Pratar ni med era barn
_96 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Mar 2000
    #1

    Pratar ni med era barn

    om den kommande puberteten med allt vad den innebär, som mens osv?

    När är det dags att börja förbereda barnet på vad som kommer? Förbereder ni överhuvudtaget eller tar ni hand om det när det är ett faktum? Vad är det man bör berätta i förväg, vad kan man låta dem upptäcka själva? Ska man lita på att skolan ska hinna med den upplysningen(ligger väl i 6ans planering)?

    Vad har ni för tankar kring dessa saker, för puberteten kommer ju närmare och narmare för våra barn. Det är ju inte så långt borta, allt mellan 1-3 år, något längre för pojkarna.

    Jag började fundera på det häromdagen, över vad mina tjejer vet om puberteten. De vet om att alla tjejer får mens. Jag har alltid varit öppen med vad mens är för nåt, att alla tjejer får det när de är i typ 13-årsåldern.
    Men jag vet inte om jag har pratat alls mer ingående på vad som händer i kroppen eller riktigt hur mycket jag behöver ta upp med dem.
    Bian
  2. 1
    Pratar ni med era barn om den kommande puberteten med allt vad den innebär, som mens osv?

    När är det dags att börja förbereda barnet på vad som kommer? Förbereder ni överhuvudtaget eller tar ni hand om det när det är ett faktum? Vad är det man bör berätta i förväg, vad kan man låta dem upptäcka själva? Ska man lita på att skolan ska hinna med den upplysningen(ligger väl i 6ans planering)?

    Vad har ni för tankar kring dessa saker, för puberteten kommer ju närmare och narmare för våra barn. Det är ju inte så långt borta, allt mellan 1-3 år, något längre för pojkarna.

    Jag började fundera på det häromdagen, över vad mina tjejer vet om puberteten. De vet om att alla tjejer får mens. Jag har alltid varit öppen med vad mens är för nåt, att alla tjejer får det när de är i typ 13-årsåldern.
    Men jag vet inte om jag har pratat alls mer ingående på vad som händer i kroppen eller riktigt hur mycket jag behöver ta upp med dem.
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Vi pratar om det en del. Farmor har en hund och då har det kommit naturligt att tala om varför hunden löper och om parning osv.
  4. 2
    Vi pratar om det en del. Farmor har en hund och då har det kommit naturligt att tala om varför hunden löper och om parning osv.
  5. Medlem sedan
    Jan 1998
    #3
    Jag har pratat om det med mina pojkar i flera år nu. De vet ganska väl och tycker inte att det är något konstigt. Själva är dem mest rädda för att börja få hår. 96-an tycker att det är så hemskt att han ska raka sig...
  6. 3
    Jag har pratat om det med mina pojkar i flera år nu. De vet ganska väl och tycker inte att det är något konstigt. Själva är dem mest rädda för att börja få hår. 96-an tycker att det är så hemskt att han ska raka sig...
  7. Medlem sedan
    Feb 2007
    #4
    jag har passat på att prata lite då det fallit sig naturligt. Sen prenumenerar vi på kamratposten oc då har de många repotage och fråge-svar i ämnet som jag antar att de läser med spänning.
  8. 4
    jag har passat på att prata lite då det fallit sig naturligt. Sen prenumenerar vi på kamratposten oc då har de många repotage och fråge-svar i ämnet som jag antar att de läser med spänning.
  9. Medlem sedan
    Mar 2006
    #5
    jag frågade min 96a om hon visste hur barn blir till iom en ny kusin.
    hennes svar: har du aldrig sett djurnaturprogram.
    så var det med det inget onaturligt med detta ämne.
    ska klargöra skillnaden mellan djur och människor en annan dag.
  10. 5
    jag frågade min 96a om hon visste hur barn blir till iom en ny kusin.
    hennes svar: har du aldrig sett djurnaturprogram.
    så var det med det inget onaturligt med detta ämne.
    ska klargöra skillnaden mellan djur och människor en annan dag.

Liknande trådar

  1. Hur pratar ni med era (små) barn
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2010-02-24, 19:46
  2. Pratar era barn med er!?
    By Padre_M in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-03-31, 13:34
  3. pratar era barn?
    By Helene Noella Moltas in forum _0505 Majbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 09:41
  4. pratar era barn?
    By Millan med 4 in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 22:31
  5. Hur pratar era barn?
    By 1-barnsmamman in forum _01/02 Vinterbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 15:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar