har storlek med mognad att
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Feb 2000
    #1

    har storlek med mognad att

    göra, alltså mognar storväxta (långa eller kraftiga) barn tidigare än småväxta?
    vad tror ni?
  2. 1
    har storlek med mognad att göra, alltså mognar storväxta (långa eller kraftiga) barn tidigare än småväxta?
    vad tror ni?
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2
    Tänker du fysiskt?
  4. 2
    Tänker du fysiskt?
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3
    nää, allmänt :-)
    tror du att ex en lång 3åring är före en kort 3åring i sin utveckling?
  6. 3
    nää, allmänt :-)
    tror du att ex en lång 3åring är före en kort 3åring i sin utveckling?
  7. Medlem sedan
    Feb 2000
    #4
    alltså: känslomässigt, verbalt, motoriskt, vadsomhelst.
    spekulera fritt fårn hjärtat bara!
  8. 4
    alltså: känslomässigt, verbalt, motoriskt, vadsomhelst.
    spekulera fritt fårn hjärtat bara!
  9. Medlem sedan
    Dec 2001
    #5
    Nä, min son är storväxt, lång, men född sent på året och han kan vara mindre mogen än sina kompisar som är mindre i växten.
  10. 5
    Nä, min son är storväxt, lång, men född sent på året och han kan vara mindre mogen än sina kompisar som är mindre i växten.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    Nja, det är nog lite olika. Folk tror ofta att storväxta barn är äldre än vad de är och därför blir förväntningarna på dessa barn större. Eftersom de får större utmaningar hela tiden så mognar de snabbarre om de är mottagliga för det.
    Milla
  12. 6
    Nja, det är nog lite olika. Folk tror ofta att storväxta barn är äldre än vad de är och därför blir förväntningarna på dessa barn större. Eftersom de får större utmaningar hela tiden så mognar de snabbarre om de är mottagliga för det.
    Milla
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7

    nej

    det tror inte jag.
  14. 7
    nej det tror inte jag.
  15. rubinen
    #8
    Nej det tror jag inte, min dotter har alltid varit längre än alla de andra barnen på dagis men "efter" i en del annat.
  16. 8
    Nej det tror jag inte, min dotter har alltid varit längre än alla de andra barnen på dagis men "efter" i en del annat.
  17. Medlem sedan
    Feb 2000
    #9
    jag är "stackars decemberbarn", men alltid varit längst, störst och bäst i klassen :-) jag hade tur som föddes på rätt sida datumgränsen, annars hade jag fått gå i skolan med _ännu_ mindre barn :-)
  18. 9
    jag är "stackars decemberbarn", men alltid varit längst, störst och bäst i klassen :-) jag hade tur som föddes på rätt sida datumgränsen, annars hade jag fått gå i skolan med _ännu_ mindre barn :-)
  19. Medlem sedan
    Feb 2000
    #10
    bra teori där!
    min dotter har lidit av sin längd, hon har alltid blivit behandlad som bra mycket äldre än vad hon är.
    nu har hon slutat växa sen ett par år, och det är faktiskt skönt :-)
  20. 10
    bra teori där!
    min dotter har lidit av sin längd, hon har alltid blivit behandlad som bra mycket äldre än vad hon är.
    nu har hon slutat växa sen ett par år, och det är faktiskt skönt :-)
  21. Medlem sedan
    Dec 2001
    #11
    Min son går med sina 97or, vi valde att göra så och det har fungerat bra.
  22. 11
    Min son går med sina 97or, vi valde att göra så och det har fungerat bra.
  23. Medlem sedan
    Oct 2006
    #12
    Tror jag inte, jag är ju skitbarnslig och storväxt

    Nejdå, jag har haft lillgamla och ickelillgamla barn, de ör olika stora alla tre (om man jämför vid samma ålder).

    Den som hela tiden varit störst för sin ålder är inte tidig motoriskt utan har varit sist med allt sånt, mittemellansorten var tidigast och den spädaste var mittemellan med motoriken.

    Hittar inget mönster mer än att ju tidigare med motoriken, desto sämre tal och tvärtom. Inte är det könsbundet heller.
  24. 12
    Tror jag inte, jag är ju skitbarnslig och storväxt

    Nejdå, jag har haft lillgamla och ickelillgamla barn, de ör olika stora alla tre (om man jämför vid samma ålder).

    Den som hela tiden varit störst för sin ålder är inte tidig motoriskt utan har varit sist med allt sånt, mittemellansorten var tidigast och den spädaste var mittemellan med motoriken.

    Hittar inget mönster mer än att ju tidigare med motoriken, desto sämre tal och tvärtom. Inte är det könsbundet heller.
  25. Medlem sedan
    Feb 2000
    #13
    jag har iaf alltid önskat mig ett "litet" barn, alltså småväxt, kort och magert :-)
    (det är lite tabu att säga, jag tycker bara att det hade varit lite spännande)
    men mina barn är som tagna ur 30talsaffischer på idealmänniskor, långa, slanka, muskulösa med kraftiga ben och rumpor, haha.

    precis som jag alltså :-)
  26. 13
    jag har iaf alltid önskat mig ett "litet" barn, alltså småväxt, kort och magert :-)
    (det är lite tabu att säga, jag tycker bara att det hade varit lite spännande)
    men mina barn är som tagna ur 30talsaffischer på idealmänniskor, långa, slanka, muskulösa med kraftiga ben och rumpor, haha.

    precis som jag alltså :-)
  27. Medlem sedan
    Mar 2007
    #14
    Jag har en "makarroni tjej"
    dvs blek, smal
  28. 14
    Jag har en "makarroni tjej"
    dvs blek, smal
  29. Medlem sedan
    Oct 2006
    #15
    Jag vet, jag får också såna! (har en på 110 cm 3 år om han inte är längre nu, 120-någonting 5 år pojkeoch 162 cm 12 år flicka med 39 i skor).

    Jag var som en fyraåring när jag inte ens fyllt tre år. Man vänjer sig!
  30. 15
    Jag vet, jag får också såna! (har en på 110 cm 3 år om han inte är längre nu, 120-någonting 5 år pojkeoch 162 cm 12 år flicka med 39 i skor).

    Jag var som en fyraåring när jag inte ens fyllt tre år. Man vänjer sig!
  31. Medlem sedan
    Feb 2000
    #16
    byta mot en lång trind fotbollskille som är helt hårig på ryggen och har änglakrull på huvudet? :-)
  32. 16
    byta mot en lång trind fotbollskille som är helt hårig på ryggen och har änglakrull på huvudet? :-)
  33. Medlem sedan
    Mar 2007
    #17
    Om jag slipper gå på forboll
  34. 17
    Om jag slipper gå på forboll
  35. Medlem sedan
    Aug 2006
    #18
    Inte generellt nej. Barn utvecklas olika tidigt/snabbt på olika områden, och inte ens den motoriska mognaden behöver ha med längden att göra.
  36. 18
    Inte generellt nej. Barn utvecklas olika tidigt/snabbt på olika områden, och inte ens den motoriska mognaden behöver ha med längden att göra.
  37. Medlem sedan
    Feb 2000
    #19
    aktarej bara så dom inte får över 40 cm omkrets på vaderna, då vet du var klockan är slagen :-)
  38. 19
    aktarej bara så dom inte får över 40 cm omkrets på vaderna, då vet du var klockan är slagen :-)
  39. Medlem sedan
    Feb 2000
    #20
    tyvärr!
    vi äter, andas, lever fotboll numera :-)
  40. 20
    tyvärr!
    vi äter, andas, lever fotboll numera :-)
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Ekonomisk mognad?
    By Lilla Lo in forum _01 Höstbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 09:41
  2. Barnets ålder och mognad....
    By Norrlys in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 10:30
  3. Mognad...
    By Eliza62 in forum Kärlek & relationer
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 07:46
  4. Fråga kring mognad
    By snuttfia in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 09:05
  5. Sexuell mognad?
    By luddtussen in forum Sex & erotik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-05, 10:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar