Fem tänder ska bort!
Downs Syndrom
  1. Medlem sedan
    Dec 1999
    #1

    Fem tänder ska bort!

    Idag har Emma varit hos tandläkaren och han sa att fem tänder ska bort till att börja med! Hennes tänder växer huller om buller i munnen och får inte plats alls och det är nu nya på väg så för att hjälpa de nya som ska komma så väljer de att ta bort dessa tänderna redan nu. Innan sa de att det skulle göras när hon var 10-12 år gammal. Han tyckte man kunde prova att dra ut dem i vaket tillstånd men det tycker inte jag är någon bra idé! Någon annan här med barn som dragit ut tänder och som haft tandställning? Jag antar att Emma inte får tandställningen på några år än men jag vet faktiskt inte?!
  2. 1
    Fem tänder ska bort! Idag har Emma varit hos tandläkaren och han sa att fem tänder ska bort till att börja med! Hennes tänder växer huller om buller i munnen och får inte plats alls och det är nu nya på väg så för att hjälpa de nya som ska komma så väljer de att ta bort dessa tänderna redan nu. Innan sa de att det skulle göras när hon var 10-12 år gammal. Han tyckte man kunde prova att dra ut dem i vaket tillstånd men det tycker inte jag är någon bra idé! Någon annan här med barn som dragit ut tänder och som haft tandställning? Jag antar att Emma inte får tandställningen på några år än men jag vet faktiskt inte?!
  3. Prissan och Baby D
    #2
    Det vete katten om jag skulle gå med på, att ha henne vaken, ärligt talat!

    Det resonemanget från en barntandläkare har jag lite svårt att förstå. Det är ju inte bara smärtan som är skrämmande utan hela situationen.
  4. 2
    Det vete katten om jag skulle gå med på, att ha henne vaken, ärligt talat!

    Det resonemanget från en barntandläkare har jag lite svårt att förstå. Det är ju inte bara smärtan som är skrämmande utan hela situationen.
  5. Medlem sedan
    Apr 1999
    #3
    4 tänder har dom tagit bort på Oscar.
    han var sövd då, hade aldrig accepterat att han skulle vara vaken.
    som det är nu älskar han tandläkaren, men hade de dragit tänderna utan att söva hade han nog aldrig velat träffa tandläkaren igen.

    oscar var 8 år när de drog tänderna och det har inte varit några problem med det.
    i Höst ska han träffa tandregleringen och bestämma när det är dags för tandställning.

    Be att Emma får sova eller i alla fall ha lustgas.

    Lycka till.

    Helena
  6. 3
    4 tänder har dom tagit bort på Oscar.
    han var sövd då, hade aldrig accepterat att han skulle vara vaken.
    som det är nu älskar han tandläkaren, men hade de dragit tänderna utan att söva hade han nog aldrig velat träffa tandläkaren igen.

    oscar var 8 år när de drog tänderna och det har inte varit några problem med det.
    i Höst ska han träffa tandregleringen och bestämma när det är dags för tandställning.

    Be att Emma får sova eller i alla fall ha lustgas.

    Lycka till.

    Helena
  7. Medlem sedan
    Dec 1999
    #4
    Hej!

    Tog de alla fyra på samma gång?

    Ja, jag har bestämt mig de får söva Emma! Jag går inte med på något annat! Jag har själv en fruktansvärd tandläkarskräck som jag tror uppstod i samband med att några tänder drogs ut när jag var något yngre än Emma!
  8. 4
    Hej!

    Tog de alla fyra på samma gång?

    Ja, jag har bestämt mig de får söva Emma! Jag går inte med på något annat! Jag har själv en fruktansvärd tandläkarskräck som jag tror uppstod i samband med att några tänder drogs ut när jag var något yngre än Emma!
  9. Medlem sedan
    Dec 1999
    #5
    Ja du har så rätt så! Jag ska genast ringa och be dem ordna med så hon sövs!
  10. 5
    Ja du har så rätt så! Jag ska genast ringa och be dem ordna med så hon sövs!
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6
    Har ett syskonbarn som hade en liknande situation, men det var fler tänder som skulle bort. Han fick sin tandställning så snart alla tänder var utdragna. De har hållt på länge med dessa tänder, de drog ibland 2 åt gången men inte mer. Skulle inte vilja att dom drog ut tänder på Linnea i vaket tillstånd.
  12. 6
    Har ett syskonbarn som hade en liknande situation, men det var fler tänder som skulle bort. Han fick sin tandställning så snart alla tänder var utdragna. De har hållt på länge med dessa tänder, de drog ibland 2 åt gången men inte mer. Skulle inte vilja att dom drog ut tänder på Linnea i vaket tillstånd.
  13. Medlem sedan
    Apr 1999
    #7
    Ja dom tog alla på samma gång.
    han hade två ny på gång bakom och det fanns inte plats för dom alls.
    Nu har han en söt glugg mellan framtänderna, men dom sitter mer där dom ska .
    hans tänder kommer också huller om buller och i två rader som på en haj.sedan finns inte alla tandanlagen heller men det kommer inte att märkas efter att man haft tandställning och alla tänder är på plats.
    Oscar har ju så trång mun så det är bara bra att alla anlag inte finns, då behöver vi kanske inte dra ut några permanenta tänder.

    Helena
  14. 7
    Ja dom tog alla på samma gång.
    han hade två ny på gång bakom och det fanns inte plats för dom alls.
    Nu har han en söt glugg mellan framtänderna, men dom sitter mer där dom ska .
    hans tänder kommer också huller om buller och i två rader som på en haj.sedan finns inte alla tandanlagen heller men det kommer inte att märkas efter att man haft tandställning och alla tänder är på plats.
    Oscar har ju så trång mun så det är bara bra att alla anlag inte finns, då behöver vi kanske inte dra ut några permanenta tänder.

    Helena
  15. Medlem sedan
    Feb 2005
    #8

    Om jag tänker på

    vilken enorm tandläkarskräck jag haft genom åren pga en kass tandläkare på mellanstadiet; ja då skulle jag aldrig riskera att det skulle kunna drabba Gyril.
    Kort sagt, jag hade aldrig gått med på att dra tänder på ett barn utan narkos.
    Oavsett ds eller ej.

    Stå på dig i den frågan!
  16. 8
    Om jag tänker på vilken enorm tandläkarskräck jag haft genom åren pga en kass tandläkare på mellanstadiet; ja då skulle jag aldrig riskera att det skulle kunna drabba Gyril.
    Kort sagt, jag hade aldrig gått med på att dra tänder på ett barn utan narkos.
    Oavsett ds eller ej.

    Stå på dig i den frågan!
  17. Prissan och Baby D
    #9
    Ja, stå på dig, helt klart.
  18. 9
    Ja, stå på dig, helt klart.
  19. Medlem sedan
    Dec 1999
    #10
    Tyvärr hade Emma alla anlagen så det kanske inte lär räcka med dess fem då! Hon har jättetrångt i munnen!
  20. 10
    Tyvärr hade Emma alla anlagen så det kanske inte lär räcka med dess fem då! Hon har jättetrångt i munnen!
  21. Medlem sedan
    Dec 2002
    #11
    Nej, det låter inte som en bra idé att dra dem i vaket tillstånd, jag tycker också ni ska kräva att hon får narkos. Emil får vissa behandlingar regelbundet under narkos för att de är så jobbiga - men så jobbiga som att dra ut fem tänder är de inte. Tandställning har inte mina ungar fått ännu (det kommer säkert) men jag hade det från jag var sexton år till nitton år. Tror bara man sätter det på de riktiga tänderna, men jag är inte hundra.
  22. 11
    Nej, det låter inte som en bra idé att dra dem i vaket tillstånd, jag tycker också ni ska kräva att hon får narkos. Emil får vissa behandlingar regelbundet under narkos för att de är så jobbiga - men så jobbiga som att dra ut fem tänder är de inte. Tandställning har inte mina ungar fått ännu (det kommer säkert) men jag hade det från jag var sexton år till nitton år. Tror bara man sätter det på de riktiga tänderna, men jag är inte hundra.

Liknande trådar

  1. tappade tänder, nya tänder?
    By PiaD1978 in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-13, 21:10
  2. Ta bort tänder påhund - pris?
    By Linda_T_M_ in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-12, 20:24
  3. Vill bort bort bort..
    By LiZ. in forum Resesnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-09, 13:56
  4. Vilka här har tänder/inte tänder och
    By ullen in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 12:32
  5. Operera bort tänder?
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 06:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar