Storlek på cykel
_00 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Feb 2005
    #1

    Storlek på cykel

    På lördag fyller Wilma 7 år och ska få en cykel i födelsedagspresent. Den hon har nu är 16" och för liten. Tänkte kolla på en 24" men det kanske är för stort. Vilken tum har era 7-åringar på sin cykel?
    Wilma är ganska lång och jag skulle gissa att hon är cirka 130 cm lång...
    Wilma 2000/04 ♥
    Ludvig 2002/05 ♥
    Alva 2005/09 ♥

    www.nawla.wordpress.com
  2. 1
    Storlek på cykel På lördag fyller Wilma 7 år och ska få en cykel i födelsedagspresent. Den hon har nu är 16" och för liten. Tänkte kolla på en 24" men det kanske är för stort. Vilken tum har era 7-åringar på sin cykel?
    Wilma är ganska lång och jag skulle gissa att hon är cirka 130 cm lång...
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Min 7-åring är ca 125 cm lång och har en 20"cykel. Den är precis lagom, hon kan få ner bägge fötterna i marken när hon sitter på sadeln. Sadeln går att höja ytterligare en liten bit. Storasyster har en 24" och den är på tok för stor för lillan.
  4. 2
    Min 7-åring är ca 125 cm lång och har en 20"cykel. Den är precis lagom, hon kan få ner bägge fötterna i marken när hon sitter på sadeln. Sadeln går att höja ytterligare en liten bit. Storasyster har en 24" och den är på tok för stor för lillan.
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3
    Min 7-årige kille är visserligen något kortare än din tjej, men han har en 20" och den är helt lagom till honom. Hans syster som är 145 cm har en 24" som är perfekt till henne, den skulle vara alldeles för stor för 7-åringen...Så om det inte finns nåt mellanting som heter 22" hade jag satsat på en 20".
  6. 3
    Min 7-årige kille är visserligen något kortare än din tjej, men han har en 20" och den är helt lagom till honom. Hans syster som är 145 cm har en 24" som är perfekt till henne, den skulle vara alldeles för stor för 7-åringen...Så om det inte finns nåt mellanting som heter 22" hade jag satsat på en 20".
  7. Medlem sedan
    Dec 1999
    #4
    Evelina är ca 125 cm lång och har en 24" cykel numera.
    Hennes 20"-are väntar nu i källaren på att lillasyster ska växa ikapp.

    /Nettis
  8. 4
    Evelina är ca 125 cm lång och har en 24" cykel numera.
    Hennes 20"-are väntar nu i källaren på att lillasyster ska växa ikapp.

    /Nettis
  9. Medlem sedan
    Dec 2003
    #5
    Vår Victoria har en 20" men skulle kunna ha en 24" hon är 129,5cm
    men hon får ha denna detta året oxå får ha en ny nästa år.
  10. 5
    Vår Victoria har en 20" men skulle kunna ha en 24" hon är 129,5cm
    men hon får ha denna detta året oxå får ha en ny nästa år.
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6
    Sandra är ca 128 cm lång och har en 20" som är alldeles perfekt i storlek. Det man ska tänka på är att ramstorleken också spelar in (för jag antar att de flesta pratar om hjulstorleken nu).

    Hon ska eventuellt byta nästa år för då har lillasyster växt i denna, inte för att hon vuxit ur den sas.

    Det smartaste är att åka och prova hos cykelhandlare, barnen ser ju så olika ut i benlängd osv.
  12. 6
    Sandra är ca 128 cm lång och har en 20" som är alldeles perfekt i storlek. Det man ska tänka på är att ramstorleken också spelar in (för jag antar att de flesta pratar om hjulstorleken nu).

    Hon ska eventuellt byta nästa år för då har lillasyster växt i denna, inte för att hon vuxit ur den sas.

    Det smartaste är att åka och prova hos cykelhandlare, barnen ser ju så olika ut i benlängd osv.
  13. Medlem sedan
    Jun 2001
    #7
    Fundering, har hon verkligen vuxit ur sin 20"? Hon är ju inte speciellt lång? För mig låter det jättekonstigt (ursäkta) Sandras två killkompisar som är ca 135 resp 140 cyklar båda två på 20 utan att det ser minsta konstigt ut, och de ska inte byta denna sommar. Jag har ju fått lära mig att cyklar ska man växa UR inte I.

    /Marianne
  14. 7
    Fundering, har hon verkligen vuxit ur sin 20"? Hon är ju inte speciellt lång? För mig låter det jättekonstigt (ursäkta) Sandras två killkompisar som är ca 135 resp 140 cyklar båda två på 20 utan att det ser minsta konstigt ut, och de ska inte byta denna sommar. Jag har ju fått lära mig att cyklar ska man växa UR inte I.

    /Marianne
  15. Medlem sedan
    Jul 2006
    #8
    kolla på den här länken;

    http://www.teamsportia.se/tips-rad/produktguider/cykel/

    Där kan man se att de rekommenderar 20" cykel upp till 140 cm längd.
  16. 8
    kolla på den här länken;

    http://www.teamsportia.se/tips-rad/produktguider/cykel/

    Där kan man se att de rekommenderar 20" cykel upp till 140 cm längd.
  17. Medlem sedan
    Sep 1999
    #9
    Ja, fast det står ju även att man kan ha nästa str. från 130 cm. Så det bästa är ju att testa.
  18. 9
    Ja, fast det står ju även att man kan ha nästa str. från 130 cm. Så det bästa är ju att testa.
  19. Medlem sedan
    Apr 2006
    #10
    vi skaffade faktiskt en 20" cykel fast jag inte skulle och tyckte 16 " räckte got och väl som hon hade.

    Men nu gjorde vi det och hon cyklar bra på den..den är helt perfekt
  20. 10
    vi skaffade faktiskt en 20" cykel fast jag inte skulle och tyckte 16 " räckte got och väl som hon hade.

    Men nu gjorde vi det och hon cyklar bra på den..den är helt perfekt
  21. Medlem sedan
    Dec 1999
    #11
    Det finns ju olika typer av cyklar..
    Hennes 20" cykel va väldigt låg i sitsen, sen finns det ju de 20" cyklar som är högre vid sadeln.

    Tror att hennes 24" cykel är en av de där låga varianterna då den passar perfekt.

    Tror dock att jag råkade skriva fel längd, hon är 135, råkade slinta på tangenterna ser jag.
  22. 11
    Det finns ju olika typer av cyklar..
    Hennes 20" cykel va väldigt låg i sitsen, sen finns det ju de 20" cyklar som är högre vid sadeln.

    Tror att hennes 24" cykel är en av de där låga varianterna då den passar perfekt.

    Tror dock att jag råkade skriva fel längd, hon är 135, råkade slinta på tangenterna ser jag.
  23. Medlem sedan
    Jun 2001
    #12
    Jovisst! Det är inte bara hjulstorleken utan även ramen som spelar roll, och det är ju rätt stor skillnad på 135 och 125 dessutom! Då låter det inte lika konstigt längre!

    /Marianne
  24. 12
    Jovisst! Det är inte bara hjulstorleken utan även ramen som spelar roll, och det är ju rätt stor skillnad på 135 och 125 dessutom! Då låter det inte lika konstigt längre!

    /Marianne

Liknande trådar

  1. storlek på cykel
    By mamma till D & A in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 06:41
  2. Storlek på cykel
    By Annika med 3 in forum _02 Vårbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 11:50
  3. Storlek på cykel
    By Sussie m.O-02&Is-04 in forum _02 Sommarbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 23:06
  4. Storlek på cykel
    By Sara m Julia & 2 till in forum _02 Vårbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 22:21
  5. Storlek på cykel?
    By Cattie in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 19:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar