Låt bli snoppen!
Ordet är fritt
  1. camilla_73
    #1

    Låt bli snoppen!

    Mina söner är hopplösa. Speciellt den äldsta (8 år). Han tänker säkert inte på det men har han inte byxor på sig så är han i kallingarna och gräver. Det stör mig. Säger åt honom att sluta. Men det går inte tydlgien. Idag var han där och pillade när vi satt och åt mat. Då fick han lämna bordet och gå och tvätta händerna och lyckades sedan låta bli snoppen.

    Jag skäller aldrig på honom, utan talar bara om att man inte pillar på snoppen när man sitter och tittar på tv/äter mat/ fikar mm

    Gör jag fel? Gör alla killar så här?
  2. 1
    Låt bli snoppen! Mina söner är hopplösa. Speciellt den äldsta (8 år). Han tänker säkert inte på det men har han inte byxor på sig så är han i kallingarna och gräver. Det stör mig. Säger åt honom att sluta. Men det går inte tydlgien. Idag var han där och pillade när vi satt och åt mat. Då fick han lämna bordet och gå och tvätta händerna och lyckades sedan låta bli snoppen.

    Jag skäller aldrig på honom, utan talar bara om att man inte pillar på snoppen när man sitter och tittar på tv/äter mat/ fikar mm

    Gör jag fel? Gör alla killar så här?
  3. Medlem sedan
    Aug 1999
    #2
    samma här! Har sagt till både sonen o dottern att pillar gör man när man e ensam, förslagsvis när man ligger i sängen. Absolut inte vid matbordet eller i soffan!

    De har faktiskt funkat...
  4. 2
    samma här! Har sagt till både sonen o dottern att pillar gör man när man e ensam, förslagsvis när man ligger i sängen. Absolut inte vid matbordet eller i soffan!

    De har faktiskt funkat...
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3
    Sonen 4år gör likadant, jag tjatar och så får han tvätta händerna... inget skäll untan mer tjat... Trist. Tyvärr är sambon likadan. Fast inte offentligt men framför tv´n är ju alltid en hand innanför brallan. Han pillar ju inte som sonen men det är väl typiskt karlar/killar. Al Bundystilen...
  6. 3
    Sonen 4år gör likadant, jag tjatar och så får han tvätta händerna... inget skäll untan mer tjat... Trist. Tyvärr är sambon likadan. Fast inte offentligt men framför tv´n är ju alltid en hand innanför brallan. Han pillar ju inte som sonen men det är väl typiskt karlar/killar. Al Bundystilen...
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    Näe??

    Men fy, jag skulle bli vansinnig... Pillar på sig själv gör man i enrum oavsett hur gammal man är. *hm*
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  8. 4
    Näe?? Men fy, jag skulle bli vansinnig... Pillar på sig själv gör man i enrum oavsett hur gammal man är. *hm*
  9. Medlem sedan
    May 2001
    #5
    Min femåring har en period nu, inte vid matbordet och inte innanför brallorna, utan mer när han blir nervös och inte vet vad han ska göra riktigt, ungefär som att bita på naglarna. Jag har också pratat om att man inte gör så när andra ser, men det är svårt när det är omedvetet. Vi har satt fast en nyckelring med en spindelmannendocka i jeanshällan så får han fingra på den istället, den har ungefär samma fason *S* Dagispersonalen, som säger att det är väldigt vanligt, hjälper till och ropar Spindelmannen om de ser att han gör det på dagis (istället för att ropa Låt bli snoppen! Mycket mindre utpekande.). Det verkar funka lite i alla fall, jag hoppas verkligen det växer bort över sommaren innan han börjar i förskoleklassen!
  10. 5
    Min femåring har en period nu, inte vid matbordet och inte innanför brallorna, utan mer när han blir nervös och inte vet vad han ska göra riktigt, ungefär som att bita på naglarna. Jag har också pratat om att man inte gör så när andra ser, men det är svårt när det är omedvetet. Vi har satt fast en nyckelring med en spindelmannendocka i jeanshällan så får han fingra på den istället, den har ungefär samma fason *S* Dagispersonalen, som säger att det är väldigt vanligt, hjälper till och ropar Spindelmannen om de ser att han gör det på dagis (istället för att ropa Låt bli snoppen! Mycket mindre utpekande.). Det verkar funka lite i alla fall, jag hoppas verkligen det växer bort över sommaren innan han börjar i förskoleklassen!
  11. camilla_73
    #6
    Försöker med det, men det blir så mycket tjat. Det är som om det är en reflex att sitta där med handen, bara för att de kan.

    Än har det inte fungerat.
  12. 6
    Försöker med det, men det blir så mycket tjat. Det är som om det är en reflex att sitta där med handen, bara för att de kan.

    Än har det inte fungerat.
  13. camilla_73
    #7
    NEJ! Vill inte ha Al Bundy´s till söner. Säg inte att jag har närt sådan vid min barm!

    Men att din karl gör så med - hm.....
  14. 7
    NEJ! Vill inte ha Al Bundy´s till söner. Säg inte att jag har närt sådan vid min barm!

    Men att din karl gör så med - hm.....
  15. camilla_73
    #8
    Vilken bra idé. Bra att ni löst det på så sätt.

    Men min kille gör det inte när byxorna är på utan mer när de har åkt av. Han älskar att gå omkring i bara kallingarna.
  16. 8
    Vilken bra idé. Bra att ni löst det på så sätt.

    Men min kille gör det inte när byxorna är på utan mer när de har åkt av. Han älskar att gå omkring i bara kallingarna.
  17. Medlem sedan
    Apr 2007
    #9

    Trist bara om

    om sonen ska få intrycket av att snoppen är något smusigt bara för att mamma inte gillar att han pillar.
    Bättre då att ta en diskussion vid ett tillfälle då han inte pillar och säga att, det kan man göra i lugn och ro när man är ensam. t.ex. att det inte är lämpligt att göra det just vid matbordet.
    Men att köra iväg och säga gå och tvätta dig sänder ju signaler att snoppen är något smutsigt (äckligt) som man måste tvätta sig om man vidrör.
  18. 9
    Trist bara om om sonen ska få intrycket av att snoppen är något smusigt bara för att mamma inte gillar att han pillar.
    Bättre då att ta en diskussion vid ett tillfälle då han inte pillar och säga att, det kan man göra i lugn och ro när man är ensam. t.ex. att det inte är lämpligt att göra det just vid matbordet.
    Men att köra iväg och säga gå och tvätta dig sänder ju signaler att snoppen är något smutsigt (äckligt) som man måste tvätta sig om man vidrör.
  19. Medlem sedan
    Apr 2005
    #10
    Ahh säg inte så! Här har sonen precis kommit på vilken häftig grej han har, har är bara 16 månader så han får pilla på de gånger han är utan blöja, inte direkt åldern inne för att fatta poängen med tillsägelser..
    Men att de kunde hålla på till 8 årsåldern offentligt, det var mer än vad jag ville veta

    Hoppas du får bukt med det, jag skulle/kommer göra som du gör, berätta att sånt gör man själv och absolut inte vid matbordet.
    Om det inte gick in, hade jag nog kunnat säga till lite 'hårdare' också, självklart ska det inte vara fyllt av skam, pilla får man, men inte vid matbordet, det är lika illa som att kasta upp fötterna på detsamma efter en lerig fotbollsmatch utan att ha bytt strumpor innan
  20. 10
    Ahh säg inte så! Här har sonen precis kommit på vilken häftig grej han har, har är bara 16 månader så han får pilla på de gånger han är utan blöja, inte direkt åldern inne för att fatta poängen med tillsägelser..
    Men att de kunde hålla på till 8 årsåldern offentligt, det var mer än vad jag ville veta

    Hoppas du får bukt med det, jag skulle/kommer göra som du gör, berätta att sånt gör man själv och absolut inte vid matbordet.
    Om det inte gick in, hade jag nog kunnat säga till lite 'hårdare' också, självklart ska det inte vara fyllt av skam, pilla får man, men inte vid matbordet, det är lika illa som att kasta upp fötterna på detsamma efter en lerig fotbollsmatch utan att ha bytt strumpor innan
  21. Medlem sedan
    Aug 2002
    #11
    hihi, ja men han pillar ju inte, har bara handen där. Du missförstod nog mig. Men ja jag stör mig på handen...
  22. 11
    hihi, ja men han pillar ju inte, har bara handen där. Du missförstod nog mig. Men ja jag stör mig på handen...
  23. Medlem sedan
    Feb 1998
    #12
    Min son på 8 år brukar mokla med snoppen när man ligger och läser sagor. Tycker det är så oskyldigt.Jag bryr mig inte. När han sover har han gärna en hand innanför kalsongerna.
    Det är väl mannens bästa vän
  24. 12
    Min son på 8 år brukar mokla med snoppen när man ligger och läser sagor. Tycker det är så oskyldigt.Jag bryr mig inte. När han sover har han gärna en hand innanför kalsongerna.
    Det är väl mannens bästa vän
  25. Medlem sedan
    Apr 2007
    #13

    Jag tycker det verkar

    lite mysigt. Vad gör det om partnern sitter och småpillar lite på sig själv i tvsoffan? Förutsatt att han är noga med sin hygien vill säga.
  26. 13
    Jag tycker det verkar lite mysigt. Vad gör det om partnern sitter och småpillar lite på sig själv i tvsoffan? Förutsatt att han är noga med sin hygien vill säga.
  27. camilla_73
    #14
    Ja jag vill ju inte att han ska tycka så - att den är smutsig. Men när vi sitter vid matbordet så gör man bara inte vissa saker. Petar man i näsan eller pillar man på snoppen så får man tvätta händerna.

    Och jo vi pratar om det annars också - när han inte pillar. Och i just denna situation så var det lungt, förklarade det med att det kunde finnas kiss där på och det är inte bra att få det i munnen eller i maten. Sedan var det inte mer med det.
  28. 14
    Ja jag vill ju inte att han ska tycka så - att den är smutsig. Men när vi sitter vid matbordet så gör man bara inte vissa saker. Petar man i näsan eller pillar man på snoppen så får man tvätta händerna.

    Och jo vi pratar om det annars också - när han inte pillar. Och i just denna situation så var det lungt, förklarade det med att det kunde finnas kiss där på och det är inte bra att få det i munnen eller i maten. Sedan var det inte mer med det.
  29. camilla_73
    #15
    Jo så brukar vi säga att han får pilla men inte i vissa situationer.

    Min minsta (3,5) tycker också det är kul med snoppar, och gissa hur lååång den kan bli när man drar i den . Snoppar är super kul här hemma nu tycks det. Vi var och fikade i helgen hos morfar. Då kläcker han ur sig. Min pappa har en sånn här stor snopp och sträckte ut armarna så långt han bara kunde.
  30. 15
    Jo så brukar vi säga att han får pilla men inte i vissa situationer.

    Min minsta (3,5) tycker också det är kul med snoppar, och gissa hur lååång den kan bli när man drar i den . Snoppar är super kul här hemma nu tycks det. Vi var och fikade i helgen hos morfar. Då kläcker han ur sig. Min pappa har en sånn här stor snopp och sträckte ut armarna så långt han bara kunde.
  31. Medlem sedan
    Nov 1999
    #16

    Jo, jag tror jag fattar

    men pillar som pillar liksom, UT med handen ur brallorna! BASTA! Vad säger han om du gör likadant???
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  32. 16
    Jo, jag tror jag fattar men pillar som pillar liksom, UT med handen ur brallorna! BASTA! Vad säger han om du gör likadant???
  33. Medlem sedan
    Nov 1999
    #17

    Yikes!

    Nej tack, ska det pillas i brallorna så får han antingen göra det själv i enrum eller så får han vackert involvera mig. Är jag gammaldags för att jag tycker det?
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  34. 17
    Yikes! Nej tack, ska det pillas i brallorna så får han antingen göra det själv i enrum eller så får han vackert involvera mig. Är jag gammaldags för att jag tycker det?
  35. camilla_73
    #18
    Ja men då är det ju ingen fara. Det är ju oskylldigt här med, men... som jag sagt förut, inte i vissa situationer bara.
  36. 18
    Ja men då är det ju ingen fara. Det är ju oskylldigt här med, men... som jag sagt förut, inte i vissa situationer bara.
  37. camilla_73
    #19
    Inte alls gammaldags. Helt normalt tycker jag. Håller helt med dig.
  38. 19
    Inte alls gammaldags. Helt normalt tycker jag. Håller helt med dig.
  39. Medlem sedan
    Nov 1999
    #20

    *asg* Och det ville din pappa

    VERKLIGEN veta om sin dotters man, eller hur? *fniss*
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  40. 20
    *asg* Och det ville din pappa VERKLIGEN veta om sin dotters man, eller hur? *fniss*
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Såg ni snoppen?
    By Rut_Blad in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 23:18
  2. Snoppen...
    By AnjaL in forum _0506 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 23:27
  3. ont i snoppen :(
    By linda!!!! in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 19:31
  4. Ont i snoppen
    By woody in forum _01 Höstbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 13:47
  5. Ont i snoppen!
    By Åsa m Lucas och Louise in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-19, 19:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar