Snälla hjälp mig att förstå
Utvecklingshämning
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Snälla hjälp mig att förstå

    Jag har en son som är 8 år och har en språkstörning samt att jag alltid misstänkt ADHD. För 2 år sedan gjordes en utv. bedömning wippsi-r och han hamnade då på ett gränsvärde mellan särskola och vanlig skola vilket gjorde att vi valde att han stannade kvar på förskolan 1 år. Han har kommit i kapp lite men ligger ganska långt efter sina kamrater i förskole klassen som alltså är 1 år yngre. Ett nytt test gjordes inför skolstarten nu i höst och det hette wisc 3 tror jag. Där hamnade han såpass lågt att särskola rekomenderas och de pratade på lindrig utvecklings störning (inget klart ang. diagnos) jag håller med om att han kommer att få det jätte svårt i skolan och jag kommer att ha särskola på prov 1 halv år för att se. Förhoppningen är att han där kommer få såpass hjälp att om han utvecklas mer kan byta om några år. Mne vad jag inte förstår är att jag aldrig sett honom som utv.störd. har förmodligen en massa "fördomar" om vad detta handlar om. Han cyklar,åker skridskor,brer mackor och i leken är han som vilket barn som helst. Fast han klarar inte inlärningen när det gäller skolbiten och andra saker tex hur fjärr kontrollen till TV fungerar osv....
    Vad innebär en lindrig utv. ströning? Låter det som att det kan vara så?
    jag måste ge besked till skolan nu på Onsdag och min son vill inte gå där,han gråter och är jätte ledsen. Mitt krav var att han skulle få ha kvar fritids med de andra barnen för han har många kompisar och är social. det är därför han vill gå i skolan med dem.
    Jag ser mest möjligheterna till en bra skolstart och mkt mer hjälp och stöd samt träning men jag begriper ju att hans kamrater betyder så mkt för honom så det är ett jätte tufft val. Tacksam för råd och stöd och förlåt om jag vrekar okunnig i vad lindrig utv. störning innebär. Detta är nytt för mig. Kram på er!
  2. 1
    Snälla hjälp mig att förstå Jag har en son som är 8 år och har en språkstörning samt att jag alltid misstänkt ADHD. För 2 år sedan gjordes en utv. bedömning wippsi-r och han hamnade då på ett gränsvärde mellan särskola och vanlig skola vilket gjorde att vi valde att han stannade kvar på förskolan 1 år. Han har kommit i kapp lite men ligger ganska långt efter sina kamrater i förskole klassen som alltså är 1 år yngre. Ett nytt test gjordes inför skolstarten nu i höst och det hette wisc 3 tror jag. Där hamnade han såpass lågt att särskola rekomenderas och de pratade på lindrig utvecklings störning (inget klart ang. diagnos) jag håller med om att han kommer att få det jätte svårt i skolan och jag kommer att ha särskola på prov 1 halv år för att se. Förhoppningen är att han där kommer få såpass hjälp att om han utvecklas mer kan byta om några år. Mne vad jag inte förstår är att jag aldrig sett honom som utv.störd. har förmodligen en massa "fördomar" om vad detta handlar om. Han cyklar,åker skridskor,brer mackor och i leken är han som vilket barn som helst. Fast han klarar inte inlärningen när det gäller skolbiten och andra saker tex hur fjärr kontrollen till TV fungerar osv....
    Vad innebär en lindrig utv. ströning? Låter det som att det kan vara så?
    jag måste ge besked till skolan nu på Onsdag och min son vill inte gå där,han gråter och är jätte ledsen. Mitt krav var att han skulle få ha kvar fritids med de andra barnen för han har många kompisar och är social. det är därför han vill gå i skolan med dem.
    Jag ser mest möjligheterna till en bra skolstart och mkt mer hjälp och stöd samt träning men jag begriper ju att hans kamrater betyder så mkt för honom så det är ett jätte tufft val. Tacksam för råd och stöd och förlåt om jag vrekar okunnig i vad lindrig utv. störning innebär. Detta är nytt för mig. Kram på er!
  3. Medlem sedan
    Apr 2007
    #2
    Hej min son är snart 6 år han har språkstörning svag begåvning(strax under gränsen till utvst. och ngt beetende störning.Känner igen mej i mkt du skriver.Självklart måste ditt barn få gå med sina kompisar.Även den sociala biten är viktig för att han ska fortsätta utvecklas.Kan du inte be hab personalen ha möte med skolan och be dom förklara vad det är som är viktigt.Lycka till och kämpa på.Kram Johanna
  4. 2
    Hej min son är snart 6 år han har språkstörning svag begåvning(strax under gränsen till utvst. och ngt beetende störning.Känner igen mej i mkt du skriver.Självklart måste ditt barn få gå med sina kompisar.Även den sociala biten är viktig för att han ska fortsätta utvecklas.Kan du inte be hab personalen ha möte med skolan och be dom förklara vad det är som är viktigt.Lycka till och kämpa på.Kram Johanna
  5. mamma till 4 kottar
    #3
    Visst kan ni byta från särskola till grundskola efter några år, men det är extremt ovanligt. Jag känner bara till två fall och då berodde bytet inte på att barnet utvecklas "tillräckligt" utan på att barnet INTE fått nödvändig stimulans i särskolan. Jag tycker att ni ska informera er särskola om vad era mål är och hur ni vill ha det och håller tummarna för att ni har en särskola som går på er linje.

    Jag har som lärare haft flera elever med lindigt utvecklingsstörning i grundskolan. Några har inte alls skiljt sig från övriga utan bara behövt lite extra stöd.
  6. 3
    Visst kan ni byta från särskola till grundskola efter några år, men det är extremt ovanligt. Jag känner bara till två fall och då berodde bytet inte på att barnet utvecklas "tillräckligt" utan på att barnet INTE fått nödvändig stimulans i särskolan. Jag tycker att ni ska informera er särskola om vad era mål är och hur ni vill ha det och håller tummarna för att ni har en särskola som går på er linje.

    Jag har som lärare haft flera elever med lindigt utvecklingsstörning i grundskolan. Några har inte alls skiljt sig från övriga utan bara behövt lite extra stöd.
  7. Medlem sedan
    Apr 2004
    #4

    Hejsan!(långt)

    Jag har en14-årig son som har lindrig utvecklingsstörning.
    Vad det innebär?
    Generellt kan man nog säga att man ofta behöver längre tid på sig att lära sig saker.
    Sen varierar det naturligtvis från person till person var svårigheterna ligger.

    Min kille hade inga större svårigheter att lära sig läsa.Däremot har matte och abstrakt tänkande varit (och är)svårt för honom.

    Svårt att förstå ordspråk och metaforer.Ex:"Ta sig vatten över huvudet"Allt sånt måste förklaras för att han ska förstå.

    Socialt är han välanpassad.
    Fungerar bra i grupp.Att resa,gå på bio och teater,möta nya människor.Inga som helst problem.Har många kompisar.

    Känslomässigt är han som vilken annan 14-årig kille som helst.Gillar film och tevespel.
    Börjar intressera sig för tjejer.Egna utseendet viktigt.
    Fundrar över vilket program han ska välja när han ska börja Särgymnasiet osv...

    Jag förstår din sorg,oro och tvekan över din sons skolgång.Vad är rätt att göra?
    Jag var där du är för 4 år sedan.

    Mitt råd till dig är att testa.Fungerar det inte har man rätt att byta skolform.

    Du är väl medveten om att man kan gå inkluderad i vanlig klass och ändå läsa enligt Särskolans läroplan?

    Din sons lärare har då rätt till handledning och stöd från Särskolans personal.De ska kunna ge råd om lämpliga läromedel,anpassning av klassrummet etc.

    Man vet ju inte förrän man prövat.Inkludering passar en del barn och andra inte.

    Min son fick inte sin diagnos förrän han var 10 år.
    Han gick i vanlig grundskoleklass fram till fjärde årskursen.Trots extra resurs och speciallärartimmar funkade det inte så bra.Han mådde dåligt av att inte kunna hänga med i undervisningen.

    Tillslut tog vi kontakt med skolpsykologen som gjorde ett sk WISC-test.
    Precis som din son ligger han på gränsen melllan låg normal begåvning och lindrig utvecklingsstörning.
    När utredningen var klar fick han testa Särskolan och där ville han stanna kvar.

    Då han kom dit kom framstegen med väldig fart.
    Liten grupp,lämplig pedagogik och en fantastiskt engagerad lärare gjorde susen.
    Har inte en dag ångrat valet.Hans trivs,får studera i egen takt och utvecklas enligt sina förutsättningar.

    Lycka till hur du än väljer!

    Simons Mamma
  8. 4
    Hejsan!(långt) Jag har en14-årig son som har lindrig utvecklingsstörning.
    Vad det innebär?
    Generellt kan man nog säga att man ofta behöver längre tid på sig att lära sig saker.
    Sen varierar det naturligtvis från person till person var svårigheterna ligger.

    Min kille hade inga större svårigheter att lära sig läsa.Däremot har matte och abstrakt tänkande varit (och är)svårt för honom.

    Svårt att förstå ordspråk och metaforer.Ex:"Ta sig vatten över huvudet"Allt sånt måste förklaras för att han ska förstå.

    Socialt är han välanpassad.
    Fungerar bra i grupp.Att resa,gå på bio och teater,möta nya människor.Inga som helst problem.Har många kompisar.

    Känslomässigt är han som vilken annan 14-årig kille som helst.Gillar film och tevespel.
    Börjar intressera sig för tjejer.Egna utseendet viktigt.
    Fundrar över vilket program han ska välja när han ska börja Särgymnasiet osv...

    Jag förstår din sorg,oro och tvekan över din sons skolgång.Vad är rätt att göra?
    Jag var där du är för 4 år sedan.

    Mitt råd till dig är att testa.Fungerar det inte har man rätt att byta skolform.

    Du är väl medveten om att man kan gå inkluderad i vanlig klass och ändå läsa enligt Särskolans läroplan?

    Din sons lärare har då rätt till handledning och stöd från Särskolans personal.De ska kunna ge råd om lämpliga läromedel,anpassning av klassrummet etc.

    Man vet ju inte förrän man prövat.Inkludering passar en del barn och andra inte.

    Min son fick inte sin diagnos förrän han var 10 år.
    Han gick i vanlig grundskoleklass fram till fjärde årskursen.Trots extra resurs och speciallärartimmar funkade det inte så bra.Han mådde dåligt av att inte kunna hänga med i undervisningen.

    Tillslut tog vi kontakt med skolpsykologen som gjorde ett sk WISC-test.
    Precis som din son ligger han på gränsen melllan låg normal begåvning och lindrig utvecklingsstörning.
    När utredningen var klar fick han testa Särskolan och där ville han stanna kvar.

    Då han kom dit kom framstegen med väldig fart.
    Liten grupp,lämplig pedagogik och en fantastiskt engagerad lärare gjorde susen.
    Har inte en dag ångrat valet.Hans trivs,får studera i egen takt och utvecklas enligt sina förutsättningar.

    Lycka till hur du än väljer!

    Simons Mamma

Liknande trådar

  1. Snälla hjälp mig att förstå.
    By Josse. in forum Omhändertagna barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-11, 08:47
  2. Snälla Hjälp mig förstå
    By kryttet in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 11:19
  3. snälla hjälp mig förstå!
    By ledsen mamma in forum Bokstavsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 18:34
  4. Hjälp mig förstå!
    By M, lite hemlig in forum Pappasnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-06-21, 01:02
  5. Kan någon snälla hjälpa mig förstå?
    By lilla_fisk in forum Föräldraskap
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-21, 23:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar