Bebis vill inte ligga själv
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2007
    #1

    Bebis vill inte ligga själv

    Behöver lite tipps på hur man får sin femmånaders att vilja ligga lite själv på golvet och träna musklerna. Min lilla tjej tycker det är hur tråkigt som helst att bli nedlag. Jag har försökt utan gym, med gym, med bara leksak, ryggläge, magläge (som är det tråkigaste) etc. Sitter jag bredvid och pratar med henne är det förstås kul, men inte gärna själv. Några tipps, någon?
  2. 1
    Bebis vill inte ligga själv Behöver lite tipps på hur man får sin femmånaders att vilja ligga lite själv på golvet och träna musklerna. Min lilla tjej tycker det är hur tråkigt som helst att bli nedlag. Jag har försökt utan gym, med gym, med bara leksak, ryggläge, magläge (som är det tråkigaste) etc. Sitter jag bredvid och pratar med henne är det förstås kul, men inte gärna själv. Några tipps, någon?
  3. -MaryT-
    #2
    Men? Jag skrev ett svar men det försvann.
    I alla fall ? Varför inte hemma, om det är viktigt på semestern?
  4. 2
    Men? Jag skrev ett svar men det försvann.
    I alla fall ? Varför inte hemma, om det är viktigt på semestern?
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3
    Prova med annat än "leksaker", tex en visp eller slev.

    Och sen är min erfarenhet att bebisar inte nöjer sig längre stunder att roa sig själva.

    De vill vara delaktiga.

    Skaffa en babysitter (eller vad de nu kallas), där kan de vara med. Låt den vara med när du lagar mat och berätta allt du gör. "Löken ska hackas"..."paprikan strimlar jag"..."Kolla hur det fräser i pannan"..."Alla ska få en tallrik...".

    Sen gillade mina barn både gåstolen och hoppgungan, kan du nyttja såna utan trappor odylika faror så prova dessa. Fast det kanske är för tidigt för en femmånaders? *minns inte riktigt, men känns tidigt*

    Att bära bebisen är rätt tycker jag, den vill vara med i allt som händer. Men, när du behöver två händer, då kan den gungande stolen som jag tror kallas babysitter vara bra.
  6. 3
    Prova med annat än "leksaker", tex en visp eller slev.

    Och sen är min erfarenhet att bebisar inte nöjer sig längre stunder att roa sig själva.

    De vill vara delaktiga.

    Skaffa en babysitter (eller vad de nu kallas), där kan de vara med. Låt den vara med när du lagar mat och berätta allt du gör. "Löken ska hackas"..."paprikan strimlar jag"..."Kolla hur det fräser i pannan"..."Alla ska få en tallrik...".

    Sen gillade mina barn både gåstolen och hoppgungan, kan du nyttja såna utan trappor odylika faror så prova dessa. Fast det kanske är för tidigt för en femmånaders? *minns inte riktigt, men känns tidigt*

    Att bära bebisen är rätt tycker jag, den vill vara med i allt som händer. Men, när du behöver två händer, då kan den gungande stolen som jag tror kallas babysitter vara bra.
  7. Medlem sedan
    May 2007
    #4
    Ja, ja, det där får jag väl äta upp... Men jag skulle faktiskt vilja ha några tipps från er som har eller har haft bebisar som inte vill ligga själva. Tjingeling!
  8. 4
    Ja, ja, det där får jag väl äta upp... Men jag skulle faktiskt vilja ha några tipps från er som har eller har haft bebisar som inte vill ligga själva. Tjingeling!
  9. -MaryT-
    #5
    Och där föll halva bort...was ist los??

    Jag menar såhär: Varför inte ägna bebisen sin 100%-iga uppmärksamhet om bebisen nu vill det - varför inte hemma om det är viktigt på semestern?
  10. 5
    Och där föll halva bort...was ist los??

    Jag menar såhär: Varför inte ägna bebisen sin 100%-iga uppmärksamhet om bebisen nu vill det - varför inte hemma om det är viktigt på semestern?
  11. Medlem sedan
    May 2007
    #6
    Ska testa lite kökssaker, skramlande grjejer kan ju vara något förstås.
  12. 6
    Ska testa lite kökssaker, skramlande grjejer kan ju vara något förstås.
  13. Medlem sedan
    Sep 2002
    #7
    lägg dig på en madrass bredvid och läs dagens tidning/valfri bok högt
    sen när hon vant sig vid att det är så det skall vara, så kan du dra dig lite längre bort, och fortsätta prata så hon vet att du finns där.
    Jag har till stor del använt rösten för att mina barn skall veta att jag finns där, och få trygghet.
  14. 7
    lägg dig på en madrass bredvid och läs dagens tidning/valfri bok högt
    sen när hon vant sig vid att det är så det skall vara, så kan du dra dig lite längre bort, och fortsätta prata så hon vet att du finns där.
    Jag har till stor del använt rösten för att mina barn skall veta att jag finns där, och få trygghet.
  15. Medlem sedan
    Jun 2005
    #8
    Jag fattar inte, var stod det något om semestern? Har väl läst slarvigt som vanligt.........
  16. 8
    Jag fattar inte, var stod det något om semestern? Har väl läst slarvigt som vanligt.........
  17. -MaryT-
    #9
    Jag förstår helt ärligt inte skillnaden.

    Och jag förstår inte heller varför bebisen ska behöva ligga ensam om hon inte vill. Kan du inte lägga henne bredvid dig, där du nu är? Eller låta vara med i det du gör? Jag satte mina i babysitter bredvid mig, eller bar dem i bärsele, eller på en filt precis bredvid mig på golvet.
  18. 9
    Jag förstår helt ärligt inte skillnaden.

    Och jag förstår inte heller varför bebisen ska behöva ligga ensam om hon inte vill. Kan du inte lägga henne bredvid dig, där du nu är? Eller låta vara med i det du gör? Jag satte mina i babysitter bredvid mig, eller bar dem i bärsele, eller på en filt precis bredvid mig på golvet.
  19. -MaryT-
    #10
    Längre ner..
  20. 10
    Längre ner..
  21. Medlem sedan
    Jun 2005
    #11
    Fast kökssakerna var inte mitt inläggs huvudtanke....hoppas du läste hela inlägget!
  22. 11
    Fast kökssakerna var inte mitt inläggs huvudtanke....hoppas du läste hela inlägget!
  23. Medlem sedan
    Nov 1998
    #12
    Vill bara säga att trots att det inte såg så snyggt ut det du skrev förut så är det inte därför som jag inte svarar nu. Det är bara för att mina barn är så gamla att jag typ glömt såna tips.

    Det enda jag kan tänka är att man får vara glad för de korta stunder de faktiskt ligger själva (de blir längre), gärna låta dem underhålla sig själva och inte plocka upp dem så fort de piper minsta lilla (kanske du inte gör heller), det har man igen när de blir äldre och kan roa sig själva. Och kanske pröva med nåt som rör sig eller låter.
  24. 12
    Vill bara säga att trots att det inte såg så snyggt ut det du skrev förut så är det inte därför som jag inte svarar nu. Det är bara för att mina barn är så gamla att jag typ glömt såna tips.

    Det enda jag kan tänka är att man får vara glad för de korta stunder de faktiskt ligger själva (de blir längre), gärna låta dem underhålla sig själva och inte plocka upp dem så fort de piper minsta lilla (kanske du inte gör heller), det har man igen när de blir äldre och kan roa sig själva. Och kanske pröva med nåt som rör sig eller låter.
  25. Medlem sedan
    Jun 2005
    #13
    OK, här kommer min oförmåga att ta in nick in. Svarade bara på inlägget som sådant och kopplade inte det till någo annat.

    *lär mig hoppas jag*
  26. 13
    OK, här kommer min oförmåga att ta in nick in. Svarade bara på inlägget som sådant och kopplade inte det till någo annat.

    *lär mig hoppas jag*
  27. Medlem sedan
    Nov 1998
    #14
    Eller inte. Och då är väl det bra. Man måste inte minnas allt (dumt) som folk skriver. Livet blir skönare om man inte minns.
  28. 14
    Eller inte. Och då är väl det bra. Man måste inte minnas allt (dumt) som folk skriver. Livet blir skönare om man inte minns.
  29. Medlem sedan
    May 2007
    #15
    Förlåt, jag läste hela inlägget , men var lite snabb i mitt svar. Bra tipps tycker jag. Jag bär henne väldigt mycket, nästan jämt faktiskt, men kan känna en oro inför att hon av att bli runtburen jämt inte utvecklas motoriskt i rätt takt. Spelar väl antagligen ingen roll, men man går ju runt och funderar en del.
  30. 15
    Förlåt, jag läste hela inlägget , men var lite snabb i mitt svar. Bra tipps tycker jag. Jag bär henne väldigt mycket, nästan jämt faktiskt, men kan känna en oro inför att hon av att bli runtburen jämt inte utvecklas motoriskt i rätt takt. Spelar väl antagligen ingen roll, men man går ju runt och funderar en del.
  31. Medlem sedan
    Mar 2004
    #16
    Egentligen tycker jag att det ofta vore bra ifall man inte kunde ha samma nick mer än i ett inlägg. Då var man tvunngen att ta varje diskussion för den det är, vadär det som sägs NU, inte vad sa personen förra veckan, och dra slutsattser av det.

    Själv minns jag också rätt få, känner inte igen nick ifall de byter bild, tex
  32. 16
    Egentligen tycker jag att det ofta vore bra ifall man inte kunde ha samma nick mer än i ett inlägg. Då var man tvunngen att ta varje diskussion för den det är, vadär det som sägs NU, inte vad sa personen förra veckan, och dra slutsattser av det.

    Själv minns jag också rätt få, känner inte igen nick ifall de byter bild, tex
  33. Medlem sedan
    May 2007
    #17
    Inlägget var inte tänkt som någon länk till tidigare inlägg. Hoppas att vi alla kan släppa det nu.
  34. 17
    Inlägget var inte tänkt som någon länk till tidigare inlägg. Hoppas att vi alla kan släppa det nu.
  35. Medlem sedan
    Jun 2005
    #18
    Så är det, man undrar om bebisen måste bli buren hela livet.

    Men, plötsligt så är bebisen 6 år och springer ut och in i huset. Cyklar runt hela kvarteret....

    Har haft just dessa tankar, men barnet blir ett barn ändå. Ett tryggt barn som vågar vara sig själv.
  36. 18
    Så är det, man undrar om bebisen måste bli buren hela livet.

    Men, plötsligt så är bebisen 6 år och springer ut och in i huset. Cyklar runt hela kvarteret....

    Har haft just dessa tankar, men barnet blir ett barn ändå. Ett tryggt barn som vågar vara sig själv.
  37. Medlem sedan
    May 2007
    #19
    Tack, har fått många bra tipps!
  38. 19
    Tack, har fått många bra tipps!
  39. Medlem sedan
    May 2004
    #20
    Skaffa en bärsjal. Helt oslagbart. Knyt bebis på ryggen och du har händerna fria till vad som helst.
  40. 20
    Skaffa en bärsjal. Helt oslagbart. Knyt bebis på ryggen och du har händerna fria till vad som helst.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Hon vill inte ligga still
    By Spinnelanna in forum 1201 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 13:29
  2. bebis vill inte sova själv..men vi vill!
    By Anonym in forum Bebissnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-26, 00:21
  3. Vill inte ligga själv...
    By tjolahoppsan in forum _1008 Augustibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 17:15
  4. vill inte ligga ner...
    By Anonym in forum Bebissnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 14:54
  5. vill inte ligga själv
    By anonymt namn in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 08:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar