Köttfärssås?
Mat & dryck
  1. ingen vidare matlaga
    #1

    Köttfärssås?

    Vissa lagar så himla god köttfärssås, min blir mest... Ja, vanlig...

    Era bästa tips för att få köttförssåsen så där mustig och god och med mycket smak? Dela med er till mig, snälla!

    Tack på förhand från en som inte är någon vidare matlagare men försöker.
  2. 1
    Köttfärssås? Vissa lagar så himla god köttfärssås, min blir mest... Ja, vanlig...

    Era bästa tips för att få köttförssåsen så där mustig och god och med mycket smak? Dela med er till mig, snälla!

    Tack på förhand från en som inte är någon vidare matlagare men försöker.
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2
    Köttfärssås=långkok

    Jag börjar alltid med att fräsa gul lök i olivolja så att den blir mjuk utan att få färg. På slutet tar jag gärna i hackad vitlök, det är godare än pressad vitlök tycker jag. Sen har jag ofta i lite rivna/fintärnade rotfrukter, gärna en bit rotselleri och någon morot. Palsternacka funkar också bra. Köttfärsen fräser jag i en stekpanna för sig under tiden och häller i när lök och grönsaker är mjuka. En skvätt tomatpuré kan få fräsa med sen, på så vis får man bort syran och behåller den goda tomatsmaken bara.

    Sen häller jag på en god sort krossade tomater (ganska mycket) och låter allt koka både länge och väl. Minst en halvtimme men gärna en timme för att det ska bli riktigt mustigt. Jag kryddar med salt, svartpeppar, oregano och basilika. Kanske en buljongtärning för mörk oxbuljong.

    Jag gör storkok när jag gör köttfärssås, så att jag har i frysen sen. Ikväll tog jag fram och gjorde lasagne av den. Mums!
  4. 2
    Köttfärssås=långkok

    Jag börjar alltid med att fräsa gul lök i olivolja så att den blir mjuk utan att få färg. På slutet tar jag gärna i hackad vitlök, det är godare än pressad vitlök tycker jag. Sen har jag ofta i lite rivna/fintärnade rotfrukter, gärna en bit rotselleri och någon morot. Palsternacka funkar också bra. Köttfärsen fräser jag i en stekpanna för sig under tiden och häller i när lök och grönsaker är mjuka. En skvätt tomatpuré kan få fräsa med sen, på så vis får man bort syran och behåller den goda tomatsmaken bara.

    Sen häller jag på en god sort krossade tomater (ganska mycket) och låter allt koka både länge och väl. Minst en halvtimme men gärna en timme för att det ska bli riktigt mustigt. Jag kryddar med salt, svartpeppar, oregano och basilika. Kanske en buljongtärning för mörk oxbuljong.

    Jag gör storkok när jag gör köttfärssås, så att jag har i frysen sen. Ikväll tog jag fram och gjorde lasagne av den. Mums!
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3

    Också långkok här

    Och jag kokar färsen från början i en kastrull/järngryta (steker aldrig längre). Slår på kokhett vatten från vattenkokaren på den råa färsen och rör om.
    Lök och morötter kör jag i en matberedare eller med mixerstav som jag sedan slår i.
    Saltar och kryddar.

    Sedan har jag lite olika fortsättningsvarianter. (Och jag gör på en höft, följer aldrig recept...)

    1. Tomatpuré och matlagningsgrädde. Slår då på grädden allteftersom, inte på en gång. Och då mot slutet när färsen har puttrat länge. Då har jag också morötterna med färsen i puréform (mixerstaven).

    2. Krossade tomater eller färska tärnade tomater. Färsk eller konserverad paprika.

    3. Fräser senap med lite matolja och rör ner i färsen. Blir det för torrt slår jag på mer kokhett vatten eller fond för smak. Är det med senap har jag även någon sorts svamp i. Svampen fräser jag separat med lök och då i smör (helst).

    Jag kan även ha finriven potatis i köttfärsen, eftersom jag kokar den med vatten eller annan vätska så blir den lite redd av potatisen och går ihop lite av det.
  6. 3
    Också långkok här Och jag kokar färsen från början i en kastrull/järngryta (steker aldrig längre). Slår på kokhett vatten från vattenkokaren på den råa färsen och rör om.
    Lök och morötter kör jag i en matberedare eller med mixerstav som jag sedan slår i.
    Saltar och kryddar.

    Sedan har jag lite olika fortsättningsvarianter. (Och jag gör på en höft, följer aldrig recept...)

    1. Tomatpuré och matlagningsgrädde. Slår då på grädden allteftersom, inte på en gång. Och då mot slutet när färsen har puttrat länge. Då har jag också morötterna med färsen i puréform (mixerstaven).

    2. Krossade tomater eller färska tärnade tomater. Färsk eller konserverad paprika.

    3. Fräser senap med lite matolja och rör ner i färsen. Blir det för torrt slår jag på mer kokhett vatten eller fond för smak. Är det med senap har jag även någon sorts svamp i. Svampen fräser jag separat med lök och då i smör (helst).

    Jag kan även ha finriven potatis i köttfärsen, eftersom jag kokar den med vatten eller annan vätska så blir den lite redd av potatisen och går ihop lite av det.
  7. Gourmeten
    #4
    Precis så gör jag oxå :-) -imt-
  8. 4
    Precis så gör jag oxå :-) -imt-
  9. Medlem sedan
    Feb 2002
    #5

    Japp! långkok här med!

    "Ett lyckligt äktenskap kräver att man förälskar
    sig många gånger och varje gång i samma person"


    // HEMSIDA // BLOGG // HUSBYGGE // BRÖLLOP // BARN // HUND //
    http://devilleplace.se/

    // MATBLOGGEN //
    http://kryddburken.wordpress.com/
  10. 5
    Japp! långkok här med! Det blir godast så!
    http://kryddburken.wordpress.com/200...as-a-la-linda/
  11. Medlem sedan
    Dec 2006
    #6
    Hejhopp!!

    Så här skrev jag i ett tidigare inlägg;

    "Lök (ca 3 till 1 kg färs) hackas och fräses mjukt.
    Lägg över i en gryta
    Bryn köttfärsen och "mosa" den så att det inte blir så stora bitar kvar. Salta, peppra med både vit och svart och cayenne och chili-peppar (ev. vitlökspeppar). Lägg också detta i grytan.

    Häll över krossade tomater (ca 3 burkar till 1 kg färs), lägg i 1-2 köttbuljongtärningar, häll i en skvätt (ca 1 dl kanske) heinz chilisås alt en klick tomatpuré, lite vatten (jag tar vatten och sköljer ur tomatburkarna).
    Droppa i lite tabasco efter smak.

    Vill du ha vitlök i så kan du pressa i nu, eller hacka och bryna tidigare.
    Likaså om du vill ha morötter i, då kan du blanda i det efter att du tillsatt tomaterna. Du KAN, om du vill, tillsätta lite grädde eller cf, för att runda av.
    Om du vill ha champinjoner i så är det bara att tillsätta en eller ett par burkar.

    Låt puttra en stund och glöm inte att smaka av så att du får den som DU vill ha de.


    Hoppas det smakar! "
  12. 6
    Hejhopp!!

    Så här skrev jag i ett tidigare inlägg;

    "Lök (ca 3 till 1 kg färs) hackas och fräses mjukt.
    Lägg över i en gryta
    Bryn köttfärsen och "mosa" den så att det inte blir så stora bitar kvar. Salta, peppra med både vit och svart och cayenne och chili-peppar (ev. vitlökspeppar). Lägg också detta i grytan.

    Häll över krossade tomater (ca 3 burkar till 1 kg färs), lägg i 1-2 köttbuljongtärningar, häll i en skvätt (ca 1 dl kanske) heinz chilisås alt en klick tomatpuré, lite vatten (jag tar vatten och sköljer ur tomatburkarna).
    Droppa i lite tabasco efter smak.

    Vill du ha vitlök i så kan du pressa i nu, eller hacka och bryna tidigare.
    Likaså om du vill ha morötter i, då kan du blanda i det efter att du tillsatt tomaterna. Du KAN, om du vill, tillsätta lite grädde eller cf, för att runda av.
    Om du vill ha champinjoner i så är det bara att tillsätta en eller ett par burkar.

    Låt puttra en stund och glöm inte att smaka av så att du får den som DU vill ha de.


    Hoppas det smakar! "
  13. Medlem sedan
    Mar 2002
    #7
    Den ska koka i flera timmar (min kokar aldrig mindre än 4 timmar). Jag har i _mycket_ vitt vin som fâr koka in i köttfärsen innan jag slâr pâ tomaterna. Jag har även i selleri och morötter tillsammans med gul lök i början.
  14. 7
    Den ska koka i flera timmar (min kokar aldrig mindre än 4 timmar). Jag har i _mycket_ vitt vin som fâr koka in i köttfärsen innan jag slâr pâ tomaterna. Jag har även i selleri och morötter tillsammans med gul lök i början.
  15. Medlem sedan
    Mar 1998
    #8
    Inget långkok här! Köttfärssås är vår vardagspanikmat och den blir god utan att koka länge. Vet inte vad vi gör... tomatpuré, lök, krossade tomater, köttbuljong, örtkryddor...
  16. 8
    Inget långkok här! Köttfärssås är vår vardagspanikmat och den blir god utan att koka länge. Vet inte vad vi gör... tomatpuré, lök, krossade tomater, köttbuljong, örtkryddor...
  17. ingen vidare matlaga
    #9
    Tack så hemskt mycket för alla svar!

    Hittade en hel del längre bak när jag kom på att man kunde söka på "köttfärssås" också.

    Ni är flitiga här!!!
  18. 9
    Tack så hemskt mycket för alla svar!

    Hittade en hel del längre bak när jag kom på att man kunde söka på "köttfärssås" också.

    Ni är flitiga här!!!

Liknande trådar

  1. Köttfärssås
    By annchen in forum Ordet är fritt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 14:49
  2. köttfärssås i ugn
    By NYC-Maria in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-19, 18:08
  3. Köttfärssås..
    By Mian m7 in forum Ordet är fritt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 16:12
  4. köttfärssås
    By Valerina in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 10:43
  5. Köttfärssås
    By Evve in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 08:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar