningsbar sparbössa som jag ställde högt upp i ickebarnvänlig höjd.
    Så, igår sa hon att hon ville ha godis och således fick hon vara utan pengar varpå hon tillade, "men nästa lördag mamma, då vill jag ha pengar istället".

    Frågan är hur vi ska fortsätta med detta, låta henne spara pengar de gånger hon vill och sen...vad? Efter en tid låta henne välja leksaker i leksaksaffären eller hur tänker ni? Låta henne fundera ut något fint hon vill köpa efter hur länge då?

    Helt novis på detta område och behöver lite åsikter från er kloka mammor
  3. Medlem sedan
    Dec 2000
    #2
    Klok vet jag inte om jag är *S*
    Men Viktor har fått 20kr i veckopeng och då får han betala leksaker och tidningar och sådant själv. Lördags godis har vi betalat, de brukar få en mellanstor chokladkaka. Vill han ha mer så får han betala det själv.
    Han får också hjälpa till med en del hemma och städa sitt rum. (Givetvis inte helt själv, men plocka iordning och göra små uppdrag lämpliga för åldern....)

    Förra sommaren hade han faktiskt sparat ihop en hel del till semestern, så han kunde handla lite saker han ville. Bl.a ville han promt betala ett par stövlar själv och bjuda lilla syster på McD.
    När det fungerar så, tycker jag det är helt OK. Ser man däremot att han handlar hel tokiga saker, får man bromsa lite....
    LillaSyster har fått 10kr/vecka, bara för att det inte ska bli avundsjuka. Men hon ÄLSKAR att spara pengar

    Så har vi gjort
  4. 2
    Klok vet jag inte om jag är *S*
    Men Viktor har fått 20kr i veckopeng och då får han betala leksaker och tidningar och sådant själv. Lördags godis har vi betalat, de brukar få en mellanstor chokladkaka. Vill han ha mer så får han betala det själv.
    Han får också hjälpa till med en del hemma och städa sitt rum. (Givetvis inte helt själv, men plocka iordning och göra små uppdrag lämpliga för åldern....)

    Förra sommaren hade han faktiskt sparat ihop en hel del till semestern, så han kunde handla lite saker han ville. Bl.a ville han promt betala ett par stövlar själv och bjuda lilla syster på McD.
    När det fungerar så, tycker jag det är helt OK. Ser man däremot att han handlar hel tokiga saker, får man bromsa lite....
    LillaSyster har fått 10kr/vecka, bara för att det inte ska bli avundsjuka. Men hon ÄLSKAR att spara pengar

    Så har vi gjort
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3

    Herman får 20 kr

    i veckopeng och han får själv välja vad han vill göra med dem. Oftast köper han lördagsgodis för en del av summan och stoppar en del i spargrisen. Han har just köpt en efterlängtad leksak som han har sparat lääänge till! Riktigt duktig har han varit för leksaken kostade hela 439 kr! Gissa om han var stolt när han räckte fram spargrisen till killen i kassan!

    För att få veckopeng får han hjälpa till lite med vardagssysslorna här hemma.
  6. 3
    Herman får 20 kr i veckopeng och han får själv välja vad han vill göra med dem. Oftast köper han lördagsgodis för en del av summan och stoppar en del i spargrisen. Han har just köpt en efterlängtad leksak som han har sparat lääänge till! Riktigt duktig har han varit för leksaken kostade hela 439 kr! Gissa om han var stolt när han räckte fram spargrisen till killen i kassan!

    För att få veckopeng får han hjälpa till lite med vardagssysslorna här hemma.
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4

    Nej, inte här

    Ingen veckopeng här. Det har inte känts növändigt från något håll så jag kommer nog stå lika ställd som du den dag det dyker upp. Vi har ju precis börjat fundera på det där med räknande liksom, få grepp på 10-kompisar och liksom "Aha, sex glassar och vi är fyra, då kommer det bli två kvar, då kan vi dela dem på mitten eller så får bara två". Alltså, jag tänker att ihop med pengarna så följer ju en helt begreppsvärld. Och den har Karl precis börjat intressera sej för, vill inte ta allt på en gång.
  8. 4
    Nej, inte här Ingen veckopeng här. Det har inte känts növändigt från något håll så jag kommer nog stå lika ställd som du den dag det dyker upp. Vi har ju precis börjat fundera på det där med räknande liksom, få grepp på 10-kompisar och liksom "Aha, sex glassar och vi är fyra, då kommer det bli två kvar, då kan vi dela dem på mitten eller så får bara två". Alltså, jag tänker att ihop med pengarna så följer ju en helt begreppsvärld. Och den har Karl precis börjat intressera sej för, vill inte ta allt på en gång.
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Vi har haft länge men det är ju för att de äldre barnen får. Fast de får inte varje vecka så jag är ju lite dålig på detdär. När de inte får så är de ju skitsura förstås. Eller eg bara den äldste. Sander och 8åringen glömmer bort det oftast. Anton får 4, Kaser 3 och Sander 2 euro. Jag betalar ändå allting de "behöver". Aktiviteter, lördagsgodis, presenter.. Det var meningen att den äldste som får fyra skulle kunna betala lite av sina förehavanden men han är totalhopplös och sitter här och lipar hur illa ställt vi har det när han aldrig får nånting. *suckar*

    Sander får inte veckopeng alla veckor, bara då när han är närvarande när de andra får. Han vill ju också ha. Så köper han lego för pengarna ibland.

    Vi har nog inte riktigt färdigt funderat hur vi ska ha det med veckopengen. För den äldste är det nog nödvändigt för han är som sagt totalhopplös med pengar. Ska ha allt och tycker synd om sig själv hela tiden. Kanske han så småningom lär sig. Får han inga egna pengar alls så tror jag han får ännu svårare lära sig vad pengar räcker till och att man får prioritera.
  10. 5
    Vi har haft länge men det är ju för att de äldre barnen får. Fast de får inte varje vecka så jag är ju lite dålig på detdär. När de inte får så är de ju skitsura förstås. Eller eg bara den äldste. Sander och 8åringen glömmer bort det oftast. Anton får 4, Kaser 3 och Sander 2 euro. Jag betalar ändå allting de "behöver". Aktiviteter, lördagsgodis, presenter.. Det var meningen att den äldste som får fyra skulle kunna betala lite av sina förehavanden men han är totalhopplös och sitter här och lipar hur illa ställt vi har det när han aldrig får nånting. *suckar*

    Sander får inte veckopeng alla veckor, bara då när han är närvarande när de andra får. Han vill ju också ha. Så köper han lego för pengarna ibland.

    Vi har nog inte riktigt färdigt funderat hur vi ska ha det med veckopengen. För den äldste är det nog nödvändigt för han är som sagt totalhopplös med pengar. Ska ha allt och tycker synd om sig själv hela tiden. Kanske han så småningom lär sig. Får han inga egna pengar alls så tror jag han får ännu svårare lära sig vad pengar räcker till och att man får prioritera.
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6
    Näe, inga veckopengar här, frågan ha rinte kommit upp alls. Det kommer nog med skola kan jag tänka mig. Vet mao inte riktigt hur vi ska ställa oss till det hela. Dessutom kommer ju lillebror att vilja ha veckopeng han oxå och han fyller ju fyra bara snart.
  12. 6
    Näe, inga veckopengar här, frågan ha rinte kommit upp alls. Det kommer nog med skola kan jag tänka mig. Vet mao inte riktigt hur vi ska ställa oss till det hela. Dessutom kommer ju lillebror att vilja ha veckopeng han oxå och han fyller ju fyra bara snart.
  13. Medlem sedan
    May 2001
    #7
    Kunde varit mitt inlägg! Förutom namnen euro och ditt härliga språk då Felix är största anledningen till veckopengens införande och oclså den som har stenkoll och tycker att livet är orättvist Fast det sista har blivit bättre och jag tror det beror på veckopengen faktiskt. Ingen idé att tjata om mer när man gjort slut på sin peng helt enkelt. Så var det ju inte de första åren med veckopeng. Han är 11 nu. Felix får 40 kronor, Tobias 30 och Pontus 20. Ska räcka till godis och om man vill ha något annat, som inte vi tycker att vi ska köpa, men lite koll vill jag ha. Hamstern Tobias har ju över 1000 kronor och nu är hamsterperiodern visst över, men inte får han bränna dem på vad som helst...
  14. 7
    Kunde varit mitt inlägg! Förutom namnen euro och ditt härliga språk då Felix är största anledningen till veckopengens införande och oclså den som har stenkoll och tycker att livet är orättvist Fast det sista har blivit bättre och jag tror det beror på veckopengen faktiskt. Ingen idé att tjata om mer när man gjort slut på sin peng helt enkelt. Så var det ju inte de första åren med veckopeng. Han är 11 nu. Felix får 40 kronor, Tobias 30 och Pontus 20. Ska räcka till godis och om man vill ha något annat, som inte vi tycker att vi ska köpa, men lite koll vill jag ha. Hamstern Tobias har ju över 1000 kronor och nu är hamsterperiodern visst över, men inte får han bränna dem på vad som helst...
  15. Medlem sedan
    Oct 2001
    #8

    Ni är för roliga :)

    Gillar era inlägg skarpt
    Ni har alltid en kommentar till övers och på personliga sätt båda två
    Det lutar åt att det blir 20 kr per vecka och sen får hon avgöra själv vart pengarna ska gå. Ska bli intressant att se utvecklingen av det hela.
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  16. 8
    Ni är för roliga :) Gillar era inlägg skarpt
    Ni har alltid en kommentar till övers och på personliga sätt båda två
    Det lutar åt att det blir 20 kr per vecka och sen får hon avgöra själv vart pengarna ska gå. Ska bli intressant att se utvecklingen av det hela.
  17. Medlem sedan
    Oct 2001
    #9

    Tack alla

    för era synpunkter/åsikter.
    Kram
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  18. 9
    Tack alla för era synpunkter/åsikter.
    Kram
  19. Medlem sedan
    Jan 2001
    #10

    Olivers sparade pengar får han

    använda till det han vill. Oftast blir det Bionicles för hela slanten. Han har pengar hos mig (mkt lite kvar) hos mormor o morfar och hos pappa. Hos pappa spar han pengarna till Semestern.
    En gång ville han till Bushuset (lekland med bollhav etc) å jag sa at tjag inte hade råd , då tog han sina egna pengar för så mkt ville han dit.
    Jag tror det är bra att låta dom känna på lite vad endel saker kostar. En cykel är overkligt att spara till men en bionicle eller något sånt är verklighet för dem.
    Oliver kom tex själv på att Om han köper på GeKås kan han få två st för priset av en i stan. och ibland kan man inte köpa...


    ~Zirie
    ______________________
    ~Z~
    ______________________
  20. 10
    Olivers sparade pengar får han använda till det han vill. Oftast blir det Bionicles för hela slanten. Han har pengar hos mig (mkt lite kvar) hos mormor o morfar och hos pappa. Hos pappa spar han pengarna till Semestern.
    En gång ville han till Bushuset (lekland med bollhav etc) å jag sa at tjag inte hade råd , då tog han sina egna pengar för så mkt ville han dit.
    Jag tror det är bra att låta dom känna på lite vad endel saker kostar. En cykel är overkligt att spara till men en bionicle eller något sånt är verklighet för dem.
    Oliver kom tex själv på att Om han köper på GeKås kan han få två st för priset av en i stan. och ibland kan man inte köpa...


    ~Zirie

Liknande trådar

  1. Veckopeng?
    By Lillblomma in forum _0408 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 10:34
  2. Veckopeng 25-30 kr
    By Pansen in forum _98 Alla barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 09:39
  3. Veckopeng
    By Jokai in forum _99 Alla barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 23:14
  4. Veckopeng
    By Tess in forum _0112 Decemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 09:46
  5. Veckopeng
    By anonymt namn in forum _98 Alla barn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 19:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar