pratar inte rent..
Språk- och talstörningar
  1. Mammabus
    #1

    pratar inte rent..

    Vi har en liten tjej på tre år. HOn har ett fantastiskt ordförråd och pratar otroligt mycket. Sjunger och fixar och är otroligt verbal.
    Problemet är at thon inte pratar rent.
    KOmpisarna förstår henne inte oc jag märker att vissa i hennes omgivning inte heller förstår henne utan tittar på mig för att jag ska tolka.
    Känns svårt.
    När ska man tänka att de "ska" prata rent? Bör jag öva med henne så att hon börjar? Hon har t.ex. svårt med s - ljud i början av ord om det följs av en konsonant.
    Hon säger Sol och Sommar men Ko (sko) och tol (stol)

    Jag försöker att öva med henne och jag ger henne feed back hela dagarna. Speglar orden hon säger och "rättar" henne när det behövs.

    vad mer göra? bör jag vara orolig??
  2. 1
    pratar inte rent.. Vi har en liten tjej på tre år. HOn har ett fantastiskt ordförråd och pratar otroligt mycket. Sjunger och fixar och är otroligt verbal.
    Problemet är at thon inte pratar rent.
    KOmpisarna förstår henne inte oc jag märker att vissa i hennes omgivning inte heller förstår henne utan tittar på mig för att jag ska tolka.
    Känns svårt.
    När ska man tänka att de "ska" prata rent? Bör jag öva med henne så att hon börjar? Hon har t.ex. svårt med s - ljud i början av ord om det följs av en konsonant.
    Hon säger Sol och Sommar men Ko (sko) och tol (stol)

    Jag försöker att öva med henne och jag ger henne feed back hela dagarna. Speglar orden hon säger och "rättar" henne när det behövs.

    vad mer göra? bör jag vara orolig??
  3. Hablogoped
    #2
    Hej!

    Det du beskriver, att s-ljudet finns som enda konsonant före vokal (sommar), men försvinner i ord där det är kombinerat med en annan konsonant (sko, stol), är helt adekvat för åldern. Det är ett steg i den vanliga språkutvecklingen.
    Håll koll så att hon fortsätter vilja prata och inte blir besvärad, bara. Du behöver inte rätta henne, det räcker att "spegla rätt".
  4. 2
    Hej!

    Det du beskriver, att s-ljudet finns som enda konsonant före vokal (sommar), men försvinner i ord där det är kombinerat med en annan konsonant (sko, stol), är helt adekvat för åldern. Det är ett steg i den vanliga språkutvecklingen.
    Håll koll så att hon fortsätter vilja prata och inte blir besvärad, bara. Du behöver inte rätta henne, det räcker att "spegla rätt".
  5. Mammabus
    #3
    tack! Då vet jag att jag bara behöver spegla, inte rätta och öva.

    Vad tror du om otydligheten i övrigt? Trror du det räcker med att vi vuxna är lite "övertydliga" när vi pratar så löser det sig på vägen?
  6. 3
    tack! Då vet jag att jag bara behöver spegla, inte rätta och öva.

    Vad tror du om otydligheten i övrigt? Trror du det räcker med att vi vuxna är lite "övertydliga" när vi pratar så löser det sig på vägen?
  7. Medlem sedan
    Nov 2006
    #4
    Hej!
    Pröva med praxisalfabetet. Vi hade liknande problem med vår store son, han kunde säga f-ljudet i ord men sa S i början av ord. Så fick vi praxisalfabetet av logopeden med f-ljudet (en raket som fffffffffff med tillhörande handrörelse när raketen åker iväg). Efter mindre än två veckor sa han det rätt.

    Ta hjälp av logoped om du är orolig! Vi tyckte inte det behövdes först med vår store son, men så här i efterhand är jag oerhört tacksam att vi fick den hjälpen. I dag går han i ettan och följer "normal-mallen", kanske litet i nederkant vad gäller läsning, men ack så bra!

    Vår mindre son, 4 år i sommar, har däremot grav språkstörning och kanske mer. Han har dock börjat säga ord. Jag ringde till logopeden och frågade vad man gör när de inte säger det rent, vilket är fallet i de ord som kommer nu. Hon förklarade att det kommer men att man gärna kan säga (spegla som du säger...) ordet tydligt igen, fråga om det är det som han menar... Hon sa också att det var bra att han försöker säga hela orden (som uschkaaaana för rutschkana) och inte hoppar över stavelser...)

    Hälsningar och lycka till
    Anna
  8. 4
    Hej!
    Pröva med praxisalfabetet. Vi hade liknande problem med vår store son, han kunde säga f-ljudet i ord men sa S i början av ord. Så fick vi praxisalfabetet av logopeden med f-ljudet (en raket som fffffffffff med tillhörande handrörelse när raketen åker iväg). Efter mindre än två veckor sa han det rätt.

    Ta hjälp av logoped om du är orolig! Vi tyckte inte det behövdes först med vår store son, men så här i efterhand är jag oerhört tacksam att vi fick den hjälpen. I dag går han i ettan och följer "normal-mallen", kanske litet i nederkant vad gäller läsning, men ack så bra!

    Vår mindre son, 4 år i sommar, har däremot grav språkstörning och kanske mer. Han har dock börjat säga ord. Jag ringde till logopeden och frågade vad man gör när de inte säger det rent, vilket är fallet i de ord som kommer nu. Hon förklarade att det kommer men att man gärna kan säga (spegla som du säger...) ordet tydligt igen, fråga om det är det som han menar... Hon sa också att det var bra att han försöker säga hela orden (som uschkaaaana för rutschkana) och inte hoppar över stavelser...)

    Hälsningar och lycka till
    Anna
  9. Medlem sedan
    Nov 2006
    #5
    Ps. Du kan gärna gå in på följande hemsida för tips ang. detta:

    http://www.blom.just.nu
  10. 5
    Ps. Du kan gärna gå in på följande hemsida för tips ang. detta:

    http://www.blom.just.nu
  11. Hablogoped
    #6
    Hej!

    Hon är så liten, och jag vet ju inte hur hon låter.

    Mitt råd är att ni är vaksamma på om hon slutar vara kommunikativ och pratglad, om hon blir utsatt bland kompisar. Gå på fyraårskontrollen på BVC och om det då visar sig att hon har språkliga svårigheter kvar så se till att hon får träffa en logoped. Anledningen till att jag inte tycker ni behöver vara oroliga nu är att hon pratar mycket och har stort ordförråd.

    En viktig grej är att försäkra sig om att hon förstår talat språk bra. Gör hon det och hennes "pratfel" är av den karaktären som du beskriver, d v s alla språkljud finns men hon förenklar på "knöliga" ställen så är det inga problem.

    Men som sagt, jag har inte hela bilden. Tvekar du, så ring logopedmottagningen där du bor för rådgivning! Skall jag våga mig på att tro någonting så är det att det löser sig på vägen.

    Förlåt min ordrikedom!
  12. 6
    Hej!

    Hon är så liten, och jag vet ju inte hur hon låter.

    Mitt råd är att ni är vaksamma på om hon slutar vara kommunikativ och pratglad, om hon blir utsatt bland kompisar. Gå på fyraårskontrollen på BVC och om det då visar sig att hon har språkliga svårigheter kvar så se till att hon får träffa en logoped. Anledningen till att jag inte tycker ni behöver vara oroliga nu är att hon pratar mycket och har stort ordförråd.

    En viktig grej är att försäkra sig om att hon förstår talat språk bra. Gör hon det och hennes "pratfel" är av den karaktären som du beskriver, d v s alla språkljud finns men hon förenklar på "knöliga" ställen så är det inga problem.

    Men som sagt, jag har inte hela bilden. Tvekar du, så ring logopedmottagningen där du bor för rådgivning! Skall jag våga mig på att tro någonting så är det att det löser sig på vägen.

    Förlåt min ordrikedom!
  13. smyger lite idag
    #7

    Det skulle

    nästan kunna vara min treåring som du beskriver Vi tar det dock med ro eftersom vi har ett gravt språkstört barn och flera barn som "bara" varit sena med språkljuden. Vi lyssnar på vad hon säger och tycker att hon har ett utmärkt språk fast inte alla språkljud ännu. Det går dock framåt hela tiden. Eftersom dagis påtalat hennes uttal har jag kontaktat logopedmottagningen, så vi ska dit någon gång efter sommaren för en kontroll. Inte för att vi föräldrar är oroliga utan för att dagis ser det som ett problem. Vår bvc-sköterska tycker dock att vår dotter har ett "utmärkt" språk. Vi funderar på att redan nu be om ett intyg från logopeden för dagis motiverar att de inte vill flytta upp henne till storabarnsavdelningen med att hon, enligt dem, är sen språkligt. Vi tycker att det nog borde vara bättre för henne att gå med jämnåriga och äldre barn än att gå med yngre barn ifall uttalet ska gå framåt.
  14. 7
    Det skulle nästan kunna vara min treåring som du beskriver Vi tar det dock med ro eftersom vi har ett gravt språkstört barn och flera barn som "bara" varit sena med språkljuden. Vi lyssnar på vad hon säger och tycker att hon har ett utmärkt språk fast inte alla språkljud ännu. Det går dock framåt hela tiden. Eftersom dagis påtalat hennes uttal har jag kontaktat logopedmottagningen, så vi ska dit någon gång efter sommaren för en kontroll. Inte för att vi föräldrar är oroliga utan för att dagis ser det som ett problem. Vår bvc-sköterska tycker dock att vår dotter har ett "utmärkt" språk. Vi funderar på att redan nu be om ett intyg från logopeden för dagis motiverar att de inte vill flytta upp henne till storabarnsavdelningen med att hon, enligt dem, är sen språkligt. Vi tycker att det nog borde vara bättre för henne att gå med jämnåriga och äldre barn än att gå med yngre barn ifall uttalet ska gå framåt.

Liknande trådar

  1. Hoppas inte Rent-Hus tanterna kommer!
    By häxan surtant in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-09, 19:20
  2. Pratar inte om sex - gör det
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-08-11, 08:05
  3. Snart pratar hon ju rent...
    By Jenny m 3 in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 09:06
  4. Vi pratar inte
    By olyckligt äktenskap in forum Sex & erotik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 14:48
  5. Pratar inte.
    By Jeswi in forum _0401 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 01:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar