Fler som ska marschera?
Downs Syndrom
  1. Medlem sedan
    Mar 2006
    #1

    Fler som ska marschera?

    Jag ska gå "Marschen för tillgänglighet" lördag den 2 juni. Tycker det är hög tid att vi lagstiftar bort otillgängligheten i det här landet. Är det fler än jag som ska gå marschen?

    http://www.marschen.se/
  2. 1
    Fler som ska marschera? Jag ska gå "Marschen för tillgänglighet" lördag den 2 juni. Tycker det är hög tid att vi lagstiftar bort otillgängligheten i det här landet. Är det fler än jag som ska gå marschen?

    http://www.marschen.se/
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2
    Hej Salvia! Vad tänker du då framför allt på när det gäller otillgänglighet för de våra, barn/ungdomar/vuxna med DS?
  4. 2
    Hej Salvia! Vad tänker du då framför allt på när det gäller otillgänglighet för de våra, barn/ungdomar/vuxna med DS?
  5. Medlem sedan
    Mar 2006
    #3
    Hej Carin! "Marschen för tillgänglighet" arbetar för att vi i Sverige ska få en antidiskrimineringslagstiftnin g (långt ord!) som klassar otillgänglighet som diskriminering av personer med funktionshinder.

    Man behöver inte uppleva samhället som otillgängligt bara för att man har DS, men för många för ju DS även med sig andra funktionsnedsättningar som tex hörselnedsättning, rörelsehinder och synfel. Jag hoppas att du som själv upplever otillgänglighet pga ditt funktionshinder, eller som har anhöriga som drabbas av otillgängligheten, ska sluta upp i marschen för tillgänglighet den 2 juni.

    Läs gärna mer på http://www.marschen.se/

    Vänliga hälsningar, Salvia
  6. 3
    Hej Carin! "Marschen för tillgänglighet" arbetar för att vi i Sverige ska få en antidiskrimineringslagstiftnin g (långt ord!) som klassar otillgänglighet som diskriminering av personer med funktionshinder.

    Man behöver inte uppleva samhället som otillgängligt bara för att man har DS, men för många för ju DS även med sig andra funktionsnedsättningar som tex hörselnedsättning, rörelsehinder och synfel. Jag hoppas att du som själv upplever otillgänglighet pga ditt funktionshinder, eller som har anhöriga som drabbas av otillgängligheten, ska sluta upp i marschen för tillgänglighet den 2 juni.

    Läs gärna mer på http://www.marschen.se/

    Vänliga hälsningar, Salvia
  7. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4
    Hej Salvia! Självklart vill vi ha ett samhälle som är tillgängligt för alla, både för dem som har fysiska,psykiska eller intellellektuella svårigheter.
    Hinder för full delaktighet möter personermed DS dagligen i skola, arbetsliv, boende och fritid, pga av den segregering av s.k utvecklingsstörda som råder.
    Meningarna om "vad som är bäst för" dessa barn/ungdomar/vuxna är delade - många förordar fortfarande idag en segregering och inte ens FUB har tagit ställning för t ex nedläggning av särskolan och en skola för alla.
    Delaktighetskampen drivs idag mest för/av personer
    med fysiska svårigheter.
    Vilket är lite trist.
  8. 4
    Hej Salvia! Självklart vill vi ha ett samhälle som är tillgängligt för alla, både för dem som har fysiska,psykiska eller intellellektuella svårigheter.
    Hinder för full delaktighet möter personermed DS dagligen i skola, arbetsliv, boende och fritid, pga av den segregering av s.k utvecklingsstörda som råder.
    Meningarna om "vad som är bäst för" dessa barn/ungdomar/vuxna är delade - många förordar fortfarande idag en segregering och inte ens FUB har tagit ställning för t ex nedläggning av särskolan och en skola för alla.
    Delaktighetskampen drivs idag mest för/av personer
    med fysiska svårigheter.
    Vilket är lite trist.
  9. Medlem sedan
    Mar 2006
    #5
    Jag förstår dig. Många tycks tro att tillgänglighet bara handlar om fysisk framkomlighet för personer med rörelsehinder.

    "Marschen för tillgänglighet" skriver på sin hemsida:

    "Vi vill dock klargöra att vi i grunden stödjer en inkluderande, inte exkluderande, syn på tillgänglighet. Tillgänglighet handlar om betydligt mer än den rent fysiska framkomligheten. I nuvarande lagstiftning nämns enbart grupperna personer med rörelsehinder och personer med försämrad orienteringsförmåga, dvs synskador. Detta är ett förlegat och otidsenligt synsätt. Tillgänglighet rör naturligtvis även grupper som personer med: allergier, hjärnskador, hörselskador, psykiska funktionshinder, utvecklingsstörning, övervikt och läs- och skrivsvårigheter. Vidare rör det naturligtvis inte bara den rent fysiska möjligheten att ta sig fram utan även tillgången till information och ett värdigt bemötande."
  10. 5
    Jag förstår dig. Många tycks tro att tillgänglighet bara handlar om fysisk framkomlighet för personer med rörelsehinder.

    "Marschen för tillgänglighet" skriver på sin hemsida:

    "Vi vill dock klargöra att vi i grunden stödjer en inkluderande, inte exkluderande, syn på tillgänglighet. Tillgänglighet handlar om betydligt mer än den rent fysiska framkomligheten. I nuvarande lagstiftning nämns enbart grupperna personer med rörelsehinder och personer med försämrad orienteringsförmåga, dvs synskador. Detta är ett förlegat och otidsenligt synsätt. Tillgänglighet rör naturligtvis även grupper som personer med: allergier, hjärnskador, hörselskador, psykiska funktionshinder, utvecklingsstörning, övervikt och läs- och skrivsvårigheter. Vidare rör det naturligtvis inte bara den rent fysiska möjligheten att ta sig fram utan även tillgången till information och ett värdigt bemötande."

Liknande trådar

  1. Fler som ska marschera?
    By salvia in forum Funktionshinder - vuxna
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 16:50
  2. Fler som ska marschera?
    By salvia in forum Klumpfot
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 15:17
  3. Fler som ska marschera?
    By salvia in forum Höftluxationer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 15:16
  4. Fler som ska marschera?
    By salvia in forum Hjärnskador
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 15:15
  5. Fler som ska marschera?
    By salvia in forum Flerhandikapp
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 15:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar