Mini-enkät
_0704 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Mini-enkät

    Vad heter din bebis och hur gammal är hon/han?

    Ungefärlig vikt och längd idag?

    Ler, skrattar och vänder sig din bebis ännu?

    Om du beskriver din förlossning med några få ord eller meningar, hur låter det då?

    Har tiden efter förlossningen varit som du väntat dig?

    Har du några supertips till oss nyblivna mammor/flerbarnsmammor som du vill dela med dig av? (kan vara vad som helst som kan underlätta vardagen litegrann..)
    "Styrka ligger inte i att aldrig falla, utan i att resa sig varje gång man faller"
  2. 1
    Mini-enkät Vad heter din bebis och hur gammal är hon/han?

    Ungefärlig vikt och längd idag?

    Ler, skrattar och vänder sig din bebis ännu?

    Om du beskriver din förlossning med några få ord eller meningar, hur låter det då?

    Har tiden efter förlossningen varit som du väntat dig?

    Har du några supertips till oss nyblivna mammor/flerbarnsmammor som du vill dela med dig av? (kan vara vad som helst som kan underlätta vardagen litegrann..)
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2

    MissW svarar:

    Vad heter din bebis och hur gammal är hon/han?
    Axel är 7 veckor

    Ungefärlig vikt och längd idag?
    5,2 kg och 56 cm i torsdags

    Ler, skrattar och vänder sig din bebis ännu?
    Han ler, har skrattat en gång och vänder sig inte

    Om du beskriver din förlossning med några få ord eller meningar, hur låter det då?
    Snabbt och intensivt men helt ok

    Har tiden efter förlossningen varit som du väntat dig?
    Bättre än jag trodde.

    Har du några supertips till oss nyblivna mammor/flerbarnsmammor som du vill dela med dig av? (kan vara vad som helst som kan underlätta vardagen litegrann..)
    Det kanske inte uderlättar vardagen men det jag önskar att folk sagt till mig var.
    1. Lyssna inte så mycket på andra utan gör det som känns bäst för dig när det gäller ditt barn och din familj. Gå på magkänsla helt enkelt.
    2. Våga lämna kontollen över barnet till pappan och gör något själv. Det finns tyvärr alldeles för många mammor som aldrig vågar eller kan lämna över ansvaret för barnen till pappan vilket kan skada både mamman och familjen (egen erfarenhet)
    Mamma till Lova (0505) och Axel (0703)

    "Tänk att just jag fått världens finaste barn"
  4. 2
    MissW svarar: Vad heter din bebis och hur gammal är hon/han?
    Axel är 7 veckor

    Ungefärlig vikt och längd idag?
    5,2 kg och 56 cm i torsdags

    Ler, skrattar och vänder sig din bebis ännu?
    Han ler, har skrattat en gång och vänder sig inte

    Om du beskriver din förlossning med några få ord eller meningar, hur låter det då?
    Snabbt och intensivt men helt ok

    Har tiden efter förlossningen varit som du väntat dig?
    Bättre än jag trodde.

    Har du några supertips till oss nyblivna mammor/flerbarnsmammor som du vill dela med dig av? (kan vara vad som helst som kan underlätta vardagen litegrann..)
    Det kanske inte uderlättar vardagen men det jag önskar att folk sagt till mig var.
    1. Lyssna inte så mycket på andra utan gör det som känns bäst för dig när det gäller ditt barn och din familj. Gå på magkänsla helt enkelt.
    2. Våga lämna kontollen över barnet till pappan och gör något själv. Det finns tyvärr alldeles för många mammor som aldrig vågar eller kan lämna över ansvaret för barnen till pappan vilket kan skada både mamman och familjen (egen erfarenhet)
  5. Medlem sedan
    Jan 2005
    #3
    Martha svarar...



    Vad heter din bebis och hur gammal är hon/han?
    Hon heter Malva Cornelia Signe (ordningen på andra namnen har pappan bestämt. mamman hon tyckte tvärt om hon ) Hon är 8 veckor prick i dag..

    Ungefärlig vikt och längd idag?
    5710g vid förra vägningen som var i förra veckan och 57lång

    Ler, skrattar och vänder sig din bebis ännu?
    Hon vänder huvudet fram och tillbaka, även på mage. är jätte stadig i nacken, ler vette sjutton nått litet smil har vi väl fått men inget så där jätte tydligt.

    Om du beskriver din förlossning med några få ord eller meningar, hur låter det då? Jag är super nöjd. blev precis som jag ville..

    Har tiden efter förlossningen varit som du väntat dig?
    Nja.. har nästan haft infektion i ärret efter snittet det har varit lite drygt.

    Har du några supertips till oss nyblivna mammor/flerbarnsmammor som du vill dela med dig av? (kan vara vad som helst som kan underlätta vardagen litegrann..) hmm... ta vara på tiden det går så himlans fort. IKEA har super bra "kräk" handdukar i 5 pack..
  6. 3
    Martha svarar...



    Vad heter din bebis och hur gammal är hon/han?
    Hon heter Malva Cornelia Signe (ordningen på andra namnen har pappan bestämt. mamman hon tyckte tvärt om hon ) Hon är 8 veckor prick i dag..

    Ungefärlig vikt och längd idag?
    5710g vid förra vägningen som var i förra veckan och 57lång

    Ler, skrattar och vänder sig din bebis ännu?
    Hon vänder huvudet fram och tillbaka, även på mage. är jätte stadig i nacken, ler vette sjutton nått litet smil har vi väl fått men inget så där jätte tydligt.

    Om du beskriver din förlossning med några få ord eller meningar, hur låter det då? Jag är super nöjd. blev precis som jag ville..

    Har tiden efter förlossningen varit som du väntat dig?
    Nja.. har nästan haft infektion i ärret efter snittet det har varit lite drygt.

    Har du några supertips till oss nyblivna mammor/flerbarnsmammor som du vill dela med dig av? (kan vara vad som helst som kan underlätta vardagen litegrann..) hmm... ta vara på tiden det går så himlans fort. IKEA har super bra "kräk" handdukar i 5 pack..
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Hannas svar:

    Vad heter din bebis och hur gammal är hon/han?
    **Han heter Elis och är 5 1/2 vecka

    Ungefärlig vikt och längd idag?
    **5.6 kg och 58 cm

    Ler, skrattar och vänder sig din bebis ännu?
    **Han ler och har skrattat ett fåtal gånger. Inte vänt sig.

    Om du beskriver din förlossning med några få ord eller meningar, hur låter det då?
    **Hemskt och fantastiskt! Långdraget och jobbigt..fast det gick fort när jag väl börjat krysta. Men viktigast av allt, Elis mådde bra.

    Har tiden efter förlossningen varit som du väntat dig?
    **Det har varit lättare. Han skriker väldigt sällan och hänger med oss på det mesta. Elis pappa matar ofta med urpumpad mjölk i flaska så om jag vill kan jag sticka iväg och göra saker på egen hand, vilket gör att omställningen ändå inte varit lika stor som jag väntat.

    Har du några supertips till oss nyblivna mammor/flerbarnsmammor som du vill dela med dig av? (kan vara vad som helst som kan underlätta vardagen litegrann..)
    **Säger som MissW, lyssna till dig själv! Ta dagen som den kommer och sänk kraven. Annars kan jag rekomendera att smörja in bebisens rumpa med lite barnolja innan man sätter på den rena blöjan, dels blir rumpan mjuk men dessutom är det mycket lättare och snällare att torka rent när man ska byta nästa gång. Willys blöjor funkar bättre för oss än libero och pampers.
  8. 4
    Hannas svar:

    Vad heter din bebis och hur gammal är hon/han?
    **Han heter Elis och är 5 1/2 vecka

    Ungefärlig vikt och längd idag?
    **5.6 kg och 58 cm

    Ler, skrattar och vänder sig din bebis ännu?
    **Han ler och har skrattat ett fåtal gånger. Inte vänt sig.

    Om du beskriver din förlossning med några få ord eller meningar, hur låter det då?
    **Hemskt och fantastiskt! Långdraget och jobbigt..fast det gick fort när jag väl börjat krysta. Men viktigast av allt, Elis mådde bra.

    Har tiden efter förlossningen varit som du väntat dig?
    **Det har varit lättare. Han skriker väldigt sällan och hänger med oss på det mesta. Elis pappa matar ofta med urpumpad mjölk i flaska så om jag vill kan jag sticka iväg och göra saker på egen hand, vilket gör att omställningen ändå inte varit lika stor som jag väntat.

    Har du några supertips till oss nyblivna mammor/flerbarnsmammor som du vill dela med dig av? (kan vara vad som helst som kan underlätta vardagen litegrann..)
    **Säger som MissW, lyssna till dig själv! Ta dagen som den kommer och sänk kraven. Annars kan jag rekomendera att smörja in bebisens rumpa med lite barnolja innan man sätter på den rena blöjan, dels blir rumpan mjuk men dessutom är det mycket lättare och snällare att torka rent när man ska byta nästa gång. Willys blöjor funkar bättre för oss än libero och pampers.
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5

    Mini-enkät

    Vad heter din bebis och hur gammal är hon/han?
    Jonathan och blir 4 veckor i morgon

    Ungefärlig vikt och längd idag?
    Vikt ca 4.4 kg och kanske 54 cm lång

    Ler, skrattar och vänder sig din bebis ännu?
    Ler ja, skrattar nej, stönar däremot ;-), rullar från rygg till sida och kan rulla från sida till rygg. Lyfter däremot bra på huvudet och flyttar det från sida till sida.

    Om du beskriver din förlossning med några få ord eller meningar, hur låter det då?
    För kort, ont, ingen smärtlindring. Aldrig mer.

    Har tiden efter förlossningen varit som du väntat dig?
    Mja, lite mer rörig och sämre med tid än jag tänkt mig.

    Har du några supertips till oss nyblivna mammor/flerbarnsmammor som du vill dela med dig av? (kan vara vad som helst som kan underlätta vardagen litegrann..)
    Halvfabrikat på mat och mat i frysen är guld inför middagar, speciellt om man är själv med en liten och en tre åring....
  10. 5
    Mini-enkät Vad heter din bebis och hur gammal är hon/han?
    Jonathan och blir 4 veckor i morgon

    Ungefärlig vikt och längd idag?
    Vikt ca 4.4 kg och kanske 54 cm lång

    Ler, skrattar och vänder sig din bebis ännu?
    Ler ja, skrattar nej, stönar däremot ;-), rullar från rygg till sida och kan rulla från sida till rygg. Lyfter däremot bra på huvudet och flyttar det från sida till sida.

    Om du beskriver din förlossning med några få ord eller meningar, hur låter det då?
    För kort, ont, ingen smärtlindring. Aldrig mer.

    Har tiden efter förlossningen varit som du väntat dig?
    Mja, lite mer rörig och sämre med tid än jag tänkt mig.

    Har du några supertips till oss nyblivna mammor/flerbarnsmammor som du vill dela med dig av? (kan vara vad som helst som kan underlätta vardagen litegrann..)
    Halvfabrikat på mat och mat i frysen är guld inför middagar, speciellt om man är själv med en liten och en tre åring....
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    dom där kräkhanddukarna vill jag ha var nånstans i varuhuset brukar dom finnas, barnavdelningen eller badrumsavdelningen? hittade dom inte förra gången..
  12. 6
    dom där kräkhanddukarna vill jag ha var nånstans i varuhuset brukar dom finnas, barnavdelningen eller badrumsavdelningen? hittade dom inte förra gången..
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7

    Vicketick svarar:

    Vad heter din bebis och hur gammal är hon/han?
    David, 3veckor och 3dagar

    Ungefärlig vikt och längd idag?
    vikt: ca 3kg och 49cm lång

    Ler, skrattar och vänder sig din bebis ännu vänder?
    Nej, men han vänder sig till sidan när han sa sova.

    Om du beskriver din förlossning med några få ord eller meningar, hur låter det då?
    Konstig, snabb, ond och underbar

    Har tiden efter förlossningen varit som du väntat dig?
    nej, jag har varit mer orolig för att det ska hända David något och sen så känner jag mig som en nybörjare trots att lillskrutten är mitt fjärde barn.

    Har du några supertips till oss nyblivna mammor/flerbarnsmammor som du vill dela med dig av? (kan vara vad som helst som kan underlätta vardagen litegrann..) Hmmmm.... ja vet inte ,kanske att inte planera in för mycket att göra och skaffa städerska hihihi.Ta dagen som den kommer och ta hjälp av familjen.
    Vicketick nu med fyra underverk här hemma.
    Isac -94, Adam -99, Victoria -02 och David 07.04.20.
  14. 7
    Vicketick svarar: Vad heter din bebis och hur gammal är hon/han?
    David, 3veckor och 3dagar

    Ungefärlig vikt och längd idag?
    vikt: ca 3kg och 49cm lång

    Ler, skrattar och vänder sig din bebis ännu vänder?
    Nej, men han vänder sig till sidan när han sa sova.

    Om du beskriver din förlossning med några få ord eller meningar, hur låter det då?
    Konstig, snabb, ond och underbar

    Har tiden efter förlossningen varit som du väntat dig?
    nej, jag har varit mer orolig för att det ska hända David något och sen så känner jag mig som en nybörjare trots att lillskrutten är mitt fjärde barn.

    Har du några supertips till oss nyblivna mammor/flerbarnsmammor som du vill dela med dig av? (kan vara vad som helst som kan underlätta vardagen litegrann..) Hmmmm.... ja vet inte ,kanske att inte planera in för mycket att göra och skaffa städerska hihihi.Ta dagen som den kommer och ta hjälp av familjen.
  15. Medlem sedan
    Apr 2005
    #8
    Kul med enkät!

    Vad heter din bebis och hur gammal är hon/han?
    Amadeus & han är 3 veckor, jösses vad tiden går fort!

    Ungefärlig vikt och längd idag?
    Han vägde 4140g och var 55cm för 5 dagar sedan.

    Ler, skrattar och vänder sig din bebis ännu?
    Vi tror att vi fick det första riktiga leendet igår
    Skrattar och vänder sig tror jag dröjer lite..

    Om du beskriver din förlossning med några få ord eller meningar, hur låter det då?
    Fantastiskt rolig, kort och jättebra. Jag föder gärna barn!

    Har tiden efter förlossningen varit som du väntat dig?
    Mjo, kanske inte som jag ville, men helt klart som jag väntat mig. Vi har det jättestressigt nu eftersom att vi flyttar om 5 dagar och håller på att renovera huset för fullt.

    Har du några supertips till oss nyblivna mammor/flerbarnsmammor som du vill dela med dig av? (kan vara vad som helst som kan underlätta vardagen litegrann..)
    Ett tips jag själv borde anamma är den gamla klyschan, att sova när barnet sover.
    Varför gör man alldrig det på dagtid?
  16. 8
    Kul med enkät!

    Vad heter din bebis och hur gammal är hon/han?
    Amadeus & han är 3 veckor, jösses vad tiden går fort!

    Ungefärlig vikt och längd idag?
    Han vägde 4140g och var 55cm för 5 dagar sedan.

    Ler, skrattar och vänder sig din bebis ännu?
    Vi tror att vi fick det första riktiga leendet igår
    Skrattar och vänder sig tror jag dröjer lite..

    Om du beskriver din förlossning med några få ord eller meningar, hur låter det då?
    Fantastiskt rolig, kort och jättebra. Jag föder gärna barn!

    Har tiden efter förlossningen varit som du väntat dig?
    Mjo, kanske inte som jag ville, men helt klart som jag väntat mig. Vi har det jättestressigt nu eftersom att vi flyttar om 5 dagar och håller på att renovera huset för fullt.

    Har du några supertips till oss nyblivna mammor/flerbarnsmammor som du vill dela med dig av? (kan vara vad som helst som kan underlätta vardagen litegrann..)
    Ett tips jag själv borde anamma är den gamla klyschan, att sova när barnet sover.
    Varför gör man alldrig det på dagtid?
  17. Medlem sedan
    Jun 2006
    #9
    Seife svarar:

    Vad heter din bebis och hur gammal är hon/han?

    GUSTAF Johann William, 4 veckor idag.

    Ungefärlig vikt och längd idag?

    4,5kg och 54,5 cm,

    Ler, skrattar och vänder sig din bebis ännu?

    2 riktade leenden har jag fått, skrattar-nej. Vänder sig från sida till rygg, från mage till rygg idag:-)
    Håller upp huvudet från mage.

    Om du beskriver din förlossning med några få ord eller meningar, hur låter det då?

    Snabbt och bra förutom eftervärkarna:-(

    Har tiden efter förlossningen varit som du väntat dig?

    Bättre, har återhämtat mig fysiskt snabbt...men tyngre mentalt då jag inte får sova då min bebis ä en vaken-bebis..Hade inte riktigt förväntat mig det då tvåan min sov 4h, åt, var vaken max en 1h, sedan sov 4h..
    Trodde i min enfald att det skulle bli så igen men icke..visar på vilka små indivder bebisarna är:-)

    Har du några supertips till oss nyblivna mammor/flerbarnsmammor som du vill dela med dig av? (kan vara vad som helst som kan underlätta vardagen litegrann..)

    -försök dra ut på pappadagarna (tex halva dagar)
    Här kommer det bli omvänd pappaledighet vid ev syskon dvs maken får vara här de 3 första månaderna.

    Sov när bebisen sover på dagtid (om den sover:-))
  18. 9
    Seife svarar:

    Vad heter din bebis och hur gammal är hon/han?

    GUSTAF Johann William, 4 veckor idag.

    Ungefärlig vikt och längd idag?

    4,5kg och 54,5 cm,

    Ler, skrattar och vänder sig din bebis ännu?

    2 riktade leenden har jag fått, skrattar-nej. Vänder sig från sida till rygg, från mage till rygg idag:-)
    Håller upp huvudet från mage.

    Om du beskriver din förlossning med några få ord eller meningar, hur låter det då?

    Snabbt och bra förutom eftervärkarna:-(

    Har tiden efter förlossningen varit som du väntat dig?

    Bättre, har återhämtat mig fysiskt snabbt...men tyngre mentalt då jag inte får sova då min bebis ä en vaken-bebis..Hade inte riktigt förväntat mig det då tvåan min sov 4h, åt, var vaken max en 1h, sedan sov 4h..
    Trodde i min enfald att det skulle bli så igen men icke..visar på vilka små indivder bebisarna är:-)

    Har du några supertips till oss nyblivna mammor/flerbarnsmammor som du vill dela med dig av? (kan vara vad som helst som kan underlätta vardagen litegrann..)

    -försök dra ut på pappadagarna (tex halva dagar)
    Här kommer det bli omvänd pappaledighet vid ev syskon dvs maken får vara här de 3 första månaderna.

    Sov när bebisen sover på dagtid (om den sover:-))
  19. Medlem sedan
    May 2005
    #10

    Mina svar

    Vad heter din bebis och hur gammal är hon/han?
    Tilia, 1 månad i morgon.

    Ungefärlig vikt och längd idag?
    Hon vägde 3200g och var 50 cm för en vecka sen men hon har lagt på sig sen dess

    Ler, skrattar och vänder sig din bebis ännu?
    Ler ja, en gång har hon skrattat riktigt gott, vänder sig göra hon ibalnd den busan men det är hon för liten för!

    Om du beskriver din förlossning med några få ord eller meningar, hur låter det då?
    Snabb och underbar!

    Har tiden efter förlossningen varit som du väntat dig?
    Bättre!

    Har du några supertips till oss nyblivna mammor/flerbarnsmammor som du vill dela med dig av? (kan vara vad som helst som kan underlätta vardagen litegrann..)
    Ligga och amma på natten är mitt absolut bästa tips, på dubbelvikt handduk! Då kan man små sova undertiden.
    Mamma till två underbara guldklimpar!
  20. 10
    Mina svar Vad heter din bebis och hur gammal är hon/han?
    Tilia, 1 månad i morgon.

    Ungefärlig vikt och längd idag?
    Hon vägde 3200g och var 50 cm för en vecka sen men hon har lagt på sig sen dess

    Ler, skrattar och vänder sig din bebis ännu?
    Ler ja, en gång har hon skrattat riktigt gott, vänder sig göra hon ibalnd den busan men det är hon för liten för!

    Om du beskriver din förlossning med några få ord eller meningar, hur låter det då?
    Snabb och underbar!

    Har tiden efter förlossningen varit som du väntat dig?
    Bättre!

    Har du några supertips till oss nyblivna mammor/flerbarnsmammor som du vill dela med dig av? (kan vara vad som helst som kan underlätta vardagen litegrann..)
    Ligga och amma på natten är mitt absolut bästa tips, på dubbelvikt handduk! Då kan man små sova undertiden.
  21. Medlem sedan
    Jan 2005
    #11
    dom finns på barn sidan, vid nyföding sakerna
  22. 11
    dom finns på barn sidan, vid nyföding sakerna
  23. Medlem sedan
    Dec 2006
    #12
    Alice heter vår lilla ängel
    Är 6 veckor och 3 dagar
    Väger 4810 g och är 58,5 cm lång

    Ler skrattar o härmar, men vänder sig inte ännu
    Ligger dock på magen och lyfter huvudet en bra stund

    Tiden efter förlossningen har vart ok, tills sjukhusvistelsen kom.

    Förlossningen var då oväntad o orolig.
    Gick inte enligt planen (gör det nånsin det)
    Men till slut gick allt bra.
  24. 12
    Alice heter vår lilla ängel
    Är 6 veckor och 3 dagar
    Väger 4810 g och är 58,5 cm lång

    Ler skrattar o härmar, men vänder sig inte ännu
    Ligger dock på magen och lyfter huvudet en bra stund

    Tiden efter förlossningen har vart ok, tills sjukhusvistelsen kom.

    Förlossningen var då oväntad o orolig.
    Gick inte enligt planen (gör det nånsin det)
    Men till slut gick allt bra.
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13
    cat svar:

    Vad heter din bebis och hur gammal är hon/han?
    Molly Sofia Elvira, hon är 9 veckor och 5 dagar.

    Ungefärlig vikt och längd idag?
    hon vägde 4350 gr och 53,5 cm lång i fredags.

    Ler, skrattar och vänder sig din bebis ännu?
    ler massor, skrattat ett par gånger. vänder sig inte från rygg till mage eller tvärsom, men varit nära flera gånger. rullar från sida till sida, stödjer sig på underarmarna när hon ligger på mage, och älkar att stå upp i famnen.

    Om du beskriver din förlossning med några få ord eller meningar, hur låter det då?

    snabb och smärtfri, men väldigt märklig. Att föda med respiratormask är inget jag föreställt mig göra

    Har tiden efter förlossningen varit som du väntat dig?
    absolut inte, eftersom jag ver sjuk.

    Har du några supertips till oss nyblivna mammor/flerbarnsmammor som du vill dela med dig av? (kan vara vad som helst som kan underlätta vardagen litegrann..) Ett tips som inte är aktuellt än, men snart. träna bort nattmålen vid ca 4 månader, då behöver inte bebis äta nattetid.
  26. 13
    cat svar:

    Vad heter din bebis och hur gammal är hon/han?
    Molly Sofia Elvira, hon är 9 veckor och 5 dagar.

    Ungefärlig vikt och längd idag?
    hon vägde 4350 gr och 53,5 cm lång i fredags.

    Ler, skrattar och vänder sig din bebis ännu?
    ler massor, skrattat ett par gånger. vänder sig inte från rygg till mage eller tvärsom, men varit nära flera gånger. rullar från sida till sida, stödjer sig på underarmarna när hon ligger på mage, och älkar att stå upp i famnen.

    Om du beskriver din förlossning med några få ord eller meningar, hur låter det då?

    snabb och smärtfri, men väldigt märklig. Att föda med respiratormask är inget jag föreställt mig göra

    Har tiden efter förlossningen varit som du väntat dig?
    absolut inte, eftersom jag ver sjuk.

    Har du några supertips till oss nyblivna mammor/flerbarnsmammor som du vill dela med dig av? (kan vara vad som helst som kan underlätta vardagen litegrann..) Ett tips som inte är aktuellt än, men snart. träna bort nattmålen vid ca 4 månader, då behöver inte bebis äta nattetid.
  27. Malla
    #14
    Vad heter din bebis och hur gammal är hon/han?
    ASSAR Tage är fyra veckor på onsdag.

    Ungefärlig vikt och längd idag?
    Var 57 cm lång och vägde 5250 g i torsdags när han var 22 dagar.

    Ler, skrattar och vänder sig din bebis ännu?
    Ler och flinar till lite när man kittlar honom på dubbelhakorna...

    Om du beskriver din förlossning med några få ord eller meningar, hur låter det då?
    Oväntat snabb, kass barnmorska på "fel" BB(hann inte dit jag ville) men ändå mycket bra eftersom jag hade full koll hela tiden.

    Har tiden efter förlossningen varit som du väntat dig?
    Ja

    Har du några supertips till oss nyblivna mammor/flerbarnsmammor som du vill dela med dig av? (kan vara vad som helst som kan underlätta vardagen litegrann..)
    Ta det lugnt, undvik en massa "måsten", njut av den lille/lilla och gör det som känns rätt för er. Och en sak till....vila när det finns tillfälle
  28. 14
    Vad heter din bebis och hur gammal är hon/han?
    ASSAR Tage är fyra veckor på onsdag.

    Ungefärlig vikt och längd idag?
    Var 57 cm lång och vägde 5250 g i torsdags när han var 22 dagar.

    Ler, skrattar och vänder sig din bebis ännu?
    Ler och flinar till lite när man kittlar honom på dubbelhakorna...

    Om du beskriver din förlossning med några få ord eller meningar, hur låter det då?
    Oväntat snabb, kass barnmorska på "fel" BB(hann inte dit jag ville) men ändå mycket bra eftersom jag hade full koll hela tiden.

    Har tiden efter förlossningen varit som du väntat dig?
    Ja

    Har du några supertips till oss nyblivna mammor/flerbarnsmammor som du vill dela med dig av? (kan vara vad som helst som kan underlätta vardagen litegrann..)
    Ta det lugnt, undvik en massa "måsten", njut av den lille/lilla och gör det som känns rätt för er. Och en sak till....vila när det finns tillfälle
  29. Malla
    #15

    Ja de är

    mycket bra de där små "kräkhanddukarna"
  30. 15
    Ja de är mycket bra de där små "kräkhanddukarna"
  31. Malla
    #16

    Ville du

    ha smärtlindring och hann inte med det? Själv hade jag ingen smärtlindring för att jag inte ville ha det. Fast det enda jag hade haft tid med var nog lustgas....och det vill jag absolut inte ha. Synd om du ville ha smärtlindring och det därför blev en jobbig upplevelse. Kram!
  32. 16
    Ville du ha smärtlindring och hann inte med det? Själv hade jag ingen smärtlindring för att jag inte ville ha det. Fast det enda jag hade haft tid med var nog lustgas....och det vill jag absolut inte ha. Synd om du ville ha smärtlindring och det därför blev en jobbig upplevelse. Kram!
  33. Medlem sedan
    Jul 2004
    #17
    linolja svarar:
    1..Hon heter Nili o hon är exakt 1 månad idag 14 maj..
    2..Hon väger ca 5100g o är ca 57 cm..
    3..Hon ler o har gjort ett par veckor..börjar "prata" mer o mer..kommer nog att vända sig om en snar framtid..
    4..Lååång men ändå positiv o jag fick världens goaste unge dock min andra goaste unge..
    5..Ja i det stora hela om det är något som jag inte väntat mig så är det nog att jag är väldigt bortskämd med att få sova mycket på nätterna..
    6..Försök att inte låta er stressas upp för mycket av er bebis o speciellt inte av alla goda råd om vad man ska o inte ska rätt o fel försök att lyssna på er egen intuition.. låter skit enkelt va haha.. jag själv kan se idag att jag var den stressade mamman med min första o jag ser skillnaden på den mamma jag är idag.. en grej till som jag gjorde med min första var att när min man kom hem så såg jag till att bebis var mätt o sedan gick jag ut.. det blev nästan så att jag sminkade mig o gjorde mig fin o sedan åkte jag till ica..det behövdes inte mer men jag fick vara therese.. sedan kan jag rekomendera babycafe eller dyl.. det är jätteviktigt var i alla fall för mig att prata grönt bajs med andra mammor..hur det än är så blir det ganska påfrestande för omgivningen att lyssna på en även om de inte vill låssas om det.. kram på dig o jätte lycka till..
  34. 17
    linolja svarar:
    1..Hon heter Nili o hon är exakt 1 månad idag 14 maj..
    2..Hon väger ca 5100g o är ca 57 cm..
    3..Hon ler o har gjort ett par veckor..börjar "prata" mer o mer..kommer nog att vända sig om en snar framtid..
    4..Lååång men ändå positiv o jag fick världens goaste unge dock min andra goaste unge..
    5..Ja i det stora hela om det är något som jag inte väntat mig så är det nog att jag är väldigt bortskämd med att få sova mycket på nätterna..
    6..Försök att inte låta er stressas upp för mycket av er bebis o speciellt inte av alla goda råd om vad man ska o inte ska rätt o fel försök att lyssna på er egen intuition.. låter skit enkelt va haha.. jag själv kan se idag att jag var den stressade mamman med min första o jag ser skillnaden på den mamma jag är idag.. en grej till som jag gjorde med min första var att när min man kom hem så såg jag till att bebis var mätt o sedan gick jag ut.. det blev nästan så att jag sminkade mig o gjorde mig fin o sedan åkte jag till ica..det behövdes inte mer men jag fick vara therese.. sedan kan jag rekomendera babycafe eller dyl.. det är jätteviktigt var i alla fall för mig att prata grönt bajs med andra mammor..hur det än är så blir det ganska påfrestande för omgivningen att lyssna på en även om de inte vill låssas om det.. kram på dig o jätte lycka till..
  35. Medlem sedan
    Aug 2006
    #18
    hur tränar man bort nattmålen på bästa sätt? nyfiken!!
  36. 18
    hur tränar man bort nattmålen på bästa sätt? nyfiken!!
  37. Medlem sedan
    Aug 2006
    #19
    känner igen det där med att göra sig iordning för ett ica-besök, lyx i vardan!
  38. 19
    känner igen det där med att göra sig iordning för ett ica-besök, lyx i vardan!
  39. Medlem sedan
    Oct 2001
    #20

    L.A-svar

    Vad heter din bebis och hur gammal är hon/han?
    ** Astrid Felicia heter min lilla prinsessa och hon är 11 veckor på onsdag.

    Ungefärlig vikt och längd idag?
    ** I fredags vägde hon 3450 gram. Hon var 50 cm lång för tre veckor sen.

    Ler, skrattar och vänder sig din bebis ännu?
    ** Ler och skrattar mycket! Har vänt sig från sida till rygg och från sida till mage. Hon älskar att stå och hoppa

    Om du beskriver din förlossning med några få ord eller meningar, hur låter det då?
    ** Ganska lätt förlossning om än något intensiv på slutet

    Har tiden efter förlossningen varit som du väntat dig?
    ** Mer eller mindre ja. Vi sov grymt dåligt i början (till viss del ännu) så jag är nog tröttare än jag trott.

    Har du några supertips till oss nyblivna mammor/flerbarnsmammor som du vill dela med dig av? (kan vara vad som helst som kan underlätta vardagen litegrann..)
    ** Lita på dig själv! (en mamma vet bäst!!)
    Sov när din bebis gör det (tänk om jag skulle ta till mig detta rådet själv )
    Ta det lugnt! (hemmet behöver faktiskt inte var tipptopp 24/7...)
    Njut! (ditt barn är snart stort)
    http://barnsligt.blogspot.com/
    http://lawomanhemma.blogspot.com/

    "This is the end
    Beautiful friend
    This is the end
    My only friend, the end"


    Hanna med Matilda januari 2001 och Felicia februari 2007
  40. 20
    L.A-svar Vad heter din bebis och hur gammal är hon/han?
    ** Astrid Felicia heter min lilla prinsessa och hon är 11 veckor på onsdag.

    Ungefärlig vikt och längd idag?
    ** I fredags vägde hon 3450 gram. Hon var 50 cm lång för tre veckor sen.

    Ler, skrattar och vänder sig din bebis ännu?
    ** Ler och skrattar mycket! Har vänt sig från sida till rygg och från sida till mage. Hon älskar att stå och hoppa

    Om du beskriver din förlossning med några få ord eller meningar, hur låter det då?
    ** Ganska lätt förlossning om än något intensiv på slutet

    Har tiden efter förlossningen varit som du väntat dig?
    ** Mer eller mindre ja. Vi sov grymt dåligt i början (till viss del ännu) så jag är nog tröttare än jag trott.

    Har du några supertips till oss nyblivna mammor/flerbarnsmammor som du vill dela med dig av? (kan vara vad som helst som kan underlätta vardagen litegrann..)
    ** Lita på dig själv! (en mamma vet bäst!!)
    Sov när din bebis gör det (tänk om jag skulle ta till mig detta rådet själv )
    Ta det lugnt! (hemmet behöver faktiskt inte var tipptopp 24/7...)
    Njut! (ditt barn är snart stort)
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Airline pick ? Mini mini enkät
    By A_Cei in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-01-11, 00:49
  2. Mini mini enkät!
    By Ronja31 in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 21:59
  3. Mini mini enkät
    By lillan2 in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 21:42
  4. Mini, mini enkät
    By resel in forum _0412 Decemberbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 23:35
  5. Mini mini enkät..
    By fialerso in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-05-12, 15:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar