Dop?
_0703 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Dop?

    Har ni funderat något på dop? Jag tänkte jag skulle ringa och boka tid idag.. förhoppningsvis är kyrkan ledig den 30/6. Har ni haft dop eller tänker ni ha? Vad är era funderingar runt detta och hur gamla tycker ni att dom "ska" vara när dom döps?
    Kram
    Prinsen Noah född 070303
  2. 1
    Dop? Har ni funderat något på dop? Jag tänkte jag skulle ringa och boka tid idag.. förhoppningsvis är kyrkan ledig den 30/6. Har ni haft dop eller tänker ni ha? Vad är era funderingar runt detta och hur gamla tycker ni att dom "ska" vara när dom döps?
    Kram
  3. Annie med Minna
    #2
    Jo vi har bokat dop. Blir i kyrkan den 17 juni. Minna är då nästan 3,5 månad. Den främsta anledningen till att jag vill ha dopet tidigt är att vår dopklänning är ganska liten (klänningen har gått i släkten i många år och är således ett måste). Släktingar och nära vänner kommer att bli bjudna. /Annie
  4. 2
    Jo vi har bokat dop. Blir i kyrkan den 17 juni. Minna är då nästan 3,5 månad. Den främsta anledningen till att jag vill ha dopet tidigt är att vår dopklänning är ganska liten (klänningen har gått i släkten i många år och är således ett måste). Släktingar och nära vänner kommer att bli bjudna. /Annie
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3

    Japp bokat!

    Till just den 30 juni, men det var å andra sidan preliminärbokat redan i december *skratt* eftersom vi väljer att gifta oss den dagen och således smidigt kastar in ett dop också. Men jag skall nog under veckan som kommer ringa och bekräfta att det verkligen blir dop då också. Rikard är då lite drygt 3 månader och vi kan nog inte vänta längre eftersom han är störst av våra gossar och dopklänningen var tight för Robin när han var 3½ månad. Men mamma skall göra lite ändringar, bl a sy i en dragkedja bak i stället för knapparna, så kan man öppna upp lite mer. Den skall även lämnas till mamma för lite broderiarbete. Vi broderar in varje barns namn och dopdatum på klänningen. Vi är först ut med att använda den (trots att den är väldigt gammal) och har då valt att förhoppningsvis få till en tradition där alla barn får sitt namn inbroderat.
    Vi tycker att kring 3 månader är precis lagom tidpunkt för dop/namnceremoni eftersom de annars blir så tunga att bära på ;-)
  6. 3
    Japp bokat! Till just den 30 juni, men det var å andra sidan preliminärbokat redan i december *skratt* eftersom vi väljer att gifta oss den dagen och således smidigt kastar in ett dop också. Men jag skall nog under veckan som kommer ringa och bekräfta att det verkligen blir dop då också. Rikard är då lite drygt 3 månader och vi kan nog inte vänta längre eftersom han är störst av våra gossar och dopklänningen var tight för Robin när han var 3½ månad. Men mamma skall göra lite ändringar, bl a sy i en dragkedja bak i stället för knapparna, så kan man öppna upp lite mer. Den skall även lämnas till mamma för lite broderiarbete. Vi broderar in varje barns namn och dopdatum på klänningen. Vi är först ut med att använda den (trots att den är väldigt gammal) och har då valt att förhoppningsvis få till en tradition där alla barn får sitt namn inbroderat.
    Vi tycker att kring 3 månader är precis lagom tidpunkt för dop/namnceremoni eftersom de annars blir så tunga att bära på ;-)
  7. Medlem sedan
    May 2001
    #4
    Vi har bokat den 16 juni, vi ville ha det innan alla drar iväg på semestrar:-)
  8. 4
    Vi har bokat den 16 juni, vi ville ha det innan alla drar iväg på semestrar:-)
  9. Medlem sedan
    Nov 2000
    #5
    Nej, vi döper inte. Vi är inte troende och vill att våra barn ska få välja själva som vuxna.

    Däremot skulle jag kunna tänka mig att gifta mig, men inte i kyrkan då. Fast äktenskapet är ju ändå en religiös rit. Ja, så konsekvent är jag, haha. En icke troende romantiker helt enkelt :-)
  10. 5
    Nej, vi döper inte. Vi är inte troende och vill att våra barn ska få välja själva som vuxna.

    Däremot skulle jag kunna tänka mig att gifta mig, men inte i kyrkan då. Fast äktenskapet är ju ändå en religiös rit. Ja, så konsekvent är jag, haha. En icke troende romantiker helt enkelt :-)
  11. elin med Vira
    #6
    Vira kommer inte döpas. Hedda är heller inte döpt. Vi är inte troende o ser inte att de måste döpas bara för att "man brukar" döpa småbarn utan de får välja själva senare i livet.
  12. 6
    Vira kommer inte döpas. Hedda är heller inte döpt. Vi är inte troende o ser inte att de måste döpas bara för att "man brukar" döpa småbarn utan de får välja själva senare i livet.
  13. Medlem sedan
    Feb 2003
    #7
    Jag var nog för dop tills allt för många liksom berättade för mig att vi absolut måste ha dop på ett väldigt otrevligt och förmyndaraktikt vis. Nu känns det inte lockande alls faktiskt..

    Tycker det är så många som sagt åt mig vad vi ska/måste/inte får göra på senare tid och en massa saker som kanske hade varit roliga att göra om de fått vara opretantiösa bara känns som jobbiga tvång..

    Alla verkar ha så stora förväntningar på första syskonbarnet/barnbarnet/barnbarnsbarnet och de vill liksom att vi ska göra allt det de hade önskat de hade gjort.
  14. 7
    Jag var nog för dop tills allt för många liksom berättade för mig att vi absolut måste ha dop på ett väldigt otrevligt och förmyndaraktikt vis. Nu känns det inte lockande alls faktiskt..

    Tycker det är så många som sagt åt mig vad vi ska/måste/inte får göra på senare tid och en massa saker som kanske hade varit roliga att göra om de fått vara opretantiösa bara känns som jobbiga tvång..

    Alla verkar ha så stora förväntningar på första syskonbarnet/barnbarnet/barnbarnsbarnet och de vill liksom att vi ska göra allt det de hade önskat de hade gjort.
  15. Medlem sedan
    Oct 2005
    #8
    Visst kommer hon att döpas men under sommaren när släktens präst kommer på semester till de nordligare breddgraderna då kommer hon vara ca 4månader.
  16. 8
    Visst kommer hon att döpas men under sommaren när släktens präst kommer på semester till de nordligare breddgraderna då kommer hon vara ca 4månader.
  17. Medlem sedan
    Jan 2006
    #9

    Ja, vi ska ha dop

    men tänkte ha det senare, typ i början av augusti. Men nu när jag läser hur tidigt ni ska ha dopet, så blir jag lite osäker. Men jag tror nog ändå att det blir augusti.

    Vi är lite troende. Vi går i kyrkan ibland, på allahelgona och sådant. Men inte helt utövande. Sen håller jag med att barnet får välja själv senare i livet. Det är ju okej att gå ur kyrkan. Det är ju inte skadligt att vara med.
    Ylva m ängeln Agnes f/d 060107 och Adam f 070404
    www.simplesite.com/agnes
  18. 9
    Ja, vi ska ha dop men tänkte ha det senare, typ i början av augusti. Men nu när jag läser hur tidigt ni ska ha dopet, så blir jag lite osäker. Men jag tror nog ändå att det blir augusti.

    Vi är lite troende. Vi går i kyrkan ibland, på allahelgona och sådant. Men inte helt utövande. Sen håller jag med att barnet får välja själv senare i livet. Det är ju okej att gå ur kyrkan. Det är ju inte skadligt att vara med.
  19. Medlem sedan
    Jan 2006
    #10

    Vad jobbigt

    Jag får också höra mycket om hur man SKA göra. Men mest från vänner i vår närhet. Jag tycker det är jättejobbigt när andra ska lägga sig i utan att ha blivit tillfrågade. Jag brukar kunna bli lite otrevlig då, och få lite avig inställning till dom personerna sen.

    Gör precis som ni vill. Skit i vad släkt och vänner säger. Helt och hållet. Hoppas ni får det som ni vill ha det.

    Kramar
    Ylva m ängeln Agnes f/d 060107 och Adam f 070404
    www.simplesite.com/agnes
  20. 10
    Vad jobbigt Jag får också höra mycket om hur man SKA göra. Men mest från vänner i vår närhet. Jag tycker det är jättejobbigt när andra ska lägga sig i utan att ha blivit tillfrågade. Jag brukar kunna bli lite otrevlig då, och få lite avig inställning till dom personerna sen.

    Gör precis som ni vill. Skit i vad släkt och vänner säger. Helt och hållet. Hoppas ni får det som ni vill ha det.

    Kramar
  21. Medlem sedan
    Dec 2002
    #11

    Japp

    Jag håller på för fullt å planera. Vi ska ha dop på midsommarafton. Jag gillar att det är en spesiell dag. Till sonen hade jag dopet på första advent.
    Så jag kommer bjud på kaffe och tårta bara. Sen är tanken att släkten ska åka hem och dom närmaste vännerna ska stanna kvar och grilla på kvällen. Vi kommer ha dop kl 15.
    Mamma till 4 barn + 1 bonus.
    http://doftranka.blogspot.com/
  22. 11
    Japp Jag håller på för fullt å planera. Vi ska ha dop på midsommarafton. Jag gillar att det är en spesiell dag. Till sonen hade jag dopet på första advent.
    Så jag kommer bjud på kaffe och tårta bara. Sen är tanken att släkten ska åka hem och dom närmaste vännerna ska stanna kvar och grilla på kvällen. Vi kommer ha dop kl 15.
  23. Medlem sedan
    Jul 2000
    #12
    Vi har preliminärbokat
    dopet till den 1 juli. Kollar på om hembygdsgården här är ledig. Mellangrabben e döpt ute på en annan hembygdsgård å det var så mysigt.
    Fixar nog lite mat efter till de långväga släktingarna.
  24. 12
    Vi har preliminärbokat
    dopet till den 1 juli. Kollar på om hembygdsgården här är ledig. Mellangrabben e döpt ute på en annan hembygdsgård å det var så mysigt.
    Fixar nog lite mat efter till de långväga släktingarna.
  25. Medlem sedan
    Jan 2003
    #13
    Ja, tyvärr blir det dop här! Det var en stor konflikt mellan mig och sambon inför första dopet. Jag ville inte att Simone skulle döpas men fick igenom några andra saker som var viktiga för mig mot att vi enades om att ha ett dop. Kompromisslösning, alltså. Nu måste vi ju döpa Emmy också för annars blir det orättvist.

    Jag själv är varken döpt eller konfirmerad och tycker att kristendomen står för mycket som jag inte kan ställa upp på. Har inga polare eller släktingar som kan vara faddrar för de är inte konfirmerade själva.

    Tänker ta så lite ansvar som möjligt för dopet och låta sambon fixa arrangemanget. Emmy lär väl döpas i den gigantiska domkyrkan i Skara och det är ju iofs rätt kul!

    Kram Hanna
  26. 13
    Ja, tyvärr blir det dop här! Det var en stor konflikt mellan mig och sambon inför första dopet. Jag ville inte att Simone skulle döpas men fick igenom några andra saker som var viktiga för mig mot att vi enades om att ha ett dop. Kompromisslösning, alltså. Nu måste vi ju döpa Emmy också för annars blir det orättvist.

    Jag själv är varken döpt eller konfirmerad och tycker att kristendomen står för mycket som jag inte kan ställa upp på. Har inga polare eller släktingar som kan vara faddrar för de är inte konfirmerade själva.

    Tänker ta så lite ansvar som möjligt för dopet och låta sambon fixa arrangemanget. Emmy lär väl döpas i den gigantiska domkyrkan i Skara och det är ju iofs rätt kul!

    Kram Hanna
  27. Medlem sedan
    Mar 2005
    #14
    25 augusti har vi bokat kyrkan för dop! Men jag ser att det verkar vara sent i jämförelse med er andra?! Han kommer då vara 5½ månad. Stora syster var 5 månader och jag tyckte det var en lagom ålder.

    Dock är jag orolig för dopklänningen då Elias är mycke större än storasyster..får väl lägga ut den annars :-)
  28. 14
    25 augusti har vi bokat kyrkan för dop! Men jag ser att det verkar vara sent i jämförelse med er andra?! Han kommer då vara 5½ månad. Stora syster var 5 månader och jag tyckte det var en lagom ålder.

    Dock är jag orolig för dopklänningen då Elias är mycke större än storasyster..får väl lägga ut den annars :-)
  29. Medlem sedan
    Jun 2003
    #15
    Axel ska döpas men det är inte helt lätt att hitta en tid, den kyrkan närmast oss stänger över sommaren och de andra runt omkring verkar vara fullbokade, dessutom har vi så stor släkt att vi måste låna lokal och då finns det knappt några tider kvar. Nu i nuläget satsar vi på augusti, då A kommer vara 5 månader vilket jag tycker är lagom.
    Men det kommer säkert bli en del synpunkter på det då svärmor tycker man ska ha dop inom en månad.... Så vi har i några veckors tid fått höra en del tjat om när det kommer bli men denna gång ska vi göra som vi vill. Så det så
  30. 15
    Axel ska döpas men det är inte helt lätt att hitta en tid, den kyrkan närmast oss stänger över sommaren och de andra runt omkring verkar vara fullbokade, dessutom har vi så stor släkt att vi måste låna lokal och då finns det knappt några tider kvar. Nu i nuläget satsar vi på augusti, då A kommer vara 5 månader vilket jag tycker är lagom.
    Men det kommer säkert bli en del synpunkter på det då svärmor tycker man ska ha dop inom en månad.... Så vi har i några veckors tid fått höra en del tjat om när det kommer bli men denna gång ska vi göra som vi vill. Så det så
  31. Medlem sedan
    Feb 2004
    #16
    Den 3 juni blir det dop för lilla Alma. Denna gång blir det ganska tidigt dop, hon kommer att vara 2½ mån. Sonen var fyra månader när han döptes. Men jag ville ha det innan sommaren drar igång och dom flesta drar på semester.
  32. 16
    Den 3 juni blir det dop för lilla Alma. Denna gång blir det ganska tidigt dop, hon kommer att vara 2½ mån. Sonen var fyra månader när han döptes. Men jag ville ha det innan sommaren drar igång och dom flesta drar på semester.
  33. Medlem sedan
    Aug 2006
    #17
    Ringde och bokade kyrka och tillhörande lokal, men som jag trodde var de fullbokat den 30, så de får bli den första juli i stället. De är ju i och för sej bara dagen efter men jag hade nog hellre velat haft den 30. Hur många kommer ni att bli på era dop? Jag fick oss till ca 20 st, med barn 32. Är de många?
  34. 17
    Ringde och bokade kyrka och tillhörande lokal, men som jag trodde var de fullbokat den 30, så de får bli den första juli i stället. De är ju i och för sej bara dagen efter men jag hade nog hellre velat haft den 30. Hur många kommer ni att bli på era dop? Jag fick oss till ca 20 st, med barn 32. Är de många?
  35. Medlem sedan
    Apr 2003
    #18
    Fadder behöver inte vara konfirmerad men döpt så du kanske kan hitta någon fadder i alla fall!

    Namnsermoni är ju inte helt fel heller! Som man kan ha själv hemma för att barnet skall få en namngivningsdag!
  36. 18
    Fadder behöver inte vara konfirmerad men döpt så du kanske kan hitta någon fadder i alla fall!

    Namnsermoni är ju inte helt fel heller! Som man kan ha själv hemma för att barnet skall få en namngivningsdag!
  37. Medlem sedan
    Apr 2003
    #19
    Oj det låter jobbigt att alla skall vara med och bestämma vad ni skall göra och inte göra!

    Jag skulle göra helt tvärt om och vägra allt när alla bara tjatar.

    Har flera kompisar som har namngivningssermoni på sitt sätt. Bjudit in släkt och vänner och haft en egen sermoni. En läste vad varje namn betydde och tände ett ljus för varje namn. Faddrarna läste var sina dikter de letat upp. Ja det finns mycket man kan hitta på! Tror till och med att de skålade i champange för varje namn barnet fick också!
  38. 19
    Oj det låter jobbigt att alla skall vara med och bestämma vad ni skall göra och inte göra!

    Jag skulle göra helt tvärt om och vägra allt när alla bara tjatar.

    Har flera kompisar som har namngivningssermoni på sitt sätt. Bjudit in släkt och vänner och haft en egen sermoni. En läste vad varje namn betydde och tände ett ljus för varje namn. Faddrarna läste var sina dikter de letat upp. Ja det finns mycket man kan hitta på! Tror till och med att de skålade i champange för varje namn barnet fick också!
  39. Medlem sedan
    Apr 2003
    #20
    32 med barn är nog helt lagom. Inte super många. Det är ju lite upp till sig själv vilka man vill bjuda. Jag tror vi kommer vara lite flera!
  40. 20
    32 med barn är nog helt lagom. Inte super många. Det är ju lite upp till sig själv vilka man vill bjuda. Jag tror vi kommer vara lite flera!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar