Dagisregler - magsjuka?
Barnsjukdomar
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Dagisregler - magsjuka?

    Min 3,5-åring, Max var hemma hela förra veckan i magsjuka (blev sjuk på tisdagen). För någon dag sedan blev Felix magsjuk (exakt samma symptom) och när jag berättade detta på Max dagis idag sa de att Max egentligen måste vara hemma nu när Felix är sjuk. De sa dock att det kunde gå för denna gången eftersom det redan är försent. Är det verkligen vanligt att det är så? Det var ju Max som smittade Felix...hur stor är risken att han får det igen? Jag förstår ju att han skulle varit hemma om han INTE haft det...men detta verkar konstigt. Max längtade så till dagis och det hade verkligen varit tråkigt om han inte kunnat vara där nu.
    Mamma till Max född 8/11 2003, Felix född 25/2 2006 och Lisa född 27/4 2010 .
  2. 1
    Dagisregler - magsjuka? Min 3,5-åring, Max var hemma hela förra veckan i magsjuka (blev sjuk på tisdagen). För någon dag sedan blev Felix magsjuk (exakt samma symptom) och när jag berättade detta på Max dagis idag sa de att Max egentligen måste vara hemma nu när Felix är sjuk. De sa dock att det kunde gå för denna gången eftersom det redan är försent. Är det verkligen vanligt att det är så? Det var ju Max som smittade Felix...hur stor är risken att han får det igen? Jag förstår ju att han skulle varit hemma om han INTE haft det...men detta verkar konstigt. Max längtade så till dagis och det hade verkligen varit tråkigt om han inte kunnat vara där nu.
  3. Medlem sedan
    Mar 2006
    #2

    hos oss

    på vår förskola får ej syskon komma när ett annat syskon har magsjuka. Och efter magsjukan skall man ha två symtom fria dagar hemma. Jag har svårt att förstå att det är ett så stort problem för många föräldrar att hålla syskon hemma. Jag själv tyckert att det är en ypperlig chans att få vara hemma med mina barn i lugn och ro några dagar oc hara få vara tillsammans.
  4. 2
    hos oss på vår förskola får ej syskon komma när ett annat syskon har magsjuka. Och efter magsjukan skall man ha två symtom fria dagar hemma. Jag har svårt att förstå att det är ett så stort problem för många föräldrar att hålla syskon hemma. Jag själv tyckert att det är en ypperlig chans att få vara hemma med mina barn i lugn och ro några dagar oc hara få vara tillsammans.
  5. Medlem sedan
    Nov 2001
    #3
    Eftersom man inte blir immun mot magsjuka bara för att man precis haft det, så är det ju logiskt att Max ska vara hemma när Felix blivit sjuk, precis som Felix borde varit hemma när Max var sjuk (om Felix går på dagis, vet inte reglerna om Felix går i skolan).

    /alacs
  6. 3
    Eftersom man inte blir immun mot magsjuka bara för att man precis haft det, så är det ju logiskt att Max ska vara hemma när Felix blivit sjuk, precis som Felix borde varit hemma när Max var sjuk (om Felix går på dagis, vet inte reglerna om Felix går i skolan).

    /alacs
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    Jag tycker...

    att det kan vara skönt för det barnet som är sjukt att få vara hemma i lugn och ro. När Max hade över 40 graders feber i över en vecka var det väldigt skönt att inte Felix var hemma också. Jag kunde pyssla om Max i lugn och ro och behövde inte springa efter Felix som är totalt självmordsbenägen för tillfället (baklängesvolter från hög soffa) som många 1-åringar är. Tror att Max behövde ha mig för sig själv. Samma sak gäller när Felix kräks 7 ggr på en dag - inte så kul för Max som tycker att det är obehagligt när någon kräks. Men självklart ska man ha dem hemma om det innebär smittorisk för andra barn - jag trodde dock att man blev immun när man haft det...men nu vet jag ju att det inte är så. Jag tror inte att många föräldrar tycker att det är jobbigt att ha syskon hemma - jag tror bara att man försöker göra det som blir bäst för alla.
    Mamma till Max född 8/11 2003, Felix född 25/2 2006 och Lisa född 27/4 2010 .
  8. 4
    Jag tycker... att det kan vara skönt för det barnet som är sjukt att få vara hemma i lugn och ro. När Max hade över 40 graders feber i över en vecka var det väldigt skönt att inte Felix var hemma också. Jag kunde pyssla om Max i lugn och ro och behövde inte springa efter Felix som är totalt självmordsbenägen för tillfället (baklängesvolter från hög soffa) som många 1-åringar är. Tror att Max behövde ha mig för sig själv. Samma sak gäller när Felix kräks 7 ggr på en dag - inte så kul för Max som tycker att det är obehagligt när någon kräks. Men självklart ska man ha dem hemma om det innebär smittorisk för andra barn - jag trodde dock att man blev immun när man haft det...men nu vet jag ju att det inte är så. Jag tror inte att många föräldrar tycker att det är jobbigt att ha syskon hemma - jag tror bara att man försöker göra det som blir bäst för alla.
  9. Medlem sedan
    Oct 2000
    #5
    Det är nog ganska vanligt att man försöker begränsa magsjukesmittan genom att ha som regel att syskon till magsjuka barn ska vara hemma också. Man blir ju inte immun mot magsjuka utan kan ha oturen att få igen smittan ännu en gång. Dessutom får man tänka på att bara momentet att hämta och lämna barn på dagis kan vara en smittorisk. Du som förälder kan bära på smittan och en del atr även med det sjuka barnet för att hämta och lämna syskon på dagis.

    På det dagis min dotter går får inte syskonen komma om ett annat barn är hemma med magsjuka. Jag skulle heller aldrig komma på tanken att köra runt mitt magsjuka barn fram och tillbaka till dagis för att lämna och hämat ett syskon och riskera att smitta andra. Är man ändå hemma så kan ju lika gärna syskonet vara hemma också.
  10. 5
    Det är nog ganska vanligt att man försöker begränsa magsjukesmittan genom att ha som regel att syskon till magsjuka barn ska vara hemma också. Man blir ju inte immun mot magsjuka utan kan ha oturen att få igen smittan ännu en gång. Dessutom får man tänka på att bara momentet att hämta och lämna barn på dagis kan vara en smittorisk. Du som förälder kan bära på smittan och en del atr även med det sjuka barnet för att hämta och lämna syskon på dagis.

    På det dagis min dotter går får inte syskonen komma om ett annat barn är hemma med magsjuka. Jag skulle heller aldrig komma på tanken att köra runt mitt magsjuka barn fram och tillbaka till dagis för att lämna och hämat ett syskon och riskera att smitta andra. Är man ändå hemma så kan ju lika gärna syskonet vara hemma också.
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6
    Samma gäller hos oss... som många andra skrivit.. INGA syskon på dagis vid magsjuka... och 2 friska dygn hemma....

    Sen får man låta det friska barnet se på tv hela dagen om det är så.... det gör inget om det är under några dagar....
  12. 6
    Samma gäller hos oss... som många andra skrivit.. INGA syskon på dagis vid magsjuka... och 2 friska dygn hemma....

    Sen får man låta det friska barnet se på tv hela dagen om det är så.... det gör inget om det är under några dagar....
  13. Medlem sedan
    Jan 2003
    #7

    Ok...

    tyvärr är det lite svårt att få Felix, 1,5 år att titta på TV . Men jag förstår vad du menar...
    Mamma till Max född 8/11 2003, Felix född 25/2 2006 och Lisa född 27/4 2010 .
  14. 7
    Ok... tyvärr är det lite svårt att få Felix, 1,5 år att titta på TV . Men jag förstår vad du menar...
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8

    Trodde...

    att man var immun om man precis haft det, vi har aldrig råkat ut för att få det två gånger...men nu vet jag vad som gäller...
    Mamma till Max född 8/11 2003, Felix född 25/2 2006 och Lisa född 27/4 2010 .
  16. 8
    Trodde... att man var immun om man precis haft det, vi har aldrig råkat ut för att få det två gånger...men nu vet jag vad som gäller...
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9

    Felix...

    har självklart inte varit med och lämnat/hämtat när han varit sjuk. Jag har varit hemma med honom när maken skjutsat. Max kräktes ju på dagis när han fick magsjukan så smittan har ju redan kommit dit. Risken att han skulle smitta när han varit frisk en vecka tror jag är liten - men jag följer självklart reglerna...de har ju tillkommit av en anledning...
    Mamma till Max född 8/11 2003, Felix född 25/2 2006 och Lisa född 27/4 2010 .
  18. 9
    Felix... har självklart inte varit med och lämnat/hämtat när han varit sjuk. Jag har varit hemma med honom när maken skjutsat. Max kräktes ju på dagis när han fick magsjukan så smittan har ju redan kommit dit. Risken att han skulle smitta när han varit frisk en vecka tror jag är liten - men jag följer självklart reglerna...de har ju tillkommit av en anledning...
  19. Medlem sedan
    Oct 2000
    #10
    Fast att smittan redan finns där är ju ingen anledning att skicka dit ett eventuellt smittat barn igen. Det är ganska stor risk att barn får magsjuka på nytt om de precis haft den eftersom de blir lite nedsatta i immunförsvaret. Det är det som är anledningen till att det så ofta blir rundgång på magsjuka och barn på samma avdelning får om det gång på gång. Det är också anledningen till att regler för att minska smittan har kommit till.

    Bra att du följer reglerna för det är en hel del föräldrar som struntar i reglerna. För mig som har ett barn som är väldigt infektionskänsligt är det väldigt irriterande att en del föräldrar inte bryr sig om regler kring smittspridning.
  20. 10
    Fast att smittan redan finns där är ju ingen anledning att skicka dit ett eventuellt smittat barn igen. Det är ganska stor risk att barn får magsjuka på nytt om de precis haft den eftersom de blir lite nedsatta i immunförsvaret. Det är det som är anledningen till att det så ofta blir rundgång på magsjuka och barn på samma avdelning får om det gång på gång. Det är också anledningen till att regler för att minska smittan har kommit till.

    Bra att du följer reglerna för det är en hel del föräldrar som struntar i reglerna. För mig som har ett barn som är väldigt infektionskänsligt är det väldigt irriterande att en del föräldrar inte bryr sig om regler kring smittspridning.
  21. Medlem sedan
    Dec 2000
    #11
    Men ett friskt barn behöver ju få vara ute minst ett par timmar, medan ett friskt barn behöver få vara inne. Hur ska man få ihop det?
  22. 11
    Men ett friskt barn behöver ju få vara ute minst ett par timmar, medan ett friskt barn behöver få vara inne. Hur ska man få ihop det?
  23. Medlem sedan
    Dec 2002
    #12
    Helt rätt från dagsis sida. Här får vi inte lämna barnen om dom har syskon hemma som är magsjuka.
    Och nej, man blir inte imun...
  24. 12
    Helt rätt från dagsis sida. Här får vi inte lämna barnen om dom har syskon hemma som är magsjuka.
    Och nej, man blir inte imun...
  25. Medlem sedan
    Oct 2000
    #13
    Ja, antingen får det friska barnet klara sig utan sin utevistelse ett par dagar eller så får man lösa det på annat sätt. Är man två föräldrar så är det ju ljust ute nog för att vara ute på eftermiddagen då båda är hemma. Kanske kan sjuklingen sova i vagn lite eller syskonet vara ute i trädgården med tillsyn inifrån? Det mesta går att lösa och annars får, som sagt, barnet klara sig utan sin utevistelse några dagar tills syskonet är friskare.
  26. 13
    Ja, antingen får det friska barnet klara sig utan sin utevistelse ett par dagar eller så får man lösa det på annat sätt. Är man två föräldrar så är det ju ljust ute nog för att vara ute på eftermiddagen då båda är hemma. Kanske kan sjuklingen sova i vagn lite eller syskonet vara ute i trädgården med tillsyn inifrån? Det mesta går att lösa och annars får, som sagt, barnet klara sig utan sin utevistelse några dagar tills syskonet är friskare.
  27. Medlem sedan
    Feb 2004
    #14
    när du har haft vanlig magsjuka blir nu immun..men är det kräksjuka så blir man INTE immun det kan man ha gång på gång under kort tid om man har otur
  28. 14
    när du har haft vanlig magsjuka blir nu immun..men är det kräksjuka så blir man INTE immun det kan man ha gång på gång under kort tid om man har otur
  29. Medlem sedan
    Feb 2002
    #15
    På vårt dagis får inga syskon till de magsjuka komma och sen skall de ha 3 symtomfria dygn hemma innan de får komma tillbaka.

    Detta innebär att det är ytterst sällan som det går magsjuka på vårt dagis, jättebra tycker jag!
  30. 15
    På vårt dagis får inga syskon till de magsjuka komma och sen skall de ha 3 symtomfria dygn hemma innan de får komma tillbaka.

    Detta innebär att det är ytterst sällan som det går magsjuka på vårt dagis, jättebra tycker jag!
  31. Medlem sedan
    Oct 2006
    #16
    Hemma från förskolan om man har ett smittat syskon!!!!!! Det är väl självklart tycker jag som är 3 barnsmor och förskollärare.

    I vår familj har det hänt att magsjukan har tagit om och baraen har varit sjuka 2 gånger.

    Försök se din famijesituation tvärtom, om ditt barn var friskt och träffade barn som snart insjuknar i magsjuka på förskolan (när de kunde varit hemma med sin familj). Själv har du mycket på jobbet vill o kan inte vabba, ni ska iväg på en resa eller något annat viktigt och ditt barns kompis mamma motiverade med att han inte kunde stimulera sitt barn????? Nej, torka spy, var glad och hitta på aktiviteter som passar för både friska o sjuka barn just den dagen.
  32. 16
    Hemma från förskolan om man har ett smittat syskon!!!!!! Det är väl självklart tycker jag som är 3 barnsmor och förskollärare.

    I vår familj har det hänt att magsjukan har tagit om och baraen har varit sjuka 2 gånger.

    Försök se din famijesituation tvärtom, om ditt barn var friskt och träffade barn som snart insjuknar i magsjuka på förskolan (när de kunde varit hemma med sin familj). Själv har du mycket på jobbet vill o kan inte vabba, ni ska iväg på en resa eller något annat viktigt och ditt barns kompis mamma motiverade med att han inte kunde stimulera sitt barn????? Nej, torka spy, var glad och hitta på aktiviteter som passar för både friska o sjuka barn just den dagen.

Liknande trådar

  1. Vad är magsjuka och vad är inte magsjuka
    By wondergirl in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-16, 06:00
  2. Dagisregler!!!
    By fru ragge in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 20:22
  3. Vab/dagisregler - vad är ok?
    By kella in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 21:33
  4. Dagisregler innan bf?
    By carpediem in forum _0806 Junibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-27, 20:34
  5. Förkylning, magsjuka, dop, magsjuka
    By Jenny m Pontus in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 20:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar