Förra helgen.....
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    Förra helgen.....

    ...hade vi mysmiddag med god mat, rött vin till oss och påskmust till barnen.

    Då vi ätit och dukade av bordet tar 7-årige sonen en stoooooooooor klunk påskmust så där i förbifarten. Det var bara det att det _var_ inte påskmust, utan rött vin (vi hade vinglas till musten också), varvid han ser totalt chockad ut, rusar till diskhon och spottar och fräser som bara den. Med förfärad min säger han "hur kan ni DRICKA det där??????"

    *s*
  2. 1
    Förra helgen..... ...hade vi mysmiddag med god mat, rött vin till oss och påskmust till barnen.

    Då vi ätit och dukade av bordet tar 7-årige sonen en stoooooooooor klunk påskmust så där i förbifarten. Det var bara det att det _var_ inte påskmust, utan rött vin (vi hade vinglas till musten också), varvid han ser totalt chockad ut, rusar till diskhon och spottar och fräser som bara den. Med förfärad min säger han "hur kan ni DRICKA det där??????"

    *s*
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2
    *asg* minns när jag råkade ta ett glas med vin istället för saft på en fest när jag var liten, det spottades ut snabbt..*S*
  4. 2
    *asg* minns när jag råkade ta ett glas med vin istället för saft på en fest när jag var liten, det spottades ut snabbt..*S*
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3

    Bra

    då rör han aldrig det igen då
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  6. 3
    Bra då rör han aldrig det igen då
  7. Medlem sedan
    Nov 2001
    #4
    *S* Ja, man blir ju lite glad som förälder när reaktionen blir sån.

    När jag var liten och sjuk och feberyrslig, så trodde jag att jag tog ett glas med vatten, men det var äppeljuice. Jag kunde inte dricka äppeljuice på flera år efter det! *s*
  8. 4
    *S* Ja, man blir ju lite glad som förälder när reaktionen blir sån.

    När jag var liten och sjuk och feberyrslig, så trodde jag att jag tog ett glas med vatten, men det var äppeljuice. Jag kunde inte dricka äppeljuice på flera år efter det! *s*
  9. Medlem sedan
    Nov 2001
    #5
    Nä, det lär dröja innan han nyttjar alkohol nästa gång.
  10. 5
    Nä, det lär dröja innan han nyttjar alkohol nästa gång.
  11. Medlem sedan
    Jun 2005
    #6

    Toppen

    alkohol är ändå inget nödvändigt
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  12. 6
    Toppen alkohol är ändå inget nödvändigt
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7
    Hm, nä, men vin är nödvändigt.
  14. 7
    Hm, nä, men vin är nödvändigt.
  15. Medlem sedan
    Jun 2005
    #8

    Jag har inget att andra

    dricker alls

    Men vin gillar jag inte,,har även testat alkoholfritt,,,fy bubblans va surt.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  16. 8
    Jag har inget att andra dricker alls

    Men vin gillar jag inte,,har även testat alkoholfritt,,,fy bubblans va surt.
  17. Medlem sedan
    Nov 2001
    #9
    Ja, det alkofria smakar apa.

    Men ett riktigt bra rödvin slår allt. *hävdar*

    Öl däremot, det får kräkreflexen att sprätta till.
  18. 9
    Ja, det alkofria smakar apa.

    Men ett riktigt bra rödvin slår allt. *hävdar*

    Öl däremot, det får kräkreflexen att sprätta till.
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10
    Så gjorde mina barn också förra helgen. Äldsta dottern hade förklararat för den yngsta att vin var gjort av vindruvor. Yngsta dottern som trodde att det då skulle smaka som god jos smakade en klunk och reagerade precis som din son. En då förvarnad storasyster doppade då försiktigt tungan i ett glas för att också smaka lite och hon gjurde många fula grimager sen. Nu vet de att vuxendricka smakar pyton och suktar inte efter det mer.
    Jag tror inte några barn gillar vin men det finns ju annat med alkohol som det finns risk att de skulle gilla. Då är det bra att de förknippar "vuxen dryck" med någonting så äckligt som möjligt.
    Milla
  20. 10
    Så gjorde mina barn också förra helgen. Äldsta dottern hade förklararat för den yngsta att vin var gjort av vindruvor. Yngsta dottern som trodde att det då skulle smaka som god jos smakade en klunk och reagerade precis som din son. En då förvarnad storasyster doppade då försiktigt tungan i ett glas för att också smaka lite och hon gjurde många fula grimager sen. Nu vet de att vuxendricka smakar pyton och suktar inte efter det mer.
    Jag tror inte några barn gillar vin men det finns ju annat med alkohol som det finns risk att de skulle gilla. Då är det bra att de förknippar "vuxen dryck" med någonting så äckligt som möjligt.
    Milla
  21. Medlem sedan
    Jun 2005
    #11

    Detta var ett vitt vin

    på min studentbal.

    Usch ja det kan de behålla.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  22. 11
    Detta var ett vitt vin på min studentbal.

    Usch ja det kan de behålla.
  23. Medlem sedan
    Nov 2001
    #12
    Instämmer. Sen är det bara hoppas på att den inställningen håller i sig läääääääänge.
  24. 12
    Instämmer. Sen är det bara hoppas på att den inställningen håller i sig läääääääänge.
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13
    Ja riktigt länge.
  26. 13
    Ja riktigt länge.
  27. Medlem sedan
    Jan 2000
    #14
    Min son gjorde också samma sak men tyvärr tyckte han det var jättegott med rödvin!!! Han längtar numera tills han blir gammal nog att få dricka vin...(han är 8!)
  28. 14
    Min son gjorde också samma sak men tyvärr tyckte han det var jättegott med rödvin!!! Han längtar numera tills han blir gammal nog att få dricka vin...(han är 8!)
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15
    Vaa. Det har jag aldrig hört talas om att barn skulle kunna gilla rödvin. Öl vet jag att många barn tycker om men inte vin. Vad jobbigt det blev för dig nu då.
    Milla
  30. 15
    Vaa. Det har jag aldrig hört talas om att barn skulle kunna gilla rödvin. Öl vet jag att många barn tycker om men inte vin. Vad jobbigt det blev för dig nu då.
    Milla
  31. Medlem sedan
    Jan 2000
    #16
    Ja, det hade ju varit MYCKET lättare om han hade tyckte det var äckligt!!

    Just nu försöker jag få honom att förstå VARFÖR barn inte får dricka alkohol. ...Det är ju inte speciellt kul att höra sonen berätta för andra hur GOTT det är med rödvin...Det låter ju som att vi brukar servera honom dagligen...*suck*..
  32. 16
    Ja, det hade ju varit MYCKET lättare om han hade tyckte det var äckligt!!

    Just nu försöker jag få honom att förstå VARFÖR barn inte får dricka alkohol. ...Det är ju inte speciellt kul att höra sonen berätta för andra hur GOTT det är med rödvin...Det låter ju som att vi brukar servera honom dagligen...*suck*..

Liknande trådar

  1. Förra helgen...
    By yanni in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 13:38
  2. Var på Malmö hus förra helgen och då
    By lottalotta in forum _0312 Decemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 09:51
  3. Läste ni DN förra helgen?
    By -ME- in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-08, 19:33
  4. Förra helgen...
    By anonymt namn in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 18:17
  5. Förra helgen *hehe*:)
    By FemaleX in forum Singelmingel
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 20:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar