Linda M o twinsen - fråga
Downs Syndrom
  1. Medlem sedan
    Feb 2005
    #1

    Linda M o twinsen - fråga

    Jag undrar lite om det du skriver om resurser i vanliga skolan.

    Hur hävdar man det? Som du bekriver det skulle alltså Gyril kunna ha samma situation i skolan som på dagis; med en resurs som hjälper henne?
    Vem står för pengarna och finns det något stöd i någon lag?
    Och vem är det som borde informera oss om detta?

    Jag jämför nu med LSS där man har rätt till en massa saker som sen kommunen hyvlar ner till ingenting.

    För just Gyrils del tror jag att hon - som det ser ut nu - skulle fixa alldeles utmärkt att gå med sina kompisar om hon fick samma stöd som nu.
    Men det enda alternativ vi fått ta del av är att hon kan vara integrerad särskoleelev
  2. 1
    Linda M o twinsen - fråga Jag undrar lite om det du skriver om resurser i vanliga skolan.

    Hur hävdar man det? Som du bekriver det skulle alltså Gyril kunna ha samma situation i skolan som på dagis; med en resurs som hjälper henne?
    Vem står för pengarna och finns det något stöd i någon lag?
    Och vem är det som borde informera oss om detta?

    Jag jämför nu med LSS där man har rätt till en massa saker som sen kommunen hyvlar ner till ingenting.

    För just Gyrils del tror jag att hon - som det ser ut nu - skulle fixa alldeles utmärkt att gå med sina kompisar om hon fick samma stöd som nu.
    Men det enda alternativ vi fått ta del av är att hon kan vara integrerad särskoleelev
  3. mamma till 4 kottar
    #2

    Skollagen är nyckeln

    >Hur hävdar man det?

    Skollagen. Enligt skollagen har varje elev rätt till det stöd han/hon behöver, men verkligheten är inte alls så enkel. Precis som när det gäller förskola så gäller det att ha lite tur.

    >Som du bekriver det skulle alltså Gyril kunna ha samma situation i skolan som på
    >dagis; med en resurs som hjälper henne?

    Nja. Ni har inte rätt till till assistent i förskolan (=dagis) heller. Men både i förskolan och skolan gäller att man har rätt till det stöd man behöver. Kruxet är att det är förskolan/skolan som beslutar vad barnet behöver.

    >Vem står för pengarna och finns det något stöd i någon lag?

    Kommunen står för allt stöd i förskola/skola. Det är samma pengar som används till särskolan. Lagen är som ovan nämnd.

    >Och vem är det som borde informera oss om detta?

    Ingen aning. Rektor kanske?

    >Jag jämför nu med LSS där man har rätt till en massa saker som sen kommunen
    >hyvlar ner till ingenting.

    Samma problem i förskola/skola.

    >För just Gyrils del tror jag att hon - som det ser ut nu - skulle fixa alldeles utmärkt att gå
    >med sina kompisar om hon fick samma stöd som nu.

    Ja, det låter ju utmärkt. Informera rektor på tilltänkt skola om läget.

    >Men det enda alternativ vi fått ta del av är att hon kan vara integrerad särskoleelev

    Det kan gå lika bra som att vara inskriven i grundskolan, det beror lite på hur kommun/skola ser på det. Vi frågade varför vi skulle skriva in vår son och det kunde man inte förklara så vi lät bli. Fråga vilken kursplan/timplan de tänkt att hon ska följa som integrerad elev.
    Det är inte lagligt för en kommun att hota med mindre resurser om hon är inskriven i grundskolan - hon har rätt till samma resurser oavsett.
  4. 2
    Skollagen är nyckeln >Hur hävdar man det?

    Skollagen. Enligt skollagen har varje elev rätt till det stöd han/hon behöver, men verkligheten är inte alls så enkel. Precis som när det gäller förskola så gäller det att ha lite tur.

    >Som du bekriver det skulle alltså Gyril kunna ha samma situation i skolan som på
    >dagis; med en resurs som hjälper henne?

    Nja. Ni har inte rätt till till assistent i förskolan (=dagis) heller. Men både i förskolan och skolan gäller att man har rätt till det stöd man behöver. Kruxet är att det är förskolan/skolan som beslutar vad barnet behöver.

    >Vem står för pengarna och finns det något stöd i någon lag?

    Kommunen står för allt stöd i förskola/skola. Det är samma pengar som används till särskolan. Lagen är som ovan nämnd.

    >Och vem är det som borde informera oss om detta?

    Ingen aning. Rektor kanske?

    >Jag jämför nu med LSS där man har rätt till en massa saker som sen kommunen
    >hyvlar ner till ingenting.

    Samma problem i förskola/skola.

    >För just Gyrils del tror jag att hon - som det ser ut nu - skulle fixa alldeles utmärkt att gå
    >med sina kompisar om hon fick samma stöd som nu.

    Ja, det låter ju utmärkt. Informera rektor på tilltänkt skola om läget.

    >Men det enda alternativ vi fått ta del av är att hon kan vara integrerad särskoleelev

    Det kan gå lika bra som att vara inskriven i grundskolan, det beror lite på hur kommun/skola ser på det. Vi frågade varför vi skulle skriva in vår son och det kunde man inte förklara så vi lät bli. Fråga vilken kursplan/timplan de tänkt att hon ska följa som integrerad elev.
    Det är inte lagligt för en kommun att hota med mindre resurser om hon är inskriven i grundskolan - hon har rätt till samma resurser oavsett.
  5. Medlem sedan
    Feb 2005
    #3

    Tack för svaret

    Gyril är ju bara 3 år, men det kanske är en bra idé att prata med rektor.
    Vår skola i området har en ung och alldeles nytillsatt rektor.
    Den kan ju vara en fördel. =)

    Det jag kan se som en svårighet är att på orten (mellanstor stad) finns det ganska många barn med ds som är födda 2003 ( minst 4 vad jag vet) och jag kan tänka mig att kommunen anser dem vara en bra liten grupp för sig.
  6. 3
    Tack för svaret Gyril är ju bara 3 år, men det kanske är en bra idé att prata med rektor.
    Vår skola i området har en ung och alldeles nytillsatt rektor.
    Den kan ju vara en fördel. =)

    Det jag kan se som en svårighet är att på orten (mellanstor stad) finns det ganska många barn med ds som är födda 2003 ( minst 4 vad jag vet) och jag kan tänka mig att kommunen anser dem vara en bra liten grupp för sig.

Liknande trådar

  1. Twinsen är här...
    By Lowiza in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-04-25, 16:45
  2. Linda med M och twinsen!
    By Sanne in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-15, 10:30
  3. Munramsor!! Linda M m o twinsen
    By -Selma- in forum Föräldraskap
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 08:15
  4. Anne med Twinsen...
    By stello in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 17:41
  5. Linda/M&twinsen!
    By Maria m Viktor in forum Downs Syndrom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 17:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar