Dagis/förskola...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Sep 2003
    #1

    Dagis/förskola...

    Vad har ni alla för åsikter angående mitt och mannens val?

    Vi har en son som är 18 månader och väntar en liten tjej om ca 4 veckor. Jag (vi) har varit hemma med sonen sen han föddes och vill fortsätta att ha honom hemma med mig och lillan. Dels är jag arbetslös och dels kommer jag ju vara föräldraledig och då vill jag passa på att vara hemma med BÅDA barnen när jag har chansen.

    Men det är lite trist när alla hela tiden ifrågasätter varför han inte får gå på dagis och leka med alla barn osv... Enligt mig har han inte det behovet än på ett par år och vi träffar andra barn ändå, så jag förstår inte varför det ser illa ut att vilja ha honom hemma med resten av familjen?

    Och om jag skulle sätta in honom på dagis/fsk kan man också tänka sig att det blir reaktioner, både att han är sååå liten och för att jag ändå är hemma...

    Vilken syn har ni på saken?
  2. 1
    Dagis/förskola... Vad har ni alla för åsikter angående mitt och mannens val?

    Vi har en son som är 18 månader och väntar en liten tjej om ca 4 veckor. Jag (vi) har varit hemma med sonen sen han föddes och vill fortsätta att ha honom hemma med mig och lillan. Dels är jag arbetslös och dels kommer jag ju vara föräldraledig och då vill jag passa på att vara hemma med BÅDA barnen när jag har chansen.

    Men det är lite trist när alla hela tiden ifrågasätter varför han inte får gå på dagis och leka med alla barn osv... Enligt mig har han inte det behovet än på ett par år och vi träffar andra barn ändå, så jag förstår inte varför det ser illa ut att vilja ha honom hemma med resten av familjen?

    Och om jag skulle sätta in honom på dagis/fsk kan man också tänka sig att det blir reaktioner, både att han är sååå liten och för att jag ändå är hemma...

    Vilken syn har ni på saken?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Jag tycker ni gör helt rätt. Ett "normalt" barn i den låga åldern har inte behövet av pedagogisk verksamhet, även om h*n kan tillägna sig den om den är anpasad efter mognad och intresse. Jag ser ingen anledning att skola in ett barn så litet på förskolan för att h*n får syskon, om inte särskilda behov finns.
  4. 2
    Jag tycker ni gör helt rätt. Ett "normalt" barn i den låga åldern har inte behövet av pedagogisk verksamhet, även om h*n kan tillägna sig den om den är anpasad efter mognad och intresse. Jag ser ingen anledning att skola in ett barn så litet på förskolan för att h*n får syskon, om inte särskilda behov finns.
  5. Medlem sedan
    Apr 2003
    #3
    Min syn på det hela är! Att du gör det DU känner är rätt för dig och dina barn och sen kan alla andra som anser andra saker göra det dom anser är rätt för sina barn. Finns inget rätt eller fel i det här, eller jo det gör det ju, om man går emot sin egen vilja då börjar det fela.
  6. 3
    Min syn på det hela är! Att du gör det DU känner är rätt för dig och dina barn och sen kan alla andra som anser andra saker göra det dom anser är rätt för sina barn. Finns inget rätt eller fel i det här, eller jo det gör det ju, om man går emot sin egen vilja då börjar det fela.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Tycker ni gör ett underbart och helt korrekt val som inte sätter storebror på dagis. Jag vet att det inte är så PK att tycka så i dagens läge, men jag tycker så och det står jag för.
  8. 4
    Tycker ni gör ett underbart och helt korrekt val som inte sätter storebror på dagis. Jag vet att det inte är så PK att tycka så i dagens läge, men jag tycker så och det står jag för.
  9. Medlem sedan
    Sep 2003
    #5

    Tack!

    Det värmer att få ett medhåll i ens funderingar

    Hade det varit så att jag skulle arbetat så hade jag inte sett det som ett problem med verksamhet för honom. Jag vet att han skulle trivas, men trivs gör han även hemma med föräldrarna och lillasyster.. *HOPPAS!*
  10. 5
    Tack! Det värmer att få ett medhåll i ens funderingar

    Hade det varit så att jag skulle arbetat så hade jag inte sett det som ett problem med verksamhet för honom. Jag vet att han skulle trivas, men trivs gör han även hemma med föräldrarna och lillasyster.. *HOPPAS!*
  11. Medlem sedan
    Mar 2006
    #6
    Tycker att du gör rätt som låter honom vara hemma med er. Det är skillnad om han redan hade gått på förskola innan du gick på ny föräldraledighet - då kan jag tycker jag att det finns fog för att låta barnet vara kvar (vänner, rutiner osv). Men som er situation ser ut nu så finns det ju ingen anledning alls att ha honom på förskolan. Njut och mys!
  12. 6
    Tycker att du gör rätt som låter honom vara hemma med er. Det är skillnad om han redan hade gått på förskola innan du gick på ny föräldraledighet - då kan jag tycker jag att det finns fog för att låta barnet vara kvar (vänner, rutiner osv). Men som er situation ser ut nu så finns det ju ingen anledning alls att ha honom på förskolan. Njut och mys!
  13. Medlem sedan
    Jun 2000
    #7

    Samma som ni!

    Jag anser inte att ett så litet barn verkligen BEHÖVER gå på dagis och träffa andra barn. Inte förrän barnet har vant sig vid det. Mina killar som nu är 21 månader, vande sig ganska fort vid att gå till dagis och "behöver" nu dagis som ett komplement till sin vanliga vardag - hade de helt oförhappandes fått ett litet syskon NU så hade de fått gå kvar. Men, inte desto mindre - när de ena har varit sjuk så har jag/vi hållit den andra hemma också, oavsett sjukdom - för att jag inte anser att det finns något så uttalat behov av det för dem, eller hur jag ska säga. Storasyster på nyss fyllda 6 år, har dock fått gå "alla dagar" när det varit lämpligt, för där finns det ett "behov"...

    Men, att skola in ett så litet barn "i onödan" förstår jag mig faktiskt inte alls på. Framåt 2,5-3 år så tror jag att mamma-världen börjar bli för liten och då kanske det finns en anledning att få gå lite på dagis och skaffa sig en egen tillvaro så där. Men, inte nu.
  14. 7
    Samma som ni! Jag anser inte att ett så litet barn verkligen BEHÖVER gå på dagis och träffa andra barn. Inte förrän barnet har vant sig vid det. Mina killar som nu är 21 månader, vande sig ganska fort vid att gå till dagis och "behöver" nu dagis som ett komplement till sin vanliga vardag - hade de helt oförhappandes fått ett litet syskon NU så hade de fått gå kvar. Men, inte desto mindre - när de ena har varit sjuk så har jag/vi hållit den andra hemma också, oavsett sjukdom - för att jag inte anser att det finns något så uttalat behov av det för dem, eller hur jag ska säga. Storasyster på nyss fyllda 6 år, har dock fått gå "alla dagar" när det varit lämpligt, för där finns det ett "behov"...

    Men, att skola in ett så litet barn "i onödan" förstår jag mig faktiskt inte alls på. Framåt 2,5-3 år så tror jag att mamma-världen börjar bli för liten och då kanske det finns en anledning att få gå lite på dagis och skaffa sig en egen tillvaro så där. Men, inte nu.
  15. Medlem sedan
    Sep 2003
    #8

    Absolut...

    Vi har inte tänkt att vika oss för andras åsikter.. VIlle mest höra om vi verkligen felar så mycket som många verkar tro. Inte blir en 1-åring understimulerad av att vara i hemma-miljö kombinerat med utflykter..
  16. 8
    Absolut... Vi har inte tänkt att vika oss för andras åsikter.. VIlle mest höra om vi verkligen felar så mycket som många verkar tro. Inte blir en 1-åring understimulerad av att vara i hemma-miljö kombinerat med utflykter..
  17. Medlem sedan
    Sep 2003
    #9

    Tack!

    Härligt med respons! (Speciellt när det går i samma led som ens egna tankar )
  18. 9
    Tack! Härligt med respons! (Speciellt när det går i samma led som ens egna tankar )
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    Ja precis, har barnet redan gått på förskolan ett tag och hunnit rota sig kan jag se en anledning att låta honom/henne gå vara några timmar någon dag/vecka, så som Simon kommer att göra tills jag börjar jobba igen. Men att _skola in_? Nej, inte ett så litet barn i alla fall...
  20. 10
    Ja precis, har barnet redan gått på förskolan ett tag och hunnit rota sig kan jag se en anledning att låta honom/henne gå vara några timmar någon dag/vecka, så som Simon kommer att göra tills jag börjar jobba igen. Men att _skola in_? Nej, inte ett så litet barn i alla fall...
  21. Medlem sedan
    Apr 2004
    #11
    Jag tycker att så små barn har mest behov av mamma och pappa och inte pedagogik,du är ju ute och träffar andra barn ändå.Våra har inte börjat på förskola(och då femtontimmarsvecka)förrän efter 3½ års ålder,och de är hur sociala och utåtriktade som helst.För oss har det fungerat jättebra.
  22. 11
    Jag tycker att så små barn har mest behov av mamma och pappa och inte pedagogik,du är ju ute och träffar andra barn ändå.Våra har inte börjat på förskola(och då femtontimmarsvecka)förrän efter 3½ års ålder,och de är hur sociala och utåtriktade som helst.För oss har det fungerat jättebra.
  23. Medlem sedan
    Sep 2003
    #12

    Det ska vi!

    Även fast det säkert kommer bli tungt ibland så ska jag vara duktig på att njuta av det lilla OCh speciellt under sommaren när maken kommer vara hemma 3-4 månader också
  24. 12
    Det ska vi! Även fast det säkert kommer bli tungt ibland så ska jag vara duktig på att njuta av det lilla OCh speciellt under sommaren när maken kommer vara hemma 3-4 månader också
  25. Medlem sedan
    Sep 2003
    #13

    Ja

    Där är vi av helt samma åsikt. Jag skulle gjort som du beskriver angående dina barn, men som sagt så finns det ännu inget BEHOV av verksamheten..

    Det borde finnas en snledning till att allmän förskola är från 4 års ålder också, eller skulle det bli 3?

    Tack för ditt svar!
  26. 13
    Ja Där är vi av helt samma åsikt. Jag skulle gjort som du beskriver angående dina barn, men som sagt så finns det ännu inget BEHOV av verksamheten..

    Det borde finnas en snledning till att allmän förskola är från 4 års ålder också, eller skulle det bli 3?

    Tack för ditt svar!
  27. Medlem sedan
    Sep 2005
    #14
    Jag är också hemma med mina två. Jag anser att det ändå blir så mycket jobb i framtiden ocha tt barnen växer upp så fort så den tiden då de är små vill jag vara hemma med demom det är möjligt.

    Alla barn är olika, vissa barn behöver träffa andra barn halva dagarna medans andra mår bäst hemma i lugn och ro och som förälder bör man se till sitt eget barns bästa och man vet själv vad som är bäst för banet så strunta i dom andras reaktioner!
  28. 14
    Jag är också hemma med mina två. Jag anser att det ändå blir så mycket jobb i framtiden ocha tt barnen växer upp så fort så den tiden då de är små vill jag vara hemma med demom det är möjligt.

    Alla barn är olika, vissa barn behöver träffa andra barn halva dagarna medans andra mår bäst hemma i lugn och ro och som förälder bör man se till sitt eget barns bästa och man vet själv vad som är bäst för banet så strunta i dom andras reaktioner!
  29. Medlem sedan
    May 2005
    #15

    Nää

    men allvar, att folk ids by sig!

    Självklart ska ni ha honom hemma!
  30. 15
    Nää men allvar, att folk ids by sig!

    Självklart ska ni ha honom hemma!
  31. Medlem sedan
    Jun 2000
    #16

    Kom att tänka på en sak...

    En kollega berättade för mig om de puckade tiderna de har på dagis för sin dotter som är prick lika gammal som mina söner - mamman är hemma och är mammaledig... Och så berättade han också om det puckade upplägget i deras kommun med heltidstaxa för 15 timmar och att blöjor inte ingick... Men, att det ju var för BARNETS skull att hon fick gå på dagis...

    Något senare i samma diskussion så sa han något i stil med att "om mamman orkade ha båda hemma så".. Så, där kröp det fram iallafall - för vems skull det var som "stora" tjejen gick på dagis... Inte var inskolningen strax innan småsyskonet kom till världen enbart till för flickan...
  32. 16
    Kom att tänka på en sak... En kollega berättade för mig om de puckade tiderna de har på dagis för sin dotter som är prick lika gammal som mina söner - mamman är hemma och är mammaledig... Och så berättade han också om det puckade upplägget i deras kommun med heltidstaxa för 15 timmar och att blöjor inte ingick... Men, att det ju var för BARNETS skull att hon fick gå på dagis...

    Något senare i samma diskussion så sa han något i stil med att "om mamman orkade ha båda hemma så".. Så, där kröp det fram iallafall - för vems skull det var som "stora" tjejen gick på dagis... Inte var inskolningen strax innan småsyskonet kom till världen enbart till för flickan...
  33. Medlem sedan
    Sep 2003
    #17

    Vad skönt att höra...

    Då kasnke min son också klarar sig fint med en mamma-miljö Visst kommer det bli aktuellt senare när behovet kommer, men just nu känns det här rätt...

    Det häller ju att passa på att umgås med barnen så länge man kan! Så visst finns det en LITEN fördel med att vara arbetslös också, även fast kassan blir skralare
  34. 17
    Vad skönt att höra... Då kasnke min son också klarar sig fint med en mamma-miljö Visst kommer det bli aktuellt senare när behovet kommer, men just nu känns det här rätt...

    Det häller ju att passa på att umgås med barnen så länge man kan! Så visst finns det en LITEN fördel med att vara arbetslös också, även fast kassan blir skralare
  35. Medlem sedan
    Aug 2002
    #18

    så skulle jag också göra

    jag anser inte att barn under 3 år har något behov av dagis eller stort umgänge med andra barn. Dom har det allra bäst med mamma/pappa.

    Att man sen måste jobba och sätta yngre barn på dagis är en helt annan femma.
  36. 18
    så skulle jag också göra jag anser inte att barn under 3 år har något behov av dagis eller stort umgänge med andra barn. Dom har det allra bäst med mamma/pappa.

    Att man sen måste jobba och sätta yngre barn på dagis är en helt annan femma.
  37. Medlem sedan
    Jan 2004
    #19
    Fast är det verkligen så? Behöver verkligen barnet vara kvar för vänner och rutiner? Hur klarade sig barnen förr innan man hade denna rättighet att ha kvar äldre barn när man blev föräldraledig med yngre syskon? Visst blir det en omställning, men om det tar 2 veckor att skola in ett barn på dagis så borde det ju rimligtvis gå lika fort att ställa om sig igen och då vara hemma med mamma/pappa, gå till t.ex öppna förskolan och träffa barn, leka med grannbarn (som då alltså också finnas om inga "15-timmarsbarn på dagis" fanns). Eller?
  38. 19
    Fast är det verkligen så? Behöver verkligen barnet vara kvar för vänner och rutiner? Hur klarade sig barnen förr innan man hade denna rättighet att ha kvar äldre barn när man blev föräldraledig med yngre syskon? Visst blir det en omställning, men om det tar 2 veckor att skola in ett barn på dagis så borde det ju rimligtvis gå lika fort att ställa om sig igen och då vara hemma med mamma/pappa, gå till t.ex öppna förskolan och träffa barn, leka med grannbarn (som då alltså också finnas om inga "15-timmarsbarn på dagis" fanns). Eller?
  39. Medlem sedan
    Apr 2004
    #20
    Absolut har det varit värt att vara hemma,klart att vi fått spara på en del men jag skulle inte velat lämna dem på förskola tidigare än vad vi gjort.Ni gör helt rätt tycker jag,stå på er
  40. 20
    Absolut har det varit värt att vara hemma,klart att vi fått spara på en del men jag skulle inte velat lämna dem på förskola tidigare än vad vi gjort.Ni gör helt rätt tycker jag,stå på er
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. dagis/förskola allmän förskola
    By galanta in forum Barn som yrke
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 19:43
  2. Dagis/förskola
    By alny in forum Adoption
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-31, 07:37
  3. Hur gör ni med förskola/dagis?
    By -Jalla- in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 19:58
  4. Dagis/Förskola
    By Exista in forum _03 Sommarbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 19:37
  5. dagis=förskola, för mig;-)
    By Lea in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 20:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar